Is er nu eindelijk een daw-controller die werkt?

Uitgaande van de reacties hier en online reviews zijn gemotoriseerde faders meer dan enkel luxe. Dan lijkt de keuze: Softube of SSL? Heeft een van de forummers hier toevallig al ervaring met de SSL UF8? Wederom in combi met Ableton (Windows) - my DAW of choice.

Ik heb de uf8 met de UC1. De uf1 weggedaan omdat dat eigenlijk alleen leuk was voor de transport knoppen.
Gebruik m ook met Ableton, op een een Mac, maar dat maakt denk ik niet veel uit. Werkt goed! Ff wennen aan de eigen ssl omgeving waarbij de faders volgen bij selecteren. Bij de normale stand volgt Ableton niet.

Veel controle over je sends, diverse knoppen die je custom kunt mappen (transport bijv), en je kunt op REC douwen en je automation makkelijk opnemen. Heb niets te klagen eigenlijk… behalve : dat de transport knoppen niet werken in de ‘ssl omgeving’, en ik te weinig in een daw doe de laatste tijd, maar dat golft op en neer… nu meer dawless bezig.

Laatst gewijzigd:
Nou, bij t aanzetten van t spul schrik ik nog weleens hoor, whap whap, alle kanten vliegen ze op joh ;)

En de lampjes hè?! Ook leuk!

Nou, bij t aanzetten van t spul schrik ik nog weleens hoor, whap whap, alle kanten vliegen ze op joh ;)

En de lampjes hè?! Ook leuk!
Gaat m'n neefje, met wie ik samen musiceer, vast geweldig vinden. Damn, ben zowaar overstag... nog éven sparen!

Ik heb de uf8 met de UC1. De uf1 weggedaan omdat dat eigenlijk alleen leuk was voor de transport knoppen.
Gebruik m ook met Ableton, op een een Mac, maar dat maakt denk ik niet veel uit. Werkt goed! Ff wennen aan de eigen ssl omgeving waarbij de faders volgen bij selecteren. Bij de normale stand volgt Ableton niet.

Veel controle over je sends, diverse knoppen die je custom kunt mappen (transport bijv), en je kunt op REC douwen en je automation makkelijk opnemen. Heb niets te klagen eigenlijk… behalve : dat de transport knoppen niet werken in de ‘ssl omgeving’, en ik te weinig in een daw doe de laatste tijd, maar dat golft op en neer… nu meer dawless bezig.
En kan me voorstellen dat zo'n DAW-controller (dan wel deze, dan wel een andere) ook een soort van DAW-less-feel geeft, toch? Je hoeft, als ik het goed heb begrepen, dan niet de hele tijd naar je scherm te kijken.

En kan me voorstellen dat zo'n DAW-controller (dan wel deze, dan wel een andere) ook een soort van DAW-less-feel geeft, toch? Je hoeft, als ik het goed heb begrepen, dan niet de hele tijd naar je scherm te kijken.
Als je een scherm hebt kijk je er naar leert de ervaring, zelfde als met knoppen, schakelaars en faders, heb je ze, dan raak je ze aan

Ik probeer zoveel mogelijk 'echt' muziek te maken. Dus de meeste partijen zelf inspelen, automation op het gehoor opnemen met de launch control, drums muten en unmuten met knoppen op de Impulse etc.

Jammend musiceren maakt het voor mij spontaner en het geeft ook meer flexibiliteit. Ik kan al spelend varianten uitproberen (flters, volume, gekke effecten gekoppeld aan een knop etc). Als het arrangement staat en ik weet wat het moet zijn neem ik de automation pas vaak op.

Voor het mixen vind ik een DAW wel echt fijner, hoewel ik volume en panning altijd doe met de Faderport. Mute en solo zijn ook handig.

Nou ik heb 2 standen; klooien op mn bakkies, of in de daw opnemen en mixen etc. Zit al de hele dag achter de computer, dus dawless betekend bij mij echt geen scherm of computer aan.

maar als die daw dan aanstaat, hoef ik minder te muizen. Moet mezelf wel dwingen (vooral in t begin) om de uf8 te gebruiken, want een muis blijft altijd lonken omdat t toch sneller is.

Ik heb mijn scherm altijd wel aanstaan, maar merk dat ik vooral op de consoles kijk. Die staan ook recht voor mijn scherm, dus dat scheelt ;). Wat ik misschien nog wel het fijnste vind is even snel iets muten, of op solo, zonder naar een klein knopje in ableton te zoeken :). Softube heeft overigens zijn eigen software, die je met een druk op de knop over alles heen krijgt, waarin je al jouw processing ziet, ook wel handig.

