GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

GAS berust op een denkfout, of beter gezegd op het achterwege blijven van een redelijke afweging als gevolg van een overmatige begeerde. Op onze Marktplaats lees ik geregeld dat een artikel te koop wordt aangeboden omdat men er niet aan toe is gekomen om er ook iets mee te doen. Soms zit het betreffende apparaat zelfs nog in de doos. Calamiteiten daargelaten heeft men zich bij de aankoop dan kennelijk niet afgevraagd of men nog wel tijd (en ruimte) over heeft om ook met dat extra apparaat aan de slag te gaan. Men ziet iets staan en de voorstelling van hoe leuk het zou zijn om dat ook zelf te hebben heeft de redelijke afweging of dat nog wel een zinnige toevoeging zou zijn verdrongen. De eerste stap is dus om impulsaankopen te voorkomen door een bedenkpauze in te lassen. En de tweede stap is om gedurende die bedenkpauze ook daadwerkelijk die redelijke afweging te maken of de voorgenomen aankoop nog wel zinnig is gegeven de gear men al heeft.
Het maakt niet uit toch zolang je het leuk vindt en je portemonnee het toelaat?
Je kan ook besluiten vooral tweedehands voor een mooie prijs in te kopen, dan verlies je niet veel als je weer verkoopt.
Soms heb ik apparatuur die ik na een jaar nog niet helemaal ken omdat ik dat ding dan alleen op een bepaalde manier gebruik en verder niet, zo weet ik ook dat ik niet echt alles in Ableton helemaal ken omdat ik sommige dingen weinig of niet doe terwijl ik Ableton alweer een jaar of zes gebruik dus dat onthoudt je toch niet dus waarom je compleet verdiepen iets, da's alleen maar ballast vind ik.
Ik heb ook nog verschillende apparaten in de doos staan na bijv een jaar gebruikt te hebben want ik kan niet alles opstellen en ipv te verkopen kan ik het dan misschien over een tijdje weer opnieuw ontdekken en komt het weer van pas, soms heb je een periode een bevlieging en probeer je wat anders of wat nieuws.

Anderen kopen elke 3 jaar een nieuwe auto terwijl mijn auto's meestal al een jaar 9, 10 oud zijn voordat ik ze koop want ik vind het zonde om elke drie jaar weer vijfduizend oid te moeten bijleggen.
Ik heb een paar maanden terug m'n 16 jaar oude Prius ingeleverd voor een 10 jaar oude Swift terwijl ik eigenlijk sinds ik niet meer werk zo goed als geen auto meer nodig heb, ik rij nu weer wat jonger en voor mnder geld in de maand, dan permitteer ik me die luxe maar zou m'n auto verkopen als ik het financiëel niet zou redden.

Er zijn velen zoals m'n zoon die 2 a 3 jaar een nieuw mobieltje koopt, is ook niet nodig maar hij vindt het leuk, zelf heb ik pas 2 mobieltjes bij elkaar gekocht in 15 jaar, daar gaat m'n geld dan weer niet naar toe.
We groeien ook op met het idee dat kopen je gelukkig maakt en dat het nodig is om de economie te laten draaien, je hersenen maken stofjes aan als je op sites gaat kijken en wat bestelt en je benieuwd bent naar datgene wat er na een paar dagen binnenkomt.

Het wordt een probleem zodra het je leven beheerst zoals een verslaving of dat je financiëel in de problemen komt.
Soms denk ik wel dat elke vaste gewoonte of het nou sporten, te veel werken, muziek maken, steeds weer iets kopen, te veel eten enz allemaal wel verslavingen zijn en zodra je met iets stopt krijg je ontwenningsverschijnselen en ga je wat anders proberen want ja, je moet toch wat met je leven uiteindelijk, misschien kunnen we niet anders of hebben moeite met een leeg bestaan?
Ik las wel 'ns iets over dat je verveling de hele dag gewoon moet accepteren maar dat verveelt op een gegeven moment ook weer. :D

Iemand een remedie? :D

Ik weet zelf dat ik erg weinig nodig heb om muziek te maken maar hardware maakt me happy. Het animeert me om er er leuke klanken uit te halen. Heb nog best veel hardware die ik eventueel ook kan verkopen maar dan voel ik leegte en inflatie. Ik rouleer daarom steeds apparaten in mijn 1 m2 studiootje. Dan is het net of ik weer wat nieuws voor mijn neus heb staan. Intussen leer ik ze steeds beter kennen.

Het wordt een probleem zodra het je leven beheerst zoals een verslaving of dat je financiëel in de problemen komt.

