Nieuwe Roland Juno-X als drie synths in één

Roland introduceerde vandaag de JUNO-X, een nieuwe polyfone synthesizer die naar eigen zeggen de vintage JUNO-ervaring opnieuw verbeeldt met enorm uitgebreide geluidsmogelijkheden.

JUNO-X bevat JUNO-60 en JUNO-106 synth-engines, plus een geheel nieuwe JUNO-X-engine met een Super Saw-golfvorm, snelheidsgevoeligheid, pitch-envelope-regeling en meer. De twee chorus-modi van de originelen zijn ook beschikbaar, plus een derde modus met meer "vetheid en werveling". Gebruikers kunnen ze combineren om zeven verschillende chorus-effecten te creëren voor gebruik met elke JUNO-X klank.

Naast de JUNO-kernmodellen bevat het echter modellen die zijn gebaseerd op de PCM-gebaseerde XV-5080, akoestische piano's uit de RD-serie en een Vocoder. Modeluitbreidingen van Roland Cloud worden ook ondersteund, waardoor u optionele titels zoals de JUPITER-8, JD-800, SH-101, Vocal Designer en andere kunt laden.

Daarnaast biedt JUNO-X geïntegreerde ondersteuning voor Roland Cloud Connect, een optie die de WC-1 draadloze adapter en een jaar Roland Cloud Pro-lidmaatschap omvat. Hierdoor kunnen gebruikers via Wi-Fi rechtstreeks naar het toetsenbord bladeren, auditie doen en titels van modeluitbreidingen en andere Pro-lidmaatschapsinhoud laden.

Attachments

• 13372B76-73DC-4B69-8757-6F1CEFBD05DA.jpeg
    13372B76-73DC-4B69-8757-6F1CEFBD05DA.jpeg
    23,4 KB · Bekeken: 8.302
  • 53B8E661-CEBA-4A55-9DFC-938AEDECB4CD.jpeg
    53B8E661-CEBA-4A55-9DFC-938AEDECB4CD.jpeg
    75,8 KB · Bekeken: 373
  • AE578841-A4A9-4854-A581-992F1C00B299.jpeg
    AE578841-A4A9-4854-A581-992F1C00B299.jpeg
    77,8 KB · Bekeken: 5.615
Met een Fantom en een Jupiter-X in huis zie ik voor deze Juno geen toegevoegde waarde in mijn hok, maar afhankelijk van voorkeur en budget kan ik me wel voorstellen dat je voor de Juno-X zou kiezen.

Analoog vs. digitaal is een competitie waar ik niet aan mee doe.
Zo ik al een behoefte aan analoog heb is die met de Matriarch wel bevredigd.
Het andere analoge/hybride spul dat ik heb heb ik niet omdat ze analoog zijn, maar omdat ze goed klinken en hetzelfde geldt voor al het andere, niet analog spul dat ik heb.

Het zal uiteraard een kwestie van smaak en voorkeur zijn, maar ik ben erg content met het ZenCore platform en vooral dat je daar de interface omheen kunt kiezen die het meest bij je past.
Ik ben nog steeds erg blij met de JP-X. Voor de analoge retro modellen is de interface ideaal. Voor ZenCore zelf vind ik de Fantom weer ideaal en ik heb de hoop dat de JD-800 en Vocal Designer ook nog naar de Fantom komen omdat die met de betreffende interface tot hun recht komen naar mijn mening.

Uiteraard heb ik geen idee wat Roland verder nog in petto heeft, hoewel mijn vrouw hoopt op een JP-8080 al dan niet in de vorm van een boutique.

Uiteraard heb ik geen idee wat Roland verder nog in petto heeft, hoewel mijn vrouw hoopt op een JP-8080 al dan niet in de vorm van een boutique.
Dat zal wel gaaf zijn maar waarschijnlijk heb je dan net als de JD- 08(boutique versie JD800)
Korte faders ben ik bang voor.
Is er geen Roland cloud versie van JP8080 of iets vergelijkbaars als plug-in ?

