Sound via Focusrite anders dan direct via mixer

matje123

Ingeburgerd
Mijn computer en synth zijn beide aangesloten via een Focusrite 6i6 aan een mixer waarop weer een hoofdtelefoon is aangesloten. Ik vond de synth niet echt klinken met een vol geluid.

ls de hoofdtelefoon direct op de synth is aangesloten is het geluid geweldig. Ook als de synth en hoofdtelefoon direct op de mixer zijn aangesloten is het geluid goed. Het probleem zit hem dus in de Focusrite.
Via de software is er niet veel in te stellen als alleen routing. Iemand enig idee wat de reden is van de mindere kwaliteit sound via de Focusrite?

Kan het zijn dat weerstand van je koptelefoon niet matcht met de phonouitgang van je Focusrite?
Bij Beyer Dynamic kan je bijv kiezen uit dezelfde modellen met 3 verschillende ohm (weerstand) waardes.
Of de phonotrap van de Focusrite is iets mis mee, dat kan ook.

ik ken die AI niet maar mss ipv "mic" input 'instr' input kiezen?

Als ik het goed begrijp heb je 3 dingen getest:
Synth -> Focusrite -> Mixer -> Koptelefoon: geluid niet tof
Synth -> Mixer -> Koptelefoon: geluid tof
Synth -> Koptelefoon: geluid tof

Je kan nog proberen de koptelefoon op de Focusrite aan te sluiten, dus Synth -> Focusrite -> Koptelefoon en dan luisteren of er verschil is.

Het kan hem in een aantal dingen zitten; AD conversie van de Focusrite (input), DA conversie Focusrite (outut) of processing in de computer waar de Focusrite op is aangesloten (en die vind ik het meest waarschijnlijk). Hoe staan je converters ingesteld nu? 44.1KHz 16 bit, of hoger?

oor een goede hoortest moet je eigenlijk opnames maken, en die dan vergelijken zonder dat je weet welke je afspeelt. Ik heb zelf een Focusrite 6i6 Gen2 gehad en vond het een prima ding, alleen weggedaan omdat ik meer inputs nodig had.

Gisteren nog kunnen chatten met de helpdesk van Focusrite en het probleem is gevonden.

De synth is gekoppeld aan de FR via input 3 en 4. Output 1 en 2 gaan naar de mixer. In de FR Control software had ik deze routing ook zo ingesteld, echter de kanalen 3-4 als losse kanalen ingesteld (vakje 3 en vakje 4 apart gedefinieerd). Aangezien het een stereo synth is, moet de kanalen 3 en 4 gecombineerd instellen (dus vakje 3-4 aanvinken). Ik was dus in principe naar een mono signaal aan het luisteren.

Back