Toffe citaten over muziekproductie

ze gooien je dood met dat citaat, ik heb 't al elke dag tot vervelens toe zien verschijnen deze week. Is me ook n raadsel. Ik heb zeker 6 303 clones als 't er niet meer zijn. :D Niks mis mee. Elk heeft zijn sterke kanten, want geen een is 't zelfde (zelfs de 4 xoxboxes zijn verschillend) en voor de prijs van alle 6 samen had ik géén tb303.

Less is more vind ik een goeie. Is je mix een boel herrie? Draai de fx eens terug. Beter? Vaak wel. Deze week nog hier gemerkt...

Maar nee, een hele mooie is die van prince Fatty
Ik laat m zelf aan 't woord:

"That's your job at the end of the day, that' s to blow people's minds"

NOG eentje?

Moby, in n interview, die zegt 'don't make music for money, make music for your friends'. - als dat geen motivatie is, muziek maken voor je vrienden, ik vind van wél.

Ik had hem al gepost in m'n Mantronix topic:

..if you’re doing music you set goals for yourself and you need to reach those goals... But don’t set them too high where you set your expectations and you’re just never happy..
And then when you’re never happy with something that you’ve done you'll never get anything done...

Bernard Sumner over producer Martin Hannett:

"Martin didn't give a fuck about making a pop record. All he wanted to do was experiment. His attitude was that you get loads of drugs, lock the door of the studio and stay in there all night and you see what you've got the next morning. And you keep doing that until it's done."

'Ask any other producer/DJ, they'll most likely tell you they have the same experience; the stuff that's been made in the shortest time is most often their best stuff.
Keep the old KISS advice in mind; Keep It Simple and Stupid. Don't punish yourself by wanting to do the best you ever can, wanting to make the housetrack to end all housetracks'.

Olav Basoski

Nou, ik vind mijn onderschrift altijd nog geniaal en to the point, dat mag ik zeggen want het is niet van mezelf. Dat had ik niet moeten zeggen want ik weet niet meer van wie het is.

Maar hij is niet meer te zien dus....

'If you write a good song, it doesn't matter what you record it with,
If you write a bad song, it doesn't matter what you record it with'.

Niet echt een citaat maar hij blijft mooi🙏

To live without my music
Would be impossible to do
'Cause in this world of troubles
My music pulls me through

Nog een paar van Trevor Horn:

"When we started making electronic music I imagined that the reaction we got from the rock musicians must have been similar to the one the beat groups got from people like my dad."

"I hate having to read the manual."

"I got friendly with The Prodigy because they used my studios a lot. I’d hear their albums through the wall. They were seriously rock‘n’roll."

'Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten'
'zonder de muziek zou het leven een vergissing zijn'
'Iedereen die mijn muziek begrijpt zal nooit meer ongelukkig zijn'(Van Ludwig)

Lees verder in Citaten.net😏

Can you imagine our surprise...when he started singing this shit

Can you imagine our surprise...when he started singing this shit

Min of meer hetzelfde citaat werd gebruikt door de aanwezigen in de studio toen de legendarische lijn "Booonzaaaai TSA TSA TSATSAA BOOONZAAAII" werd ingeschreeuwd. Dat soort ideeën krijg je ook niet op papier verkocht, die moet je gewoon doén en het resultaat voor zichzelf laten spreken.

'Ask any other producer/DJ, they'll most likely tell you they have the same experience; the stuff that's been made in the shortest time is most often their best stuff.
Keep the old KISS advice in mind; Keep It Simple and Stupid. Don't punish yourself by wanting to do the best you ever can, wanting to make the housetrack to end all housetracks'.

Olav Basoski
De meeste van mijn eigen opnames die ik zelf als mijn beste beschouw, gingen als volgt: noodle, krijg idee. Vanaf dat punt duurde het opnameproces slechts 5 minuten langer dan de lengte van het nummer maal het aantal tracks. Mike Oldfield heeft ook een citaat in deze strekking, waarin hij zich erover verbaasde dat hij zelf het meest trots was op zijn meest complexe werk, en als hij dan met een luisteraar praatte was die helemaal verliefd op een 4-akkoord riedeltje van hem wat hij zelf triviaal vond. Blijkbaar is er een wetmatigheid dat "wat vanzelf uit het instrument rolt, rolt vanzelf in het oor." Hoewel, ik heb ook gemerkt dat nummers die van de eerste keer fantastisch klinken, vaak na 10 keer beugehoord zijn. Anderzijds, nummers die na 10 keer nog steeds niet goed klinken... :)

Hoewel, ik heb ook gemerkt dat nummers die van de eerste keer fantastisch klinken, vaak na 10 keer beugehoord zijn. Anderzijds, nummers die na 10 keer nog steeds niet goed klinken...
De meeste luisteraars horen het ook voor het eerst. Of horen het sowieso maar een keer 😀 Soms is het ook gewoon een kwestie van geluk, is mijn ervaring. Dan vallen de puzzelstukjes bijna magisch in elkaar. Wist ik maar wat dat in zit...

Nog een mooi citaat van Rick Rubin, over te veel kennis hebben 👍

"When you're new to something, you bring an ignorance that can be highly innovative."

Olav Basoski

Leuk citaat maar dat klopt wat mij betreft niet.
Aan de ene kant heb je die tracks die zo hitgevoelig zijn dat je je afvraagt waarom die song er nog niet eerder was?
Vaak is het zo dat de beste tracks snel gemaakt zijn, bijv van Lennon/McCartney was bekend dat veel van hun tracks snel gemaakt werden.
Aan de andere kant heb je bijv Steely Dan, een band die ik heel hoog heb zitten en hun albums pas na een paar keer draaien helemaal ging waarderen omdat ik dan alle details begon te horen, maar hun hadden ik weet niet hoeveel sessies nodig hadden voordat ze tevreden waren., die hielden het niet echt simple en stupid.
Brian Wilson en Phil Spector stonden erom bekend dat ze heel wat sessies nodig hadden voor ze tevreden waren, dat waren echte perfectionisten, Spector kon bijv wel 20 sessies houden voor hij tevreden was over de track.
Het is wat dat betreft niet altijd zo dat wat snel komt ook het beste is, ik denk dat het per artiest verschillend is.

...echte perfectionisten, Spector kon bijv wel 20 sessies houden voor hij tevreden was over de track.

Spector was idd wel perfectionistisch als producer... met eigenzinnige motivatietechnieken: :)

'Rumors circulated for years that Spector had threatened members of the Ramones with a gun during the sessions. Dee Dee Ramone claimed that Spector once pulled a gun on him when he tried to leave a session.'

Back