kick samples uitlijnen?

volgens mij zijn er meer 909 kicksamples dan zandkorrels in de sahara. Gewoon een andere pakken als een dc adjust het niet fixed. Je gaat hier toch geen tijd mee zitten verdoen, of je moet adhd / ocd getriggerd worden door zoiets ofzow.

zet zo'n samples eens effe online ??
Dit is toch niet zo moeilijk, niet ?

De hele golfvorm lijkt in een 'schuin rechte lijn' van begin naar einde te zijn verschoven, van onder naar boven (attack of reverse decay). Dus lijkt me de oplossing zoals @vink reeds aangeeft het beste : highpass met zeer lage frequentie. In dit geval : 9 Hz of de helft ervan,
met name de volledige tijdsduur van de golf (zover deze goed af te lezen is 0.11 bovenaan).

Ik vermoed dat die hardware geluidsbron waar deze sample vandaan komt versleten is.

Gewoon chop suey gebruiken, heeft een gratis volledige trial van 90 dagen.

Je kan een cv signaal van de lengte van de sample (er zullen vast programmas zijn waarmee je control voltage waveforms kan maken) mergen met de sample.
Daarna indien nodig beginpunt beetje corigeren naar 0 punt en normalizen.
Kost wat tijd, maar het is mogelijk als je het echt wilt.

Kweenie hoor…. Als het je nu draait om pure interesse wat hier aan de hand is, als studie object om klankleer te doorgronden, dan snap ik het, by all means, ga je gang (moet je sowieso doen tuurlijk :P), maar als het je eigenlijk alleen te doen is om ”een lekkere kick” te kunnen gebruiken in een track, dan lijk je hier toch aardig je doel (lees tijdverspilling) voorbij te schieten. Dit ziet er nou niet bepaald uit als een “once in your lifetime, most special ever encountered“ kick sample. Zoals eerder gezegd, zoek een andere sample of maak er zelf één.

SOS artikel over asymetrische golven

Dit SOS artikel omschrijft dit fenomeen , dat dus bij bepaalde geluiden ook algemeen voorkomend is. Ook hoe je met allpass filters dit soms kan verhelpen.

Bij die oude Roland drummachines komt het in sommige klanken dus ook voor daar ze eenvoudige transistor VCA's gebruikten. Zo heeft een TR808 een swing VCA voor bpaalde klanken die verre van symetrisch golven genereert ...

Dit SOS artikel omschrijft dit fenomeen , dat dus bij bepaalde geluiden ook algemeen voorkomend is. Ook hoe je met allpass filters dit soms kan verhelpen.

Bij die oude Roland drummachines komt het in sommige klanken dus ook voor daar ze eenvoudige transistor VCA's gebruikten. Zo heeft een TR808 een swing VCA voor bpaalde klanken die verre van symetrisch golven genereert ...

goed artikel, maakt veel duidelik. en hoe het wellicht tot problemen kan leiden, of niet....

het is volgens mij al gezegt.
"remove dc offset" zou de nul weer goed zetten en word de wave symetrisch.

het is volgens mij al gezegt.
"remove dc offset" zou de nul weer goed zetten en word de wave symetrisch.

helaas, dit lost het niet op. ook al vaker gezegd: het begin en eindpunt zijn wel goed gecentreerd. Simpelweg verschuiven is dus niet de oplossing.

Dank @SB-SIX Ik zal Izotope trash eens bekijken

Je gaat zowieso de origineel bedoelde klank/sound wijzigen als je zo'n dingen gaat toepassen en gaat zeker niet altijd beter zijn. Een peak compressor kan ook de symmetrie verbeteren ten koste van wat etra vervorming.

In de service manual van een TR909 staat een afbeelding waar je ook héél duidelijk ziet dat geaccentueerde klanken asymmetrisch zijn. Misschien had de tekenaar in kwestie teveel sake op :D .De Bassdrum ziet er wel iets minder asymmetrisch uit als in jouw voorbeeld. Ik denk dat dit per Tr909 ook kan verschillen door afwijkende componentwaardes daar de instelling van die transistor misschien wat verandert dan ... Bij hoge accent waardes zit die niet in z'n lineaire gebied lijkt me.

TR909ServiceManual.png

De oplossing voor a-symmetrische waveforms staat in dit artikel: een 'phase rotator' dus.

In contrast, natural waveform asymmetry cannot be 'corrected' with a high-pass filter, and a rather more complicated solution is required called a 'phase rotator'. Generally, there is no need to 'correct' a naturally asymmetrical signal, but occasionally the asymmetry can restrict how much the signal can be amplified because the stronger half of the waveform will reach the clip level before the weaker side. By using a phase rotator process to alter the harmonic phase relationships, a more balanced symmetry can be established, allowing slightly more gain to be applied before both sides reach the clipping level at the same amplitude. Asymmetrical waveforms can also sometimes confuse the side-chain level-detection circuitry (or algorithms) of some compressors, resulting in less effective compression than might be expected.

De oplossing voor a-symmetrische waveforms staat in dit artikel: een 'phase rotator' dus.
Jou sample is n.m.i. een 'zuivere' sinus. Dus harmonischen gaan verschuiven zit er niet in.
Dat 'het begin en eindpunt zijn wel goed gecentreerd' zal altijd zo zijn : gewoonweg begin en einde van het signaal (nul=0).
Aan het begin van je sample is echter een sprong te zien, welke volgens mij een hardwarematige opname/weergave-fout als oorsprong heeft. Temeer daar het om een zeer kort signaal gaat 0.11 seconden.

Sluit ik me bij bij aan betere samples zoeken.

Joh, al sluit je je lekker aan bij een polonaise :D

Ik heb al een andere sample gebruikt voor het betreffende nummer maar voordat ik de a-symmetrische samples evt. trash ben ik benieuwd hoe ze zouden klinken als ze symmetrisch zouden zijn. Wellicht zijn ze dan wel bruikbaar maar ik ben ook gewoon nieuwschierig.

Of een sample symmetrisch is of asymmetrisch, heeft te maken met dc. dat is heel makkelijk te veranderen met een hoogdoorlaat filter. Zoals al vermeld eerder in deze thread.

Maar je kan het NOOIT horen, omdat elke speaker een hoogdoorlaat filter is.

Het is dus alleen maar een probleem op het scherm van je sample editor.

Het is bovendien niet zomaar altijd te zien of er sprake is van DC-offset als je kijkt naar een symmetrische/asymmetrische golfvorm. Voorbeeld, neem een 90% puls, deze lijkt mooi symmetrisch in de zin dat het mooi tussen +0,5 en -0,5 zit:

wav1.jpg

Maar het heeft een DC-offset van maar liefst 40%. Dan de volgende, het lijkt dan niet symmetrisch omdat het tussen +0,1 en -0,9 zit, maar is het wel in de zin dat het geen DC-offset heeft:

wav2.jpg

Laatst gewijzigd:
Sample dupliceren (2 layers van maken) > 1 layer een DC offset geven zodat hij mooi in het midden ligt > Begin van sample snel van de originele layer naar de gecorrigeerde layer faden > aan het einde van de sample doe je dit omgekeerd; fade de gecorrigeerde layer uit naar de originele layer

Of gewoon een betere sample zoeken idd ;)

Je moet je kick's natuurlijk wel tunen anders klinken ze niet in de mix. Dus als je track over het algemeen in D staat, moet je kick ook in D staan.

Back