Ableton audio editen in session/clip view?

Een frequency shifter is toch iets heel anders? probeer maar eens om het allersimpelste te doen: een loopje een octaaf hoger te spelen.
Nee, dan ben je beter af met de Grain Delay (sync uit, tijd zo laag mogelijk, pitch en eventueel spray wat aanpassen). Glitchy, maar het werkt wel goed voor bepaalde geluiden.

Edit: even tijd om het verdere uit te leggen. Het is als een wiskundige berekeningen: een pitch shifter is vermeerderen (input x 2. In het geval van een A3 (440hz?) bekom je dan een A4 (880hz).) Een frequency shifter voegt toe, waarmee de onderlinge relaties veranderen. Zo zal een 440hz+440hz sinusgolf inderdaad een octaaf omhoog gaan, maar dat geldt alleen voor die ene noot. Alle andere frequenties zullen afwijken.

Laatst gewijzigd:
Ik ben trouwens wel volledig verkocht aan alle nieuwe devices, die bijna allemaal rechtstreeks of onrechtstreeks met Pitch te maken hebben. Pitch Hack is fantastisch, die Spectral Resonator is heel mooi, en Pitchloop89 van Robert Henke is een fantastisch muzikale device die heel fijn mapt op een Push.
We wijken hier wat af van de openings-vraag, maar aangezien het Pitch-zijspoor van Barend komt ga ik er lustig op door :D
Ik heb Little Alter Boy van Soundtoys voor pitchshiften, maar ben ook altijd wel op zoek naar alternatieven. Die was een tijdje gratis, misschien dat iemand hier er van af wil voor een lage prijs?
Anders ben ik ook nog altijd op zoek naar pitchshifters, dus advies is welkom! Op m'n pedalboard heb ik er een aantal staan, en die hebben allemaal interessante klank-verschillen, en ik gebruik ze effectief allemaal.

Weer wat bijgeleerd,
Een frequency shifter is toch iets heel anders? probeer maar eens om het allersimpelste te doen: een loopje een octaaf hoger te spelen.
Nee, dan ben je beter af met de Grain Delay (sync uit, tijd zo laag mogelijk, pitch en eventueel spray wat aanpassen). Glitchy, maar het werkt wel goed voor bepaalde geluiden.

Edit: even tijd om het verdere uit te leggen. Het is als een wiskundige berekeningen: een pitch shifter is vermeerderen (input x 2. In het geval van een A3 (440hz?) bekom je dan een A4 (880hz).) Een frequency shifter voegt toe, waarmee de onderlinge relaties veranderen. Zo zal een 440hz+440hz sinusgolf inderdaad een octaaf omhoog gaan, maar dat geldt alleen voor die ene noot. Alle andere frequenties zullen afwijken.
Klopt, en een harmonizer is ook niet hetzelfde als een resonator. Resonator versterkt bepaalde frequenties mbv een korte delay, harmonizer voegt laagjes toe op andere toonhoogtes.

als ik iets een octaaf hoger of lager wil krijgen dan doe ik dat eigenlijk altijd of wel in de simpler of in een audio track dmv transpose knop, in het geval van midi kan je gewoon inspelen natuurlijk. De "smaak" kan je dan aanpassen door het aantal warp- markers en/of modus.
Harmoniseren doe ik met Eventide Quadravox als ik het ooit al eens gebruik. Of een kanaal dupliceren en dan weer dmv transpose knop en eq-en wat je niet hebben wil. Wellicht beetje omslachtig maar ik doe sowieso heel veel met die warp modus ik hou wel van die glitchy texturen die je dan kan krijgen.

Zeker! En dat klinkt ook altijd heel fijn, die artifacts voegen vaak echt wel iets toe. Maar ik blijf toch ook nood hebben aan realtime pitchshifters, dus bedankt voor de suggestie, die ga ik eens bekijken.

Zeker! En dat klinkt ook altijd heel fijn, die artifacts voegen vaak echt wel iets toe. Maar ik blijf toch ook nood hebben aan realtime pitchshifters, dus bedankt voor de suggestie, die ga ik eens bekijken.
Waar gebruik je die eigenlijk voor dan? Kben wel benieuwd?

