De earste fryske rapper (Friese hip-hop)

Dilago

Ouwe rot
Dit lied heb ik eerst in mijn hoofd uitgewerkt omdat ik me er soms lastig toe kan zetten nummer af te maken.

Maar het is voor de verandering weer eens gelukt.

Ben benieuwd naar de meningen.

Ik verwacht dat de mods ingrijpen want ik versta d'r niks van! :mega:

De rap verdrinkt in de mix en ik hoopte op enkele breaks en keiharde bass drops (in góéd Nederlands).
Dit kan goud worden, met de nodige aandacht voor mix en mastering.

Het doet me een beetje aan Bo Marley / JAHTARI denken:

(en dat bedoel ik als compliment)

Deze heeft potentie!
Vocalen mogen van mij nog wat meer ruimte krijgen, die verdwijnen een beetje tussen de (overigens moddervette) beat.
Ik zou zelf een bus maken met vocalen en een bus met de beat en dan trackspacer op de beat bus zetten met als input de vocalen bus.
Zodat de frequenties van jullie stemmen de rest wat wegdrukken, maar alleen als er vocalen klinken.
Nog niet met rap geprobeerd, maar met zang werkt dat perfect.
Geen gratis VST, maar voor wat hij kost en kan, zou ik niet meer zonder willen.

Ik verwacht dat de mods ingrijpen want ik versta d'r niks van! :mega:

De rap verdrinkt in de mix en ik hoopte op enkele breaks en keiharde bass drops (in góéd Nederlands).
Dit kan goud worden, met de nodige aandacht voor mix en mastering.

Het doet me een beetje aan Bo Marley / JAHTARI denken:

(en dat bedoel ik als compliment)

Het is van reggae gesampled, goed om te horen dat het je aan goeie muziek doet denken! :)

Heb een limiter over de vocals gezet en nu staan ze harder.

Deze heeft potentie!
Vocalen mogen van mij nog wat meer ruimte krijgen, die verdwijnen een beetje tussen de (overigens moddervette) beat.
Ik zou zelf een bus maken met vocalen en een bus met de beat en dan trackspacer op de beat bus zetten met als input de vocalen bus.
Zodat de frequenties van jullie stemmen de rest wat wegdrukken, maar alleen als er vocalen klinken.
Nog niet met rap geprobeerd, maar met zang werkt dat perfect.
Geen gratis VST, maar voor wat hij kost en kan, zou ik niet meer zonder willen.
Ik ben in feite niet goed thuis in mixen, zoals het klinkt op mijn koptelefoon is dan waar ik op afga en naar mijn idee is alles goed in verhouding. Dan een preset er over en verder reikt mijn kennis van mixen niet. Vocalen en een bus? Dat is Frans voor me maat, maar ik wil je gerust de ongemixte tracks mailen.

Ik ben in feite niet goed thuis in mixen, zoals het klinkt op mijn koptelefoon is dan waar ik op afga en naar mijn idee is alles goed in verhouding. Dan een preset er over en verder reikt mijn kennis van mixen niet. Vocalen en een bus? Dat is Frans voor me maat, maar ik wil je gerust de ongemixte tracks mailen.
Voor mij is het mixen en masteren nog altijd een 'ver van m'n bed show', maar bussen gebruik ik dan wel weer vaak.
Dan stuur je meer sporen samen naar één nieuw spoor en kun je die combinatie in 1x een effect (EQ, reverb whatever) meegeven.
Vanuit daar gaat die combinatie dan weer naar de master.
Dat is handig om dingen die bij elkaar horen (drumsporen bijv.) in 1x te kunnen bewerken (harder, zachter, etc.), of als je een combinatie van sporen dus wilt gebruiken om daar 'iets' mee te doen.

Wat ik bij mijzelf heb ontdekt is dat je na verloop van tijd je track niet goed meer kunt beoordelen.
Omdat je hem door en door kent, filter je de 'fouten' in de mix er uit ofzo.
Zeker als je zelf de maker bent, weet je precies wat er gebeurt en je hoofd past daar een soort automatische correctie op toe waardoor je niet meer hoort wat een verse luisteraar hoort.
Een x op een ander systeem (auto ofzo) luisteren wil vaak helpen. Dan vallen dingen op die je tijdens het produceren niet hoort.
Maar het hele mixen en masteren is echt een wereld op zich, waar ik maar een heel klein beetje van ken / snap etc.
Qua advies voor afmixen zijn er hier op het forum 100% betere raadgevers dan ik!

Het is van reggae gesampled, goed om te horen dat het je aan goeie muziek doet denken! :)

Heb een limiter over de vocals gezet en nu staan ze harder.
Ik hoor nu iets beter dat ik er niks van begrijp :okdan:
Zonder gekheid, je rap skills zijn meer dan voldoende om naar een goede producer te zoeken, neem niet teveel hooi op de vork.

Noice! 't Zonnetje ging wat harder schijnen, thanks!

En versie 2 klinkt al beter :okdan:

Als ik jullie was, zou ik deze nu even zo laten, en de volgende (paar) track(s) (hier) droppen.

Beter een goede rauwe demo met meerdere tracks, dan 1 gepolijst shiney nummer.

klinkt chill..

toch denk ik dat je manier van rappen en je stem beter past bij wat hardere en bottere beats ipv deze chille vibe.

klinkt chill..

toch denk ik dat je manier van rappen en je stem beter past bij wat hardere en bottere beats ipv deze chille vibe.
In dit geval leent het concept zich er niet voor.

Potentie, denk na over 2 dingen:
- betere productie skills, zelf of een partner
- geclearde samples, 4 maten van een bestaande track loopen, kom je niet mee weg. Je zal iets moeten opleveren wat je commercieel kan verkopen.

Potentie, denk na over 2 dingen:
- betere productie skills, zelf of een partner
- geclearde samples, 4 maten van een bestaande track loopen, kom je niet mee weg. Je zal iets moeten opleveren wat je commercieel kan verkopen.
Ik gebruik zelden loops maar deze kon ik niet laten liggen. De hypnotiserende werking ervan is niet te onderschatten bij het schrijfproces en bij het rappen.

Overigens is het geen enkel punt om bijvoorbeeld een rebuilt te maken met allemaal eigen instrumenten. Maar waarom zou ik? Shoppen bij labels heeft geen enkele zin, dat lont de moeite niet.

kin op omrop Fryslân! Myn ploechmaat Jelle B sil dit ek wurdearje.
Tige tank! Bin hjoed by de Omrop west en sy fyne it yndie leuk en gjin 'm draaien! :)

Ik versta er ook niet veel van maar echt een lekkere track :okdan:
Dank je!

Het is gewoon een beetje brag and boast dat ik de eerste friese rapper ben.

Back