IMG_0836.JPG

Staat lekker compact en vol voor je snufferd zo! Bij mij ook, heb niet veel, maar wel alles lekker binnen handbereik.

Attachments

• IMG_0551.jpeg
    IMG_0551.jpeg
    208,6 KB · Bekeken: 185
Ik heb de softube combo en dat werkt prima. Een push 2 of 3 werkt echter net zo goed als je de workflow onder de knie hebt. Voordeel en ook gelijk het nadeel van Softube zijn de channelstrips. Ze werken echt super als je daar genoeg aan hebt. Als je vele plugins door elkaar wilt gebruiken werkt het minder fijn.

@musicheaven
Mocht je met Cubase werken zou ik de X-Touch toch nog even in overweging nemen en de wat luidere faders voor lief nemen.
Voor de X-Touch (+Extender) is een heel fijn MIDI remote script beschikbaar (zie Steinberg Cubase forums) dat veel beter werkt dan het standaard Mackie control protocol.
Met als belangrijkste voordeel dat de faders automatisch de track / bank selectie in Cubase volgen, inclusief kleurtjes van de tracks.

Ik gebruik zelf de combo Streamdeck + MP Controller + X-Touch Extender maar dat is helemaal op mijn wensen afgestemd. De faders van de Extender gebruik ik bijv. voor MIDI CC en niet voor mixen / channel volume. De MP Controller toont de Cubase mixer en daar mix ik op met de muis. En de encoders van de MP Controller gebruik ik voor MIDI CC óf plugin bediening via de container plugin. Net wat het beste werkt. En de Streamdeck voor veelgebruikte Cubase commands.
Al met al veel tijd ingestopt en ik raad het verder niemand aan want het werkt alleen voor mij persoonlijk en vermoedelijk niet voor anderen haha. :D De MP Controller op zichzelf kan ik wel aanraden als je bereid bent om er veel tijd in te stoppen en behoefte hebt aan veel flexibiliteit.

edit: ah, de OP is van 2022.... :)

Laatst gewijzigd:
Staat lekker compact en vol voor je snufferd zo! Bij mij ook, heb niet veel, maar wel alles lekker binnen handbereik.
Ziet er zeer fraai uit! Heb de UF8 zojuist in m'n Thomann-mandje geplaatst... Wanneer werd het vakantiegeld ook alweer uitgekeerd? O ja, wacht, ben freelancer.

De SSL UF8 is binnen en om de vraag van dit topic - is er nu eindelijk een daw-controller die werkt? - te beantwoorden: ja en of! Ik ga de komende dagen de sneltoetsen vullen met Copy, Paste, Undo etc en dan eens kijken hoever ik kom zónder naar m'n scherm te hoeven kijken.

Gaat m'n neefje, met wie ik samen musiceer, vast geweldig vinden. Damn, ben zowaar overstag... nog éven sparen!
bij het opstarten irriteer mij dood dat de UF-8 faders die ik 2 x heb, en de Uf-1 compleet op andere golflengte zijn..de UF 8 gan naar blauw. UF jumpt op ander fadersnelheid en ander fader heeft andere kleurcode. heb ook al is de USB kabels direct gehangen, maar hielp niks...ja ik ben aaan het muggeziften, maar dit is iets dat ze bij SSL softwarmatig kunnne oplossen. de SSL UC1 is apart geval....saractic mode uitgeschakeld nu. de SSL blijven en zijn prachtige toestellen, ook qua after service.

Aangezien mijn desktop real estate erg beperkt is denk ik dat deze voor mij i.c.m. bitwig wel kan werken:

Moet je toch nog even wachten tot de ondersteuning (firmware voor Bitwig) uit de Beta fase is, nu werkt het gewoon nog niet goed (Ik heb 'm dus spreek uit ervaring)

bij het opstarten irriteer mij dood dat de UF-8 faders die ik 2 x heb, en de Uf-1 compleet op andere golflengte zijn..de UF 8 gan naar blauw. UF jumpt op ander fadersnelheid en ander fader heeft andere kleurcode. heb ook al is de USB kabels direct gehangen, maar hielp niks...ja ik ben aaan het muggeziften, maar dit is iets dat ze bij SSL softwarmatig kunnne oplossen. de SSL UC1 is apart geval....saractic mode uitgeschakeld nu. de SSL blijven en zijn prachtige toestellen, ook qua after service.
Ik hou 't voorlopig even bij de UF-8, volgens mij kan ik wel zonder de UF-1. M'n bureau is nu bovendien helemaal vol en m'n portemonnee helemaal leeg.

Back