Motorolla cpu emulation project ( acces virus , waldorf , clavia etcc)

En ander groot nieuws. Isla Instruments is vergevorderd met een Andromeda a6 vst emulatie!
Die laatste is er wel eentje in een andere categorie, want dat is een (zoveelste) emulatie van een analoge synth en dat is niet wat The Usual Suspects doen. Maar goed, wie weet evengoed leuk voor de liefhebbers hiervan.

Die emulatie van de DP/4 werkt volgens mij ook via een ander principe dan wat TUS doet want hier heb je geen ROM van de DP/4 voor nodig. Ik wil deze evengoed nog wel eens naast m'n DP/4 horen.

The jd990 emu klinkt waanzinnig en verbruikt amper cpu .
Meer ga ik niet zeggen , still in beta en first rule of the fightclub ...

De developer van JADE had op youtube ergens hierover gereageerd. Ze testen de outputs / DACs in een 'lab' omgeving. Bij de JD990 was de frequency response nagenoeg 'flat' zie hij. Dus er is bij de JD990 geen kleuring die van invloed is. Hoe dat met de andere emus is gegaan weet ik niet.

Voor de DP4 is er nu ook de Temecula emulatie er al.

En ander groot nieuws. Isla Instruments is vergevorderd met een Andromeda a6 vst emulatie!
ik las op hun discord dat er geen verschil te horen is maar wel verschil te zien op een scope wanneer je kort tegen de nyquist freq zit op 88 Khz (draait)

Maar, sinds wanneer heeft een xv5080 een adat out?
De XV5080 heeft een Toslink/Spdif digitale uitgang, maar alleen stereo volgens mij. Ik had de indruk dat de analoge outs net iets levendiger klonken, maar het verschil is in mijn herinnering niet groot. Qua sound/karakter kun je sowieso beter de JV1080 of JV2080 hebben (als je die gritty retro rompler sound wil) dan de XV serie imo. De JV880 nog meer wellicht, maar die is wel heel erg beperkt en spartaans in gebruik.

Wel tof, die JD990, ben wel heel benieuwd. Hopelijk komt 'ie snel voor het plebs beschikbaar.

De JD990 heeft 44KHz, klinkt veel sprankelender met bijv de orchestral card dan de 2080. Die laatste is wat wolliger, ook liekker.

A6 op een laptop, hoe saai is dat. Het gaat (ging in mijn geval) om de grote UI, niet zozeer om de sound. Daarmee is ‘ie echt wel ingehaald.

De JD990 heeft 44KHz, klinkt veel sprankelender met bijv de orchestral card dan de 2080. Die laatste is wat wolliger, ook liekker.
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb de JVs en XVs grotendeels uitgeplozen, maar nooit een JD990 gehad. Ben erg benieuwd naar de sound.

Ik had ze destijds alle twee, en de Orchestral II ook dubbel dus ik kon een mooie 1:1 vergelijking maken. 990 voor thuis met de koptelefoon en de 2080 voor in de mix, allebei toppers

De XV5080 heeft een Toslink/Spdif digitale uitgang,
Dabedoellik. Sinds wanneer is spdif adat?
En daarna,
Als je gebruik maakt van die optische out, dan zit je toch feitelijk een vergelijk te maken tussen de da stage van de XV en de da waar die spdif mee is verbonden? En hoe dat klinkt gaat dan dus voor iedereen , subtiel, anders zijn.

Dabedoellik. Sinds wanneer is spdif adat?
En daarna,
Als je gebruik maakt van die optische out, dan zit je toch feitelijk een vergelijk te maken tussen de da stage van de XV en de da waar die spdif mee is verbonden? En hoe dat klinkt gaat dan dus voor iedereen , subtiel, anders zijn.
Uiteindelijk ben je altijd afhankelijk van de kwaliteit van de converters in het eindstadium als je een digitaal signaal converteert naar een analoog signaal. Dat gaat uiteraard voor iedereen een ander resultaat zijn, hoe minimalistisch het soms ook kan zijn. Met een 100% analoog signaal is dat eigenlijk niet anders. Hoe dat klinkt is ook weer afhankelijk van de kwaliteit van het apparaat waar je het naartoe stuurt.

Gelukkig ben ik geen audiofiel. Die mensen zijn op zoek naar de beste en puurste kwaliteit van audio, maar alles hangt uiteindelijk af van componenten die steeds maar weer "verbeterd" worden. Een zoektocht naar iets wat niet bestaat...

Het is allemaal gemiemel in de marge wat mij betreft. Eric Persing, de Roland sounds man uit die tijd, zegt dat de kleuring van DAC etc minimaal is en het meeste karakter uit de software komt.

Dat lijkt me vrij logisch en daar ben ik het helemaal mee eens, maar de meesmuilen die blijven piepen over de kwaliteit van AD of DA converters ga je nooit tevreden stellen. Dat was vooral mijn punt. Niet dat dit hier in deze thread het geval was, maar is even een algemene opmerking.

