midi-signaal niet sterk genoeg/velocity-probleem keyboard Studiologic SL88i?

jdDD

Ouwe rot
Dag mensen

Ik werk met Ableton 9, wat hardware synth's, een keyboard van Studiologic (SL88i) en een midi-interface. :mexico:

Als ik een toets indruk op de Studiologic SL88i dan merk ik, i.v.m. noten spelen op het toetsenbord van de macbook, dat deze stiller klinkt?
De instellingen van de SL88i staan nog op standaard. Kan het zijn dat er sprake is van een zwak midi-signaal, velocity dat niet goed ingesteld is, etc?
Iemand aub een idee?:geslaagd:

Bedankt!:beard:

ff de handleiding lezen. wellicht kun je de gevoeligheid instellen.
Sommige keyboards krijgen problemen als ze ouder worden

Een (te) zwak MIDI-signaal zou zich vertalen in fouten, ongecontroleerde respons etc. De velocity-informatie (en de rest) zit er als 'code' in, dus niet in verticale zin van de amplitude van de binnenkomende MIDI-stream.

Bij dergelijke dingen altijd goed te kijken met een of ander MIDI-monitoring programma dat het in de computer binnenkomend MIDI signaal bekijkt qua velocity info etc. Of het bij hard aanslaan nog steeds max velocity code geeft.

Ik ben niet thuis in de Mac-wereld, kan daar dus ook geen specifieke MIDI monitoring programma's noemen, maar ze moeten er ongetwijfeld zijn. (Voor Win gebruik ik MIDI-OX)

als je dat bij alle vsts of hardware synths hebt dan lijkt mij het ook een velocity curve instelling in je keyboard, maar goed, zelfs als die dat niet ondersteunt om aan te passen dan kun je het simpel oplossen in ableton door even een velocity control (staat in de ableton midi devices tab) te slepen voor je instrument in ableton en daar dan de curve in te stellen hoe je het wilt hebben.

Maar soms hangt het ook van de vst of de gekoppelde hardware synth af, bijvoorbeeld voor de korg triton vst vond ik de default velocity afhandeling ook niet heel erg top vanuit mijn native komplete keyboard, dus daar heb ik die velocity control voorgezet en dat dan als nieuw triton instrument opgeslagen zodat die curve voortaan perfect naar mijn wensen is afgesteld. Dat kan uiteraard ook gewoon op een midi kanaal naar je hardware synth toe, dus dan kun je de velocity curve op die manier helemaal perfect afstellen en dat als <naam hardware synth ableton Instrument> opslaan

een andere mogelijkheid is dat op basis van je verhaal je normaal noten speelt via je QWERTY toetsenbord, dan zal ongetwijfeld een velocity waarde van 127 maar je synth gestuurd worden, in dat geval zul je met een midi controller inderdaad zachtere response krijgen, want die stuurt velocity waardes van 0 - 127 uit. Als je dan hetzelfde gedrag wil als je QWERTY keyboard dan zou je via de velocity control device in ableton de aanslaggevoeligheid weg kunnen halen en standaard alles naar value 127 mappen, dan heb je hetzelfde als dat je op je computer keyboard noten speelt.

Laatst gewijzigd:
Een MacBook keyboard is niet aanslaggevoelig, en de SL88i ongetwijfeld wel. Ik ga er daarom vanuit dat Ableton een vaste velocity hanteert voor de MacBook keyboard-input (bv. 100)? Geen idee of je dat ergens kunt instellen als setting, maar als die velocity-waarde hoger is dan je gemiddelde SL88i-aanslag, dan zal de SL88i wat stiller kunnen klinken. Hangt er natuurlijk ook vanaf welke (soft)synth je ermee aanstuurt en welke velocity-modulatie je daar hebt ingesteld.

Met een tooltje als MIDI Monitor kun je precies monitoren welke MIDI signalen & velocities er van je SL88i naar Ableton gaan, en welke er vanuit Ableton richting je hardware synths gaan. Daarin zou je een verschil moeten zien dan.

Laatst gewijzigd:
Een MacBook keyboard is niet aanslaggevoelig, en de SL88i ongetwijfeld wel.

Dit is het antwoord.

Ik ga er daarom vanuit dat Ableton een vaste velocity hanteert voor de MacBook keyboard-input (bv. 100)? Geen idee of je dat ergens kunt instellen als setting

Klopt. En yes, dat kan. In Ableton kan je met Z en X het octaaf veranderen, met C en V de velocity (bij een qwerty-toetsenbord althans; zal A en X zijn op azerty, voor onze Vlaamse leden).

@jdDD ben je toetsenist "van huis uit"?

In mijn ervaring is dit een normale reactie, als iemand voor het eerst op een aanslaggevoelig klavier speelt. Kwestie van wennen. En als dat wennen lastig gaat, kan je inderdaad nog genoeg tweaken naar smaak.

Succes!

als je dat bij alle vsts of hardware synths hebt dan lijkt mij het ook een velocity curve instelling in je keyboard, maar goed, zelfs als die dat niet ondersteunt om aan te passen dan kun je het simpel oplossen in ableton door even een velocity control (staat in de ableton midi devices tab) te slepen voor je instrument in ableton en daar dan de curve in te stellen hoe je het wilt hebben.

