Amazona.de test vertaald naar het Nederlands:
Verschillen met de Behringer TD-3
Volgens de fabrikant werd de TD-MO-versie uitgebreid met de "Devilfish Mods" en werd een extra sub-oscillator toegevoegd. Om de nieuwe wijzigingen in dezelfde apparaatgrootte te krijgen, worden de vervorming, tonen en niveaus weggelaten in vergelijking met de standaardversie van de TD-3. Je zult de extra potentiometers, schakelaars en connectoren zeker visueel meteen herkennen, maar hier in de MO-versie heb je je aan de functionaliteit van de Devil Fish Mod gehouden en dus zijn de interne routing en het besturingsbereik van verschillende potentiometers anders dan de TD-3. Voor meer informatie zie de onderstaande lijst. Ik heb daarom de verschillen van de TD-3 onderverdeeld in 3 categorieën:
Extra aansluitingen en schakelaars:
- Oscillator oscillatievormschakelaar heeft ook een OFF-functie
- CV en poortingang
- CV-ingangen voor dia en accent
- CV-ingang voor filterfrequentie
- (Audio) Ingang voor filtermodulatie
- Filterinvoer (audio)
- Uitvoer voor accent
- Audio-uitgang van het filter (pre-VCA)
- Dempereffect – inclusief schakelaar (0/I/II) "is een uniek post VCA soft-clip vervormingscircuit dat de basrespons behoudt", positie 1 verwijdert hogere frequenties om het geluid glad te strijken wanneer e.B. veel resonantie wordt gebruikt, positie 2 is als pos.1, maar daar worden nog hogere frequenties verwijderd.
- Accentdrukknop voor handmatige trigger van het accent
- Sub-oscillator met gain switch (Low/Mid/High)
- Accent sweep switch met 3 modi, Normaal, Snel, Langzaam – beïnvloedt de accentinvloed op resonantie
- Veegsnelheid, verandert de snelheid van de stapschuiffunctie
- Potentiometer:
- "Soft Attack Potentiometer" met aanvalstijd van 0,3 tot 30 msec
- "Normal Decay Potentiometer" is verantwoordelijk voor de volume envelop en niet langer als een vaste waarde, controle bereik nu van 16 msec tot 3 s
- "Accent Decay Potentiometer" 30 ms tot 3 s
- "Overdrive Potentiometer" bepaalt het volume van het binnenkomende oscillatorsignaal
- "Slide Potentiometer" is nu variabel (tijd), 5x langer dan normaal
- "Filter FM Potentiometer" regelt de invloed van frequentiemodulatie
- "Filter Tracking Potentiometer" beïnvloedt de filterfrequentie door noten af te spelen (analoog aan de aangrenzende CV-spanning van de oscillator)
- Interne wijzigingen:
- Aparte bediening van de hoofdenvelopgenerator voor notities met en zonder accent, dit is hier uitgebreid met een normale vervalpot en een accent decay potentiometer
- Intern filter FM: AC gekoppeld filter FM van de VCA-uitgang * een unieke benadering van AC gekoppeld Filter FM van de audio-uitgang van de VCA *
- Filter cutoff potentiometer regelbereik (aangepast) tot maximaal 5 kHz en omlaag in het lagere frequentiebereik (basrespons)
- Env-Mod-Poti-Regelbreich veranderde van nul naar drie keer de waarde van het origineel
MIDI-functies
Net als de TD-3 heeft de TD-3-MO ook MIDI via DIN-aansluiting en klasse-conforme USB MIDI, maar tot nu toe zijn alleen MIDI-SYNC en Note-ON/OFF verwerkt. Een diepgaande MIDI implementatie is tot nu toe alleen mogelijk met de TD-3 via USB MIDI, waarom alleen via USB-MIDI alle geïmplementeerde MIDI SysEx data/functies worden geïmplementeerd, is buiten mijn weten. Het Devil Fish-model heeft een uitgebreide MIDI-implementatie voor inkomende en uitgaande MIDI-signalen, maar de TD-3-MO heeft deze diepere MIDI-implementatie niet.
Volgens de handleiding implementeert de TD-3-MO het volgende:
Note-on/off, all-notes-off, filter cutoff, pitchbend, clock, start/stop/continue, maar er komen geen gegevens van de cutoff control via MIDI monitor, vermoedelijk reageert deze alleen op binnenkomende data. Trouwens, je kunt de instellingen voor MIDI clock master / slave instellen via software (synthtribe) of met toetsopdrachten, de Synthtribe-app werkte niet met het testapparaat, noch via Win10 noch via macOS.
