Een thuiswerk studio. Tips voor een small footprint studio?

Skurdd

Stamgast
Hi all!

Ik ga verhuizen en vrees dat het een 1 slaapkamer appartement wordt met mijn vriendin. Op dit moment werk ik soms thuis in mn slaapkamer, waar ik een zit/sta bureau met 2 monitors en 2 kali audio speakers heb staan. Daarnaast heb ik er een lade ondergemaakt voor m’n keystep en staan er 2 elektrons op het bureau.

Ik heb gekeken naar dure opties zoals een thuiswerktafel, maar het is vrij duur en ik kan er geen speakers in kwijt. Hoe lossen jullie dat op?

Tips voor een small footprint oplossing? Het is niet echt mooi zon bedroom studio midden in de woonkamer.

Thanks!

Vriendin eruit, 1 bed eruit, zee van ruimte.

(Ik heb geen tip voor je, behalve op YT tiny houses-video's kijken. Daar hebben ze soms de meest briljante oplossingen. Zoals dit bv:)

Waarom zou je een appartement met een slaapkamer kiezen? Een mooie studio woonkamer oplossing is een sprookje. Tenminste, als je met een vrouw die ruimte gaat delen.

Nu ik terug alleen ben, heb ik een appartement(nieuwbouw)met één slaapkamer.M'n studio staat in m'n slaapkamer.(Alleen ik noem het geen slaapkamer meer).M'n living moet een living blijven.Ja,hoe hou je het klein?Simpel,heb een tafel op maat laten maken, een zeer goede PC met groot schermen paar zeer goede softsynth's en een tweetal hardware synt's.Echt je moet niet veel hebben om fantastische muziek te maken dezer dagen.
Je ruimte maximaal benutten, dan heb je niks groots nodig.J.M.Jarre maakte zijn muziek in de beginne in de keukenSo?

Ik woonde alleen en heb gewoon geen tv aangeschaft en de woonkamer was studio. Heerlijk was dat. Zoveel licht in huis, omsingeld met je gear. Speakers rondom in veelvoud.
Bezoekers moesten er maar aan wennen of bleven weg :D
Toen men internet kwam installeren vroeg de leverancier of ik geen pakket met tv zou nemen voor paar euro's meerprijs. Ik vroeg 'm : zje jij hier dan een tv staan? Niks dan zever op, komt hier niet meer binnen :D
Was toch een goede zaak: mijn huidige vrouw leerde me zo kennen... Dus ze wist wat ze voor vlees in de kuip had...

Moraal: als de vrouw je zo kent vanaf het begin en voor je kiest, is er kans dat 't werkt. Ik had hier doodgraag ook de woonkamer aangepakt als studio, maar hier zitten huisdieren en kinderen, slecht plan met al die dure vintage. Bovendien was dit mijn huis niet... Dat werkt niet.

Ik had alles op een zelfgemaakt bureautje van 120 breed staan met 3 niveaus en nog een plank erboven voor klein spul.
Bovenste niveau was voor monitor en speakers.
Bureau zelf voor interface en grote stekkerdoos (onder het niveau) laptop (in stand), toetsenbord en synth.
Onderste bureau voor midi keyboard en een kleine drumcomputer.
Op de plank boven m'n monitor had ik een reverb pedaal en zoom B3 staan.
Super compact en werkte perfect.
Of het 'mooi' was.... Niet echt. Maar goed. Het was compact en ik had niet meer ruimte.

Ik heb onlangs voor mezelf deze studio meubel gekocht.
Kan je veel op kwijt. En heel belangrijk voor vriendin: je ziet geen kabels ;)
Daarbij ook nog 2 statieven voor monitors op te zetten.
is mooi en compact voor minder dan €400.

Als het echt klein is en geen tafel gebruikt kan worden dan bijv een plekje waar je een plank aan de muur naar beneden kan klappen waar je dan je keystep en elektrons op kan zetten en je monitoren met beugels aan de muur.

