XV-5080 vs Integra-7?

Heel stellig stoere dingen roepen over iets waar je eigenlijk niet echt naar gekeken hebt is geen mening verkondigen maar gewoon een beetje dom. Dat geeft verder niets en doen we allemaal wel eens. Maar dan siert het je om ook gewoon toe te geven dat je uit je nek kletst in plaats van jezelf dieper in te graven als je erop aansproken wordt.
Ik denk dat je hier zelf ook wel je mening hebt verkondigt over dingen die je vluchtig bekeken hebt in het verleden.Niet heiliger zijn dan de Paus hé!

Daarom zeg ik ook 'dat doen we allemaal wel eens'. Er zijn ook gedocumenteerde gevallen waarbij ik een vooringenomen keutel heb teruggetrokken.

Ik denk dat je hier zelf ook wel je mening hebt verkondigt over dingen die je vluchtig bekeken hebt in het verleden.Niet heiliger zijn dan de Paus hé!
Ik heb het niet vluchtig bekeken 1080 gehad en jaren lang /integra gehad en nu al weer 2 jaar RC, waar ik na afloop huidige periode ook weer mee stop.
de lifetime access plugins die ik dan mee neem zijn de 106, 909 en 5080

Ik kocht een tijdje geleden een XV3080 die identiek is aan de 5080 (44.1 Khz stereo waveforms) maar dan niet de sample optie heeft en slechts 1 u hoog is.
Deze als aanvulling op mijn JD990's en JV2080. Ik vind de XV zeker heel bruikbaar klinken, maar absoluut niet zo 'lush' als de JV2080, laat staan de JD990. Wat de 'kazige' sounds betreft, daar is 1 handige oplossing voor : de Value knop waarme je patches kiest. :D

Misschien zijn de XV's dan terug te vinden in de RC, vergeet niet dat je daarvoor CPU kracht verbruikt. Maar ik ben er ook van overtuigd dat op het einde van je productie geen hond hoort of je nu HW of RC hebt gebruikt.

Voor de anti-rompler helden in de SF-club : heel veel mensen onderschatten de superkracht van rompler synths. Zeker als er Roland JD, JV of XV op staat. Ik heb de aversie nooit echt begrepen want ik heb op voornoemde toestellen als sounds gemaakt en gekocht die niet of nauwelijks van analoog te onderscheiden zijn (zeker met de Vintage Expansions) en extreem digitale sounds die je nooit of te nooit op eender welke analoog kan maken.

Ik kocht een tijdje geleden een XV3080 die identiek is aan de 5080 (44.1 Khz stereo waveforms) maar dan niet de sample optie heeft en slechts 1 u hoog is.
Deze als aanvulling op mijn JD990's en JV2080. Ik vind de XV zeker heel bruikbaar klinken, maar absoluut niet zo 'lush' als de JV2080,
.....

Merkwaardig hoe persoonlijk dit kan zijn.
Vorig jaar zowel tegen een XV-3080 als een een JV-2080 aangelopen en vond toen de 3080 beter klinken. Het SM card-slot in de 3080 biedt 8 extra user patch banks in een handomdraai en dat vond ik ook een groot voordeel.
Ooit ergens gelezen dat de sample rate op de 3080 32 khz is tov 44 op de 5080, maar geen idee of dit klopt.

Weet iemand hier of evt. calibratie (bijv v/d DA converters ?) op de 2080 verschil kan maken ?

Misschien een domme vraag: zitten de geluiden van jv1080 ook in de integra7 module?
Volgens mij zitten alle geluiden van de JV en XV serie in de Intergra7 inclsuief alle expansieboards. Maar wellicht is het een ‘best of’ selectie, ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.

