Librazik Audio Studio - Linux distributie

Mij iets te franstalig. Zijn wel leuk bezig verder, maar voegt niet echt iets toe tov bijv KXStudio.

Meer iets voor de NIET linux gebruikers die een keertje in een live-omgeving (dus zonder te installeren) willen zien hoe dat er dan uit ziet.

Dank voor de info! Moet ik later even de tijd voor nemen om goed te bekijken.

Ziet eruit als een interessant programma, maar veel uitleg is in het Frans. Op YouTube zag ik ook niet zo snel een Engelstalige tutorial, en Engelstalige reviews op internet sites zijn ook schaars. Daar gaat dus heel veel tijd in zitten om er wegwijs in te worden. Ik houd het daarom voorlopig maar op de audio programmaatjes die ik al heb.

Dat was voor mij op de middelbare school al wat problematisch. :( Maakt het lastig om het goed te leren kennen, jammer.

Als het programma aanslaat zal de informatievoorziening uiteindelijk wel beter worden, maar nu is het mij nog te veel gepuzzel om mij daar verder in te verdiepen. Ik zie ook de meerwaarde vergeleken met wat ik nu al heb (nog) niet.

Wat heeft het dan eigenlijk voor zin om op LibraZiK over te stappen als ik al met Linux Mint als distro werk?

Wat heeft het dan eigenlijk voor zin om op LibraZiK over te stappen als ik al met Linux Mint als distro werk?
Kan me voorstellen dat het allemaal naadloos op elkaar aansluit en dat je out-of-the-box een goed werkend systeem krijgt waar je niet veel aan hoeft te sleutelen. Zou daar ook geen bezwaar tegen hebben als ik een dedicated systeem wil voor dit doel, als het allemaal goed en prettig werkt.

Ja - dat is zo onder twee voorwaarden:
1. dat het out-of-the-box inderdaad allemaal goed werkt
2. dat je niet al een andere Linux distro hebt waaraan je gewend bent en waarvan je al (afdoende) weet hoe die werkt

Als ik nu nog met Linux zou moeten beginnen zou ik wellicht zelf ook voor een distro kiezen die specifiek op audio of multimedia gericht is...

Niks. Als je blij bent met met je distro, blijf dan bij je distro :)

Helemaal naadloos heb je eigenlijk op geen enkel systeem. Laat me een OS zien waar er niet issues zijn met drivers, upgrades, ondersteuning etc.
LibraZik heeft redelijk wat howto's en documentatie, met name door de organizator/ontwikkelaar van LibraZik zelf geschreven, en met name voor de franstalige gemeenschap (met engelse vartaling waar mogelijk).

Het heeft zeker een doelgroep, maar met een Ubuntu Studio of KXStudio heb je als beginnende gebruiker toch echt meer, omdat je dichter bij de "bron" zit en er simpelweg veel meer gebruikers zijn.
LibraZik is trouwens ook gebaseerd op Debian, dus uiteindelijk lijken deze allemaal heel erg op elkaar en is veel kennis makkelijk over te zetten.

Vrienden hadden 15 jaar geleden al een multimedia distributie gemaakt die je vanaf een cd (later dvd) kunt booten: Dyne:bolic :: 100% free software operating system

Zelf gebruik ik debian/devuan (soms ubuntu) + kxstudio repositories. Daarmee heb ik de meeste audio applicaties die ik nodig heb. (hoewel ik op dagelijkse basis programmas en plugins van source bouw, gewoon om te proberen of te testen. iemand moet het doen :P)
Er gebeurd ontzettend veel op audio gebied in Linux-land, maar je moet wel even in het diepe springen wil je weten waar de bodem zit ;)

Nou, zie voldoende spijkers op het lage water hoor
- geen tier 1 vendor support, dus heb je een serieuze studio kan je de boel niet aansluiten
- halfbakken open source family drivers voor oude kaarten die 9 van de 10 keer niet werken
- geen commerciele vst’s beschikbaar
- je bent drukker met github afstruinen “testen“ (lees onnodig compileren om met klamme handjes maar te hopen dat iets wel gaat werken)
- leuk voor window$ cancelcultuur hobbyist student met te veel tijd om handen, maar voor serieus commercieel gebruik in een ecosysteem waar uitwisselbaarheid cruciaal is, totaal ongeschikt.

