'Een i3 is traag' - maar is tegenwoordig nog wel echt zo??

Furious5

ENOUGH ALREADY!
'...voor serieus computerwerk is een i3 niet geschikt' lees ik zo vaak. Het is een budget processor en een i5 was altijd de betere keuze. En als je echt wilde knallen nam je een i7.

Ik ben aan het kijken naar een laptop enkel en alleen voor Ableton Live.

- Ik zou een tweedehands Thinkpad kunnen kopen. Ik vind dat design al jaren zo mooi..
- Of een nieuwe, een budgetmodel van rond de 500,-.

Maar kijk eens als ik de processoren vergelijk dan scoort die 'slome' i3 veel beter. Die budget laptop is ook 5 jaar nieuwer, maar is zo'n i3 echt zoveel sneller dan? Dat zou ik geen budget prestaties meer willen noemen aangezien ik weet wat m'n oude Macbook Pro 2015 presteert met z'n i5 pocessor.

Is iedereen zo verwend tegenwoordig of zie ik wat over het hoofd met die i3?

Screenshot 2022-05-29 at 15.02.17.png

Single thread zal hij sneller zijn en dat komt door de hogere clock speed. Maar multi core prestaties? Hoeveel cores heeft een i3? Weet het niet. Nooit naar gekeken (door vooroordelen wellicht)

Hangt er van af hoe goed of hoe nodig ableton live de cores nodig heeft. Ik mijn optiek is op de korte termijn voor budget gaan op de lange termijn nadelig. Tenzij je echt omhoog zit.

Maar de tijd en otwikkeling gaat ook door. Met een test project voor logic kan mn i5 mb pro uit 2012 nog geen 10 tracks aan en de m1 rond de 100. Een i3 van nu is niet helemaal te vergelijken met een i3 van 10 jaar geleden.

Met een test project voor logic kan mn i5 mb pro uit 2012 nog geen 10 tracks aan en de m1 rond de 100.

100 tracks ?? damn.. Maar bedoel je dan audiosporen of 100 VST instances? 100 x Diva bijvoorbeeld?

Zou het even op moeten zoeken. Is alweer twee jaar geleden maar het waren 100 sporen met een zooi stock au’s erop.

Ik lees dat je een laptop wil, maar is dat een harde eis? Kan me voorstellen dat een samengestelde desktop voor het geld je meer gericht gaat geven wat je nodig hebt, zonder dingen die overbodig zijn, dingen die budget opeten in het geval van een laptop?

Ieder voor zich maar ik ben altijd een lange termijn denker in dit soort dingen. Een I3 is nu misschien sneller dan de I5 van een paar jaar geleden, maar je zit sneller op zijn max, het gaat snel met updates van software, en die hebben steeds meer vermogen nodig. Waarschijnlijk draait alles goed nu maar misschien over 2 jaar al niet meer, terwijl je er met een I5 misschien nog 2 jaar aan vast kan plakken.

Mijn idee is dat je van een i3 laptopje van rond de 500 voor recording niet echt blij gaat worden. Wat voor drive zit erin? Waarschijnlijk een kleine SSD? Die is waarschijnlijk snel vol. En met een aantal VST's zal hij het ook snel moeilijk gaan krijgen. Voor muziekcomputers geldt in principe altijd 'meer is beter'. Voor recording zou ik aan een i3 of i5 niet durven beginnen. Dan moet je over een paar jaar alweer naar wat anders....

Ik ben aan het kijken naar een laptop enkel en alleen voor Ableton Live.

- Ik zou een tweedehands Thinkpad kunnen kopen. Ik vind dat design al jaren zo mooi..
- Of een nieuwe, een budgetmodel van rond de 500,-.

Als 'gebruikt' ook een optie is (en daar lijkt het op), let me do my sounds-like-a-broken-record advies again:
refurbished prof-laptop.

Zijn vaak met luxere processor, beter gebouwd, en als je 't bij een bedrijf koopt kun je zonodig memory laten bij zetten en heb je 'gebruikt plus nog stel maanden garantie'.
En nog geld over van die EU500.

Het Benchmark project wat ik gebruikte was Sculpture (Die van Logic, Niet van Avid :) die accoorden speelt op elke track met ook op elke track Channel EQ, Muliprocessor, Chorus, Autofilter en PlatinumVerb en 1x limiter op de master om je oren en speakers te sparen.

Overigens kom ik nu niet meer verder dan 85 tracks.=(:D misschien verschil tussen Big Sur en Monterey en mijn eiegen. verwoestend effect op hardware.

En ja, wat Disharmonic zegt: voor dat geld is misschien wel wat te bouwen als je al een monitor en toetsenbord en muis hebt? En als geen intel hoeft te zijn kun je ook kijken naar een AMD processor.

En staar je ook niet blind op rauwe single thread scores, maar probeer uit te vinden wat "men" een fijne laptop vind voor audio. Moet je wel alles wegfilteren wat over Mac gaat want ik meen me te herinneren dat je daar niet meer op zit te wachten. :)

Moet je wel alles wegfilteren wat over Mac gaat want ik meen me te herinneren dat je daar niet meer op zit te wachten. :)

haha.. ja klopt,wil geen Mac laptop meer. Zat deze week weer een video te kijken hoe je een keyboard moet vervangen van een Macbook Pro en hoe Apple het bewust onmogelijk maakt.. en in vergelijking een Thinkpad, duurt 3 mins..
En ik wil echt een laptop, een compacte. Kan ik makkelijk verplaatsen of meenemen..