Pin er me niet op vast, want ik heb de modules niet meer, maar wat ik me meen te herinneren zitten inderdaad álle geluiden van de JV en XV serie in de integra 7
Ook alle geluiden van de SRX expansionboards . Het is wel zo dat de srx expansionboards niet alle sounds( patches ) hadden die op de oudere SR-JV-expansionboards stonden, dus ook de interne srx van de integra7 niet.
Alle waveforms die echter op de SR-JV- expansionboards stonden staan er weer wél op.
En dan natuurlijk ook nog de supernatural sounds, die niet op de JV en XV series stonden

Laatst gewijzigd:
Deze als aanvulling op mijn JD990's en JV2080. Ik vind de XV zeker heel bruikbaar klinken, maar absoluut niet zo 'lush' als de JV2080, laat staan de JD990. Wat de 'kazige' sounds betreft, daar is 1 handige oplossing voor : de Value knop waarme je patches kiest. :D

Misschien zijn de XV's dan terug te vinden in de RC, vergeet niet dat je daarvoor CPU kracht verbruikt. Maar ik ben er ook van overtuigd dat op het einde van je productie geen hond hoort of je nu HW of RC hebt gebruikt.

Voor de anti-rompler helden in de SF-club : heel veel mensen onderschatten de superkracht van rompler synths. Zeker als er Roland JD, JV of XV op staat. Ik heb de aversie nooit echt begrepen want ik heb op voornoemde toestellen als sounds gemaakt en gekocht die niet of nauwelijks van analoog te onderscheiden zijn (zeker met de Vintage Expansions) en extreem digitale sounds die je nooit of te nooit op eender welke analoog kan maken.
de vx3080 is niet identiek aan de xv5080
xv3080 = 32 Khz sample set ( en is 2 units hoog :)
xv5080 = 44.1Khz
Dus waarschijnlijk bedoel je een andere module , ms de xv5050 ?

de vx3080 is niet identiek aan de xv5080
xv3080 = 32 Khz sample set ( en is 2 units hoog :)
xv5080 = 44.1Khz
Dus waarschijnlijk bedoel je een andere module , ms de xv5050 ?
Ja, was dus een tikfout. Ik kocht de XV5050. En die heeft dus wel 44.1 Khz
En dan natuurlijk ook nog de supernatural sounds, die niet op de JV en XV series stonden
Klopt. Maar die supernatural sounds zijn imho goed voor de locale ambtenaar die piano, orgel of strings wil spelen.
Als ik piano wil, dan gebruik ik liever 'échte' samples zoals een Spectrasonics Keyscape of de DIO CP80. Daartegen verbleekt de Integra helaas. (maar je spreekt dan ook over GIGABYTES aan samples met dito laattijden)

But when it comes down to synthwaves / samples maakt het niet zoveel meer uit of je nu JV, XV of Integra hebt. Verschillen zijn verwaarloosbaar hoewel in mijn oren de JV's met Vintage Boards net iets meer lush klinken dan de XV (ik heb ze allemaal) Maar het blijft verwaarloosbaar. Enkel de JD990 steekt synthwise uit boven al de rest. Met de JD990 hebben ze bij Roland echt wel een topsynth gemaakt.

Hoewel romplers (en dus sample based) blijf ik me verbazen over de JD990, JV2080 en XV5050, die intussen inzake technologie stilaan ook onder vintage kunnen worden gerekend... En ik maak me dan ook niet ongerust dat ze binnen een aantal jaren echt gezocht worden.

Ik schat dat de verschillen vooral in de DAC's zitten. Integra heeft sowieso betere DAC's dan de JD, JV of XV, maar dat vertaald zich ook in een ietwat 'sterieler' klank en komt net de supernatural sounds ten goede. Maar net die imperfectie in de oudere DAC's maakt dat de JD / JV wat gruiziger of meer lush klinken dan XV of Integra.

Hoe je het ook draait of keert. Het zijn allemaal klasse bakken. En de anti-rompler club weten soms niet wat ze missen... :D
(een XV met 2 expansion boards heeft al snel +/- 2.000 waveforms aan boord - over diversiteit gesproken...)

Maar op het eind van de rit is het muggenzifeterij en hoort geen hond of het nu een JD, JV, XV of Integra was...

Laatst gewijzigd:
Die SuperNatural Synth in de Integra is wel een mooie VA hoor, dat voegt op zich wel iets toe aan het XV concept. Ik vond de SuperNatural akoestische instrumenten inderdaad ook tegenvallen omdat je ze maar weinig kunt bewerken, en ze kunnen niet op tegen een moderne sample lib. Ik had die SuperNatural akoestische geluiden leuker gevonden als je daar ook dikke filters enzo op zou kunnen zetten, maar dat zit er niet echt in.

