Ja, was dus een tikfout. Ik kocht de XV5050. En die heeft dus wel 44.1 Khz
Klopt. Maar die supernatural sounds zijn imho goed voor de locale ambtenaar die piano, orgel of strings wil spelen.
Als ik piano wil, dan gebruik ik liever 'échte' samples zoals een Spectrasonics Keyscape of de DIO CP80. Daartegen verbleekt de Integra helaas. (maar je spreekt dan ook over GIGABYTES aan samples met dito laattijden)
But when it comes down to synthwaves / samples maakt het niet zoveel meer uit of je nu JV, XV of Integra hebt. Verschillen zijn verwaarloosbaar hoewel in mijn oren de JV's met Vintage Boards net iets meer lush klinken dan de XV (ik heb ze allemaal) Maar het blijft verwaarloosbaar. Enkel de JD990 steekt synthwise uit boven al de rest. Met de JD990 hebben ze bij Roland echt wel een topsynth gemaakt.
Hoewel romplers (en dus sample based) blijf ik me verbazen over de JD990, JV2080 en XV5050, die intussen inzake technologie stilaan ook onder vintage kunnen worden gerekend... En ik maak me dan ook niet ongerust dat ze binnen een aantal jaren echt gezocht worden.
Ik schat dat de verschillen vooral in de DAC's zitten. Integra heeft sowieso betere DAC's dan de JD, JV of XV, maar dat vertaald zich ook in een ietwat 'sterieler' klank en komt net de supernatural sounds ten goede. Maar net die imperfectie in de oudere DAC's maakt dat de JD / JV wat gruiziger of meer lush klinken dan XV of Integra.
Hoe je het ook draait of keert. Het zijn allemaal klasse bakken. En de anti-rompler club weten soms niet wat ze missen...

(een XV met 2 expansion boards heeft al snel +/- 2.000 waveforms aan boord - over diversiteit gesproken...)
Maar op het eind van de rit is het muggenzifeterij en hoort geen hond of het nu een JD, JV, XV of Integra was...