Reverb.com - ervaringen als verkoper?

Marktplaats doet/moet dat tegenwoordig ook. Maar ik begrijp dat zolang je geen winst maakt (zoals bij tweedehands spul gebruikelijk), het niet wordt gezien als professionele handel en dat je dan dus ook geen belasting hoeft te betalen.

tja, hoe toon je dat allemaal aan. Ik heb nooit bewijzen van 2ehands aangekocht spul. Ik zie wel of ik bericht krijg dat er ergens een schoentje wringt. Als ik zie hoeveel sommigen op 2ehands verkopen kan ik me moeilijk voorstellen ze er mee blijven wegkomen (ik heb t niet over iemand hier)

tja, hoe toon je dat allemaal aan. Ik heb nooit bewijzen van 2ehands aangekocht spul. Ik zie wel of ik bericht krijg dat er ergens een schoentje wringt. Als ik zie hoeveel sommigen op 2ehands verkopen kan ik me moeilijk voorstellen ze er mee blijven wegkomen (ik heb t niet over iemand hier)
Ik koop en verkoop via diverse platformen. Niet om te verdienen, maar gewoon omdat ik een gear addict ben. Geen idee wat waar vandaan komt en of ik er wat aan verdiend heb of niet. Dat is voor de belasting niet te controleren, want ik heb geen administratie. Wat volgens mij de hele reden is, is het tegengaan van witwas praktijken. Als je bankrekeningen kan monitoren en de gegevens van de diverse marktplaatsen daar tegen afzet, dan kan je wel patronen herkennen als het heel erg scheef gaat hangen. Die paar euro hier en daar van de hobbyist is echt niet belangrijk genoeg om veel energie in te steken (en ook niet haalbaar zoals we al besproken hebben).

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Wat betreft Reverb: wat is dat verhaal van die belastingsdienst precies? Heb al de FAQ's op de site gelezen, maar niet helemaal duidelijk wat de gevolgen zijn? Iemand ervaringen mee?

ik denk dat als je meer dan 2000 euro krijgt per jaar reverb vraagt om je gegevens of je kan niet meer reverb gebruiken. Die gegevens worden doorgegeven aan de fiscus.
Als je nl winst(en) maakt op verkocht spul riskeer je 30% belasting te betalen, tenminste, dat heb ik gelezen in België.
Ik had vorig jaar meer dan 2000 euro op reverb verkocht en moest de gegevens ingeven. Ik zie wel of de belastingen me gaan focussen. Ik had wat verkocht van een vriend die niet op reverb zit dus als ik straks daarop afgerekend zou worden is t erg zuur.
trouwens, 2ehands en marktplaats horen die zaken ook te delen. En die bedragen worden vermoedelijk ook samengeteld.
Als ik een advertentie verwijder vraagt 2ehands ook of t verkocht is. Ik denk dat indien je ja zegt, het bij t bedrag van dat jaar geteld wordt. Hoe zouden ze het anders doen...

Het is vooral bedoeld om lui die complete winkels vanuit hun garage via verkoopsites runnen inkomsten/omzetbelasting te laten betalen. Als hobbyist die zonder winstoogmerk beetje gear verplaatst hoef je je niet zo'n zorgen te maken.

mja, maar reverb is echt een ander verhaal hoor. vanzodra je voor meer dan 2000euro verkoopt moet je je belastinggegevens doorspelen of je account wordt geblokkeerd.

checken mp en 2dehands dat nu ook al?

Probeer eens wat 100 euro briefjes naar de bank te brengen. Zelfs dat is al bingo.

Schrijf als ouder eens wat meer dan 15000 euro over naar je kinderen. Bingo.

Maar elke maand bommen in Antwerpen, dat lukt helemaal.

mja, maar reverb is echt een ander verhaal hoor. vanzodra je voor meer dan 2000euro verkoopt moet je je belastinggegevens doorspelen of je account wordt geblokkeerd.
Ja, maar dat geldt nu dus ook voor Marktplaats etc. Het is een verplichting vanuit de belastingdienst. Bij marktplaats kun je er natuurlijk makkelijk omheen als je buiten het platform om betaalt.

