GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

...en zonet een draaitafel gekocht. Ik begrijp het als quolo..colaco...cloclo..quelqoco...gedwongen opname overwogen wordt.

Misschien door alleen gear kopen ter vervanging van iets anders? Ik vind het zelf ook snel onoverzichtelijk worden met veel gear. Gisteravond trouwens wel de Micro Tonic drumsynth gekocht. Maar die neemt niet zo veel ruimte in. :)

Met de aankoop van gisteren zit de mixer vol, nu is het bij mij inderdaad eentje verkopen om eentje te kopen. Ik werk (nog?) Niet met een niet-aangesloten voorraad.

Ik zou een tweede mixer kunnen daisychainen maar er is geen plaats meer voor synths en de 19" toren heeft ook niet meer genoeg vrije ruimte. Vol is vol! :beard:

Mijn therapie was een heel extreme. Ik heb vorig jaar en in januari alles gekocht wat ik nog wilde hebben en dacht nodig te hebben. Op mijn verjaardag kwamen de laatste twee €-rekmodules binnen. Ik heb vijf ingangen over. Die kan ik naar twee mixers sturen. Alles is aangesloten. Ik wil en heb geen instrumenten in de opslag, alleen een paar kleine belangrijke apparaten als reserve, mocht er wat kapot gaan. Ik verkoop ook niks meer, zelfs mijn uitgebouwde Yamaha EX-5 niet, die ik maar op een album (in 2009) heb gebruikt.

Er is nog ruimte voor de Linndrumkloon van Behringer, als die ooit komt.

Wat laat ik schieten: De Korg DSS-1 die @vinnieq te koop had, de Arp Pro Soloist die vorige week op Marktplaats te koop stond, de Korg 700FS, de Korg Wavestate, de Moog Matriarch, de Manikin Memotron Mk2, het Roland SYS-505 SH-5 filter, de Behringer 914 Fixed Filter Bank, de Behringer VS-80, als die ooit komt, de Behringer Prophet VS kloon, als die ooit komt. Die lijst zal alleen maar langer worden.

Mijn GAS beperk ik sinds vorig jaar door een jaarbudget op te stellen + 1 redelijk cadeau voor mijn verjaardag. Was nu bijv. een Matriarch tas.
Het jaarbudget heeft een max en elke maand zet ik iets opzij. Tegen black friday is dat bedrag redelijk hoog mits ik niets eerder koop.
Uiteindelijk kan ik dan éénmaal per jaar iets kostbaars kopen, of over het jaar een aantal kleinere dingen. Software tel ik niet mee, maar dat koop ik ook weinig. Heb wat ik wil dus het zijn voornamelijk updates van bijv Reason, Ableton of FabFilter.

Mijn GAS beperk ik sinds vorig jaar door een jaarbudget op te stellen + 1 redelijk cadeau voor mijn verjaardag. Was nu bijv. een Matriarch tas.
Het jaarbudget heeft een max en elke maand zet ik iets opzij. Tegen black friday is dat bedrag redelijk hoog mits ik niets eerder koop.
Uiteindelijk kan ik dan éénmaal per jaar iets kostbaars kopen, of over het jaar een aantal kleinere dingen. Software tel ik niet mee, maar dat koop ik ook weinig. Heb wat ik wil dus het zijn voornamelijk updates van bijv Reason, Ableton of FabFilter.
Dat heb ik ook geprobeerd een jaarbudget maar dat ging dus helemaal mis, ik mocht maximaal 25 euro uitgeven aan Wienerschnitzels, dat is me wel gelukt maar er bleef dus veel meer geld over om gear te kopen, gek werd ik ervan, iedere keer weer alles ombouwen, aansluiten en het bleef maar doorgaan.
Wat een heftig jaar was dat... pfffff... nooit meer !

Als ik op Aliexpress surf, zie ik allerlei leuke chipjes, knopjes, schakelaartjes, componentjes, en die wil ik steeds ook kopen terwijl ik ze niet direct nodig heb (nog niet, denk ik dan...) ...
Is dat ook GAS? 😱

Wat voor mij met betrekking tot gratis plugins goed gewerkt heeft is om een tijd lang alles te downloaden wat mogelijk interessant zou kunnen zijn. Ik heb nu een externe harddrive vol met gedownloade plugins waar ik zelden of nooit meer naar omkijk, en mijn computer heeft weer wat geheugen vrij om goed te draaien. Zo heb ik het besef er bij mijzelf goed in gehamerd dat er veel te veel beschikbaar is om dat allemaal binnen een mensenleven serieus te kunnen gebruiken. Ook helpt het om je helder voor te stellen wat je met een overwogen nieuwe aanschaf concreet zou gaan doen en wat daar in de praktijk allemaal bij komt kijken. Dus niet alleen maar "oh wat mooi, dat wil ik hebben", maar ook: het apparaat wordt (als het goed is) geleverd, je pakt het uit en ziet (als het goed is) dat het compleet is, en dat het (als het goed is) naar behoren werkt. Vervolgens merk je (als het goed is) dat je er zonder veel studie mee aan de slag kunt, en realiseer je je (als je GAS hebt) dat je leven al zo vol gepland is dat je andere dingen moet gaan schrappen die je ook graag wilt blijven doen of gebruiken om met je nieuwe aanschaf serieus aan de slag te kunnen gaan.

Dit zal niet voor iedereen zo gelden, maar misschien heeft iemand er iets aan.

Ik heb hier spul liggen dat ik nog nooit spanning heb gegeven sinds aankoop…
bandopnemers, 303 clone, en vast nog wel wat…

Gas, cas, ik mag een flinke periode in therapie wil dat allemaal goedkomen. Heb me al meerdere malen verzet, een gas-dieet, ontkenning, nu ben ik bij verzoening en omarming

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back