Wat zijn "vintage synths"?

Vic

Soldeerprofeet
Wat verstaan jullie eigenlijk onder "Vintage synth"

Hoe oud moeten ze zijn?

25jaar zou betekenen dat de eerste populaire VA synths, An1x, nord lead, z1, Jp8000, Virus A, etc., allemaal vintage worden in 2022.

Voor mij wordt vintage niet alleen bepaald door ouderdom om ook door kwaliteit. En dat kan dan kwaliteit in de zin van bouw zijn maar ook karakter. Dat is dan wel subjectief. Ik vind bijvoorbeeld een Yamaha PSR keyboard uit de jaren '80 geen vintage maar gewoon oud, iemand anders zal daar wellicht anders naar kijken.
Je leeftijd zal ook meespelen als referentiekader. Als je in 1990 geboren bent dan zal een synth uit 1995 eerder als vintage getypeerd worden dan wanneer je (net als ik) het gevoel hebt dat de jaren '90 nog maar net voorbij zijn. De 1 z'n definitie van vintage is niet die van de andere. Dat zie je ook op Marktplaats, waar de grootste rommel als vintage wordt geclassificeerd.

Yep, maar dat wil niet meer hé.
Die analoge vintage klank komt uit de modernste toestellen.

OK, niet 100% maar close enough
Echte kloons tegenwoordig.

haha ik kreeg mijn mint mc 303 nog niet verkocht op ebay voor 100 euro compleet met handleiding en doos, en dat is niet lang geleden, zo'n rotding :D

80's analoge synths waren in de 90's al vintage t.o.v. nieuwe digitale bakken in mijn beleving.
Een synth van 10 jaar geleden die nu niet meer nieuw te koop is, mag van mij ook vintage genoemd worden.
En ja sorry.....Millennials zijn ondertussen ook vintage :beard:

Maar een reissue van een vintage synth die je nu kan kopen, vind ik niet echt vintage. Dat heb ik met vinyl ook.

"vintage" betekent mi tegenwoordig "minstens drie keer betalen wat het waard is" en niets méér (voor tweeërlei uitleg vatbaar)

Laatst gewijzigd:
Het moet minstens 25 jaar oud zijn om vintage label te kunnen dragen,dat is zo bepaald geweest.

Ik zie nu al een JP-8000 voor €1050 aangeboden worden…is het vintage…of hebben we gewoon te veel geld in Nederland?

Analoog is idd ook niet een graadmeter…DX7 is toch ook wel vintage te noemen. Wellicht is het dat wanneer ze meer waard woorden dan de nieuwprijs dat het dan vintage is :eureka:

Ik zie nu al een JP-8000 voor €1050 aangeboden worden…is het vintage…of hebben we gewoon te veel geld in Nederland?
Is omdat ze in USA/Canada erg gewild zijn en prijs daar stijgt ,wil niet zeggen dat men er in EU voor staat te trappelen die som te betalen,maar ze gaan hier stilaan ook omhoog dat is een feit.

Prachtige synth,had er geen flauw benul van,heb er ook 1 niet zo lang geleden aangekocht,nieuw in doos.

Alles wat vergeeld of verbleekt is is wat mij betreft vintage.

Ik zal dus niet veel bieden voor een JP8 in nieuwstaat, maar ik help je er graag van af voor een vriendenprijsje. :D

Vroeg was ik een vintage lid op dit forum
nu staat er "Gepokt en gemazeld"
zie, het ene moment ben je vintage, het andere moment niet meer 8D

vintage is gewoon een ander woord voor ouwe troep waar te veel geld voor word gevraagt.

Back