Verborgen gehoorschade

Ja, voor veel mensen boven een zekere leeftijd komt dit laat, denk ik. Gelukkig is er tegenwoordig meer belangstelling voor, die indruk heb ik wel. Mag zelf niet klagen, m'n gehoorverlies is redelijk binnen de grenzen wat je mag verwachten op m'n leeftijd en dat is vooral het verlies wat je van de hoge frequenties nog kan horen. Dat is normaal. Wel een verschil tussen linker- en rechteroor over het hele frequentiebereik, maar dit is gering.

Ja, voor veel mensen boven een zekere leeftijd komt dit laat, denk ik. Gelukkig is er tegenwoordig meer belangstelling voor, die indruk heb ik wel. Mag zelf niet klagen, m'n gehoorverlies is redelijk binnen de grenzen wat je mag verwachten op m'n leeftijd en dat is vooral het verlies wat je van de hoge frequenties nog kan horen. Dat is normaal. Wel een verschil tussen linker- en rechteroor over het hele frequentiebereik, maar dit is gering.

ik let er wel op.... alhoewel... vroeger zeker niet... ik merk dat ik juist te gevoelig voor hogere frekwenties lijk te worden, dat kan zeker te maken met gehoorverlies, wat overigens normaal is, nooit gekontroleerd, maar het kan goed zijn dat ik nog maar tot 15Khz, b.v. goed kan horen. kan je ook gevoeliger maken, voor bepaalde frekwenties. denk ik.

een verschil tussen linker en rechter oor valt mij ook op, rechter is wat slechter, maar ervaar dat niet altijd. het is gering,

ik heb de artikelen niet gelezen, zal ze lezen. want de vraag is eigenlik, ik op mijn leeftijd, ik ben op leeftijd, haha, zal zeker hogere frekwenties slechter of niet horen, boven een bepaalde threshold...

maar juist hogere frekwenties, ik denk dat ze zeker nog onder de 10Khz zitten, zal het juist de midrange zijn? die komen 'harder' aan dan vroeger. in mijn eigen muziek zit het er vol mee, maar heb er geen last van...

het hangt ook erg van produktie af, het kan ook de installatie zijn waarmee ik luister, ik zit wel erg dicht bij 1 meter hoge 'zuilen', ze zien ook immens diep... en de 2 midrange speakers en de high speaker zitten wel erg gericht, en dichtbij....

Ja, gelukkig is er nu meer aandacht voor.
En zijn oordoppen niet 'gek' meer.
Dat had ik vroeger moeten hebben.
Het valt nu nog mee (41) maar ik verwacht wel een glijdende schaal de komende jaren.

Wat mij vooral opvalt bij deze onderzoeken, dat je heel snel hele erge schade hebt.

Hier een quote van ad insult to injury.
Results suggest that noise-induced damage to the ear has progressive consequences that are considerably more widespread than are revealed by conventional threshold testing.

Toonhoogte, complexiteit van geluid, ruimtelijkheid, het is allemaal veel moeilijker te horen met maar een beetje schade.

Ik heb tinnitus, niet omdat ik onvoorzichtig was, maar op latere leeftijd door een virus infectie (epstein-barr aka de veroorzaker van de ziekte van pfeifer ...) Mijn frequenties (tot 17khz) zijn nog voor mijn leeftijd (40+) prima in orde dus niks mis met de haartjes.
Zodra je evenwichtsproblemen krijgt bij een late epstein barr infectie omdat je dat op jongere leeftijd nog niet kreeg, laat je niet afschepen en ga gelijk een prednison kuur halen bij een arts die wel luistert, dat had veel ellende kunnen voorkomen volgens mijn 2e kno arts. Het duurde 3 maanden voordat ik weer muziek kon luisteren (hyperaccusis + toonverschil), laat staan ermee werken. Dat duurde ruim een half jaar. Inmiddels ben ik 5 jaar verder en je leert ermee leven. Met muziek werken is inmiddels al een tijd geen probleem meer, maar in slaap komen of überhaupt stiltes wel, zeker als je een audio getraind brein hebt.

