Muziek verkopen via Paypal en Belastingdienst

Timecop

Preset Manager
Somewhere in the vast nothingness of space...
Een tijd geleden kreeg ik een mailtje van Paypal dat ik het afgelopen jaar bijna 2500 euro aan inkomen heb gehad op mijn Paypal rekening. Ik moest mijn gegevens invullen en identificatiepapieren opsturen en er stond in dat mijn gegevens, zodra ik boven de €2500 kwam, doorgestuurd worden naar (ik dacht) de ECB.

Ik verkoop het meeste van mijn muziek via mijn Bandcamp site en via een aantal labels. Alle betalingen komen via mijn Paypal binnen. Dus ik schrok een beetje, dus ik ben gaan bellen met Paypal.

De medewerker zei me dat zij niet automatisch de gegevens doorsturen naar de Belastingdienst, maar dat zij dat op moeten vragen via een dagvaarding bij een rechter en dat ze dit alleen doen wanneer ze vermoeden dat er criminele activiteiten plaatsvinden.

Heeft een van jullie hier ook ervaring mee? Ik weet dat er officieel aangifte gedaan moet worden voor alle bijverdiensten, maar ik heb hier verder nooit over nagedacht en ik had nooit verwacht dat mijn laatste album zo goed zou verkopen. Doen jullie aangifte van je bijverdiensten uit muziek?

Heb ik ook ooit eens gehad toen ik regelmatig modulair spul kocht en verkocht in de VS. Het is inderdaad meer ter verificatie als de geldstromen beginnen op te lopen. Zodat PayPal bij witwaspraktijken info kan aanleveren als justitie daarom vraagt. Voor zover ik weet gaat de Belastingdienst niet achter die paar stuivers die muzikanten verdienen aan.

op belastingdienst punt nl staat keurig wanneer je moet gaan beginnen met aangeven.
blijf je daar onder dan hoef je niks te doen.

Raphie, dat klopt niet helemaal. Op de site van de belastingdiest staat:

Hebt u inkomen waarop geen of te weinig belasting wordt ingehouden? Dan moet u aangifte doen om alsnog het juiste bedrag aan belasting te betalen. Meestal krijgt u hierover een brief waarin wij u vragen om aangifte te doen (aangiftebrief). Maar ook als u geen aangiftebrief kreeg, bent u*verplicht aangifte te doen.

Daaruit kan je opmaken dat je ALTIJD aangifte moet doen als je inkomen hebt waar nog geen belasting over is betaald om alsnog de juiste hoeveelheid belasting te betalen.

Dat is me duidelijk. Dus zwart op wit gezien moet je altijd belasting betalen. Maar ik vroeg me af of er meedere mensen hier ervaring mee hebben en wellicht ook daadwerkelijk hebben moeten betalen. Lijkt me dat het best veel mensen zijn die op deze manier wat geld verdienen, maar in hoeverre gaan ze daar achteraan?

Raphie, dat klopt niet helemaal. Op de site van de belastingdiest staat:

Hebt u inkomen waarop geen of te weinig belasting wordt ingehouden? Dan moet u aangifte doen om alsnog het juiste bedrag aan belasting te betalen. Meestal krijgt u hierover een brief waarin wij u vragen om aangifte te doen (aangiftebrief). Maar ook als u geen aangiftebrief kreeg, bent u*verplicht aangifte te doen.

Daaruit kan je opmaken dat je ALTIJD aangifte moet doen als je inkomen hebt waar nog geen belasting over is betaald om alsnog de juiste hoeveelheid belasting te betalen.

Dat is me duidelijk. Dus zwart op wit gezien moet je altijd belasting betalen. Maar ik vroeg me af of er meedere mensen hier ervaring mee hebben en wellicht ook daadwerkelijk hebben moeten betalen. Lijkt me dat het best veel mensen zijn die op deze manier wat geld verdienen, maar in hoeverre gaan ze daar achteraan?

Voor de BTW moet je altijd aangifte doen ieder kwartaal als je als eenmanszaak of andere bedrijfsvoering te boek staat. Voor de inkomsten van zulke verdiensten als eigen kleine ondernemer (wat je als artiest toch bent) geld er een ondergrens zoals Raphie al aangeeft. Echter doet de Belasitingdienst dit op basis van verwachtingen van de winst of inkomsten die je waarschijnlijk zal genereren.

