Fostex R8 onderhoud en reparatie: door wie

vinnieq

Lidl
Mijn Fostex R8 heeft kuren. Bandsnelheid is maar 50% en na een paar minuten loopt -ie vast. Met FFWD houdt de rechterspoel het niet bij en loopt band los. RWD gaat alleen als ik de rechter bandspanner optil. Enig iedee wie mij kan helpen. De vintage reparateur in Soest neemt geen opdrachten meer aan.

Ik wil mijn tapes (stuk of 8) overzetten naar digitaal en daarna de R8 (met MTC-1) verkopen.

Ik heb daar ooit eens iets over gelezen. Iets met een pulley van kunststof die niet meer klemt om de motoras. As heeft een hele kleine diameter ook en plastic van pulley gaat scheuren/ klemt minder goed.. gaat slippen en slijten.. etc..

Hier een document die wat meer laat zien hoe de overbrenging is. Het zou ook kunnen dat de tandriem is gebroken..

Pulleys zijn nog wel verkrijgbaar in een soort van re-issue versie van aluminium Fostex R8 replacement metal reel pulley gear cog

Dit alles is natuurlijk maar een gok op basis van een vaak voorkomende problemen maar aangezien de spoelen er de kracht niet meer voor hebben gok ik op het bovenstaande issue en zullen de tandriemen nog heel zijn.

Edit: ik zie dat je een reparateur zoekt.. niet naar een DIY oplossing.. never mind. :D

Tsja, ik wou dat ik het nog kon, duimartrose en kippigheid zijn niet echt handig bij fijnmechaniek. Bovendien heb ik er geen gereedschap, tijd of geduld voor!

Ja las later ook dat je een reparateur zocht.. ;) Nou, misschien heeft iemand er nog 'n keer iets aan als op R8 problemen zoekt hier :)
Ik moet mijn eigen R8 ooit ook nogeens oplappen maar mijn interesse ligt momenteel helemaal niet bij tape recorders meer. De mijne doet het wel verder maar zweeft een beetje ook geloof ik..
Waarschijnlijk ook hetzelfde probleem maar in een vroeg stadium. Die truc met dat RVS busje zou ik dan ook kunnen doen, ik werk dagelijks met draaibanken :)

Weet niet welke diameter die plastic schacht heeft? Zou ik kunnen opmeten bij de mijne. Persoonlijk zou ik dan een iets groter diameter busje maken. Hij boort het op zodat er bijna geen schroefdraad meer over is om het vast te zetten. En ik vind het ook een beetje 'n twijfelachtige constructie maar misschien werkt het for the time being

Waar woon je trouwens? Ik zou die busjes ook kunnen opsturen eventueel.. (* er even vanuit gaande dat dit het probleem is.) :) Iemand die je Fostex uit elkaar haalt aan de hand van de vele video's moet niet echt een probleem zijn denk ik toch?

Hi Mac,

Dank voor het aanbod! De voor- en achterkant eraf halen moet wel lukken, deze week maar eens proberen. De stapel wekkers en andere mechanieken die in diverse staat van ontbinding zijn achtergelaten sinds mijn jeugd geven aan dat ik het daar dan beter bij kan laten. Nog afgezien van voornoemde drempels.
Ik woon in het mooie stadje Utrecht, je weet wel, waar de mensen dwangmatig op terrassen bijeenkomen.

Die link had ik ook al gezien ja.. tegenwoordig staat alles op internet.. mooie tijd.
Maar laat maar weten als je wat verder bent. Utrecht is te doen voor mij maar volgens mij moeten die busjes ook wel lukken toch? Ik ga ook ff kijken of ik de mijne uit de opslag kan opvissen. :)

Nou het valt mee, aandrijfriem eraf gelopen en roller was op pad gegaan in de machine, van de week maar eens beginnen met het overzetten. Weet alleen niet waarom dit gebeurd is, hopelijk iets tijdens transport

B01BC5CB-BBF2-42F1-A0C4-1B111FFD0AE9.jpeg

Nou het valt mee, aandrijfriem eraf gelopen en roller was op pad gegaan in de machine, van de week maar eens beginnen met het overzetten. Weet alleen niet waarom dit gebeurd is, hopelijk iets tijdens transport
Nou, kijk eens aan!! Dat is nogeens een easyfix! :okdan:

Heb je jezelf toch weer mooi een ritje (en rekening) reparateur bespaard. :)

Hopelijk blijft het hierbij. Nog niet met tape getest, de familie wilde eerste een ijsje halen bij de populairste ijscoman van Utrecht. De rijen voor de winkels in Rusland destijds waren er niets bij!

Overigens dank voor je hulp en dat je mij op het spoor van die website hebt gebracht. Aan de hand van de uitleg daar durfde ik het wel aan.

Viel dus tegen. Allereerst had de roller van de rechtse motor het bekende haarscheurtje. De truc met het boutje werkte niet, dus maar vastgezet met superlijm. Toen bleek dat roller van de capstan motor ook losgegaan was agv meerdere haarscheurtjes. Dat was kennelijk in 1990 al gefixt met lijm (3e foto) door een slimme Henkie, maar niet voor de eeuwigheid. De capstan riem was er ook afgelopen. De bracket met motor moest er af, eitje. Superglue to the rescue bandje erom en even de bracket monteren. Maar goed dat er geen Japanse ontwerpingenieur in de buurt was, hij had het niet overleefd, en langs Petrus kom ik ook niet meer. Uiteindelijk zal alles netjes op z'n plek. En verrek. Hij doet het! Vandaag alle tapes overgezet. Bij het terugspoelen van de laatste kwamen er weer onheilspellende geluiden uit de recorder, en nou doet -ie het niet meer. Binnenkort weer eens kijken, want nou durf ik het wel aan. Overigens, boys en girls: als je nog van die Ampex 457 tapes van 30 jaar geleden hebt liggen: huiver om wat er er af komt na 1x draaien.............. En aan millenialtjes: Wees maar dankbaar dat de generatie voor jullie al die fijne computers en DAWs heeft uitgevonden.

Attachments

• IMG_4848.jpg
    IMG_4848.jpg
    186,6 KB · Bekeken: 206
  • IMG_4856.jpg
    IMG_4856.jpg
    140,3 KB · Bekeken: 206
  • IMG_4886.jpg
    IMG_4886.jpg
    114,6 KB · Bekeken: 199
  • IMG_4892.jpg
    IMG_4892.jpg