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb de JVs en XVs grotendeels uitgeplozen, maar nooit een JD990 gehad. Ben erg benieuwd naar de sound.
Ik heb ervaring met de jv-xv en integra , de laatste heb ik nog steeds .
Heb meerdere malen op het punt gestaan om een jd990 aan te schaffen maar is er eigenlijk nooit van gekomen .
Dat gezegd zijnde , ik gebruik amper presets en benader deze romplers als pure subrtactieve synths en het is nu net daar waar de jd990 king of the hill is
De hype is echt wel justified.
Het filter heeft net iets meer bereik , 11.8 Khz versus 11 Khz , marginaal verschil maar je merkt het wel als de resonance word opgedreven .
De jd990 heeft geen pre filter gain , dus opletten geblazen met de resonantie
Oscilator Sync (enkele in mono mode) , waanzinnig goed en dit in combinatie met de bestaande ringmod structures , we're entering ensoniq sq80 here .
Het word helemaal leuk als de osc slave een 1-shot sample is , telkens getriggered door een low frequency osc Master (.
Xfm heeft ook een groter bereik .
Analogue feel , ik weet niet meer hoe het was op de jv-xv maar op de integra is er enkel pitch wobble , op de jd990 is er dus ook variatie in de dynamics ( amplitude )
Sublieme selectie van insert effects , distortion-Phaser-spectrum-enhancer ( volgorde is configuurbaar )
Send effects : chorus -delay -reverb .
Enigste nadeel , nu wil ik een jd990 ;)
Wat een heerlijke bak zeg

Enigste nadeel , nu wil ik een jd990 ;)
Wat een heerlijke bak zeg

Ach, er is goed aan te komen en ze zijn nog redelijk betaalbaar. Zie ze regelmatig langskomen op Marktplaats etc. Integra heb ik ook gehad maar die kon me niet bekoren, te steriel en vervelend te editen.

Imho helemaal niks steriel aan de integra.
Eerder neutraal en dat is imho a good thing , genoeg mogelijkheden om achteraf up te spicen .
De pcm engine is nagenoeg een xv5080 , de supernatural acoustic sounds klinken als ideale di opnames , dus again : ruimte genoeg voor postprocessing .
Ik was in het begin geen echte fan van de sns synthengine , te beperkt , maar voor simpele stuff is het wel ok en de filters klinken gewoon heerlijk.
Enigste minpunt zijn imho de effecten , sommige algo zijn inferieur aan de jv-xv ( pitch shifters etc ) , minder buffergeheugen omdat elke part nu een insert effect heeft .

Laatst gewijzigd:
Dat lijkt me vrij logisch en daar ben ik het helemaal mee eens, maar de meesmuilen die blijven piepen over de kwaliteit van AD of DA converters ga je nooit tevreden stellen. Dat was vooral mijn punt. Niet dat dit hier in deze thread het geval was, maar is even een algemene opmerking.

Ja en nee, in moderne units heb je wel aparte DAC's per kanaal, maar dat was vroeger (ivm kosten) niet zo, dit is dus wel anders dan via een puur digitaal signaal pad. In onderstaande video wordt het in detail uitgelegd voor een LXP-15 (edit: waar ze dit dus wel op een hi-end achtige manier hebben opgelost, maar dat was dus niet het geval bij alle unit uit of voor die tijd).

Ja en nee, in moderne units heb je wel aparte DAC's per kanaal, maar dat was vroeger (ivm kosten) niet zo, dit is dus wel anders dan via een puur digitaal signaal pad. In onderstaande video wordt het in detail uitgelegd voor een LXP-15 (edit: waar ze dit dus wel op een hi-end achtige manier hebben opgelost, maar dat was dus niet het geval bij alle unit uit of voor die tijd).
TIL over analoog multiplexen van DAC uitvoer ;). Maar als ik het goed begrijp is dat gewoon een handige truc die gebruikt werd om apparaten met een enkele DAC meerdere kanalen uit te laten sturen. Dus eigenlijk juist het type kostenbesparing wat je niet in zo'n high-end unit verwacht. Tegenwoordig kan je gewoon geïntegreerde ICs met meerdere DACs krijgen die vaak nog goedkoper zijn ook.

Je kan ook niet rustig een paar weken met vakantie gaan he... mooi nieuws! Ik heb mijn XT verkocht na de emulatie. Misschien moet over een paar maandjes de 990 er ook aan geloven. Heb er zo'n ramkaart voor x banken in zitten. Op zich handig, maar het blijft pielen. Het is een ontzettend goed ontworpen UI, maar de compu gaat daar natuurlijk wel overheen...

Je kan ook niet rustig een paar weken met vakantie gaan he... mooi nieuws! Ik heb mijn XT verkocht na de emulatie. Misschien moet over een paar maandjes de 990 er ook aan geloven. Heb er zo'n ramkaart voor x banken in zitten. Op zich handig, maar het blijft pielen. Het is een ontzettend goed ontworpen UI, maar de compu gaat daar natuurlijk wel overheen...

Nou, de vst gebruikt vooralsnog exact dezelfde UI. Een editor met meer parameter op 1 scherm lijkt me handiger werken. Ik overweeg zelfs een uit te proberen met Jade, technisch zou dat moeten kunnen (of de electra one gebruiken).
Maar er zullen vast meer custom skins/uis komen.

Het fijnste vind ik toch wel de expansion cards die er allemaal in zitten. In zou eens voor de gein Jade en de JV1010 met de techno expansion naast elkaar kunnen zetten.

Back