Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg

Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:

edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team

Last edited by a moderator:
zou deze wel op de één op een program change reageren? gewoon zomaar een basale functie.........

Mijn probleem met de Digitakt is dat je er wel snel patterns mee kan maken (misschien wel net zo snel als met de MPC-One) maar als je mooie afgeronde composities wilt maken heb je toch wel andere tools nodig. Ik in ieder geval wel.
Dit is waar. De MPC leent zich echt voor het uitwerken van een nummer van a tot z. Dat is waarom ik hem heb gekocht. Heb me er alleen nooit toe kunnen zetten (dat ligt aan mij, niet aan het apparaat).

De MPC is zeker even wennen maar daarna gaat het als een spreekwoordelijke intuitive trein.
Mijn probleem met de Digitakt is dat je er wel snel patterns mee kan maken (misschien wel net zo snel als met de MPC-One) maar als je mooie afgeronde composities wilt maken heb je toch wel andere tools nodig. Ik in ieder geval wel.

Dat is ook wel mijn ervaring en ook frustratie (na MD/MnM/OT). Heel leuk om, als je de doos in kwestie een beetje door heb, snel een leuk pattern te maken. Maar als je dan gaan tweaken is het lastig om dit later op een meer gestructureerde wijze te reproduceren. Dat is natuurlijk ook wel juist de reden dat ze goed zijn voor een performance achtige omgeving.
In eerste instantie heb ik dit opgelost door naadloze sync tussen mijn daw en de OT met een Usamo. In de praktijk bleek het switchen tussen een beeldscherm en knoppen toch niet ideeal. Nu heb ik de SP-16 op een aux staan en monitor zelfs via de SP-16. Dit maakt het dan heel direct om het 'gejam' als phrase te samplen en later iets van een compositie van te maken.

Met de mpc maak ik in no time met een drum break en een stab een hip hop beat. Maar ik vind dat ik met ableton en push alles kan wat ik met de mpc ook kan daarom is die mpc de deur uit gegaan. De digitakt en overbridge samen vind ik echt een geweldige combo. Dus heb nu best of both worlds. Alleen een combo die ik niet samen op de bank kan bespelen dus denk dat er ooit nog wel weer eens een nieuwe mpc komt. Ik had trouwens een mpc 1000 en die mis buiten de step recording functie totaal niet.

Geen MPC fan?

Ken weinig mensen die zoiets uit een mpc toveren door gewoon wat te jammen. Heb zelf een mpc en vind die werkwijze toch compleet anders. Die elektron spullen zien er meer performance geörienteerd uit en zijn daar precies wel echt goed in. Alles staat of valt met de kwaliteit van de analoge en digitale engine die ze gebruiken en hoe diep menu'tjes zijn. Het lijkt me een soort drumsynth met tal van beperkingen en echt geen uitgebreide sequencer. Maar wel een soort van "best off" electro techno knalbak die ook in andere genres verrassende dingen kan doen. Je hoort precies ook dat het een pak muzikaler werkt dan bv. een Rytm/cycles/... alleen. De meeste Rytm demo's blijven wat hangen in een soort van dezelfde monotoonheid . Die syntakt heeft ook zeker z'n eigen geluid maar vind het allemaal wel leuk klinken om dan ook nog uit zo'n klein bakje te komen ... MPC kopen :D

Ken weinig mensen die zoiets uit een mpc toveren door gewoon wat te jammen.

Of ze 'gewoon wat jammen' weet je natuurlijk nooit. Er zit mogelijk best wat uurtjes in de voorbereiding.
Heb een aantal video's bekeken van dergelijke jammers over 'how to make a jam for youtube blablabla'
(je moet toch wat om je youtube kanaal levend te houden :) )
En ze waren allemaal wel wat uren bezig voordat er op 'rec' gedrukt werd.
Dat zal bij een Syntakt niet anders zijn denk ik.

Als ik naar mijzelf kijk, dan is het zeker 2 avonden voorbereiden en dan pas live jammen.
(nu ben ik maar een part time jammer natuurlijk)

Heb zelf een mpc en vind die werkwijze toch compleet anders. Die elektron spullen zien er meer performance geörienteerd uit en zijn daar precies wel echt goed in.
Absoluut. Elektron 'koop' je volgens mij vooral vanwege het live aspect, de sequencer en efficiënte workflow. (beperkt tov van MPC, maar wel heel goed)
De geluiden zijn 'best goed' (in het geval van Syntakt), maar ik kan niet alles waarderen wat er uit komt (vooral hats, snares en cymbals niet)

Alles staat of valt met de kwaliteit van de analoge en digitale engine die ze gebruiken en hoe diep menu'tjes zijn. Het lijkt me een soort drumsynth met tal van beperkingen en echt geen uitgebreide sequencer.
T.o.v. de MPC is het zeker minder uitgebreid, maar dat is (volgens mij) juist de kracht van deze bakjes (voor mensen die er van houden)
Maar wel een soort van "best off" electro techno knalbak die ook in andere genres verrassende dingen kan doen. Je hoort precies ook dat het een pak muzikaler werkt dan bv. een Rytm/cycles/... alleen. De meeste Rytm demo's blijven wat hangen in een soort van dezelfde monotoonheid .
Ja, die demo / jam die ik deelde bewijst dat zeker.
Die syntakt heeft ook zeker z'n eigen geluid maar vind het allemaal wel leuk klinken om dan ook nog uit zo'n klein bakje te komen ... MPC kopen :D
Die laatste zin snap ik niet. Wat bedoel je?

