Verborgen gehoorschade

ik speelde ooit een testcd bij mijn grootouders. Opa hoorde niks boven 8k, oma hoorde boven 17k...paar jaar later droeg opa gehoorapparaat en kon je er geen telefoongesprek meer mee voeren. Het afstompen gaat dan erg snel, als je tijdens familiebezoek geen gesprek meer kan volgen... Hij was als jonge knul opgeleerd tot smid, later rijkswachter (dus schieten met de revolver als training) enz. Behoorlijk doof op zijn oude dag.

ik speelde ooit een testcd bij mijn grootouders. Opa hoorde niks boven 8k, oma hoorde boven 17k...paar jaar later droeg opa gehoorapparaat en kon je er geen telefoongesprek meer mee voeren. Het afstompen gaat dan erg snel, als je tijdens familiebezoek geen gesprek meer kan volgen... Hij was als jonge knul opgeleerd tot smid, later rijkswachter (dus schieten met de revolver als training) enz. Behoorlijk doof op zijn oude dag.
Dus wat is de moraal van dit klein familie drama? :D

Hyperacusis is meer werk voor de psychiater lijkt me.
Toen ik een keer een tijdje op een zangkoor had gezeten had ik nooit meer die `fluit` in mijn oren.
Ook veel praten op een iets luidere toon helpt.
Dan gaat dat `hoofd` zich weer normaal gedragen.
Het zijn de middentoren van +/- 500 t/m +/- 5000 die van belang zijn voor verstaanbaarheid.
De rest is van ondergeschikt belang voor de normale communicatie.

Interessant, zit ff net een snelle test te doen, ik zit denk ik op 8,9 kHz, horen we misschien gewoon hetzelfde, per ongeluk de electric current van The Matrix pods of zo? :D :D
Denk ik niet.
Ik heb ooit in een ontploffing gezeten...
Keiharde knal toen ik 8 was.
Sindsdien is het er en nooit meer weggegaan. 😖

Cheers,
Exo. :mega:

In principe nuttige referenties, maar het is wel goed om de context te bergijpen en het onderscheid te maken tussen:
1. Gehoorverlies
2. Tinnitus
3. Hyperacusis
Bovenstaande indicaties vallen gedeeltelijk samen, maar zijn niet hetzelfde.
Verder is een acute of chronische manifestatie van bovenstaande relevant voor de evt. klinische behandeling en management van individuele casussen.
Helaas is in NL de aandacht hiervoor vrij beperkt.
Heel goed commentaar.

Maar er is, blijkbaar, nog een categorie namelijk verborgen gehoorschade (zie 1e post hier)
Die moet op plek 0.
Het is dus nog veel erger als we dachten.

Persoonlijke anekdote:
Mijn1e concert was van Metallica in de Groenoord hallen in Leiden. Dit moet zo rond 1988 zijn geweest.
Ik stond helemaal achteraan. Toen kwam er een roadie het podium op met een gitaar om z'n nek.
De eikel slaat 1 powercord aan en mijn broekspijpen gingen wapperen.
ik had meteen pijn aan mijn oren en moest het hele concert met mijn hoofd onder de mensen bukken, anders deed het gewoon te veel pijn.
Gelukkig moet het allemaal iets zachter tegenwoordig.
Sindsdien heb ik altijd gehoorbescherming in, maar ik heb wel een dip van 10dB bij 3k in mijn gehoor. Gelukkig geen tinnitus.

Ik ben heel gevoelig voor lawaai. Fluitend publiek met applaus na een song is voor mij te luid. Tieners in huis hun lawaai ook. Baby gehuil ook en hun gekrijs. Een sirene vd ziekenwagen ook. Een passerende vrachtwagen als tegenligger met raampje open ook.
ik zie echter nooit anderen hun vingers in hun oren steken naast me.
een oor arts zei dat dit niet ok is en ik fout ben met oorbescherming dragen omdat mijn hersenen volgens hem dat geluid terug moeten wennen. En ik me dus moet hercalibreren. Ik moet het dus leren weerstaan.
ik denk,dat die kerel gek is en ga het echt niet doen. Ik had nog een adres coor een gehoor pijngrens te laten testen maar dat ligt hier al jaren in de kast. Of ik nu test of niet maakt geen vershil in mijn leven. Ik draag gewoon vaak oordoppen, al Zeker in de auto als de tieners meerijden of mee aan tafel zitten bij t eten want ik rij ons nog eerder dood van ellende anders :)
ik heb al geluidsmetingen gedaan stiekem en mijn telefoon toont al waarden tot 90 decibel aan tafel. Dus ik ben niet gek, die kids daarentegen
Mijn goeie oorarts zei exact hetzelfde toe uit de RMI bleek dat er fysiek geen schade was en het puur mijn hersenen waren die hyperacusis vooroorzaakten. Ze moesten de nieuwe signalen leren interpreteren. Een nieuw normaal accepteren en dat afstellen. Ik heb per direct de doppen weer uitgedaan voor een paar dagen, gelijk in het diepe. Mijn hyperacusis was binnen een week verdwenen. Ik draag ze nog wel zeer regelmatig, met name in huis met de kleine (3), koken/bestek/vaatwasser ruimen, met gereedschap werken, boodschappen doen. Eigenlijk standaard als ik buitenshuis wat ga doen. Echter om van de hyperacusis af te komen heb ik een week alles "ondergaan" en dat gaf de juiste reset. Even klote maar uiteindelijk beter. Als ik een tijdje thuis werk en weer buiten kom merk ik dat ik weer gevoeliger voor geluid ben en soms weer even lomp zonder doppen rondloop om te hercalibreren. Dat wil niet zeggen dat het niet vermoeiend kan zijn uiteraard (familieverjaardag bv). Maar er is een verschil tussen fysieke schade oplopen en neurologische overprikkeling.