Niemand, voor de hobbyist die het leuk vindt, prima maar je geld er mee verdienen wordt lastig.
gratis toegankelijk maken is altijd goed, Linux is sterk op de servers, embedded en een open source basic desktop (browsing, open office email en een beetje gimp)
verder blijft het IMHO nogal behelpen, het is wel gratis. Dus een mooi alternatief wanneer je geen geld wil/kan uitgeven aan een windows of macos daw

Juist - zo denk ik er ook over. Ik heb weinig geld, en kan met Linux en free/open source software toch aardig hobbyen met elektronische muziek. Mooi toch!

Maar wanneer je met muziek je geld wilt verdienen moet je er ook wat geld in willen investeren. Dat lijkt me logisch.

Nou, zie voldoende spijkers op het lage water hoor
- geen tier 1 vendor support, dus heb je een serieuze studio kan je de boel niet aansluiten
- halfbakken open source family drivers voor oude kaarten die 9 van de 10 keer niet werken
- geen commerciele vst’s beschikbaar
- je bent drukker met github afstruinen “testen“ (lees onnodig compileren om met klamme handjes maar te hopen dat iets wel gaat werken)
- leuk voor window$ cancelcultuur hobbyist student met te veel tijd om handen, maar voor serieus commercieel gebruik in een ecosysteem waar uitwisselbaarheid cruciaal is, totaal ongeschikt.
1) waar heb je het over? heb jij "tier 1 vendor support" bij een specifiek product? sta je altijd vooraan in de rij bij wat dan ook voor software vendor die jij op andere platformen gebruikt? is het niet gewoon "wie de diepste zakken heeft wint"? En wat bedoel je met "een serieuze studio"? Mixbus, Reaper en Bitwig niet "professioneel" genoeg voor je?
2) wat bedoel je hiermee? class compliancy en industrie standaarden zijn er om gevolgd te worden. boycot fabrikanten met halfbakken eigen implementaties en gebrekkige support
3) genoeg commerciele vst's beschikbaar, zeker nu met vst3 is het makkelijker dan ooit. Zie U-he, AudioDamage en bijvoorbeeld Vital. Deze ontwikkelaars bouwen al hun commerciële plugins naar Linux format. Als een vendor geen linux bouwt, push ze dan om het wel te doen. 95% van de plugins tegenwoordig zijn met JUCE gebouwd. JUCE, VST2 en VST3 hebben volledige ondersteuning voor Linux. Het grootste probleem is dingen als iLok en andere DRM welke geen Linux variant hebben. Ik heb nog nooit iemand iLok de hemel in horen prijzen (eerder het tegenovergestelde), boycot dus vendors met crappy DRM tools.
4) hou toch op zeg. ik ben software ontwikkelaar en zit inmiddels vrij diep in de linux audio wereld (na bijna 15 jaar aanklooien mag dat wel, toch?)
5) hm? ga maar lekker Logic gebruiken, hoe "uitwisselbaar" is dat met andere systemen?

FreeSoftware™ betekend ook helemaal niet perse dat het gratis is. Vaak is alleen de source-code beschikbaar en kun je binaries en ondersteuning aanschaffen met je dik gevulde GAS portemonee. Bijkomend voordeel wel dat heel veel software juist cross-platform is en daardoor een stuk meer mensen en situaties kan bedienen.

Ik begrijp wel dat de meeste mensen niks van linux en opensource snappen, omdat ze al hun hele leven een ander verhaal met de paplepel naar binnen krijgen gegoten. Maar denk alsjeblieft na voordat je zulke onzinnige statements maakt zeg.

Waar we het hier vooral over hebben is over hoe aliterair de meeste mensen met computers zijn geworden de afgelopen decennia. Als het geen touchscreen heeft is het ineens te moeilijk.
Weten we nog toen de enige daw cubase op een amiga was, of nog primitiever wellicht? Stelletje luie bedroom producers zijn het geworden.

Simpel voorbeeld HDSPe MADI FX - RME Audio Interfaces | Format Converters | Preamps | Network Audio & MADI Solutions gèèn linux driver
nog een simpel voorbeeld Sigma δelta | Solid State Logic - Solid State Logic
geen linux driver, zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik weet héél goed waar ik het over heb.
mensen die wild zijn van Linux op de desktop zijn altijd boos op Bill Gates, terwijl Nadella al jaren aan het roer staat.
ik vind het activistische zelfkastijding. Maar het is wel gratis.

Back