Ja, was dus een tikfout. Ik kocht de XV5050. En die heeft dus wel 44.1 Khz

Klopt. Maar die supernatural sounds zijn imho goed voor de locale ambtenaar die piano, orgel of strings wil spelen.
Als ik piano wil, dan gebruik ik liever 'échte' samples zoals een Spectrasonics Keyscape of de DIO CP80. Daartegen verbleekt de Integra helaas. (maar je spreekt dan ook over GIGABYTES aan samples met dito laattijden)

But when it comes down to synthwaves / samples maakt het niet zoveel meer uit of je nu JV, XV of Integra hebt. Verschillen zijn verwaarloosbaar hoewel in mijn oren de JV's met Vintage Boards net iets meer lush klinken dan de XV (ik heb ze allemaal) Maar het blijft verwaarloosbaar. Enkel de JD990 steekt synthwise uit boven al de rest. Met de JD990 hebben ze bij Roland echt wel een topsynth gemaakt.

Hoewel romplers (en dus sample based) blijf ik me verbazen over de JD990, JV2080 en XV5050, die intussen inzake technologie stilaan ook onder vintage kunnen worden gerekend... En ik maak me dan ook niet ongerust dat ze binnen een aantal jaren echt gezocht worden.

Ik schat dat de verschillen vooral in de DAC's zitten. Integra heeft sowieso betere DAC's dan de JD, JV of XV, maar dat vertaald zich ook in een ietwat 'sterieler' klank en komt net de supernatural sounds ten goede. Maar net die imperfectie in de oudere DAC's maakt dat de JD / JV wat gruiziger of meer lush klinken dan XV of Integra.

Hoe je het ook draait of keert. Het zijn allemaal klasse bakken. En de anti-rompler club weten soms niet wat ze missen... :D
(een XV met 2 expansion boards heeft al snel +/- 2.000 waveforms aan boord - over diversiteit gesproken...)

Maar op het eind van de rit is het muggenzifeterij en hoort geen hond of het nu een JD, JV, XV of Integra was...
Zijn de superanatural pianos etc.. dan geen echte samples ? :)
De sns drums klinken mee dan behoorlijk alsook sommige sns instruments zoals acc bass etc..
Sure, het zijn geen multigigabyte libraries maar om te zeggen dat we enel bruikbaar zijnvoor de lokale ambtenaar is een beetje vergezocht

Zijn de superanatural pianos etc.. dan geen echte samples ? :)
De sns drums klinken mee dan behoorlijk alsook sommige sns instruments zoals acc bass etc..
Sure, het zijn geen multigigabyte libraries maar om te zeggen dat we enel bruikbaar zijnvoor de lokale ambtenaar is een beetje vergezocht
Tuurlijk zijn SN echte samples. Maar er zit toch wezenlijk verschil tussen een piano die 300 Meg of eentje dat 6 Gig in beslag neemt. Uiteraard zijn beide bruikbaar. Is maar in welke context dat je ze wil gaan gebruiken. Voor een echt klassiek pianostuk zou ik niet meteen voor de eerste versie gaan...;-)

Voor een echt klassiek pianostuk zou ik niet meteen voor de eerste versie gaan...;-)
Ik niet voor beiden... Er is nog steeds een groot verschil tussen een acoustische vleugel en een die gesampled is, hoe groot de geheugeninhoud ook.
Vooral in de diepte, de warmte en de hoogste noten. Ook de snaren die bij een echte piano uit "sympathie" meetrillen bereik je niet met samples.
Het zijn en blijven samples, hoe hard ze ook hun best doen om het als een echte piano te laten klinken.
Can't beat the real thing... (Ja, ik het Keyscape ook ;))
Maar wees gerust, er zit aardig wat verschil tussen vleugels onderling. Zo speelde ik onlangs op een Ibach uit de jaren 40 vorige eeuw en een Bösendorfer van enkele jaren oud.
Ik vroeg me af of ze ijzeren hamers in de Bösendorfer geplaatst hadden... zo ijzig, kil en koud...
Nu ja... ik wijk af... :dubbel: .
In combinatie met andere instrumenten verdwijnen de eerder genoemde punten meestal toch in het geheel en de effecten...