Ik heb ook wel in enige mate last van tinitus, denk ergens rond 9kHz een continue toon in mijn hoofd die altijd aanwezig is. Zeg maar zon testbeeld toon van vroeger, maar dan een stukje hoger en dan in je hele hoofd, niet links of rechts of zo, (nou ja misschien een kleine afwijking naar links) eigenlijk overal. Maar gelukkig heb ik er niet zo'n last van. Ik denk dat ik dat al heel lang heb, hoe lang weet ik niet precies, ik werd er op enig moment bewust van. En dat is gelijk ook waarom ik er niet zo'n last van heb, ik moet me er bewust van zijn. En dat is vooral op momenten dat ik niets anders aan het doen ben, bv zaterdag ochtend de eerste kopjes koffie op de bank. Als ik dan afgeleid raak, bietje met de iPad klooien of andere dingen doen, dan gaat dat vanzelf naar de achtergrond. Maar mocht ik er dan weer bewust aan denken, dan is die zo weer terug. Ook als ik ('s avonds) vermoeid ben, of bv in bed voor bij het inslapen hoor ik die toon. Gelukkig merk ik niet dat het erger wordt in de loop der jaren, dus als het zo bij mij blijft, dan heb ik er vrede mee.

ps ik ben zeker wel onvoorzichtig geweest vroeger. Altijd een keiharde monitor naast me tijdens optredens met de band, en naar menig, soms veel te harde, dance avonden geweest…

Laatst gewijzigd:
Helaas heb ik vroeger toch wel wat disco/cafe avonden gehad waarbij de muziek (veel) te hard stond. En waarbij je soms met een fluittoon in je hoofd naar buiten kwam. Ooit eens naar Tiesto geweest op Mallorca, tja ik was nog jong he, en dat was de meest snoeiharde avond (qua volume) die ik heb meegemaakt. Ik denk dat ze het daar niet zo nauw namen met de regeltjes...
Hopelijk valt de schade mee. Ik kan nog krekels horen. Mijn ouders niet, lol.

Als je last hebt van fluittonen, geruis en dat soort dingen die duidelijk aanwezig zijn is het een ander verhaal, maar bij "verborgen" gehoorschade merk je dat niet onmiddellijk. De vraag is, wil je dat eigenlijk wel weten? Als er niets aan gedaan kan worden, dan hoef ik niet zo nodig te weten hoe slecht m'n gehoor is tov. normaal. Zoals ik het ervaar is dan mijn "normaal". In gevallen dat het ernstig genoeg is en je weet dat bv. een hoorapparaat je gehoor kan verbeteren, dan is het anders.

Tinitus en operatie aan rechteroor (choleosteatoma) met de daarbijhorend gehoorverlies met binnenkort een hoorapparaat ... maar ik maak nog steeds tracks.
Na operatie is de toon wel veranderd van de tinitus , wat vervelend is omdat mijn brein het er opnieuw moet leren uitfilteren! De vorige frequentie had mijn brein er zeer goed uitgefilterd zodat het zeer draagbaar was , dus dat proces moet ik eventjes opnieuw aanleren (volgens mij de enige oplossing voor tinitus!)

In principe nuttige referenties, maar het is wel goed om de context te bergijpen en het onderscheid te maken tussen:
1. Gehoorverlies
2. Tinnutus
3. Hyperacusis
Bovenstaande indicaties vallen gedeeltelijk samen, maar zijn niet hetzelfde.
Verder is een acute of chronische manifestatie van bovenstaande relevant voor de evt. klinische behandeling en management van individuele casussen.
Helaas is in NL de aandacht hiervoor vrij beperkt.

Ik heb tinnitus, niet omdat ik onvoorzichtig was, maar op latere leeftijd door een virus infectie (epstein-barr aka de veroorzaker van de ziekte van pfeifer ...) Mijn frequenties (tot 17khz) zijn nog voor mijn leeftijd (40+) prima in orde dus niks mis met de haartjes.
Zodra je evenwichtsproblemen krijgt bij een late epstein barr infectie omdat je dat op jongere leeftijd nog niet kreeg, laat je niet afschepen en ga gelijk een prednison kuur halen bij een arts die wel luistert, dat had veel ellende kunnen voorkomen volgens mijn 2e kno arts. Het duurde 3 maanden voordat ik weer muziek kon luisteren (hyperaccusis + toonverschil), laat staan ermee werken. Dat duurde ruim een half jaar. Inmiddels ben ik 5 jaar verder en je leert ermee leven. Met muziek werken is inmiddels al een tijd geen probleem meer, maar in slaap komen of überhaupt stiltes wel, zeker als je een audio getraind brein hebt.
Ik heb dit ook gehad. Alleen was het bij mij het herpis zoster virus. Heb nog jaren dagelijkse oorsuisen gehad. nu bijna niet maar nu heb ik een bastoon.

