korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Dat brengt me naadloos bij het volgende onderwerp: de interne FX. Captain Qui, :) hoe is de kwaliteit van de interne FX? Voldoende voor het gewone werk, ook voldoende als je een patch wil maken die zijn kracht haalt uit het verdrinken in FX (reverb)? Hoe zit het met de mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid van FX?

Ik heb ook nog een tweede vraag: is het zoals bij sommige (veel...) Rolands waar performances geen kopies van programs maken, dus als je 1 program aanpast kan je per ongeluk tig performances kapot gemaakt hebben?

Dat brengt me naadloos bij het volgende onderwerp: de interne FX. Captain Qui, :) hoe is de kwaliteit van de interne FX? Voldoende voor het gewone werk, ook voldoende als je een patch wil maken die zijn kracht haalt uit het verdrinken in FX (reverb)? Hoe zit het met de mogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid van FX?

Ik heb ook nog een tweede vraag: is het zoals bij sommige (veel...) Rolands waar performances geen kopies van programs maken, dus als je 1 program aanpast kan je per ongeluk tig performances kapot gemaakt hebben?
De interne fx zijn enorm goed, de waveshaper is 1 van mijn favoriete tools erin. De reverb kent verschillende modellen. Het beste model is de overb reverb, die is echt van hele hoge kwaliteit en heeft een max reverb time van 10 seconden.

in dat ambient album van 1 uur zijn alle sounds met de interne fx gemaakt. Daar waren geen externe reverbs en zo bij nodig.

in de hardware editor kun je overigens voor elke interne fx bij alle parameters komen en zo je eigen effect modellen programmeren. Bijvoorbeeld voor de overb kun je zo het difuse level, lfo’s op de reverb tail en eq afhandeling in de reverb zelf programmeren en dat dan als een eigen reverb model opslaan. Dit kan voor alle fx of het nu compressors, phasers, delays of 1 van de andere fx is. Echt enorm krachtig en ik gebruik dat continu.

je kunt geen programma’s kapot maken, elke performance die je maakt zijn volledig op zichzelf staand. als je bijvoorbeeld wave sequence presets of program presets gebruit maakt hij een kopie in de performance, dus het orgineel blijft altijd bestaan.

dit geldt natuurlijk ook voor de modwave.

Goed om te horen allemaal!
Wat nog wel goed is om te weten, want veel mensen klagen daarover, is dat de eq en reverb op de master zitten, dus op alle layers tegelijk. Alle overige effecten heb je drie inserts per layer

Van de reverb had ik dat verwacht. Van de EQ wat minder. Nuja, je hebt natuurlijk al een filter per layer. Dus ik denk niet dat het mij in de praktijk echt zou beperken.

die wavestate is echt wel een vette ambient/filmscore machine. Echt heel tof. Zeker als je hem door een Neve channel (BB N105)en dan een softube mutator->arturia mello-fi en dan een EHX electric mistress en een dikke sonsig A verb op de aux :D Helemaal zen
Zonder is de Wavestate een luchtjes,alledaags, doodgewoon, onopvallend,doorsnee synth dan?🤝

Zonder is de Wavestate een luchtjes,alledaags, doodgewoon, onopvallend,doorsnee synth dan?🤝
Nou een beetje steriel, ik hou ervan om er altijd een berg mod efx eroverheen te gooien, maar dat doe ik bijna met elke synth. Wanneer het ambient jams betreft dan.

Ik wist niet eens dat de Wavestate als plugin beschikbaar was... Interessant. Heeft Korg weleens leuke aanbiedingen?

Ik wist niet eens dat de Wavestate als plugin beschikbaar was... Interessant. Heeft Korg weleens leuke aanbiedingen?
Ik heb destijds die wavestation en m1 voor 25p/s gekocht en dan later een upgrade naar complete collection (waar deze neiuwe natives dan weer niet bijzitten, alleen legacyspul) voor een kleine prijs. Ik ben bang dat deze ook met black friday niet veel lager dan 100 ballen worden. De wat oudere software is dan wel vaker wat lager geprijst.