Cheers,
Exo. :mega:

Laatst gewijzigd:
Ik niet voor beiden... Er is nog steeds een groot verschil tussen een acoustische vleugel en een die gesampled is, hoe groot de geheugeninhoud ook.
Vooral in de diepte, de warmte en de hoogste noten. Ook de snaren die bij een echte piano uit "sympathie" meetrillen bereik je niet met samples.
Het zijn en blijven samples, hoe hard ze ook hun best doen om het als een echte piano te laten klinken.
Can't beat the real thing... (Ja, ik het Keyscape ook ;))
Maar wees gerust, er zit aardig wat verschil tussen vleugels onderling. Zo speelde ik onlangs op een Ibach uit de jaren 40 vorige eeuw en een Bösendorfer van enkele jaren oud.
Ik vroeg me af of ze ijzeren hamers in de Bösendorfer geplaatst hadden... zo ijzig, kil en koud...
Nu ja... ik wijk af... :dubbel: .
In combinatie met andere instrumenten verdwijnen de eerder genoemde punten meestal toch in het geheel en de effecten...

Cheers,
Exo. :mega:
Ja veel invloed op toon. Veel piano multi samples zuigen en zijn slecht in dynamiek. Maar er zijn ook goede.
Vraag me af dat mee resoneren van andere snaren zou je met Kontakt scripts kunnen bereiken.
Dan zijn er ook digitale piano's met een klankbord waarbij een speaker het hout laat resoneren.
Maar goed de mooiste piano's die ik heb gehoord zijn echte, goed getuned in een mooie ruimte.

Multi samples is geheugen is niet alles. BV de SRX-02 is een prachtige piano maar met 64mB gemaakt.
Dan zijn er ook piano's met vele GB's die voor geen meter klinken.
Het is erg moeilijk om de dynamiek goed te krigen bij multisamples. Dat is belangrijker dan hoeveel GB's van een piano. of welk ander instrument.

Multi samples is geheugen is niet alles. BV de SRX-02 is een prachtige piano maar met 64mB gemaakt.
Dan zijn er ook piano's met vele GB's die voor geen meter klinken.
Het is erg moeilijk om de dynamiek goed te krigen bij multisamples. Dat is belangrijker dan hoeveel GB's van een piano. of welk ander instrument.
Ik vind persoonlijk rompler pianoś beter dan die kontakt libs etc. Je moet toch altijd aan de slag met verbs etc. Die multisamples vind ik maar logge zooi, met allerlei articulaties die net zo soepel schakelen als een trabant etc. Die arturia piano vst is ook wel aardig. maar meestal pak ik gewoon een roland warm piano ofzo voor mijn harold budd experimenten, lekker de release opengooien en een baksteen op de sustainpedal :D

Ja echt he... dat is het dat schakelen gaat vaak voor geen meter. volume zones, round robin etc. moet toch niet zo moeilijk zijn?

Als het om de piano's gaat kun je beter Yamaha pakken dan Roland imo. Die piano's klinken eigenlijk altijd wel goed, of het nu een lame keyboardje is of een vlaggeschip workstation.

Niet een pareltje om in je rack te hebben (kwa form factor) maar klinkt productie waardig zo'n integra. Mooie bread and butter rack om naast je daw te hebben en CPU te besparen.
Ik ken iemand die op een behoorlijk niveau hele ep's maakt met alleen maar de integra en een tr8s over een Mackie Onyx tafel en het klinkt allemaal top in dat genre (vocal house).

Niet een pareltje om in je rack te hebben (kwa form factor) maar klinkt productie waardig zo'n integra. Mooie bread and butter rack om naast je daw te hebben en CPU te besparen.
Ik ken iemand die op een behoorlijk niveau hele ep's maakt met alleen maar de integra en een tr8s over een Mackie Onyx tafel en het klinkt allemaal top in dat genre (vocal house).
Waarom niet.JM Jarre maakte zijn miljoenen album'Oxygine' in zijn keuken op 14 dagen tijd.Dan wat gemixed in een studio tot een degelijk soepje.😋

Back