1756833455971.png

Dat gegevens door worden gegeven betekent niet dat je ook direct belasting moet betalen.

Ik heb de concrete ervaring dat ik mij zowel bij Reverb als bij Marktplaats heb moeten ID'en vanwege het aantal en/of de waarde van mijn verkopen. Nooit wat van gehoord verder, maar je weet het maar nooit met de fiscus - die raderen draaien vaak heeeeeel traag maar als je er eenmaal tussen zit... Ik maak me er niet zoveel zorgen over omdat ik alleen maar redelijk courante spullen tegen de gangbare 2e hands waarde verkoop dus makkelijk aantoonbaar dat ik er eerder verlies dan winst op maak.

Op Marktplaats zit ik ook boven de limiet, maar nog niks gemerkt. Betalingen gaan meestal wel op rekening of soms cash buiten Marktplaats om. Maar ik maak mij geen illusies, zodra de Belastingdienst wel de (AI-)mankracht heeft om te handhaven zullen ze dat zeker doen. Als er op je bankrekening een groot bedrag binnenkomt met de omschrijving “Moog One”, dan kunnen ze al vragen gaan stellen. Nu focust men zich op de grote vissen maar met alle AI-ontwikkelingen verwacht ik dat dat zal gaan veranderen. En dat is prima, want op zich is er niks mis met belasting betalen. Het land moet ergens op draaien.

Ik heb zowel op Marktplaats als op Reverb meerdere dure (vintage) apparaten gekocht en verkocht. Nooit vragen over gehad. Wel meerdere keren bij zowel MP en Reverb informatie moeten opgeven.
Het is allemaal niet zo spannend hoor. Hoe kunnen ze bepalen of je winst maakt of niet? Dat is toch niet te doen aangezien je niet verplicht bent om een administratie bij te houden.
Ik maak me er net als Nap niet druk om en dat zouden jullie ook niet moeten doen.
De bedragen waar wij mee handelen zijn peanuts vergeleken bij wat er zoal omgaat in de bedrijfswereld. Is mijn inziens de moeite niet waard voor hun.

Op Marktplaats zit ik ook boven de limiet, maar nog niks gemerkt. Betalingen gaan meestal wel op rekening of soms cash buiten Marktplaats om. Maar ik maak mij geen illusies, zodra de Belastingdienst wel de (AI-)mankracht heeft om te handhaven zullen ze dat zeker doen. Als er op je bankrekening een groot bedrag binnenkomt met de omschrijving “Moog One”, dan kunnen ze al vragen gaan stellen. Nu focust men zich op de grote vissen maar met alle AI-ontwikkelingen verwacht ik dat dat zal gaan veranderen. En dat is prima, want op zich is er niks mis met belasting betalen. Het land moet ergens op draaien.
Belasting betalen is helemaal prima (conceptueel dan), maar met de toepassing op tweedehansverkopen moet men opletten. Als ze het te wiskundig aanpakken krijg je dit:

-ik wil mijn dure oude analoge mengpaneel vervangen door een recenter tweedehands digitaal exemplaar.
-ik verkoop het ene voor 5k en koop het andere voor 5k.
-ik heb geen aankoopbon van mijn analoogje, dus ik kan niet aantonen hoeveel winst ik al dan niet maak met die 5k verkoopprijs.
-ik mag de aankoop van de digi mixer niet inbrengen, ik ben immers geen bedrijf maar particulier.
-...en wat als de AI belastingdienst nu concludeert dat jij vast wel flink winst hebt genomen op die verkoop?

Ik ben er ook helemaal voor dat mensen die clandestien een bedrijf runnen via online verkoopssites ook gewoon als bedrijf behandeld worden. Ik heb zelf een bedrijf en betaal bergen belastingen, dan mag de concurrentie ook wel eerlijk zijn. Maar dat moet niet doorslaan naar reeds kapot belaste particulieren énkel bij verkoop (onder "goed huisvader beheer van eigen vermogen, wat ons wettelijk recht is) even te gaan beschouwen als belasting betalend bedrijf puur op basis van verkoopbedrag. Ik heb geen aankoopbonnen van mijn spullen want toen ik ze kocht was er geen enkele reden daarvoor. Ik ben immers, hou u vast, particulier. En als ze de spelregels halverwege willen veranderen, moeten ze eerst maar tijdsreizen uitvinden.