Maar soms hangt het ook van de vst of de gekoppelde hardware synth af, bijvoorbeeld voor de korg triton vst vond ik de default velocity afhandeling ook niet heel erg top vanuit mijn native komplete keyboard, dus daar heb ik die velocity control voorgezet en dat dan als nieuw triton instrument opgeslagen zodat die curve voortaan perfect naar mijn wensen is afgesteld. Dat kan uiteraard ook gewoon op een midi kanaal naar je hardware synth toe, dus dan kun je de velocity curve op die manier helemaal perfect afstellen en dat als <naam hardware synth ableton Instrument> opslaan

een andere mogelijkheid is dat op basis van je verhaal je normaal noten speelt via je QWERTY toetsenbord, dan zal ongetwijfeld een velocity waarde van 127 maar je synth gestuurd worden, in dat geval zul je met een midi controller inderdaad zachtere response krijgen, want die stuurt velocity waardes van 0 - 127 uit. Als je dan hetzelfde gedrag wil als je QWERTY keyboard dan zou je via de velocity control device in ableton de aanslaggevoeligheid weg kunnen halen en standaard alles naar value 127 mappen, dan heb je hetzelfde als dat je op je computer keyboard noten speelt.

Bedankt voor je degelijke antwoorden! Met zo'n velocity control device kan ik, zowel voor QWERTY als de Studiologic, de velocity beïnvloeden maar niet naar 127. Als ik dit wil bereiken hoor ik echt onnatuurlijk hard te duwen op de toetsen. Ik denk dat ik maar even ga kijken voor de SL editor! :mega:

@jdDD ben je toetsenist "van huis uit"?

In mijn ervaring is dit een normale reactie, als iemand voor het eerst op een aanslaggevoelig klavier speelt. Kwestie van wennen. En als dat wennen lastig gaat, kan je inderdaad nog genoeg tweaken naar smaak.

Succes!

Idd, van huis uit! Zo hard duwen om een velocity van 127 te krijgen met mijn SL zal idd oefenen en wennen zijn! :walker:

Idd, van huis uit! Zo hard duwen om een velocity van 127 te krijgen met mijn SL zal idd oefenen en wennen zijn! :walker:

Yup. :)

En ergens klopt dat ook wel, want 127 is echt het maximum.

Bedacht me deze nog: in Ableton heb je onder "MIDI Effects" een device genaamd "Velocity". Zie screenshot.

Die kan je zowel voor als na het inspelen op je MIDI-spoor zetten, erg handig.

Attachments

• Screenshot 2022-04-20 at 14.26.18.png
    Screenshot 2022-04-20 at 14.26.18.png
    55,9 KB · Bekeken: 184
Zelf gebruik ik een Studiologic SL88 Grand die dezelfde eigenschappen heeft als de Studiologic SL88 Studio met als enige verschil dat de Grand houten toetsen heeft en iets zwaarder aanvoelt. Voor alle Studiologic SL keyboards kan je met de SL Editor de aanslaggevoeligheid volledig naar jouw hand zetten.

Als je voor het eerst op een gewogen klavier speelt dan zal je wat moeilijker een aanslagsterkte van 127 bereiken. Dan kan je best het klavier instellen op de lichtste stand waarbij je dan minder hard moet spelen om de maximale aanslagsterkte te bereiken.

De aanslagsterkte kan je eenvoudig op het klavier zelf instellen maar met de SL Editor kan je elke toets apart instellen zodat deze precies aanvoelt zoals je zelf wenst.

Na enkele weken/maanden zal je merken dat je veel makkelijker de maximale aanslagsterkte bereikt omdat je vingers intussen gewend zijn aan het klavier en je wellicht de aanslagsterkte iets zwaarder zal willen instellen. Zelf ben ik ooit begonnen op een Roland A-37 (semi-gewogen) en daarna doorgegroeid naar gewogen klavieren. Eerst een Yamaha P120S (digitale piano) gevolgd door een Motif 8 (later ES8, S90XS en XF8 en uiteindelijk aanbeland bij een Studiologic SL88 Grand.

Dag mensen,

vraagje: van mijn Studiologic SL88i loopt er een toets stroef, ze maakt een 'licht schurend geluid". Wat zou dit kunnen zijn, en wat kan ikzelf hieraan doen?

Misschien dat deze wat scheef aanloopt tegen een andere toets?

Mja.. raar... het komt en het gaat.. had een paar maanden niet op het keyboard gespeeld, misschien dat het daardoor komt.. alles wat stroever?

Wellicht gewoon wat vuil/stof tussen/onder die toets? Ik zou gewoon wat perslucht of zo proberen om het weg te blazen.

Wat ook misschien helpt is wat kleefband dubbel plooien en dan 'rond' de toets bewegen alsof het een borstel is.
Hoe dunner de kleefband, hoe beter (geen Duct-tape dus).

Vuil/stof blijft eraan kleven. Dit gebruik ik vaak om stroeve/haperende toetsen van laptops terug in orde te brengen.

Back