Wat voor mij de grootste misser is bij dit soort apparaten is dat er geen timeline arrangementview op zit?
Ik heb al verschillende keren naar een mpc one zitten kijken omdat ik vind dat ie ondanks een wat onlogische workflow wel veel kan en die heeft een arrangementview maar wel pietepeuterig.
Ik heb indertijd een Push 2 gehad omdat dit me wel handig leek naast Ableton maar ook die stond toch te vaak stil omdat die alleen een clipview heeft.
Ik vond indertijd Live op een 17 inch laptop al behelpen omdat het allemaal toch wat priegelig was en bij dit soort apparaten als de syntakt lijkt het me een crime als je een arrangement wilt samenstellen zoals je in een wat meer traditionele daw doet met automation op je tijdslijn enz, misschien zou het gewoon wennen zijn maar toch...
Ik hoop een keer op een push met een flink touchscreen en een goede arrangement view of misschien dat Behringer nog een keer met iets op de proppen komt.

Wat voor mij de grootste misser is bij dit soort apparaten is dat er geen timeline arrangementview op zit?
Ik heb al verschillende keren naar een mpc one zitten kijken omdat ik vind dat ie ondanks een wat onlogische workflow wel veel kan en die heeft een arrangementview maar wel pietepeuterig.
Ik heb indertijd een Push 2 gehad omdat dit me wel handig leek naast Ableton maar ook die stond toch te vaak stil omdat die alleen een clipview heeft.
Ik vond indertijd Live op een 17 inch laptop al behelpen omdat het allemaal toch wat priegelig was en bij dit soort apparaten als de syntakt lijkt het me een crime als je een arrangement wilt samenstellen zoals je in een wat meer traditionele daw doet met automation op je tijdslijn enz, misschien zou het gewoon wennen zijn maar toch...
Ik hoop een keer op een push met een flink touchscreen en een goede arrangement view of misschien dat Behringer nog een keer met iets op de proppen komt.
Ik denk(dus ik besta) dat elektron gebruikers anders werken.
Een track is een pattern en met de sequencer, mutes, recall, fills, scenes etc bouw je alles op.

Ik denk(dus ik besta) dat elektron gebruikers anders werken.
Een track is een pattern en met de sequencer, mutes, recall, fills, scenes etc bouw je alles op.

Klopt, maar wel met de toevoeging dat je met overbridge alle tracks heel makkelijk kunt multitracken naar je DAW. Je kunt dus lekker tweaken en later bij wijze van nog remixen in je DAW. Punt bij mij is dat het vaak blijft hangen bij het tweaken en daarnaast dat ik het werken met 1 klankkleur uit 1 doos wat beperkt vind. Al zou je dan wel nog de inputs kunnen gebruiken voor sum van je andere gear oid.

Kijk eens naar een AKAI force.

Klopt, maar wel met de toevoeging dat je met overbridge alle tracks heel makkelijk kunt multitracken naar je DAW. Je kunt dus lekker tweaken en later bij wijze van nog remixen in je DAW. Punt bij mij is dat het vaak blijft hangen bij het tweaken en daarnaast dat ik het werken met 1 klankkleur uit 1 doos wat beperkt vind. Al zou je dan wel nog de inputs kunnen gebruiken voor sum van je andere gear oid.
Ik heb met de Heat iets van overbridge mogen ervaren. Het concept lijkt best interessant, maar de latency was mega met de Heat.
Teveel om live te gebruiken als FX bak in je DAW.
Nu gebruik je die voor een roundtrip, wat natuurlijk anders is dan alleen audio van het device naar je DAW, dus misschien dat dat met de syntakt oid beter gaat (dat je er minder last van hebt).

Zo werk ik ook met de Dt en Dn
En neem dit als midi op in cubase
Verbeter en tweak waar nodig achteraf in cubase
En record dan de audio in cubase met OB.

Grappig dat Elektron vaak vergeleken wordt met de MPC van Akai, eerder genoemd de ‘intellectuele uitdaging’ (Elektron) versus ‘guilty pleasure‘ (MPC). Als je een Digitakt hebt maar toch weinig gebruik maakt van eigen samples, is de Syntakt wel verleidelijk, je hebt dan wat meer synth geluiden erbij in dezelfde compacte unit. Als je veel met samples werkt is de grote display wel een pluspunt van de MPC (trimmen, choppen).
Pluspunt van de Elektron t.o.v. de MPC is toch ook de betrouwbaarheid (de MPC geeft vooral bij het laden nog wel eens een ‘internal error’ en dan is alles wat niet gesaved is weg). De MPC is verder wel heel erg hiphop georiënteerd (qua uitbreidingen en sample packs) maar een set goede ‘normale’ drum samples spelen op die pads gaat toch lekkerder dan op de (non velocity responsive) knoppen van de Digitakt.
Uiteindelijk kon ik zelf de keuze niet goed maken en heb nu een Live (1) en Digitakt. Bij gebrek aan rappende vrienden (en ook de skills van Chuckoo) is de ‘gas’ voor de Syntakt toch weer gedaald. De DT kan misschien minder, maar dat maakt het ook weer wat laagdrempeliger. De extra synth engines versterken denk ik het ICT/ programmeer karakter nog eens. Maar goed als de workflow van de Elektron je ligt hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. De hoge prijs en de wandtegel dat ‘creativiteit juist gestimuleerd wordt door beperkingen’ maken dat ik het voorlopig hou bij de DT. De marketing voor de Syntakt is wel dik voor elkaar, wat een koning die Chuckoo!

Back