Misschien leuk om ook wat beter naar de modwave te kijken. 1 van de sterke punten van de modwave is dat je je eigen wavetables kan toevoegen en daar je eigen sounds mee kunt maken. Ik heb hier veel me geëxperimenteerd en het blijkt dat de bron waar je je wave table op baseert nogal veel uitmaakt voor de eind sound, de modwave klinkt dan behoorlijk anders kwa klank karakter en dat geeft veel mogelijkheden voor je sounds.

in 1 van mijn videos laat ik een aantal eigen wavetables horen en leg daar in het kort bij uit wat voor aanpak en wat tips en tricks ik voor die sound gebruik hebt.

hierin zitten de volgende sounds
00:00 Introduction (init performance)
02:10 QR Afterglow Piano Pad
06:23 QR Qui Robinez Vocal Pad
07:45 QR Sine Phase Organ
09:17 QR Stairs to Heaven
10:32 QR Melodic House Pad
11:45 QR Dune Arrival Pad
14:07 QR Sea Creatures Choir
15:49 QR Angels Choir

Iemand biedt de wavestate native voor 20eur aan op 2dehands. Lijkt me meer dan verdacht goedkoop. Kunnen licenties dubbel gebruikt worden ofzo?

Iemand biedt de wavestate native voor 20eur aan op 2dehands. Lijkt me meer dan verdacht goedkoop. Kunnen licenties dubbel gebruikt worden ofzo?
Nee dat kan niet, het schijnt dat die inderdaad al op torrents sites staat. dus dan krijg je ongetwijfeld dat soort aanbiedingen op marktplaats.

of het is iemand die hem voor 49 euro gekocht heeft bij zijn hardware wavestate maar er vanaf wil. Maar ik weet niet of zo’n licence transfer kwa korg ids simpel is.

er is overigens net een update met belangrijke bugfixes uitgekomen, we zitten nu op versie 1.02

Ik heb weer een nieuwe tutorial voor de Wavestate Native gemaakt.

In deze tutorial kijken we naar de stappen die nodig zijn om ritmische bass sequences te maken in de wavestate native. Daarvoor maken we een distorted bass sound met daarop een bepaalde sequence.
Sequences maken in de wavestate native is niet heel simpel als je net start met de wavestate. Je moet bepaalde dingen weten om het aan de praat te krijgen. Die tips komen in deze tutorial allemaal voorbij, zodat de basis hiervoor bekend is.

Topics:
00:00 sound demo
00:16 introduction
01:01 create an init performance
01:33 timing lane explanation (rhythmic settings)
02:57 creating the sound
04:00 retriggering envelopes
06:14 creating the pitch lane
07:20 modifying the rhythm of the sequence
08:43 adding effects
10:36 Shape Lane (adding glides to your pitch patterns)
12:48 test the created sequence with sampled kicks and hats in ableton
13:53 add your midi controller to the sound (so you can turn the knobs with your midi controller)
16:06 ableton only: how to get pattern ideas with aicd (free M4L device)
19:40 outro

tutorial 3 voor de wavestate native

dit keer maken we trance gates met de gate lane en maken we ritmische cutoff patterns met glides erin. In deze tutorial worden de gate, shape en step seq lanes uitgelegd aan de hand van een aantal praktijk voorbeelden hoe je dit toe kunt passen.

Topics:
00:25 introduction
01:12 gate lane (creating trance gate)
05:27 step seq lane (with examples)
08:14 shape lane (with examples)
12:33 adding three extra layers with factory content (programs, wave sequences and samples)
18:11 explanation and demo of a finished sound with these same techniques
20:37 outro

Die akoestische piano klinkt zeer acceptabel in deze setting!

Leuke tutorial, ook hoe hij initieel niet kan kiezen tussen Universal Nation en kermistrance, tot je er de shapelane bij haalt en een heel andere richting uit gaat.

Het blijft een complexe synth, maar hij kan wel erg mooi klinken als je weet wat je doet en de tijd er in stopt.

Die akoestische piano klinkt zeer acceptabel in deze setting!
ja, zo past die wel, die program preset van de wavestate native is een 4 velocity sampled piano sound. In dit geval heb ik de release vrij kort gezet voor deze stijl en heb ik een eigen reverb model geprogrammeerd in de wavestate waarin via een LFO op de reverb tail er movement toegevoegd aan de reverb tail alleen zodat je die bewegende uitstervende piano noten krijgt. Vind ik zelf heel goed passen bij dit genre.

