Overstappen op Ableton Live? Wat zou jij doen?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Wie wil even meedenken? Ik werk met Studio One en dat bevalt voor 90% goed. Maar ik merk wel dat voor dance Ableton Live toch wel veel voordelen biedt.

Op termijn wil ik ook live optreden met mijn muziek. Dat kan vast ook met Studio One, maar de video van Ben Böhmer hieronder inspireert me enorm. Zo zie ik het ook voor me.

Live kost alleen weer een paar honderd euro. En ik heb ook geen krachtige laptop om de DAW op te draaien. Dat kost me zo weer 1000 euro.

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? En wat zou jij doen?

Ik denk dan is die 10% je nu €1500 waard? Wellicht kun je ook nog aan andere zaken werken om je verder te ontwikkelen en dat je dan nog eens goed bedenkt of je echt wilt overstappen. Denk er ook aan dat je Ableton je ook eigen moet maken.

Ik ga ervan dat je al je eigen collectietje aan vsts heb. Dan is die Live intro best leuk toch? 16 sporen is niet oneindig, maar kom je echt een heel eind mee. Voor die 80euro echt een goeie deal. En ze hebben ook wel een demo volgens mij.

Ik zou sowieso niet voor voor de suite gaan als je je eigen vsts heb.

Je kan de volledige versie van live 90 dagen gratis uitproberen. Ik zou er eens mee aan de slag gaan en bekijken of je er lekker mee uit de voeten kan. Qua controllers voor live shows is ableton volgens mij ongevenaard, maar moet je eerlijk zeggen dat ik daar zelf geen ervaring mee heb. Om mee te jammen vond ik het in ieder geval een 100% vooruitgang toen ik over gestapt was van Logic pro (hoewel die daarna volgens mij ook wel leuke ontwikkelingen heeft doorgemaakt).

Is wat moeilijk om te beantwoorden omdat 'live spelen' niet defineerd is.
Veel mensen zeggen live te spelen maar dj-en eigenlijk.
Ik zou dus eerst aanraden om goed na te denken en te experimenteren met je eigen workflow voor live.
Dan kijken of je dit in studio one kan of zien waar je tegenaan loopt.
Studio one 5 heeft toch ook clips?

Als je in de studio al veel tijd achter een scherm zit, 1500 euries is een mooi budget om te beginnen met een dawless setup voor een live optreden. Wees experimenteel, doe eens gek. Achter een laptop staan on stage, het simpelweg niet sexy en dat zal het ook wel nooit worden.

Ik zou zeggen “doen, want live lijkt een standaard”
Broer gebruikt live niet meer sinds pakweg jaartje. En zijn tracks waren nooit beter dan nu.
Besluit: zelf proberen.

ik begin nooit aan een andere daw. Leren kan ik niet meer opbrengen voor softw.
Heb les gevolgd voor live en dat zal t moeten doen.

o ja... on stage laptops is zo saai dat ik al spijt had van een kaartje.
Als je t boeiend wil doen, doe dan maschine. Of wie weet, een apc 40 en wat midi met live... maar verstop de daw. Zoals ludowic doet in zijn “jams”

Als je in de studio al veel tijd achter een scherm zit, 1500 euries is een mooi budget om te beginnen met een dawless setup voor een live optreden. Wees experimenteel, doe eens gek. Achter een laptop staan on stage, het simpelweg niet sexy en dat zal het ook wel nooit worden.
Check even die video via van Ben Böhmer, die doet dat echt heel goed. En maakt toffe muziek. Dat wil ik precies zo en ik kan - net als hij - niet DJ'en. Zomaar 1500 euro stuk slaan is nu even geen optie.

Ik blijf bij Live 9 - OSX 10.8 ivm de audio en midi cards

Ik heb al veel praktische problemen gehad met ableton, en ik check andere DAW's, maar logic begrijp ik niet, en veel ableton problemen kon ik na verloop van tijd herstellen

Gewoon een DAW kiezen die je begriipt, en waar je projecten en templates mee kan opbouwen,

je kan ook stukken gebruiken van ableton projecten van anderen,,

Ik gebruik alleen de clip recording, de standard DAW edit begrijp ik niet, en ik zie niks staan kwa gfx waveform zoals wel bij Samplitude X4 - die ik gebruik om de final mix en wat DIY masteren

Ik ga ervan dat je al je eigen collectietje aan vsts heb. Dan is die Live intro best leuk toch? 16 sporen is niet oneindig, maar kom je echt een heel eind mee.
Goede tip, dank je. Daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien draait dat met een hoop audioclips ook wel op mijn gewone laptop. Dan kan ik eerst een paar keer optreden en kijken hoe dat bevalt.

Alleen een laptop voor live is saai, maar check ook deze even van Ben Böhmer. Dat is ook met een laptop met Live en wat extra gear. Ik word daar erg blij van.

Ik heb alleen ervaring met simpele backing tracks mee laten lopen met de band.
Daar gebruik ik Reason voor, maar het stelt echt niks voor en is super saai als single live element.
Dan wil je toch meer invloed hebben op wat er gebeurt.