Vooralsnog niet, maar sowieso loopt mijn vrouw niet warm voor software op een computer. ;)

Niemand heeft 'm gehoord, iedereen heeft alweer een mening. Classic.
Iedereen heeft hem al gehoord ,want het is namelijk de zen core engine in een nieuwe casing ..met wat nieuwe model expansions maar dus nog steeds zen core

Snap ik de hele Roland Cloud shizzle goed als ik het zie als: kies de controller keyboard layout die je prettig vind (en/of waarvan de look je doet denken aan het vintage instrument dat je eigenlijk wilt) met bijbehorende default (on-board) plugin en betaal desgewenst een abonnement of levenslange afkoopsom om andere plugins uit de Cloud in je controller keyboard te stoppen?

Zo ja vind ik een controller keyboard met een paar plugins wel erg karig voor 2000 euri.

Goede samenvatting. Maar is toch een leuke synth. Die pad sounds klinken lekker! Ik snap ook het verschil niet tussen de Juno-x and de Jupiter-x. Ze hebben nagenoeg dezelfde sounds toch? Alleen een ander behuizing?

Ondertussen is de editor te installeren vanuit Roland Cloud en kun je ook de volgende modellen aanschaffen: Jupiter-8, JX-8P, SH-101, JD-800 en Vocal Designer.
Ook de wave expansions die voor Fantom en JP-X beschikbaar zijn kun je voor de Juno aanschaffen.

Heerlijk toch hoe weinig dit me kan schelen. Lelijk ook alweer. 106 vond ik altijd al lelijk en dan die tr8 knoppen. Huiver
Je hoort een muziekstukje en en wow,fantastisch....Blijkt dat de meeste sounds van de Juno 106 komen....🙃
Wat niet weet niet deert.

Voor een Zen Core hosting klavier vind ik 'm aardig aan de prijs. Voor dat geld had er toch echt een analoge Juno in kunnen zitten.

Op de Roland website vind je niks over het aantal stemmen...doet niets goed vermoeden. 16? 24? 32? of 8?

Op de Roland website vind je niks over het aantal stemmen...doet niets goed vermoeden. 16? 24? 32? of 8?

Volgens mij wordt het steeds lastiger om daar een vast getal aan te verbinden.
Het is zo afhankelijk van de hoeveelheid parts die je gebruikt, de gebruikte modellen en in ZenCore en XV-5080 het aantal actieve partials.
De JP-X zou tot 256 stemmig zijn, maar als je het Jupiter-8 mdel aan alle vier de parts toewijst blijven daar maar acht stemmen per part (dus 32 in totaal) van over.

Dat zal wel gaaf zijn maar waarschijnlijk heb je dan net als de JD- 08(boutique versie JD800)
Korte faders ben ik bang voor.
ik heb deze
Schermafbeelding 2022-04-28 om 21.37.10.png

Ahh pulsecraft aka als Jasper broeks , heb de jp 8000 emu nog niet getest .
Kerel maakt waanzinning goede reaktor ensembles , zijn roland emulaties zijn top notch ( alpha juno , juno 106 , jupiter )
Ik heb ze uitvoerig getest naast de roland cloud ACB emulaties en de verschillen zijn echt minimaal

Op zich wel een mooi ding, maar zowel de kracht als zwakte van die hele Zen-core shizzle is dat je eigenlijk steeds dezelfde synth (engines) koopt met een ander hok eromheen.

Laatst gewijzigd:
Niet de hele demo gekeken, maar bijzonder om een zo'n vintage mogelijke bak neer te zetten die digitaal is. De Hydrasynth is toch veel bruter dan?

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Saai en weer die cloud sh#t..... :r
Maar ja, als dat is wat de muzikanten willen dan gaat roland dat maken.
Moet zijn dat de jupiterX een groot suc6 is.

zencore juno is wel erg lo budget sound hoor hey. Vind ik dan.
Naast de ACB en/of TAL versies is dat toch wel bleak spul. Beetje zoals de DCO106 van cherry audio, lijkt wel op een juno, maar heeft niet dezelfde erlebnis imo.

een System16 had beter geweest. Of een System0 puur als upgrade midicontroller. Met aftertouch enzo.
Het is nu inderdaad veel verschillende keyboards met allemaal dezelfde lauwe shit erin

Back