Is het nu ook zo dat juist de bassen meer (of eerder) schade veroorzaken?
Nee, het is precies omgekeerd.
Referentie heb ik even niet bij de had, maar hoge frequenties zijn eerder schadelijk dan lage.
met bijv. ultrasoon geluid (>20 Khz), dat dus onhoorbaar is, kun je ook veel schade aanrichten.

Grote schade komt ook eerder van impulsbelasting (knallen etc.) tov (sub)chronische belasting (muziek etc), als de totale afgegeven energie identiek is (AUC).

Hyperacusis is meer werk voor de psychiater lijkt me.
Toen ik een keer een tijdje op een zangkoor had gezeten had ik nooit meer die `fluit` in mijn oren.
Ook veel praten op een iets luidere toon helpt.
Dan gaat dat `hoofd` zich weer normaal gedragen.
Het zijn de middentoren van +/- 500 t/m +/- 5000 die van belang zijn voor verstaanbaarheid.
De rest is van ondergeschikt belang voor de normale communicatie.
Je typt zelfs op een iets luidere toon dan de rest, aan de lettergrootte te zien. :D

Beetje vreemd dat lawaai trotseren mijn gevoeligheid zou calibreren als je weet dat ik vaak draadloze oortjes gebruik tijdens stofzuigen en grasmaaien. Die staan uiteraard luid. Ik kan dat prima verdragen, echter de stofzuiger of grasmaaier niet.
Dus wat is de moraal van dit klein familie drama? :D
Ik draag dus oorbescherming wanneer anderen dat niet dragen. En mijn gehoor bleek nog relatief prima als je weet dat ik als tiener altijd max volume hoofdtelefoon had op de fiets en DJ was voor +20 jaar.
Ik zit al zo vaak in een dip, mijn ogen en oren hoeven geen dip erbij ;)

Ik begin me af te vragen of ik niet eerder * lame * hoogsensitief ben (o huiver, die term alleen al) of wat autistisch. Mijn vrouw googlede de kenmerken en zei verdomd veel 'ja dat heb jij'
Beetje zoals die broer met hoofdtelefoon in 'there is something about Mary' :D
Ach we zullen er maar mee lachen, zelfspot is altijd goed

Heb al gehoor schade van jongs af aan. jaren 80' concerten, duikongevallen, explosies, motorongevallen, machinekamers op schepen etc etc.
Een half jaar terug was mijn gehoorschade zo ernstig dat gehoorapparaten terugbetaald worden van de ziekteverzekering.
Mijn gewoon gehoor is nog iets van 55 a 60%
Met achtergrond ruis herrie kan ik nog minder dan 10% van normale conversaties verstaan.

Dus in de studio staat het volume altijd relatief hard.
Mij stoort het niet echt, weet niet beter.

Lees in het Algemeen Dagblad vandaag: 'Ruim 2,5 miljoen Nederlanders, onder wie veel jongeren, lijden op de één of andere manier aan tinnitus. Bij enkele tienduizenden Nederlanders is de tinnitus zo heftig dat de aandoening psychosociale problemen veroorzaakt. Een behandeling is er niet, je moet ermee leren leven.' Blijkt zelfs reden voor euthanasie.

Ja en wat is de voorgestelde remedie? OORDOPJES 😡

Zet gewoon die versterker niet zo ☠️💀👽🤬🙉 hard!
Het slaat toch werkelijk nergens op dat je zelfs bij een buurtfeestje de muziek 3 straten verder kan horen?
👉🥴👈

Back