Dat lijkt mij een zinnig uitgangspunt. Van iemand die veel koopt maar dat ook net zo makkelijk (en met weinig verlies) weer doorverkoopt kan dan niet gezegd worden dat die aan GAS lijdt. Van iemand die er het geld en de ruimte voor heeft en er lol in heeft om veel meer gear te verzamelen dan hij/zij ooit kan gebruiken kan dat dan evenmin. Om van GAS te kunnen spreken moeten er voor de persoon in kwestie zelf ernstige negatieve effecten optreden.

(Vanuit milieu, politiek of filosofisch gezichtspunt valt er wel meer over te zeggen, maar daar zijn we hier het forum niet voor.)

Soms denk ik wel dat elke vaste gewoonte of het nou sporten, te veel werken, muziek maken, steeds weer iets kopen, te veel eten enz allemaal wel verslavingen zijn en zodra je met iets stopt krijg je ontwenningsverschijnselen en ga je wat anders proberen want ja, je moet toch wat met je leven uiteindelijk, misschien kunnen we niet anders of hebben moeite met een leeg bestaan?
Ik las wel 'ns iets over dat je verveling de hele dag gewoon moet accepteren maar dat verveelt op een gegeven moment ook weer. :D

Het is eigenlijk een indicatie van een obstakel van persoonlijke groei.
Dat is dat iets kopen een kort moment van voldoening geeft.
En dat we het blijven doen om dat gevoel te krijgen.

Daar komt ook bij dat we verzamelen.
Dat voortkomt uit een instinct en een angst eigenlijk.
Daar kom je achter als je jezelf heel goed observeert.

Maar goed niet iedereen ziet dat of is daar eerlijk over naar zichzelf.

Zou toch mooi zijn als ik dat ooit los kan laten.

Verzamelen speelt voor mij niet echt een rol want ik doe dingen ook makkelijk weer weg. Voor mij is het vooral de zoektocht naar nieuwe dingen - nieuwe geluiden, nieuwe technieken, nieuwe 'workflow'. Dan verdiep ik mij in een tot dusver weinig onderzochte 'kolom' van het aanbod en duik daar in om te kijken wat er allemaal is, wat het 'beste' is etc. Paar jaar geleden had ik dat met romplers (voordeel is dat die toen heel goedkoop waren ook), toen draaide ik er ettelijke units door voor ik uiteindelijk ben blijven hangen bij 3 toppers. Het afgelopen jaar heeft vooral in het teken gestaan van drumbakjes en afwijkende instrumenten, met name de Soma's. Nieuwe geluiden maar vooral ook nieuwe manieren van 'interfacing' met je instrument, met je lichaam maar ook afwijkende sequencers als de Ornament-8 die een soort analoge computer is. Inmiddels een desk vol met die zooi, waar ongetwijfeld weer een deel van zal verdwijnen (maar ook een deel zal blijven!) over een tijdje om plaats te maken voor de volgende interesse. Van de 'grote 3' polyfone analoge bakken mag er tzt ook wel weer eentje weg om plaats te maken voor iets fris (de Prophet-10 waarschijnlijk).

Zou toch mooi zijn als ik dat ooit los kan laten.
Onrust gaat weg zodra je in de "zone" bent denk ik, een soort continue flow in een bepaald gebied en dat kan voor iedereen iets anders zijn.
Ik heb wel 'ns periodes gehad dat ik weinig nodig had omdat ik volledig opging in of schilderen of beeldhouwen en was dan grote delen van de dag in de "zone" en m'n drive kwam elke dag van binnenuit.
In de ochtend opstaan met een soort drang om te creëeren, om iets te maken, heel gedreven maar ook wel een beetje dwangmatig op die manier.
Een heel vervullend leven op dat soort momenten maar toch ook wel eendimensionaal, aan de ene kant is die vernauwing voor dat eendimensionale wel nodig om in het brandpunt te blijven natuurlijk.
Ach wat is juist uiteindelijk?

(Vanuit milieu, politiek of filosofisch gezichtspunt valt er wel meer over te zeggen, maar daar zijn we hier het forum niet voor.)

Ach; vooral het filosofische deel als dat iets inzichtelijk kan bijdragen in dit topic kan dat geen kwaad denk ik want voor sommigen kan GAS toch wel lastig zijn maar we hoeven hier niet tien pagina's aan te besteden lijkt me maar als je wat zinnigs hebt hierover mag dat wel vind ik.
Dit topic gaat over hoe je je koopverslaving te lijf gaat.

Laatst gewijzigd:
'niet echt' maar dus ook 'wel'.
Wat de motivatie ook is het simpele feit dat er nieuwe dingen bijkomen zijn de bevestiging.
Maar goed ik vind dat jij wel lekker gestructureerd je setup hebt opgebouwd.

Ik wil het op een gegeven moment helemaal los laten.
Gewoon geen nieuwe dingen meer en dan ook nog wat uitdunnen.
Los gaan met hetgeen wat ik heb.
En een meer 'Zen' setup maken.