Download hier het handboek ondernemen 2014 van de belastingsdienst:http://www.belastingdienst.nl/wps/w...ienst/zakelijk/ondernemen/handboek_ondernemen Daar staat het ook in beschreven.

Voor de BTW moet je altijd aangifte doen ieder kwartaal als je als eenmanszaak of andere bedrijfsvoering te boek staat. Voor de inkomsten van zulke verdiensten als eigen kleine ondernemer (wat je als artiest toch bent) geld er een ondergrens zoals Raphie al aangeeft. Echter doet de Belasitingdienst dit op basis van verwachtingen van de winst of inkomsten die je waarschijnlijk zal genereren.

Download hier het handboek ondernemen 2014 van de belastingsdienst:http://www.belastingdienst.nl/wps/w...ienst/zakelijk/ondernemen/handboek_ondernemen Daar staat het ook in beschreven.

Ja, maar hoe zit het als je gewoon als hobbyist wat bijverdiend en dus niet als bedrijf te boek staat?

Ja, maar hoe zit het als je gewoon als hobbyist wat bijverdiend en dus niet als bedrijf te boek staat?

Je hobby heeft ook onkosten. Zolang je geen netto winst behaald van vele duizenden euro's zul je niet te boek staan als ondernemer. Reken eerst eens uit hoeveel van die €2500 extra inkomen pure winst is. Je hebt gear aangeschaft, tig uren besteed aan je muzikale werken en de promotie ervan, enzovoorts. Uiteindelijk heb je niet veel winst gemaakt.

Via de link die ik eerder plaatste staat wel het volgende:

Verkoopt u online goederen of diensten?
Ja. Digitale goederen in de vorm van muziekbestanden en fysieke gegevensdragers met daarop muziek.
En kunt u hieruit winst verwachten?
Ja.
Dan is er sprake van inkomsten en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Dus je bent mogelijk(!) ondernemer en moet belasting betalen.

Waar uw inkomsten onder vallen, hangt af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld:

• zelfstandigheid
  • ondernemersrisico
  • winstverwachting
  • de hoeveelheid tijd die u besteedt aan uw activiteiten
Meldt u zich aan als ondernemer? Dan beoordelen wij aan de hand van uw omstandigheden of u aan de eisen voor ondernemerschap voldoet. Maar vaak kunnen wij pas na afloop van het jaar beoordelen of u daadwerkelijk ondernemer was voor de inkomstenbelasting.

Bel even de belastingsdienst of ga er langs, dan weet je 't zeker. Ik kon als "occasionele DJ' vroeger een veld invullen, jaarlijks, als 'occasionele bijverdienste' en kon dan 30% onkosten forfaitair inbrengen. Makkelijk zat.

(offtopic) Mooi album, heerlijk om de dag mee te beginnen.

Thanks!

Maar is een goed idee om even te bellen met de Belastingdienst inderdaad, op internet gaan zoveel cowboyverhalen rond met de een die de ander falikant tegenspreekt (had ik kunnen weten eigenlijk). Dan weet ik het zeker!

Thanks iedereen voor de reacties!

EN download dus even het Handboek Ondernemen 2014 van de Belastingsdienst.

Ik heb een aantal jaren terug eens een belangrijk telefoontje gehad met de belastingdienst, wat ik had moeten opnemen. Ik krijg wat inkomsten in US dollars via een US bedrijf (via Paypal) en toen ik hiernaar vroeg, beweerde de belastingdienst dat ik daar geen belasting over hoef te betalen, en het dus ook niet hoef aan te geven.

Als ze ooit eens bellen van de belasting en ze gaan vragen naar mijn inkomsten dan vraag voor dat ik geld naar ze op stuur eerst de btw terug die ik in alle spullen heb gestopt. Want dan kunnen ze krijgen wat ze willen als ondernemer!!!!

Ik heb een aantal jaren terug eens een belangrijk telefoontje gehad met de belastingdienst, wat ik had moeten opnemen. Ik krijg wat inkomsten in US dollars via een US bedrijf (via Paypal) en toen ik hiernaar vroeg, beweerde de belastingdienst dat ik daar geen belasting over hoef te betalen, en het dus ook niet hoef aan te geven.