Voor realtime effecten, dus niet op opnames. Dus op live ingespeelde gitaar/stem, of een synth die ik tweak terwijl er midi naartoe gaat. Dus allemaal dingen die niet zomaar met een sample kunnen

Ik ben inmiddels flink verder in Ableton gedoken, nu met name in de arrangement view. Ik begin de smaak echt te pakken te krijgen.
Ik heb alleen wat losse vragen waar ik het antwoord niet 1,2,3 van kan vinden in filmpjes. Hopelijk is iemand bereid om deze vragen te beantwoorden:

1) als ik iets wil dupliceren in arrangement, hoe kan ik dat dan meerdere keren achter elkaar doen? Dus bijv. in 1 keer iets 7 keer dupliceren.
2) de loop length (arrangement view) werkt standaard in maat aantallen. Hoe kan ik de loop end instellen op een specifiek maat nummer ipv maat aantallen?
3) In Cubase kun je een stuk van een track muten (met kruisje), Kan dit ook in Ableton?
4) Is er een midi transpose? nu moet je alles selecteren in omhoog slepen, beetje omslachtig vind ik.
5) Is er een manier om op te starten met een laatste project waarmee je bent gestopt voor het afsluiten?
6) In het edit scherm van een audio; hoe kan ik de loop region (grijze pijltje) en het begin van het afspelen van de loop (zwarte pijltje) tegelijk verschuiven? Dus niet los van elkaar.

Hopelijk zijn het niet te noob vragen! :)

1) gewoon CRTL+D dan 7x de D drukken?
2) ? je kun loops gewoon uitrekken en zolang je wil maken. muis aan het einde van de loop houden dan zie je een ] en dan slepen tot waar je hem wil hebben. mit de file wel een goede loop is.
3) je moet hem opknippen en met 0 kun je hem muten of automation gebruiken
4) kun je midi fx voor gebruiken maar dat veranderd niet de midi file
5) ja de boel laten crachen :) hihi
6) zwarte pijl slepen

Vind het echt ruk dat je niet audio kan editen in Ableton zoals in logic of Protools.
Dat is denk ik de traidoff voor warping en looping.

1) gewoon CRTL+D dan 7x de D drukken?
2) ? je kun loops gewoon uitrekken en zolang je wil maken. muis aan het einde van de loop houden dan zie je een ] en dan slepen tot waar je hem wil hebben. mit de file wel een goede loop is.
3) je moet hem opknippen en met 0 kun je hem muten of automation gebruiken
4) kun je midi fx voor gebruiken maar dat veranderd niet de midi file

Bedankt!
1) Zoals jij zegt deed ik het ook, maar dat is wel onhandig als je iets bijvoorbeeld 32 keer wil dupliceren. Is er nergens een aantal dat ik kan invullen zoals bij Cubase?
2) dat uittrekken van de loop region wist ik. Maar kan ik niet gewoon het nummer van de eindmaat invoeren? dat is veel handiger. Stel je wil maat 5 tot en maat 142 in de loop zetten, ik noem maar wat.
3) ok dat wist ik niet van die O.
4) ok, wat ik wil is gewoon ergens aangeven dat hij alles bijvoorbeeld 7 halve tonen omhoog moet zetten, dat zou eigenlijk toch veel simpeler kunnen, gewoon met midi transpose zoals in Cubase?

Maar goed, dit zijn maar kleine dingen die wel te omzeilen zijn, maar die veel handiger zijn in andere DAWs. Daar tegenover staan weer een hoop dingen die in Ableton handiger zijn, zoals het warpen en audio transponeren en quantizen bijvoorbeeld....

Laatst gewijzigd:
geen idee hoe of wat. maar als je midi fx gebruikt om te transposen en je stuurt de midi door naar een andere track dan kun je daar het wel getransponeerd opnemen.

als je iets echt zo vaak loopt kun je wellicht beter een clip in de sessie view proberen.

voor mij is Ableton maar een een tool, werk net zo makkelijk met cubase, reason, protools, studio ne, reaper, of logic.

in het verleden versie 9 en < was de midi echt slecht.
nu begint ableton er wel op te lijken.

Bedankt!
1) Zoals jij zegt deed ik het ook, maar dat is wel onhandig als je iets bijvoorbeeld 32 keer wil dupliceren. Is er nergens een aantal dat ik kan invullen zoals bij Cubase?
2) dat uittrekken van de loop region wist ik. Maar kan ik niet gewoon het nummer van de eindmaat invoeren? dat is veel handiger. Stel je wil maat 5 tot en maat 142 in de loop zetten, ik noem maar wat.
Kan in het menu van de clip zelf.
Zoek ff een lijstje met toetscombinaties daar vind je meer van dit soort pareltjes.
4) ok, wat ik wil is gewoon ergens aangeven dat hij alles bijvoorbeeld 7 halve tonen omhoog moet zetten, dat zou eigenlijk toch veel simpeler kunnen, gewoon met midi transpose zoals in Cubase?
Niet dat ik weet, ik zou er zelf ook die midi plug-in voor gebruiken.
Maar goed, dit zijn maar kleine dingen die wel te omzeilen zijn, maar die veel handiger zijn in andere DAWs. Daar tegenover staan weer een hoop dingen die in Ableton handiger zijn, zoals het warpen en audio transponeren en quantizen bijvoorbeeld....

Bedankt!

Nog even voor de duidelijkheid, het is het cijfer nul , niet een hoofdletter O!

Back