Ach wat is juist uiteindelijk?
ik heb ook geen onrust hierover.

Maar het is meer een persoonlijke ontwikkeling waarin ik steeds minder wil bereiken.

Ook denk ik niet dat de 'flow' state echt meditatie is.
Tuurlijk ben ik aan het spelen en valt er een hoop van me af.
Maar het is niets minder dan een tijdelijke ontsnapping.
Ja het is een leuke plek om te vertoeven maar de echte 'diepte' zit in 'stilte' en 'niks'.

Het maakt niet uit toch zolang je het leuk vindt en je portemonnee het toelaat?
Precies dit. Onlangs iemand in mijn omgeving veel te vroeg overleden aan een hartaanval. naast een hoop serieuze zaken denk ik dan ook weer dat ik mijn geld beter nu kan uitgeven aan leuke en mooie dingen/ervaringen dan dat het ergens minder waard wordt voor ‘later’. Potjes voor calamiteiten daargelaten natuurlijk.

Waarschijnlijk helpen we elkaar ook niet echt door telkens maar weer al die ervaringen met al die spulletjes te delen? :D Ik maakte ooit 'n tekst voor de grap.. In de kast, uit de kast.. het maakt niet uit zolang het past.. etc.. Eigenlijk zijn we allemaal lotgenoten, soms een gevoel van schaamte, maar het is gelukkig niet ongezond. Ik zie het een beetje als shoppen in mijn eigen magazijn en het wegdoen doe je ook niet zomaar. Kost tijd en vaak genoeg achteraf spijt.

Een verslaving kom je nu eenmaal slechter vanaf als je je in een mileu begeeft waar het zonder problemen te verkrijgen is.. Veel jeugd worsteld met gokveslaving.. doordat ze gevoed worden door alles om hun heen.. schulden van 50k zijn geen uitzondering.. en het sluipt er zomaar in. Of how about een uitgaansleven?? super leuk.. ben blij dat ik er na Corona afentoe naartoe kan maar er is genoeg jeugd die er zelfs geen geheim van maken dat ze er wat bij gebruiken om het tempo waarmee alcohol geconsumeerd wordt bij te kunnen houden.. (iemand begrijpt mij).
Voor mij is muziek drugs nummer 1. En dat mag wat kosten.. liever daar mijn geld aan uitgeven als aan iets wat niet echt gezond is.
Dat gezegd hebbende lijkt de gitaar wel een soort van rust te geven.. Geen synths of groovebox gekocht dit jaar. Wel 'n tweedehands gitaar gekocht maar de laatste kocht ik in 2018 of 19. En misschien ook wel omdat ik nooit op gitaar fora kom.. :D

En dit soort spam helpt natuurlijk ook niet echt.. :dubbel:

Reclame.png

Laatst gewijzigd:
DIt komt wel een beetje als een sneer over eerlijk gezegd.

Voor jouw beeldvorming, door de coronacrisis ben ik bijna failliet gegaan, ik heb een (klein) bedrijf in de evenementen branche (beurzen / standbouw) ik heb al mijn gear verkocht oa om de corona crisis te overleven. 2 jaar stil gelegen met mijn bedrijf, als eerste lagen we er uit en als laatst startten wij weer op omdat alle beurzen werden geannuleerd. Na meerdere stops en starts toch van vorig jaar een goed jaar kunnen maken en tijdens de sales vorig jaar wat leuke spullen gekocht om de lege ruimte op te vullen. Nu is het zo dat het werk maar door blijft gaan en ik niet serieus de tijd kan vinden om er goed voor te gaan zitten, dus doe ik het een en ander weg.

Nu hoor ik graag jouw filosofie. ;)

@demian Ik zie niet in hoe mijn besluit om het ergens niet over te hebben als een sneer geïnterpreteerd kan worden. De ervaring leert dat discussies over milieu, politiek of filosofie zelden ergens toe leiden, en vaak uit de hand lopen. Bovendien gaat het Synthforum daar ook niet over. Dat is de reden dat ik die zaken niet bij mijn voorgestelde minimalistische definitie van GAS wilde betrekken. Mijn eigen filosofie komt overeen met wat flyweight eerder in dit topic al schreef. Maar wie interesse in die richting heeft zal zijn weg ook wel kunnen vinden zonder dat ik daar propaganda voor maak. Soms kan ik het niet later om even kort iets politiek of filosofisch getints te schrijven, maar het is beter om dat hier niet meer te doen.