Ik ben heel gevoelig voor lawaai. Fluitend publiek met applaus na een song is voor mij te luid. Tieners in huis hun lawaai ook. Baby gehuil ook en hun gekrijs. Een sirene vd ziekenwagen ook. Een passerende vrachtwagen als tegenligger met raampje open ook.
ik zie echter nooit anderen hun vingers in hun oren steken naast me.
een oor arts zei dat dit niet ok is en ik fout ben met oorbescherming dragen omdat mijn hersenen volgens hem dat geluid terug moeten wennen. En ik me dus moet hercalibreren. Ik moet het dus leren weerstaan.
ik denk,dat die kerel gek is en ga het echt niet doen. Ik had nog een adres coor een gehoor pijngrens te laten testen maar dat ligt hier al jaren in de kast. Of ik nu test of niet maakt geen vershil in mijn leven. Ik draag gewoon vaak oordoppen, al Zeker in de auto als de tieners meerijden of mee aan tafel zitten bij t eten want ik rij ons nog eerder dood van ellende anders :)
ik heb al geluidsmetingen gedaan stiekem en mijn telefoon toont al waarden tot 90 decibel aan tafel. Dus ik ben niet gek, die kids daarentegen

Ik heb tinitis…
Van mijn 16e tot en met mijn 18e gemusiceerd in een showband, elke week met zo’n 12 man percussie (marstrommels e.d.) en één keer in de maand met de volledige band, ca 60 man met fluiten, trompetter, tuba’s, trombone’s, waldhoorns en lira’s en de tamboers.
Toen had na zo’n avond al een pieieiep in mijn oren, maar dat trok na een paar dagen weer weg.
Na een verhuizing ben ík Afrikaanse percussie gaan spelen met niet zelden met 8 personen of meer: djembe’s, douns en belletjes.
En nu zit ik met een hele hoge piep, meer als ruis met een hele hoge frequentie.
Ik heb op een gegeven moment wel hele dure oordopjes gekocht met een ingebouwd filter, speciaal voor percussie, maar daar was niet mee te spelen: door de fase verschuiving die optreed door het filter is het net of ik uit de maat speelde… heel vervelend.
Ik ben nu gestopt met percussie en mijn synth gaat niet zo hard…

ik was ooit op een feest op 't werk waar een band kwam spelen, Afrikaanse percussie. Ik herinner me dat oordoppen echt noodzakelijk waren, vreselijk luid...

Ik ben mijn hele leven gevoelig geweest voor (harde) geluiden, dus ook mijn hele leven op mijn hoede hiervoor.
Gehoorschade heb ik dus niet echt opgelopen omdat ik plekken/situaties met veel lawaai zoveel mogelijk mijdt.
Op festivals of popconcerten zul je mij dus niet snel aantreffen (lees: nooit).
Ik erger me ook snel aan 'bijgeluiden' (meezingen, geroezemoes) en raak het spor van een gesprek dan al snel bijster.

Ik heb wel al zolang ik mij kan herinneren tinnitus. Die herinnering gaat terug tot mijn 3e levensjaar.
Ik ondervind daar in het dagelijks leven weinig hinder van, maar bij vermoeidheid of het er over hebben ben ik mij er bewust van (zoals nu).
Naarmate ik ouder wordt merk ik wel dat mijn gehoor, volledig conform de verwachtingen verschuift.
Hoge tonen hoor ik minder, maar lage tonen ervaar ik meer en dat is niet altijd prettig.
Als kind kon ik zelfs vleermuizen horen, maar dat is inmiddels al heel lang niet meer het geval.

Die ene keer dat ik eens een popconcert heb bezocht vond ik het geluid dusdanig hard staan dat ik er voorgoed van ben genezen.
Het nadeel is dat live muziek beleven er voor mij niet zo in zit, het voordeel is dat mijn gehoor er nog best mag zijn.

Back