Je hoeft geen BTW te betalen dan, maar natuurlijk wel inkomstenbelasting daarover aan het eind van het jaar :koffie:

Als ze ooit eens bellen van de belasting en ze gaan vragen naar mijn inkomsten dan vraag voor dat ik geld naar ze op stuur eerst de btw terug die ik in alle spullen heb gestopt. Want dan kunnen ze krijgen wat ze willen als ondernemer!!!!

Dat klinkt heel stoer.........., maar als de belastingdienst belt, zou ik jou toch adviseren om heel vriendelijk alle medewerking te verlenen.:engel:
Je wilt echt geen ruzie met de belastingdienst. Als ze jou al in het vizier hebben en je gaat moeilijk lopen doen, dan slaan ze jou gewoon aan voor een arbitrair (meestal hoog) bedrag en dan mag jij even gaan bewijzen dat het niet klopt (bewijslast ligt altijd bij JOU met belastingzaken).

En tenzij je ondernemer bent, kun je helemaal geen BTW gaan vragen, en zowiezo niet om daar de belasgingdienst mee te denken te pesten.
Dat laatste zou een niet heel slimme actie zijn en bovendien heeft de BTW niets te maken met de inkomstenbelasting en jouw inkomsten.
Verder ben je ondernemer of je bent het niet (je bent ingeschreven bij KvK, hebt een belastingnummer, voert de nodige boekhouding, hebt betalende klanten, etc); je kunt niet zo even besluiten dat je maar ondernemer bent wanneer het jou even uitkomt of om onder de belastingen uit te komen.

Maar mocht je onverhoopt in zo'n situatie belanden en je besluit toch de held te gaan uithangen, dan lees ik graag hoe het jou zou vergaan; puur ter entertainment.:D

Je hoeft geen BTW te betalen dan, maar natuurlijk wel inkomstenbelasting daarover aan het eind van het jaar :koffie:

Inderdaad.
Bovendien, als particulier hoef je helemaal geen BTW af te dragen; dat geldt voor ondernemers (mèt geldige BTW nummer, dus).
Verder maakt het voor de inkomstenbelasting ook uit of het een paar tientjes betreft of een paar duizend Dollars. Dat je een bepaald bedrag aan buitenlandse inkomsten niet hoeft op te geven, kan geheel aan de hoogte van het bedrag liggen. Het betekent daarmee niet dat je geen buitenlandse, of andere inkomsten, moet opgeven.
Op de aangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk naar al die verschillende soorten inkomsten gevraagd; uit loon, rentevergoedingen, aandelen, uit het buitenland, etc ( de exacte termen heb ik even niet paraat).

Klinkt stoer!!! de bewijslast ligt bij mij in eerste instantie. Alleen heb ik wel een stuk of 100 bonnetjes van allerlei dingen. Dus dan ligt de bewijslast bij hun om te vertellen dat die bonnetjes niet kloppen. ik denk dat het hun veel tijd gaat kosten omdat uit te zoeken en gaan ze naar grotere vissen waar echt wat te halen valt.

Klinkt stoer!!! de bewijslast ligt bij mij in eerste instantie. Alleen heb ik wel een stuk of 100 bonnetjes van allerlei dingen. Dus dan ligt de bewijslast bij hun om te vertellen dat die bonnetjes niet kloppen. ik denk dat het hun veel tijd gaat kosten omdat uit te zoeken en gaan ze naar grotere vissen waar echt wat te halen valt.

Net wat ik zeg.
Denk je echt dat de belastingdienst iemand gaat sturen om jouw 100 bonnetjes uit te zoeken?
Nee, ze gaan inderdaad achter de grote vissen aan en ondertussen slaan ze jou gewoon aan voor een pittig bedrag en dan piep je wel anders.

Ik wens jou die situatie oprecht niet, noch wil ik jouw durf onderschatten, maar ik ken van dichtbij twee gevallen, de ene uit nonchalance en de andere uit onderschatting, waarin men die confrontatie met de belastingdienst niet hebben overleefd (financieel).

Maar als jij denkt dat jij wel de belastingdienst aan zou kunnen, dan moet je dat vooral doen.:halleluja

Back