Nog even terug naar mijn startpost:
GAS berust op een denkfout, of beter gezegd op het achterwege blijven van een redelijke afweging als gevolg van een overmatige begeerde. Op onze Marktplaats lees ik geregeld dat een artikel te koop wordt aangeboden omdat men er niet aan toe is gekomen om er ook iets mee te doen. Soms zit het betreffende apparaat zelfs nog in de doos. Calamiteiten daargelaten heeft men zich bij de aankoop dan kennelijk niet afgevraagd of men nog wel tijd (en ruimte) over heeft om ook met dat extra apparaat aan de slag te gaan. Men ziet iets staan en de voorstelling van hoe leuk het zou zijn om dat ook zelf te hebben heeft de redelijke afweging of dat nog wel een zinnige toevoeging zou zijn verdrongen. De eerste stap is dus om impulsaankopen te voorkomen door een bedenkpauze in te lassen. En de tweede stap is om gedurende die bedenkpauze ook daadwerkelijk die redelijke afweging te maken of de voorgenomen aankoop nog wel zinnig is gegeven de gear men al heeft.

Ook kan keuzestress (indien men dat heeft) inderdaad worden ingezet om GAS te tackelen. Stel je wilt een semi-modulare synth kopen. Door nu eerst te verkennen welke er allemaal op de markt zijn ontstaat al snel het probleem welke het meest geschikt is. Maar bij mij werkt dat wat al te goed met als gevolg dat ik er nog steeds geen een besteld heb... :D

Ik wijs er daar dus al op dat in het geval van calamiteiten (waar wat mij betreft de corona-crisis ook onder valt) de inschatting van welke apparaten van pas komen of welke men zich kan permitteren de mist in kan gaan.

Wat wel echt helpt tegen gas is verzadiging begin ik te merken.
Mee eens, ik koop ook echt niet al die behringer monosynths bijv en zo hoef ik ook niet steeds weer iets als Roland iets uitbrengt bijv.
Ik ben wel zover dat ik tegenwoordig vrijwel alleen nog iets koop als ik het idee heb dat het echt iets anders is of een goede aanvulling op de rest.
Maar een VCS3 kloon die laat ik niet voorbijgaan natuurlijk, veel te leuk om zoiets een keer in huis te hebben. :verkoght:

Met gratis plugins heb ik dat ook zo gedaan. Een externe harddrive gekocht en toen alle plugins gedownload die me maar wat leken. Het waren er hele honderden. Nu kijk ik er niet meer naar om. Dat is de makkelijkste oplossing.

Maar met prijzige hardware synths van honderden zo niet duizenden euro's per stuk gaat dat wat lastiger... ;)

@demian Ik zie niet in hoe mijn besluit om het ergens niet over te hebben als een sneer geïnterpreteerd kan worden. De ervaring leert dat discussies over milieu, politiek of filosofie zelden ergens toe leiden, en vaak uit de hand lopen. Bovendien gaat het Synthforum daar ook niet over. Dat is de reden dat ik die zaken niet bij mijn voorgestelde minimalistische definitie van GAS wilde betrekken. Mijn eigen filosofie komt overeen met wat flyweight eerder in dit topic al schreef. Maar wie interesse in die richting heeft zal zijn weg ook wel kunnen vinden zonder dat ik daar propaganda voor maak. Soms kan ik het niet later om even kort iets politiek of filosofisch getints te schrijven, maar het is beter om dat hier niet meer te doen.

Nog even terug naar mijn startpost:

Ik wijs er daar dus al op dat in het geval van calamiteiten (waar wat mij betreft de corona-crisis ook onder valt) de inschatting van welke apparaten van pas komen of welke men zich kan permitteren de mist in kan gaan.
Da's heel leuk, maar je haalt mijn verkooptopics aan om een punt te maken onder de voorbehoudsclausule van calamiteiten. Maar ik ben de enige die nieuw in doos een aantal synths verkoopt, er is niemand anders. Dan voel ik mij toch aangesproken niet waar? Jij weet toch niet of er sprake is van calamiteiten in mijn situatie maar gaat wel aan de hand van enkele verkooptopics van mij een waardeoordeel hangen aan beweegredenen die je niet kent.

Daarna heb je het over veel kopen en verkopen, dus ik voel mij weer aangesproken, je spreekt me ook aan, want je herhaalt deels wat ik enkele posts eerder zei, je noemt me alleen niet. Vervolgens hint je naar mogelijke politieke, millieu- en filosofische aspecten die je verder niet toe wil lichten maar waarvan de mogelijke inhoud niet al te gek moeilijk te raden is. Hoe kan ik dat anders opvatten als een 'sneer'. Een compliment was het in ieder geval niet. :D

Excuus als ik je verkeerd begrepen heb, de soep wordt niet meer zo heet gegeten hier.

Maar het enige wat ik doe is mijn studio opnieuw opbouwen, ingewikkelder dan dat is het niet, wat ik te ingewikkeld vind om te gebruiken of overbodig is gaat weg, de rest blijft en hopelijk heb ik over een tijdje weer een setup die me goed bevalt. :)

Back