klassieke plugins, bestaan ze al? #koffie-praat

stoter

.
In hardware-land zijn er veel decennia-oude klassiers te noemen. De "grote jongens", waar lovend over wordt gesproken en nog veel vraag naar is, draadjes aan worden gewijd, etc.

We maken alweer een flinke tijd muziek in het digitale domein.. lang genoeg om al te kunnen spreken over digitale klassiekers?

En dan bedoel ik niet de meest gebruikte plugins van dit moment. Ik doel op oude plugins, die tien, twintig jaar geleden al super waren en waar je nog steeds gebruik van maakt.

Jammer genoeg, zorgde de overgang van 32- naar 64-bit voor een soort "breuk", dénk ik... maar misschien valt dat mee? Of zijn er misschien plugins die de jBridge waard zijn?

Voorbeeld van mijn kant: de PSP Vintage Warmer. Verliefd op geworden destijds, en altijd een zwak voor gehouden. Ik gebruik 'm nog steeds. Ben ik een sentimentele sukkel? Of is 't gewoon nog steeds prima, want.. een klassieker? En zijn er andere van dit soort voorbeelden te noemen? Ben benieuwd.

Laat de koffie smaken.

edit // "bestaan er al vintage VSTs?" had de lading misschien beter gedekt.. de term "vintage" vind ik altijd wat tricky, maar is hier misschien juist op z'n plaats..

Laatst gewijzigd:
Sylenth1 is een vrij gedateerde softsynth, maar gebruik ik nog altijd veel. Was hij super? Mwoah, maar misschien wel een van de eerste goede softsynths die niet meteen al je CPU cycles opvrat.

Ik vind het lastig beoordelen met plugins aangezien er ook plugins bestaan die hun roots lang geleden hebben, maar nog altijd worden ge-update. De Fabfilter suite denk ik dan bijvoorbeeld aan.

Voorbeeld van mijn kant: de PSP Vintage Warmer. Verliefd op geworden destijds, en altijd een zwak voor gehouden. Ik gebruik 'm nog steeds. Ben ik een sentimentele sukkel? Of is 't gewoon nog steeds prima, want.. een klassieker? En zijn er andere van dit soort voorbeelden te noemen? Ben benieuwd.

+1 voor PSP Vintage Warmer. Toen ik je vraag las kwam deze als 1e op in gedachten, en vervolgens noemde je 'm ook meteen al :D

Alweer lang geleden kwam ik voor de tweede keer erachter dat de combinatie muziekmaken en het gebruik van een beeldscherm geen feest is, maar FM7 en Absynth staan me nog goed bij.

Voor my Sytrus (~2002?) en Alchemy (~2012?), beide oudjes die ik nog vaak gebruik.
Sytrus is natuurlijk wel een eind gekomen sinds de eerste versie..

Wat gratis alternatieven naast Synth1 van weleer:

Asynth 1.01: ASynth by Smart Electronix - Synth (Analogue / Subtractive) Plugin VST <- gratis en goed - baanbrekend voor die tijd.
Ambience was destijds ook erg goed en gratis. Sowieso waren de meeste plugins van het dev-collectief Smartelectronix.com erg vet te noemen voor die tijd.
Drumatic 3: Drumatic 3 by E-Phonic - Drum Synth Plugin VST van een van de leden hier. PIE geloof ik :-) ook gratis en goed genoeg voor de Jeugd van Tegenwoordig (Bas Bron)
Charlatan 1.41 en 2.0 Charlatan | BlauKraut Engineering

Ik wil even een lans breken voor de volgende vintage plugins:

- hammerhead rhythm station. Ik krijg spontaan nostalgische gevoelentjes bij het zien van deze interface
1657548431128.png

- Dblue glitch 1.4 was een prachtig stukje gecontroleerde chaos. Zet er 3 op je master track op random en je waant jezelf een aphex twin. De 64 bit opvolger was te beperkt, verwarrend en als je er echt wat controle over wou hebben een betaalde plugin.
- Paulstretch was echt een fenomeen en raakte in de jaren 10 in de vergetelheid. Nu is dit stukje timestrectch geschiedenis aan een ware renaissance bezig en werkt het ook als VST plugin.

Sonnox inflator is ook al een oudje , maar doet het nog steeds prima.
Grappig, ik wist niet dat die oud was. Ik gebruik die ook in iedere track, subtiel op de master bus.

Jammer genoeg, zorgde de overgang van 32- naar 64-bit voor een soort "breuk", dénk ik... maar misschien valt dat mee? Of zijn er misschien plugins die de jBridge waard zijn?

In 2006 was deze lofi multi-fx plugin z'n tijd ver vooruit:

Hier heb ik inderdaad jBridge voor gekocht.

Telt Rebirth? Sausage Fattener gaat ook al mee sinds 1753 en Absynth zou ik ook wel een classic willen noemen, zit volgens mij tegenwoordig niet meer in de NI bundels waar hij naar mijn mening wel thuis hoort.

Ik wil even een lans breken voor de volgende vintage plugins:

- hammerhead rhythm station. Ik krijg spontaan nostalgische gevoelentjes bij het zien van deze interface
Bekijk bijlage 3825229
- Dblue glitch 1.4 was een prachtig stukje gecontroleerde chaos. Zet er 3 op je master track op random en je waant jezelf een aphex twin. De 64 bit opvolger was te beperkt, verwarrend en als je er echt wat controle over wou hebben een betaalde plugin.
- Paulstretch was echt een fenomeen en raakte in de jaren 10 in de vergetelheid. Nu is dit stukje timestrectch geschiedenis aan een ware renaissance bezig en werkt het ook als VST plugin.
Er is een jubileumversie van Hammerhead uit op iOS, aanradertje voor onderweg!

Ik kan mij verder nog goed herinneren dat VST in de kinderschoenen stond en dat Reaktor nog Generator heette. Het was al heel wat dat Steinberg de structuur van de Minimoog verpakt had in hun Model-E, als je dat vergelijkt met de VST’s van vandaag is dat kwalitatief een enorm verschil. Van de andere kant: zonder deze vooruitstrevende voorgangers hadden we niet wat we nu hebben. Zelf was ik erg gecharmeerd van de Ohmforce plug-ins: Ohmicide, Predatohm, Ohmboyz, Ohmygod, Fromage filter etc. Recent nog werkende gekregen op mijn Mac M1 maar doordat de plug-ins niet ge-update zijn/worden valt er niet meer mee te werken: de GUI te klein en het laden van presets is voor nu omslachtig en dus knudde. Erg jammer want het zijn naar mijn mening de meest smeuïge filters en vieze distortion die ik tot nu toe in VST land tegen ben gekomen. Voor nu ben ik gecharmeerd van Softube (goede Moog en Juno emu + div. FX, Modular is top maar interface matig), Valhalla en de Arturia FX (de laatste Dist Culture bijv.) ik denk dat dit voor de toekomst ”vintage” plugs worden.

In 2006 was deze lofi multi-fx plugin z'n tijd ver vooruit:

Hier heb ik inderdaad jBridge voor gekocht.

Die heb ik ook gekocht toen... een van de eerst retro sampler plugins. Het was die plugin kopen, of doorsparen voor een SP-1200 :)
Jammer dat er geen Mac versie van is uitgebracht.

Back