Ik hou van niet passende titels

Jair

Nieuwkomer
Hi,

Ik ben Jair en net oud genoeg om me de jaren 80 te kunnen herinneren.
Ik hou vocht vast.
Jazz, Weather Report, King Crimson, David Bowie en Frank Zappa zijn goed tot geweldig en als ik ongecompliceerde zonnigheid wil dan kom ik uit bij ouwe Dubmuziek zoals King Tubby of Sly & Robbie. Rokerige echo's.
Toch is er niets als muziek uit een tijdperk waar waar je levendige herinneringen (gefabriceerd, getweaked of realistisch) aan hebt:
Jean-Michel Jarre, Jan Hammer, Italo Disco, Pet Shop Boys, Propaganda (!), Brian Eno, Roxy Music, Pink Floyd, Eurythmics.
De titelsong van Moonlighting. De instrumentale B-side van This Is Not America. p:Machinery, Les Chants Magnétique I, remix van Fun Fun's Give Me Your Love.

Gear:
Roland Juno 106
Yamaha DX7 MK1 Brownface
Roland FA-06
Roland Boutique 2x JP-08 in Advanced Chain Mode (merci Franck/TheKikGen!),
Roland Boutique JU-06
Roland Boutique JX-03
Roland Boutique VP-03
Roland TD-4K drumstel
Yamaha Reface CP - CS - DX - YC
KORG MiniSampler 1
Steinway & Sons babyvleugel die betere tijden gekend heeft
Zoom G1on + MS-70CDR
DBX 166 Blackface compressor/gate
Zoom Livetrak L-12 recorder
Roland R-05 recorder
Illegale Cubase, it's a generational thing.

Het is wachten op €25.000 voor een Roland Jupiter en nog meer voor een Yamaha CS-80, desnoods een goeie analoge clone.
Ondertussen probeer ik iets te maken dat ik Youtube waardig acht.

Ik kom hier om mijn grote liefde, synthesizers, in anderen te herkennen.
Kritiek te delen. Waar het maar kan, lachen.
Het mooiste is elkaar te kunnen helpen zonder dat al te persoonlijke voorkeuren het bederven.
Politiek is belangrijker dan waar we ons prettig bij voelen, maar niet hier.

"Music is the best." "I don't want to belong to a club that will accept me as a member."

- Frank Zappa - - Groucho Marx -

"We came, we saw, he died ha ha ha"

- Any bad person -

Welkom! :) Ach ja, de jaren 80...

342z.gif

kan me voorstellen dat je naast de 80s dan ook wel de 50s kunt herinneren :). Welkom! Het is dat je de 106 al hebt, anders had ik je de jx8p nog aangeraden, wat een mooie bak is dat ook :)
Allereerst bedankt voor je bericht!
Owww, ik heb de JX3P (zonder programmer) gehad, waarin verschilt die van de JX8P?
Is die even analoog als de 106 en JX3P?
Ik heb mijn rekening recent helemaal leeggetrokken voor nieuwe en 2ehands gear, maar ik zag een JX8P (en een JX3P met Dtronics programmer) op marktplaats staan... ik ben verre van materialistisch maar dan komt de hebberd in me naar boven.
Ik ben overigens meer te spreken over de Boutique JX-03 dan over de JU-06: de warmte, de levendigheid van interactie tussen tonen, de manier waarop de JU-06 voices afkapt is echt minder, ennnn de Juno 106 kan de VCO aan de pitchbender koppelen.
Op Youtube zijn er van die filmpjes waarbij ze met een osciloscoop (geloof ik) solo tonen met elkaar vergelijken, maar de vermenging van tonen in oude analogen, dat is kennelijk niet na te maken.
Zelfs met FM synths als DX7 versus de Reface DX is dat een issue: de DX is veel schoner, zonder noemenswaardige artifacts, maar de DX7 lijkt meer te leven.
Oeh wat mis ik dat in de module.

De JP-08 is wel behoorlijk goed, vooral de dual mode is fan-bloody-tastic.

Ik ga even je profiel lezen, leuk je te leren kennen.

kan me voorstellen dat je naast de 80s dan ook wel de 50s kunt herinneren :). Welkom! Het is dat je de 106 al hebt, anders had ik je de jx8p nog aangeraden, wat een mooie bak is dat ook :)
Hey Kobuz, ik ben nog niet bekend met deze site.
Kan ik ergens wat over jou lezen, je inspiraties, gear, etc?

Wat een mooie intro!
Welkom op dit fijne forum Jair! :okdan:

Cheers,
Exo. :mega:

P.S. ik herinner me zelfs nog levendig de jaren 70... :stupid
Dank je wel!
Kan ik ergens iets van je luisteren en is er iets waar je, meer dan andere nummers, trots op bent?

Welkom, ook een 80's fan hier.

Weet je wat mij de laatste tijd opvalt aan die jaren 80 electronische pioniers. Dat je een aantal echte helden hebt die het voor elkaar hadden, maar het gros lukt het in die tijd nog net niet. Dat valt me vooral op aan het feit dat ze de verschillende instrumenten gewoon niet lekker sync konden laten lopen, bijvoorbeeld Visage - Fade to Grey., basslinetjes en drums dwarrelen ertussen door etc, op zich wel best en een goeie track natuurlijk, maar toch. Als je dan Talk Talk - Such a Shame of Ultravox - Vienna hoort, daar loopt alles superstrak en staat wat mij betreft daardoor gelijk als een huis, wat ook wel super moeilijk geweest moet zijn in die tijd.