Bijzonderheden van de bediening
Wie nu denkt dat "inschakelen en plezier hebben" gemakkelijk in een val kan lopen, omdat je moet weten dat altijd de overdrive-pot een beetje moet worden geopend, anders is het oscillatorsignaal niet bij de audio-uitgang. Hier zou een extra labeling van de overdrive-functie of een duidelijke indicatie in de handleiding nuttig zijn, omdat deze functieverschillen ten opzichte van de TD-3 of TB-303 niet bij elke gebruiker bekend zijn. Je moet weten welke potentiometers op de middelste positie moeten staan, zodat de mod "uit" is, hier e.B. een punt in de weegschaal op het apparaat zou nuttig zijn, anders heb je de handleiding hier nodig. Over het algemeen merk ik dat een blokschakeldiagram zeer nuttig zou zijn om de interconnectie te begrijpen, vooral op het gebied van enveloppen / VCA. Kort opgemerkt, er is eens verval (links) in de richting van VCA en eenmaal voor de filter envelop (rechts). In vergelijking met de TD-3 kunt u de oscillator op de trillingsvormschakelaar "deactiveren" om een extern audiosignaal / oscillator te gebruiken of gewoon de zelf-oscillatie van het filter via filteringang, e.B. Anders moet worden vermeld dat de knoppen haptisch in orde zijn, maar niet uitstekend, in de prijsklasse is dit nog steeds acceptabel.
Geluidsvermogen
Allereerst in het kort: JA, de functie-uitbreiding brengt een duidelijk meetbaar voordeel met zich mee. Te beginnen met het frequentiebereik, dat onderaan en rond aan de bovenkant is uitgebreid. Persoonlijk hou ik eerder van 303 geluiden waarbij de filterfrequentie groter is en de feedback (resonantie) verder gaat naar zelf-oscillatie. Met de TD-3-MO is voorzichtigheid geboden bij het gebruik van de resonantie, je komt snel in lelijke toongebieden, naar mijn mening had je hier eerder een extra schakelaar of iets dergelijks moeten bouwen.
Het TD-3-MO filter kan oscilleren, aangezien de TD-3-MO nu een "uit" functie heeft via golfvorm schakelaar, dit biedt ook een nieuwe manier om geluiden te genereren, als je dan de sub-Osc schakelt. bij, wordt het interessant. Dit deel van de aanpassing is al leuk en zodra je ermee hebt gespeeld, is er veel tijd verstreken als je beoordelingen schrijft en dan meestal meer dan 10 uur nodig hebt. Gaandetijd zijn de veranderingen in de enveloppen zo enorm dat je compleet nieuwe geluiden ontdekt en ook nieuwe of andere manieren van spelen en toepassingsgebieden vindt.
De zuurtijd van de jaren 90 had waarschijnlijk een impact op veel potentiële klanten, althans voor mij, dus live opstellingen met 3 of meer 303's zijn niet ongewoon voor mij. Als je nu meerdere 303's in de setup hebt, zul je heel snel significante verschillen opmerken en indien nodig. meer specifiek werken in andere frequentiebereiken en ruimtelijke diepten. Hier speelt de TD-3-MO duidelijk zijn sterke punten uit en zet zichzelf sonisch op gang of kan hij ook rustig en neer voor hem spelen, om vervolgens de doden op het juiste moment te doen herrijzen met een assertief geluid of om het nauwelijks bestaande gehoorvermogen van het publiek volledig te vernietigen.
Bij het gebruik van externe modulatiebronnen ontdekt u ook nieuwe toepassingen en geluiden, omdat Behringer bijna alle synthesizers uitrust met patchfuncties en Eurorack-systemen ook zeer wijdverspreid zijn, is hier een nieuwe speeltuin geopend.
Het diode-gebaseerde dempereffect doet zijn werk goed, het is discreet, maar nog steeds opvallend genoeg, hier moet worden vermeld dat het voornamelijk leeft van het gebruik van de resonantie, natuurlijk reageert het ook op het gebruik van de aanval, je kunt de TD-3-MO specifiek instellen zodat de overdrive en demper voornamelijk hoorbaar zijn bij het gebruik van de aanval.
De extra sub-oscillator verdikt het geluid en kan ook individueel worden gebruikt, maar hier mis ik een octaafbereikschakelaar. Met de sub-oscillator zijn de geesten verdeeld, ja hij doet wat hij zou moeten doen, maar persoonlijk mis ik een octaaf-bereik schakelaar en vooral een haptisch en visueel betere schakelaar, in plaats van de rode drukschakelaar. (Aan/Uit-functie) De Accent touch switch (Momentary) kan een zeer goed spelhulpmiddel zijn onder de voorwaarde van het juiste gebruiksmoment.
Persoonlijke beoordeling
Voor lezers die mij kennen, een paar details van tevoren. Ik heb verschillende andere 303 klonen / replica's gebouwd (Oakleysound TM-3030, x0xb0x, RE-303) en bezit / bezat verschillende andere 303-klonen. Verder heb ik voor AMAZONA.de inclusief het RE-303 testartikel geschreven. Ik denk dat het idee om de "Devil Fish Mod." in een apparaat te plaatsen erg goed is, omdat het het bereik van functies en geluid aanzienlijk verandert. Al met de x0x0b0x waren er verschillende goede modificaties, die e.B. door Abstract Instruments in een sterk modded versie en vervolgens in de Avalon baslijn leidden. Naar mijn mening had Behringer er een paar functies van moeten overnemen, bijvoorbeeld een VCA-controller om dronegeluiden te kunnen genereren. Omdat de TD-3-MO goedkoop is, is er nog steeds de mogelijkheid om extra aanpassingen aan te passen.