Leuke tutorial, ook hoe hij initieel niet kan kiezen tussen Universal Nation en kermistrance, tot je er de shapelane bij haalt en een heel andere richting uit gaat.
haha inderdaad, dat komt omdat als ik videos maak praktisch alles op dat moment geimproviseerd wordt, toen ik dat ritme hoorde had ik eigenlijk geen keuze meer, ik hoorde alleen nog maar dat universal nation melodietje in mijn hoofd, dus dan speel ik dat maar, zo'n lead klassieker gaat toch niet meer uit je hoofd, dus kun je er maar beter aan toegeven.

korg wavestate native (vst) tutorial - modulation matrix and sound design techniques

in deze tutorial behandel ik de modulation matrix van de wavestate native, de modulation matrix van korg is echt insane, je kunt duizenden routings maken per layer en praktisch alles is moduleerbaar. Dat is natuurlijk een droom voor sound designers, maar als je net begint met korg gear dan verdwaal je in al die mogelijkheden.

in deze tutorial is het eerste gedeelte de absolute basics van modulation, maar rond 7 minuten stappen we over op het meer ingewikkelder werk, waarbij lfo's elkaar gaan moduleren en waar we de start phase punten van lfo's gaan randomizen met behulp van andere sources.

Daarnaast maken we een arpeggiator achtige step sequence waarbij de pitch compleet random voor elke stap is, maar toch altijd in de toonladder valt die je speelt, we maken een volume polymeter op die sequence en nog veel meer van dit soort advanced dingen.

Topics:
00:00 demo sound
00:34 introduction
01:18 creating a pad sound
02:47 what is modulation
03:22 easy filter modulations
04:31 random modulation - sample and hold
05:45 modulation matrix
06:44 use the modwheel to control modulation
07:27 advanced modulation matrix techniques
09:16 lfo phase starting values
11:19 creating a arpeggiated type of bell sound on top of the pad
13:09 create a pitch lane for the bell sound
15:43 use the step sequencer as a volume polymeter
20:16 create randomized pitch patterns that fits the scale you play in
22:12 outro

* op de korg modwave is de modulation matrix ongeveer vergelijkbaar hoe die werkt, alleen heb je daar 5 step sequencers die je overal aan toe kunt kennen naast alle standaard sources.

Laatst gewijzigd:
Hallo! Heb vandaag de native versie van de Wavestate gekocht. Ik wil een bank importeren. Er wordt gevraagd naar een .korgbank maar file die ik heb is een wsbundle. Hoe deze set te importeren? Heb wat video's gevonden maar dat zijn andere file typen dan dat ik heb.

1.JPG
2.JPG

Attachments

• 1.JPG
    1.JPG
    52,3 KB · Bekeken: 197
Hallo! Heb vandaag de native versie van de Wavestate gekocht. Ik wil een bank importeren. Er wordt gevraagd naar een .korgbank maar file die ik heb is een wsbundle. Hoe deze set te importeren? Heb wat video's gevonden maar dat zijn andere file typen dan dat ik heb.
- klik in de wavestate native op librarian (menu boven in)
- klik dan op de drie puntjes rechtsboven in de wavestate native
- kies import
- selecteer dan de wsbundle die je wilt importeren

Vandaag heb ik overigens een tutorial opgenomen over 1 van de meest moeilijke onderdelen in de korg gear (kronos, wavestate, modwave), namelijk de mod processor.

in de mod processor kun je je eigen envelopes en lfo's ontwerpen die je vervolgens weer kunt toekennen aan de duizenden destinations in je sounds. Als je eenmaal weet hoe het werkt is het prima te doen, maar veel mensen hebben er toch moeite mee als ze de manual lezen, dus vandaar dat ik het uitleg aan de hand van veel voorbeelden.

de volgende onderwerpen zitten erin:
00:20 what is the mod processor
01:56 create a pitched sound with envelopes
04:07 mod processor: quantize function
10:29 mod processor: sum function
13:23 mod processor: gate function
18:05 mod processor: chaining mod processors
18:25 mod processor: smooth function
20:03 mod processor: curve function
22:30 assigning mod processor to the pitch cell of a wavesequence
23:23 explanation of how I used the mod processor in one of my own performances
24:43 sound demo of the finished performance
25:19 outro

- klik in de wavestate native op librarian (menu boven in)
- klik dan op de drie puntjes rechtsboven in de wavestate native
- kies import
- selecteer dan de wsbundle die je wilt importeren

Top! Ik ging rechtstreeks naar de "drie puntjes", dus zonder de route via de librarian, dat maakt het verschil. Dank!

Back