Ik had een PB ontvangen maar lijkt me handiger om de vraag hier te beantwoorden zodat iedereen kan meedenken.
(de vraag bevat geen vertrouwelijke data dus lijkt me geen probleem)
Mag ik je aub nog wat vragen?
Dus eigenlijk kan de MFB Tanzbär midi cc uitsturen naar Ableton, hier deze data opnemen in een midi-clip en dan later deze midi-clip uitsturen naar de Tänzbar?
indien ja:
- als men tweakt aan de bedieningsknoppen van de Tanzbär tijdens het opnemen van midi cc in Ableton, worden ook deze tweaks opgenomen?
- als men vanuit Ableton een midi-clip activeert met midi cc data naar de Tanzbär, kan je dit combineren met in real time tweaken aan de bedieningsknoppen van de Tanzbär?
Of de Tanzbär CC kan uitsturen is echt niet duidelijk. CC ontvangen kan wel als je MIDI-kanaal 10 gebruikt en deze stuurt naar MIDI IN 1. de lijst met de verschillende controllernummers vind je in de handleiding op bladzijde 30.
bladzijde 24: MFB Tanzbär MIDI-Functions
The three MIDI ports are used to connect MIDI devices to Tanzbär. MIDI keyboards,
controllers, and drumpads should be connected to MIDI In 1. MIDI In 2 is mainly for
MIDI synchronisation (MIDI clock).
Tanzbär‘s MIDI channel settings are fixed and cannot be altered. Track CV 1 sends and
receives on channel 1, track CV 2 sends and receives on channel 2, and all drum tracks
send and receive on channel 3.
Dus
MIDI-kanaal 1 zend/ontvangt CV1,
MIDI-kanaal 2 zend/ontvangt CV2,
MIDI-kanaal 3 zend/ontvangt alle drum tracks
MIDI-kanaal 10 gebruik je voor het sturen van MIDI CC
En
MIDI-kanalen zijn vast en kan je niet veranderen
MIDI IN 1 wordt gebruikt voor MIDI-keyboards (noten) en MIDI-controllers (CC: Continuous Controllers)
MIDI IN 2 wordt gebruikt voor MIDI-clock (MIDI synchronisatie)
Raar dat een paar paragrafen verder dan wordt gesteld dat MIDI-kanalen 3 t.e.m. 16 kunnen gebruikt worden voor drum instrumenten als die, volgens eerdere paragrafen allemaal op MIDI-kanaal 3 zenden en ontvangen. Bizar en tegenstrijdig?
MIDI note numbers and a MIDI channel (from #3 to #16) can be applied to drum instruments using a „learn“ function.
In ieder geval kan de Tanzbär alvast CC-data ontvangen via MIDI IN 1. Echter wordt er nergens melding gemaakt dat je CC-data ook kan verzenden via MIDI. (de enige manier om daar achter te komen is een MIDI-tool te gebruiken zoals bv MIDI-OX of een sequencer en dan een opname starten en aan een knop draaien en kijken of deze CC-data ziet binnenkomen)
Het enige dat ik kon terugvinden is het maken van system exclusive dumps van de aktieve bank. En je kan deze ook weer terugsturen naar de Tanzbär maar ... nergens wordt de sysex data uitgelegd waardoor ik niet direct een mogelijkheid zie om zelf system exclusive boodschappen te maken en terug te sturen. (zal misschien wel kunnen maar dat is nergens gedocumenteerd). Theoretisch is het mogelijk om zo'n sysex dump te gaan analyseren maar dat is vrijwel onbegonnen werk zonder documentatie en het feit dat het geen dump is van een individuele drumklank maar van een ganse bank. Je zou dan een 'lege bank' moeten dumpen, daarna telkens 1 parameter wijzigen om te zien wat het verschil is tussen de dumps om zo de individuele sysex boodschappen te ontdekken.
Dit lijkt me een ideale vraag voor MFB om te zien of zij de system exclusive boodschappen kunnen toevoegen aan de documentatie.
Ook bizar is dat
MIDI CC steeds op kanaal 10 moet ontvangen worden terwijl alle drum tracks op kanaal 3 zenden en ontvangen? Wellicht dat de Tanzbär intern die CC data dan 'omzet' naar het juiste kanaal? Uit de lijst met MIDI controller toewijzigen maak ik op dat elk drumgeluid eigen controllers heeft om de klank te wijzigen. Zo moet je CC 3 gebruiken om de tuning van BD1 te wijzigen, cc 9 voor de tuning van BD2. Bizar aangezien je normaal een controller (bv tuning) voor gelijk welk instrument zou moeten kunnen gebruiken. Een mooi voorbeeld is MIDI CC 7 (volume). Dit is een MIDI-kanaalboodschap die je dus op een MIDI-kanaal kan uitzenden en het instrument dat op data kanaal luistert volgt netjes de volumewijziging. Bij de Tanzbär hebben ze blijkbaar een ander idee gebruikt. Namelijk een unieke controller voor elk instrument. Dus 'volume' zou dan verschillende controllernummers hebben, eentje voor elk instrument. Heel bizar.
Tanzbär receives MIDI controller data for most of its functions and parameters. You will find
a MIDI controller list in the appendix of the manual (page 30).
To receive MIDI controller data, MIDI channel 10 is always used.
Er staat dus dat de Tanzbär CC kan
ontvangen, echter niet dat deze ook CC kan
verzenden.
op bladzijde 7 staat er dat de Tanzbär
note data kan uitsturen.
(er staat dus niet dat deze ook CC kan verzenden)
Via MIDI out, the Tanzbär transmits note date of all tracks.
Ik vind dat de MFB Tanzbär een rare MIDI-implementatie heeft.
Het kunnen combineren van MIDI data die je verzendt vanuit Ableton en dit samen gebruiken met live tweaken aan de knoppen zou moeten kunnen. Uiteindelijk is het dezelfde MIDI data die binnenkomt en zou dat dus niet mogen uitmaken en dus mogelijk zijn (echter, geen idee of de Tanzbär dat ook kan maar zoiets kan je gewoon proberen en kijken of dat kan)