Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.

Bron:

Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg

Dat zal wel gebeuren ja. Als je alleen op een kick wilt sidechainen moet je de kick apart hebben, bijvoorbeeld op dry signal, als de rest van je drums al door een bus gaan.
Ik hoop voor de gebruikers dat er nog een filter op het sidechain signaal gaat komen.
Kan me niet voorstellen dat dat heel lastig is om te maken, maar ik ken de codebase niet en prioriteiten zullen ongetwijfeld elders liggen.
Maar sowieso een mooie update! Ze laten iig zien dat de 404 een belangrijk product voor Roland is.

Nu nog een sidechain effect op de MPC Sample en de drie musketiers hebben het allemaal :)

Wie weet, al verwacht ik niet dat ze er nog veel aan gaan doen. Ik denk eerder dat er vrij snel slimme workarounds worden verzonnen. :D

Het is inderdaad mooi dat de SP-404 mk2 nog altijd zoveel aandacht krijgt, maar het is ook een erg populair product. Ik zit in een aantal Facebook groepjes van de verschillende instrumenten die ik heb, en de SP-404 groep is wel een van de meest levendige.

Laatst gewijzigd:
Wellicht komt er verfijning van de functie bij een latere update.
De nieuwe features worden met elke update kleiner maar blij dat er nog steeds aandacht aan geschonken wordt.
Niet elk product van Roland krijg nog zo frequent updates.

Wie weet, al verwacht ik niet dat ze er nog veel aan gaan doen. Ik denk eerder dat er vrij snel slimme workarounds worden verzonnen. :D
Dat is ook mijn educated guess. (onderbouwde gok, tja, hoe zeg je dat in goed NL)
Het is inderdaad mooi dat de SP-404 mk2 nog altijd zoveel aandacht krijgt, maar het is ook een erg populair product. Ik zit in een aantal Facebook groepjes van de verschillende instrumenten die ik heb, en de SP-404 groep is wel een van de meest levendige.
Ja klopt, zit ik ook in. Hij wordt ook wel haast religieus verdedigd t.o.v. andere gear, wat dan wel weer grappig is om te lezen.
Voor de prijs krijg je gewoon heel veel functionaliteiten, al gaat dat (IMHO) ten kostte van de learning curve (logisch).
En hij zit bij mij in het bakje, 'ik wil hem, maar weet dat ik hem niet voldoende tijd kan geven, dus moet ik hem niet kopen'. (dat paste net niet meer als dymo label op de zijkant van het bakje)

De learning curve / shortcuts situatie is een beetje dubbel. Aan de ene kant werpt het inderdaad een drempel op, maar het betaalt zich wel uit omdat je juist door die shortcuts supersnel leert te werken op dat ding, en daar zit ook weer de kracht. ALS je eenmaal die workflow in je vingers hebt zitten, is het echt heerlijk werken met dat ding. Maar ik snap goed dat mensen daar geen zin in hebben of het gewoon niet kunnen onthouden, en hem daarom laten staan ook.

De learning curve / shortcuts situatie is een beetje dubbel. Aan de ene kant werpt het inderdaad een drempel op, maar het betaalt zich wel uit omdat je juist door die shortcuts supersnel leert te werken op dat ding, en daar zit ook weer de kracht. ALS je eenmaal die workflow in je vingers hebt zitten, is het echt heerlijk werken met dat ding. Maar ik snap goed dat mensen daar geen zin in hebben of het gewoon niet kunnen onthouden, en hem daarom laten staan ook.
Uiteindelijk won de DT2 het voor mij, omdat het sequencen een belangrijk onderdeel is van de sampler workflow en ik die van de 404 niet prettig vond werken.
Maar het blijft (de 404) een krachtig apparaat met een fun factor die me aanspreekt, alleen ga ik hem pas kopen als ik kan stoppen met werken denk ik :)

De DT2 heb ik ook en ik heb nog de MPC Live 2 gehad. Wat ik een nadeel vind van de meeste samplers is dat het samplen, bewerken en toewijzen vaak vrij omslachtig is met browsers en file systems en mappen en bleh. Het is meer planmatig en programmeren vaak. Wat me in de SP aanstaat is dat het echt voelt als een instrumenn met alle geluiden direct onder je vingers en bijna iedere functie om ze te bewerken max 1 button combo weg is. Het is heel vloeibaar en spontaan. Ik hoop nog wel meer met de DT2 te gaan doen, want het is een machtig apparaat. Alleen bij de Elektrons heeft de Syntakt mijn hart echt gestolen :)

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Voor de 404 zoals ik die gebruik heb ik maar één manier die werkt.
Het op de looper manier werkt voor mij niet omdat ik dan de volumes niet precies af kan reglelen tegenover elkaar.
Net zoals dat bij een eenvoudige looper ook vreselijk moeilijk is vanwege de sporen die of te hard of te zacht zijn.
Met een vier sporen recorder zou dat vermoedelijk beter gaan. Maar die heb ik niet.
Dus iets life-achtigs met de gewenste geluiden onder de knop van de sampler werkt niet voor mij.
. . . Alle geluiden die ik wil gebruiken laad ik in de SD kaart En daar ga ik mee mixen.
Samen met de DAW-computer heb ik dan nog wat `huiswerk` te doen dat wel simpel is en begrijpelijk.
Dat is omdat ik de nieuwste laatste versie van de 404 niet ook niet heb.
De midi-out lijkt me wel een mooie verbetering van dat toestel. Daarmee moet ik me nog behelpen met de DAW-computer.

De DT2 heb ik ook en ik heb nog de MPC Live 2 gehad. Wat ik een nadeel vind van de meeste samplers is dat het samplen, bewerken en toewijzen vaak vrij omslachtig is met browsers en file systems en mappen en bleh. Het is meer planmatig en programmeren vaak. Wat me in de SP aanstaat is dat het echt voelt als een instrumenn met alle geluiden direct onder je vingers en bijna iedere functie om ze te bewerken max 1 button combo weg is. Het is heel vloeibaar en spontaan. Ik hoop nog wel meer met de DT2 te gaan doen, want het is een machtig apparaat. Alleen bij de Elektrons heeft de Syntakt mijn hart echt gestolen :)
Ja ik snap je. Ik gebruik de DT2 ook niet als 'instrument'.
Alleen om een stukje jam van m'n op te nemen, te choppen, sequencen en bewerken totdat er wat nieuws ontstaat wat past bij de jam.
Als instrument is ook mooi, maar ik heb m'n vingers nodig voor andere dingen tijdens het jammen, dus de sequencer was voor mij belangrijker dan het instrument gevoel.

Back