krautrock1958
Gepokt en gemazeld
Het maakt niet uit toch zolang je het leuk vindt en je portemonnee het toelaat?GAS berust op een denkfout, of beter gezegd op het achterwege blijven van een redelijke afweging als gevolg van een overmatige begeerde. Op onze Marktplaats lees ik geregeld dat een artikel te koop wordt aangeboden omdat men er niet aan toe is gekomen om er ook iets mee te doen. Soms zit het betreffende apparaat zelfs nog in de doos. Calamiteiten daargelaten heeft men zich bij de aankoop dan kennelijk niet afgevraagd of men nog wel tijd (en ruimte) over heeft om ook met dat extra apparaat aan de slag te gaan. Men ziet iets staan en de voorstelling van hoe leuk het zou zijn om dat ook zelf te hebben heeft de redelijke afweging of dat nog wel een zinnige toevoeging zou zijn verdrongen. De eerste stap is dus om impulsaankopen te voorkomen door een bedenkpauze in te lassen. En de tweede stap is om gedurende die bedenkpauze ook daadwerkelijk die redelijke afweging te maken of de voorgenomen aankoop nog wel zinnig is gegeven de gear men al heeft.
Je kan ook besluiten vooral tweedehands voor een mooie prijs in te kopen, dan verlies je niet veel als je weer verkoopt.
Soms heb ik apparatuur die ik na een jaar nog niet helemaal ken omdat ik dat ding dan alleen op een bepaalde manier gebruik en verder niet, zo weet ik ook dat ik niet echt alles in Ableton helemaal ken omdat ik sommige dingen weinig of niet doe terwijl ik Ableton alweer een jaar of zes gebruik dus dat onthoudt je toch niet dus waarom je compleet verdiepen iets, da's alleen maar ballast vind ik.
Ik heb ook nog verschillende apparaten in de doos staan na bijv een jaar gebruikt te hebben want ik kan niet alles opstellen en ipv te verkopen kan ik het dan misschien over een tijdje weer opnieuw ontdekken en komt het weer van pas, soms heb je een periode een bevlieging en probeer je wat anders of wat nieuws.
Anderen kopen elke 3 jaar een nieuwe auto terwijl mijn auto's meestal al een jaar 9, 10 oud zijn voordat ik ze koop want ik vind het zonde om elke drie jaar weer vijfduizend oid te moeten bijleggen.
Ik heb een paar maanden terug m'n 16 jaar oude Prius ingeleverd voor een 10 jaar oude Swift terwijl ik eigenlijk sinds ik niet meer werk zo goed als geen auto meer nodig heb, ik rij nu weer wat jonger en voor mnder geld in de maand, dan permitteer ik me die luxe maar zou m'n auto verkopen als ik het financiëel niet zou redden.
Er zijn velen zoals m'n zoon die 2 a 3 jaar een nieuw mobieltje koopt, is ook niet nodig maar hij vindt het leuk, zelf heb ik pas 2 mobieltjes bij elkaar gekocht in 15 jaar, daar gaat m'n geld dan weer niet naar toe.
We groeien ook op met het idee dat kopen je gelukkig maakt en dat het nodig is om de economie te laten draaien, je hersenen maken stofjes aan als je op sites gaat kijken en wat bestelt en je benieuwd bent naar datgene wat er na een paar dagen binnenkomt.
Het wordt een probleem zodra het je leven beheerst zoals een verslaving of dat je financiëel in de problemen komt.
Soms denk ik wel dat elke vaste gewoonte of het nou sporten, te veel werken, muziek maken, steeds weer iets kopen, te veel eten enz allemaal wel verslavingen zijn en zodra je met iets stopt krijg je ontwenningsverschijnselen en ga je wat anders proberen want ja, je moet toch wat met je leven uiteindelijk, misschien kunnen we niet anders of hebben moeite met een leeg bestaan?
Ik las wel 'ns iets over dat je verveling de hele dag gewoon moet accepteren maar dat verveelt op een gegeven moment ook weer.

Iemand een remedie?