Dat gezegd zijnde: tot nu toe staan ze niet aan mijn deurbel, ik heb de afgelopen jaren ook niet echt grote bedragen verkocht. Wel gekocht, maar dat interesseert hen niet. :)

Belasting betalen is helemaal prima (conceptueel dan), maar met de toepassing op tweedehansverkopen moet men opletten. Als ze het te wiskundig aanpakken krijg je dit:

-ik wil mijn dure oude analoge mengpaneel vervangen door een recenter tweedehands digitaal exemplaar.
-ik verkoop het ene voor 5k en koop het andere voor 5k.
-ik heb geen aankoopbon van mijn analoogje, dus ik kan niet aantonen hoeveel winst ik al dan niet maak met die 5k verkoopprijs.
-ik mag de aankoop van de digi mixer niet inbrengen, ik ben immers geen bedrijf maar particulier.
-...en wat als de AI belastingdienst nu concludeert dat jij vast wel flink winst hebt genomen op die verkoop?

Ik ben er ook helemaal voor dat mensen die clandestien een bedrijf runnen via online verkoopssites ook gewoon als bedrijf behandeld worden. Ik heb zelf een bedrijf en betaal bergen belastingen, dan mag de concurrentie ook wel eerlijk zijn. Maar dat moet niet doorslaan naar reeds kapot belaste particulieren énkel bij verkoop (onder "goed huisvader beheer van eigen vermogen, wat ons wettelijk recht is) even te gaan beschouwen als belasting betalend bedrijf puur op basis van verkoopbedrag. Ik heb geen aankoopbonnen van mijn spullen want toen ik ze kocht was er geen enkele reden daarvoor. Ik ben immers, hou u vast, particulier. En als ze de spelregels halverwege willen veranderen, moeten ze eerst maar tijdsreizen uitvinden.

Dat gezegd zijnde: tot nu toe staan ze niet aan mijn deurbel, ik heb de afgelopen jaren ook niet echt grote bedragen verkocht. Wel gekocht, maar dat interesseert hen niet. :)
Klopt, en daarom is er ook een duidelijke drempelwaarde ingesteld om particulieren te ontzien: Meer dan 30 verkopen of voor meer € 2.000 per jaar. Daarboven is er een rapportageplicht (voor zowel de marktplaats als jezelf), wat nog steeds niet automatisch betekent dat je ook daadwerkelijk inkomstenbelasting moet betalen. Hoge verkoopbedragen worden als inkomsten gezien – en dat is niet onlogisch – dus daar kunnen op den duur vragen bij worden gesteld. De Belastingdienst zal vooral zoeken naar de structurele handelaars, want dat zijn gewoon bedrijfjes. Dat je niet kan aantonen wat je aankoopbedrag was (om je daadwerkelijke winst aan te tonen) is strict genomen je eigen probleem. Een structurele handelaar heeft er natuurlijk wel alle belang bij om de aankoopkosten goed in de administratie bij te houden, want daarmee kunnen ze hun winst en daarmee de inkomstenbelasting drukken.

Dat je niet kan aantonen wat je aankoopbedrag was (om je daadwerkelijke winst aan te tonen) is strict genomen je eigen probleem.
Een probleem dat de overheid nu gecreëerd heeft. Want tot voor de introductie van deze wet had je als particulier geen verplichting om pakweg 20 jaar na datum nog aan te moeten kunnen tonen hoeveel je voor een apparaat betaald had. Die drempelwaarde van 2000 euro betekent ook niet veel als het over een dure hobby gaat. 2000 euro aan kinderkleding is een handel, 2000 euro aan synths of auto-onderdelen haal je zo. En wie gaat dan bepalen of ik die Minimoog voor 500 of 5000 gekocht had ooit in een verleden?

Back