Rekordbox,
Serato,
Traktor.
Als je nu begint, zou ik phase overwegen, dan moet je nog wel software en dvs kopen.
Je hebt een paar opties:
1 Een all in one mixer welke dan wel of niet gratis software + dvs unlocked.
2 Een dvs geluidskaart welke je tussen je draaitafels en mixer plugged.
3 En Phase, 2 zenders die je op je draaitafels legt en timecode vinyl emuleren, al hebben ze recent ook een update gekregen waardoor ze als hid direct over USB werken en dus niet meer time code vinyl emuleren.
4 Dan zijn er nog de pioneer all in one controllers waar je ook vinyl op aan kan sluiten voor dvs zoals bijv de ddj1000
Zelf heb een djm 900 srt, welke serato pro en dvs unlocked en ook te gebruiken is met rekordbox en traktor.
Daarnaast heb ik ook nog een denon ds1 welke ook serato pro unlocked die je dus tussen een analoge mixer en draaitafels (of cd spelers) zet.
Overigens zijn de dvs kastjes een uitstervende optie, de Rane kastjes worden niet meer ondersteund door zowel Rane als ook serato in de laatste software versies. De denon ds1 is ook gediscontinued maar wordt nog wel ondersteund door tot nu toe de laatste serato versie en dus ook de apple m1 chip. Pioneer (en ik denk ook NI) verkoopt nog wel een dvs geluidkaart/kastje.
Dan heb je nog phase, en als je de forums een beetje volgt, youtube kijkt, lijkt iedereen over te stappen op phase. Geen naalden en vinyl (en dus slijtage) meer nodig, zowel vinyl timecode emulatie als hid control
Dan de software, zelf vind ik serato eigenlijk iets overzichtelijker, en iets makkelijker werken, ik ben dan ook begonnen met serato. Bij rekordbox vind ik persoonlijk de library weer iets beter en tijdens het extreem langzaam cueen valt het mij op dat rekordbox nauwkeuriger is, sersto laat daar nog wel eens een steekje vallen. Daarmee bedoel ik, als ik de plaat stil leg, en dan weer start, start de audio in serato niet exact waar ik de plaat stil heb gelegd. Traktor heb ik ook uitgeprobeerd op een blauwe maandag (met time code cd) en werkt ook goed, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Mocht ik overnieuw beginnen met alleen een analoge mixer, dan zou phase een leuke optie zijn.
Nadeel van phase, je unlocked er geen software bij, die mag je dus kopen en dan in het geval van serato moet je ook dvs als uitbreiding nog kopen.
Pioneer rekordbox kan je niet meer kopen, daar moet je helaas een maand abbonement afsluiten. Tenzij je bijvoorbeeld een pioneer ddj-xp2 koopt, die unlocked rekordbox en dvs.
Traktor kan je met blackfriday kopen voor 50 euro (dvs erbij) en werkt tegenwoordig met iedere geluidskaart, maar geen idee of phase ondersteund wordt.
Hier een link naar serato, welke hardware serato en eventueel dvs unlocked.
Officially supported DJ hardware for Serato DJ Lite and Serato DJ Pro. Used by millions of DJs worldwide.
serato.com
Een link naar pioneer, welke hardware rekordbox en eventueel dvs unlocked.
rekordbox is complete DJ software, from cloud music management to creative performance capabilities. Sync your library on multiple devices
rekordbox.com
En een link naar phase.
Forget about rumble, skipping and broken needles, and control your turntables without any external disturbances.
www.phasedj.com