Excuus voor mijn lange post.

Nu ik erover nadenk, misschien is het met de hand in gespeeld, dat ben ik natuurlijk niet gewend en vind het daardoor raar klinken. Ik hoop maar dat dat het is en niet slecht gesynct :)

@spdk : Je zou het moeten vragen aan Midge Ure, hij was bij zowel 'Fade to Grey' als 'Vienna' betrokken. :)

Edit: video over het verhaal achter 'Fade to Grey', hier.
Zo dat is interessant, ik ga me er eens even verdiepen en misschien wel moed verzamelen om een mail te sturen aan deze held. Super bedankt man.

Overigens wel een plottwist dat die tracks uit dezelfde stal komen :)

Laatst gewijzigd:
Kan ik ergens wat over jou lezen, je inspiraties, gear, etc?

Ha Jair, zeker. Toevallig gister een nieuwe post gemaakt met een techno jam. Soms zit ik er zo lekker in dat ik de master op record zet een een gopro op mijn hoofd om dat dan vast te leggen :D

Welkom, ook een 80's fan hier.

Weet je wat mij de laatste tijd opvalt aan die jaren 80 electronische pioniers. Dat je een aantal echte helden hebt die het voor elkaar hadden, maar het gros lukt het in die tijd nog net niet. Dat valt me vooral op aan het feit dat ze de verschillende instrumenten gewoon niet lekker sync konden laten lopen, bijvoorbeeld Visage - Fade to Grey., basslinetjes en drums dwarrelen ertussen door etc, op zich wel best en een goeie track natuurlijk, maar toch. Als je dan Talk Talk - Such a Shame of Ultravox - Vienna hoort, daar loopt alles superstrak en staat wat mij betreft daardoor gelijk als een huis, wat ook wel super moeilijk geweest moet zijn in die tijd.

Excuus voor mijn lange post.
Dank voor het welkom, en lange posts is geen probleem, soms kom je alleen tot substantie met een lang bericht en er spreekt een zekere passie uit.
Oh wat een technische moeilijkheden er overwonnen moesten worden vroeger..
Ik stel me Jean-Michel Jarre voor die met loodzware high maintenance instrumenten naar China gaat in 1980, instrumenten zonder digitale stemcomponenten waarbij je bij temperatuurverschillen elke afzonderlijke toets moet stemmen, hele wijken die plat gelegd worden om het optreden van stroom te voorzien, of apparaten custom te laten bouwen om apparaten te laten communiceren...
De technische kant wordt zwaar onderschat, mijn moeder zegt wel eens:"Waarom speel je niet gewoon een liedje op de piano?" wanneer ik weer tegen milliseconden vertraging of tegen de inadequate Boutique chain mode aan het vechten ben.
De iconische foto van Giorgio Moroder met een hamerwerk dat boven toetsen gemonteerd is.
Fade to Grey is een wonderlijk nummer dat vandaag alleen al om de opnamekwaliteit verguist zou worden (het klinkt wel geweldig desolaat, vooral de line "We Fade To Grey" is wonderlijk ge EQ'd.
Talk Talk, Ultravox of ook Pet Shop Boys zijn geholpen door doorgewinterde technici/musici als Harold Faltermeyer.
A Secret Wish van Propaganda is een plaat die technisch bijna onmogelijk is voor die tijd.
Chorussen die enorm ruisen (Juno 60) of artifacts zoals van de DX7, de gewone consument snapt niet wat allemaal overwonnen moet worden.

Zie, ik kan mezelf ook verliezen in een lange post.
Leuk om kennis te maken, kan ik ergens naar jouw muziek luisteren?

Welkom en bedankt voor je originaliteit! Daar gaan we nog veel plezier aan beleven!
Ik ben oud genoeg om me de zestiger jaren te herinneren. In ieder geval herinner ik me nog dat ik als peuter me ergens verdringend voor een televisietoestel mannen op de maan zag landen.
In de jaren tachtig werd er behoorlijk neergekeken op de muziek van die tijd, vooral als er synthesizers in zaten, en dat was meestal het geval. Nu is er wat meer waardering voor de melodierijkdom en de akkoordenprogressies. De Noor Espen Kraft breekt in zijn video's een lans voor de muziek van de jaren tachtig en de apparaten waarmee die werd gemaakt.
Tijdens de introductie van mijn eerste studiejaar sloot ik me als drummer aan bij een jamgroepje. Er was iemand met een Juno 106. Dat ding had hem 2600 gulden gekost. Iedereen was lyrisch over dat filter. Ik besloot mijn wensen bij te spellen en door te sparen voor iets anders. Het werd uiteindelijk een tweedehands Korg Poly 800 voor de helft van dat geld. Een zeer beperkte synthesizer maar goed voor beginners.
Het was als thuisopnemer niet gemakkelijk om muziek op te nemen, ook niet elektronische. Ik moest het voor twee cassettes en een cd doen met een viersporencassetterecorder, waarvan een spoor aan de synchronisatie opging en die dan wel synchroon liep met de midisequencer en de drummachine, maar als ik een fout maakte, moest ik opnieuw beginnen. Hetzelfde gold voor afmixen. Het was wel leerzaam en goed voor de creativiteit. Nadat ik de Poly 800 van de hand had gedaan en een tweede hands Yamaha DX-21 had aangeschaft, gevolgd door een Solina String-Ensemble, vroeg mijn moeder: "Waarom heb je er twee? Je hebt toch maar twee handen?" Zij was ook alleen de piano gewend.

Back