Laatst gewijzigd:
Denk dat @vcovca het dat niet met je eens zal zijn ;-)
Toen ik Christine leerde kennen, nam zij me mee naar haar huis. Was dichterbij het feestje waar we vanaf kwamen. Haar huis was toen ook haar atelier. Dus toen we samen gingen wonen, wist ik ook dat er een atelier in huis kwam, en zij dat er een studio in zou komen. Nu alle kids een eigen slaapkamer hebben, is de woonkamer studio, atelier, en woonruimte voor ons allemaal. Het leuke is dat wij samen aan iets kunnen werken, ik met apparaten, zij met stof (iets met mode) en ook nog contact hebben. Is beter dan beiden een eigen ruimte hebben en elkaar niet meer zien. Als ik ze niet meer wil horen zet ik m'n koptelefoon wel op, en zij ook :D

In een Jaspers rack kun je veel kwijt en de rechte versies zijn handig in te delen vind ik, handig met het oog op de toekomst en ze nemen relatief weinig ruimte in beslag (afhankelijk van het formaat en de beschikbare ruimte uiteraard).

Bij ons liep het op een gegeven moment dusdanig uit de hand dat we de slaapkamer hebben opgeofferd en in de kleinste (kinder)kamer zijn gaan slapen.
Daarnaast hebben we nog een kleine woonkamersetup.
Op zich zou ik de studio als onderdeel van de woonkamer niet vervelend vinden, maar de helft wordt inmiddels in beslag genomen door die andere liefhebberij, boeken.

Rekening houdend met het feit dat we er niet jonger op worden zouden we in de toekomst de combinatie slaapkamer/studio ook geen probleem vinden.

Toen ik Christine leerde kennen, nam zij me mee naar haar huis. Was dichterbij het feestje waar we vanaf kwamen. Haar huis was toen ook haar atelier. Dus toen we samen gingen wonen, wist ik ook dat er een atelier in huis kwam, en zij dat er een studio in zou komen. Nu alle kids een eigen slaapkamer hebben, is de woonkamer studio, atelier, en woonruimte voor ons allemaal. Het leuke is dat wij samen aan iets kunnen werken, ik met apparaten, zij met stof (iets met mode) en ook nog contact hebben. Is beter dan beiden een eigen ruimte hebben en elkaar niet meer zien. Als ik ze niet meer wil horen zet ik m'n koptelefoon wel op, en zij ook :D

Heb zelf jaren op 20m3 samen gewoond al was mn studio wel iets van een aparte ruimte met deur. Mijn vriendin toen was zelf kunstenaar en eigenlijk ging dat prima als we allebei thuis waren (en zij ook met haar kunstdingen bezig was). Zolang je allebei in een creatieve 'flow' levert dat wel een soort positieve relaxde energie op waar je in kunt werken. Daarentegen woon ik nu samen met mijn totaal oncreatieve vrouw die niet snapt dat als ik iets aan het afmixen ben de boerenkool niet mijn hoogste prioriteit heeft. Aan de andere kant heb ik de ritme en regelmaat nodig voor mijn mentale gezondheid. Uiteindelijk wordt je daar dan ook wel weer productiever van (en ze is er niet altijd dus dat scheelt ;)).

Dat tiny house. . Heeft niet eens gordijnen. Hoe je er slaapt of film kijk is me een raadsel. En dan zo n kleine handwasser aan t toilet. Zet er dan geen. Ik haat die kleine dingen 🙄

Ik zou alle speakers ditchen en gaan werken op koptelefoon(s). Dat lost het ruimtegebrek en een groot deel van het niet mooi-probleem op. Misschien ff wennen aan het idee van geen monitors meer, maar je kunt ze toch al niet op de juiste afstand van je zit-staplek positioneren.

Waarom zou je dingen willen wegstoppen? Je kunt een muziekstudio prima smaakvol in de huiskamer zetten.

Back