Paar dingen om vooraf te bedenken:
1. Wil je met een DAW werken live? Of toch liever DAWless 'achtig'.
DAW heeft echt wel voordelen om dingen makkelijk te structureren, bijna niet beperkt door de hardware limitaties van apparaten. Makkelijker mee te slepen etc.
Maar DAWLess is ook een ding waar mensen helemaal los op gaan. En ook de mooiste dingen maken. Dus.....
Ieder voordeel hep....

2. Zo ja, Windows of Mac?
- Ik kan zo niemand bedenken die geld verdient met live muziek maken en met Windows werkt. Met name vanwege de betrouwbaarheid live. (er zijn vast pros die Windows heel betrouwbaar ervaren, maar ik ken ze niet)

Maar het belangrijkste is natuurlijk wat je plannen zijn.
Waar ga je spelen, welke muziek, hoeveel is 'DJ' achtig en hoeveel is echt optreden.
Het is leuk als je heel veel mogelijkheden hebt, maar als je in de praktijk eigenlijk voornamelijk op 'play' drukt en verder een beetje met de cutoff speelt, is Studio One misschien ook wel voldoende.

Studio One heb ik me nog nooit serieus in verdiept. Ik weet wel dat Reason niet echt geschikt als basis voor creatief live gebruik. De Nektar P en T serie heeft wel 'jump to block', wat een beetje lijkt op scenes en clips (hij springt naar een volgende loop. Maar heel stabiel werkt dat niet.
Eigenlijk zie je live altijd dat saaie grijze scherm van Ableton voorbij komen. Ik kan wederom zo niemand bedenken die z'n live performance ergens anders mee structureert (DAW).
Dit is soms niet even duidelijk te zien, dus ze zullen er vast wel zijn, maar blijkbaar doet Ableton iets goed als het om live performances gaat.

En afhankelijk van hoeveel je wilt gebruiken van Ableton, is de Suite echt niet een noodzaak.
Die heeft toch vooral een groot aantal native instrumenten tov de Standaard (al kost die nog altijd een behoorlijk beetje geld)
En je hebt dan ook wel een goede controller nodig die het clip launchen (lekker NL woord) kan regelen.
Die zijn ook niet gratisch.

Met live intro kun je ook al iets doen,,
Ik heb enkel live standard en met max for live expansie, maar dat gebruik ik niet - k heb dus niet de suite,

Want ik vind ableton veel geld, maar tja,, 't werkt wel, of ik kan er tracks mee maken

En je kan de serial niet oneindig blijven gebruiken voor nieuwe installaties, en er is geen de-activate serial

't is vooral kijken welke ableton versie bij welke OSX versie hoort,, en dan de audio cards en midi en mss plugins,,

o geen laptop maakt het anders. er worden al goede adviezen gegeven, natuurlik vanuit verschillende perspektieven.

hoe zie je het zelf voor je? met wat controllers, kan het nog wat worden.. live..

p.s. windows betrouwbaarheid slecht, ik denk dat er geen verschil meer is. b.v. de laptop die ik heb, naast desktop (voor in de 'echte' studio), is strak en betrouwbaar. bouwkwaliteit niet echt geschikt voor live, dat dan weer wel. maar dat was een keuze. het is al een desktop vervanger.

optreden met al mijn angststoornissen... ik zou wel willen, maar het lijkt me onmogelik.

dus terug; hoe zie je het zelf voor je?

o geen laptop maakt het anders. er worden al goede adviezen gegeven, natuurlik vanuit verschillende perspektieven.

hoe zie je het zelf voor je? met wat controllers, kan het nog wat worden.. live..

p.s. windows betrouwbaarheid slecht, ik denk dat er geen verschil meer is. b.v. de laptop die ik heb, naast desktop (voor in de 'echte' studio), is strak en betrouwbaar. bouwkwaliteit niet echt geschikt voor live, dat dan weer wel. maar dat was een keuze. het is al een desktop vervanger.

optreden met al mijn angststoornissen... ik zou wel willen, maar het lijkt me onmogelik.

dus terug; hoe zie je het zelf voor je?
Qua betrouwbaarheid voor live werk ik niet graag met Windows.
Ik heb geen keus overigens, want een appel is me veel te duur (en zakelijk heb ik toch Windows nodig)
Maar zo nu en dan doet hij iets wat je niet verwacht en in de oefenruimte is dat niet zo erg, maar live....

Het blijft een beetje alsof je 210km per uur met een Ford Focus Wagon 1.2l rijdt.
Het kan.
Het gaat.
Maar hoe lang.....

En er zullen vast pros zijn die met Windows live werken, maar ik zit al jaren in verschillende bandjes en werk veel samen met verschillende muzikanten (door Corona nu wat minder helaas).
Zodra het serieuzer wordt zie je die zilvergrijze macbooks uit de tas komen en draaien ze Ableton Live en Mainstage.
Dat zegt vast niet alles, maar toch.
Ook als je wat doorvraagt, dan is het steenvast : duur maar stabiel. En omdat ze er hun brood mee verdienen, is het eerste minder relevant. Aftrekbaar, geen BTW en liever iets wat altijd werkt dan iets wat goedkoper is.

Gaat het om audioclips of om VST's?

Als het voornamelijk om audioclips gaat, zou een Octatrack (2e hands MK1)of een Blackbox misschien ook kunnen werken in jouw geval. Goedkoper, stabiel, kekke uitstraling :)

Back