Wat zijn "vintage synths"?

:frons: Het lijkt er inmiddels op dat de term 'LoFi' (qua sound?) de nieuwe vintage is.
Eerder was het nog zo iets als 'SynthWave', maar 80's is gewoon weer/nog steeds populair.

vintage is gewoon een ander woord voor ouwe troep waar te veel geld voor word gevraagt.
Hoewel vandaag op 2dehands.be staat een A6 andromeda te koop voor 3500 euro, 'ik k'weet nie'

Vroeg was ik een vintage lid op dit forum
nu staat er "Gepokt en gemazeld"
zie, het ene moment ben je vintage, het andere moment niet meer 8D
Gepokt en gemazeld, betekent dat gewoon “rottend met schimmel?” 😩

Ik had ooit een Macbook pro uit 2011 en in 2017 ging een grafische chip stuk en kon die niet meer vervangen worden omdat het ding als 'vintage' werd bestempeld. Ik hanteer dus zeker niet de definitie van Apple (en sindsdien geen apple meer gehad.)

Maar alles uit de vorige eeuw vind ik wel weer een prima definitie :)

Laatst gewijzigd:
vintage is gewoon een ander woord voor ouwe troep waar te veel geld voor word gevraagt.
Ik ben absoluut geen vintage fan, maar er zijn wel uitzonderingen op deze boutade. Ik heb er an sich geen problemen mee dat sommige stukken wegens zeer lage productie aantallen een behoorlijke verzamelwaarde hebben en bijgevolg ook pijlsnel in waarde zijn gestegen. Puur klankmatig gezien zijn daarvoor wel goede alternatieven verkrijgbaar. En er zijn ook voorbeelden die absoluut onterecht monsterprijzen hebben.
Maar ik onthou mij verder van specifieke merken en types teneinde geen gevoelige zielen op hun teentjes te trappen. :D

Is ‘vintage’ niet het toverwoord wat verkopers gebruiken omte lokken en/of te bedotten?
Zoiets als ‘korting’, ‘uitverkoop’ of ‘MEGA sale’?

Er zijn 2 soorten vintage voor mij.
De vintage die 15 jaar geleden al vintage was.

Maar als je een Nord Lead 2 een Moog hoort nadoen, al de classic analoge presets zijn tegenwoordig onbruikbaar.
Het enige dat een VST minder doet is dik klinken. Maar mijn Nord Rack klinkt zo strak, het is irritant.
Ik zou em zwaar verouderd noemen. En ook vintage daardoor.
Hij doet wel nog coole Britney pop VA sounds enzovoort waar een analoog maar van kan dromen.

JV880 en JP8000 ook en de prijzen ondersteunen dat. Je kon een JP8000 makkelijk hebben voor 400 a 500 nu is dat 800 ofzo ...
En in de add staat er super zeldzame vintage VA dus ja ... alsof iemand hier iets meer weet over synthesizers
dan zo een professional op 2ehands.be. Ik stuur dan vlug een bericht, dat ik er wel 1200 voor wil geven.
800 euro is gewoon te goedkoop voor mij, je kan zo een zeldzame synth die niet te vinden wegdoen voor gratis.
Het is wel een Roland. Geen micron ofzo. Ik wil hem wel kopen, maar niet voor 800 euro, 1200 tot 1600 minder wil ik er echt niet voor geven,
dan zoek je maar een andere koper, die van te goedkope synths houdt.

JV-1080 en JV-2080 is ook vintage voor mij. Die zijn toch stok oud.
Toen die uitkwamen schakelde ik van Duplo over naar Lego.
Ik schrok er wel van, heb de JV-2080 hoe goed die klinkt, ik had een hele hoop sounds verwacht die zo verouderd klinken en daardoor cool zijn.
Maar alle piano's enzovoort klinken een stuk beter van die in Logic bijvoorbeeld, ik heb ook de 60,70s expansion erbij gekocht omdat ik Clavinets, E Piano's, Melotrons heerlijk vind.
Vooral de Clavinets ben ik enorm blij mij, volgens mij gebruikt Justice echt die van Logic, want elke track met Logic clavinets klinkt alsof ik Justice opleg.
Terwijl ik helemaal niet als Justice wil klinken, ik steek al mijn energie in Legowelt afrippen, soms vragen mensen of Legowelt iets nieuws heeft,

En zo een oude digi 303 uit een JV heeft ook wel iets, ipv van zo een viezo analoge bak.
Die engine is best wel vet.

Ondanks dat ze nog Microkorgs verkopen, zou ik die ook wel al vintage noemen.

Mijn Electribe ER-1 vindek ook vintage.

Dus iets als real vintage en nieuw vintage.
JP8000 en MS2000 is niet real vintage, maar wel nieuw vintage.
Als de prijs omhoog gaat, is het vintage.
Nord Rack 2 is nu ook veel duurder dan toen ik de eerste keer een kocht.
Gelukkig had ik sjans en een kunnen scoren voor 350 terwijl mijn oude 450 was.
Maar ze waren altijd 600 enz ...

Iets als een Korg 770 of Roland SH-1000 kan je ook wel een museum stuk noemen tegenwoordig.
Niet gewoon een vintage synth.

Zelf zou ik synths van na 1990 nog niet echt vintage noemen.
Maar de markt doet het wel, dus ik doe mee.
En ze waren spotgoedkoop, ma nu worden die synths duur.
Tegenwordig noemen ze alles dat niet nieuw is vintage en zeldzaam ...

Antiek kan nog werken hoor.
Meestal is het ouder dan vintage.

En vintage wordt eerder gebruikt voor veel technische dingen.
Bij foto materiaal, audio gear, hifi enz ... antiek eerder bij meubilair, lusters, vazen enz ...
Je zegt geen vintage kast, tegen een antieke vitrine kast ofzo.

Vintage is voor aperatuur nog bruikbaar vaak.
Ik heb van die Transistor radio's, die werken en zou ze eerder antiek noemen want je kunt er niet geweldig veel mee doen.

Piano of orgel kan best antiek zijn en prima werken.

Laatst gewijzigd:
Voor mij is vintage , een apparaat wanneer hij stuk gaat niet meer naar de fabrikant kan voor een onderdeel. Soms repareren ze hem nog wel. Maar de onderdelen moet je uit een donor halen. Want die worden niet meer gemaakt misschien wel nog new old stock.
Irritante duimpjes. Voor iedereen is het weer anders

Vroeger was vintage alles van voor het MIDI tijdperk. Maar de tijd staat niet stil, dus nu is vintage alles van voor het USB MIDI tijdperk. :)

(op een iets serieuzere noot: het moet kwaliteit zijn, en aangezien elektronica zonder onderhoud nog lang mee placht te gaan vind ik 30 jaar wel OK, en bovenal maak het me niks uit wat voor labeltje iemand al dan niet aan een synth wil plakken.)

Als de toetsen geel beginnen worden kun je er $$$ op plakken.😉

Alles vóór 1985 is vintage, d.w.z. zeldzaam en moeilijk in goede staat te houden.

Ik ook dus.

vintage, hipster, lo-fi, allemaal termen trouwens waar niet echt een definitie voor is maar die in allerlei contexten gebruikt worden en vreemd genoeg ook nog een link tot elkaar hebben :D

Plak "zeldzaam" in je marktplaats advertentie en vraag er twee keer zoveel voor. Ook "authentiek" doet het altijd goed. :D

Back