Kijk dit.. vastgezet met 69 popnagels! Da's gewoon crimineel..

Thinkpad

Laatst gewijzigd:
Ik zou zelf toch iets langer doorsparen en voor een i7 of Ryzen 7 gaan. Met 16 GB geheugen en 15.6" scherm heb je die al voor tussen de 600 en 700 Euro.

haha.. ja klopt,wil geen Mac laptop meer. Zat deze week weer een video te kijken hoe je een keyboard moet vervangen van een Macbook Pro en hoe Apple het bewust onmogelijk maakt.. en in vergelijking een Thinkpad, duurt 3 mins..
En ik wil echt een laptop, een compacte. Kan ik makkelijk verplaatsen of meenemen..

Kijk dit.. vastgezet met 69 popnagels! Da's gewoon crimineel..

Thinkpad

Ja dat is Apple, ze willen vooral dat je je portemonnee altijd klaar hebt liggen, maar ik vind wel altijd dat het kwaliteit is, vraag me af of een keyboard vervangen ooit nodig is. Maar een normale laptop is vast goed genoeg. Ik heb een Thinkpad van mijn werk, doe er dus geen muziekproductie op maar alles gaat razendsnel op zo'n ding, als ik een laptop koop dan is het waarschijnlijk ook een Thinkpad. Zelf produceer ik op een desktop, daar kan je altijd alles makkelijk in upgraden of vervangen.

Ja dat is Apple, ze willen vooral dat je je portemonnee altijd klaar hebt liggen, maar ik vind wel altijd dat het kwaliteit is, vraag me af of een keyboard vervangen ooit nodig is. Maar een normale laptop is vast goed genoeg. Ik heb een Thinkpad van mijn werk, doe er dus geen muziekproductie op maar alles gaat razendsnel op zo'n ding, als ik een laptop koop dan is het waarschijnlijk ook een Thinkpad. Zelf produceer ik op een desktop, daar kan je altijd alles makkelijk in upgraden of vervangen.

welke type Thinkpad is dat als ik vragen mag?
Ik vind het design mooi, ze zijn sterk, hebben afvoerpijpjes voor water.. echt te cool... Ik zit te kijken naar een t470, t480, t490

Er zijn snelle i3's en trage i7's. Het is veel makkelijker en zekerder om je gewoon op de benchmarks op bv. PassMark Software - CPU Benchmarks te letten, zeker als je tweedehands met modern wil vergelijken. Let daarbij vooral op de multithreaded benchmark ("CPU mark" heet het op die site) en niet (alleen) de singlethreaded waar je nu een screenshot van hebt gepost.

Ter illustratie: ze maken vooral i7s, CPU's met veel cores. Een aanzienlijk daarvan heeft een defect op een of meer cores. Die cores schakelen ze uit (dat noemen ze "binning") en zo maken ze van een i7 een goedkopere i7 of een i5 of i3. Het is in veel gevallen dus gewoon hetzelfde spul met wat minder cores.

Ik geloof wel dat het juist voor DAW's extra belangrijk is dat de CPU goed scoort op single thread performance.

Het is namelijk zo dat vaak helemaal niet zo goed gebruik gemaakt kan worden van alle cores, omdat bijv. audio wordt gesidechained, etc. waardoor alles toch weer op 1 thread terecht komt. Ook zijn er veel plugins die niet of niet goed gebruik kunnen maken van alle cores.

Ik denk dat je naar beide moet kijken, maar single thread performance toch wel hoger moet prioriteren dan multicore performance.

ja en wat ook uitmaakt is of de processor goed gekoeld wordt, of hij zn hitte kwijt kan.. of de cpu niet gaat throttelen...
dus op papier kan een systeem er top uitzien, in de praktijk kan het tegenvallen..

Ik geloof wel dat het juist voor DAW's extra belangrijk is dat de CPU goed scoort op single thread performance.

Het is namelijk zo dat vaak helemaal niet zo goed gebruik gemaakt kan worden van alle cores, omdat bijv. audio wordt gesidechained, etc. waardoor alles toch weer op 1 thread terecht komt. Ook zijn er veel plugins die niet of niet goed gebruik kunnen maken van alle cores.

Ik denk dat je naar beide moet kijken, maar single thread performance toch wel hoger moet prioriteren dan multicore performance.

Zou dit dan ook niet afhangen van hoe groot je DAW projecten zijn? Als je bijv. 100+ tracks gebruikt zou je dan niet baat hebben met zoveel mogelijk cores/threads?

Hoe dan ook het verschil van snelheid per core is ook weer niet zo groot bij cpu's, of je nou 3,4 of 3,7Ghz hebt lijkt me geen showstopper.

Mijn overweging is vooral dat een nieuwe i3 weliswaar snel genoeg is, maar de eisen aan hardware worden bij elke release heftiger, dus dan is het voor de langere termijn beter een snellere processor te nemen, en gebruikte HW. Dus een ex-lease i7 laptop is waar ik meestal naar kijk. Daar heb je (volgens mij) het langste plezier van.

Dus een ex-lease i7 laptop is waar ik meestal naar kijk. Daar heb je (volgens mij) het langste plezier van.

Top, een geestverwant ;)

Nou helpt het ook wel dat er op 't werk om de zoveel tijd laptops vrijkomen (als je inloot kun je er een voor een schappelijk bedrag kopen, en de opbrengst gaat dan ook nog eens naar een goed doel),
maar ik heb ook wel eens bij een refurbish-bedrijf een checked & cleaned ex-lease 'profi' laptop gekocht, nog steeds een prima deal.

Back