soundsample van npo uitzending

Pojo_del_Klojo

Ouwe rot
Ik wil in een track een soundsample opnemen van een gedragsdeskundige, een qoute. Deze komt uit een (VPRO/NPo)tegenlight uitzending van enkele jaren geleden. Hooguit 20 seconden. Kan ik dit gebruiken voor mijn hobbyproject zonder toestemming of komt daar gelazer van? Toestemming vragen betekend betalen? En aan wie. VPRO. NPO of de betreffende gedragsdeskundige?

De VPRO zal waarschijnlijk het copyright hebben op de opname/uitzending dus zou de eerste partij zijn om te benaderen. Maar als je hobbyproject niet commercieel is en niet openbaar vertoond wordt hoef je je waarschijnlijk niet heel veel zorgen te maken.

Als ik jou was zou ik in de eerste instantie lekker met je sample aan de slag gaan. Maak wat je wilt maken en kijk wat eruit komt zonder me hierover zorgen te maken.
Wanneer het af is komt wel de vraag: wat doen we ermee? als de audiosample niet meer herkenbaar is, of het totaalwerk "transformatief" van aard is t.o.v. de sample, dan zit het al snor. Of als het wel herkenbaar is zou je het op kunnen sturen naar de VPRO als open inzending voor iets. Wie weet pikken ze het op. Vaak hebben ze wel een oor voor het wat meer avant garde/experimentele werk. Mochten ze het niet tof vinden dan kan je het altijd nog neerhalen.

Zo lang het voor jezelf is, kun je het gewoon gebruiken. Maar zet het niet zomaar openbaar op bijvoorbeeld SoundCloud. Dan kun je er echt gezeur mee krijgen.

Ik las van de week een casus van 2 producers die dat wel deden. Het nummer ging viral en de artiest herkende zijn sample. Die zat toen in een uitstekende onderhandelingspositie en eiste op een gegeven moment 50% van de omzet. Aaaaaaaauw.

Zo'n vaart zal het bij jou niet lopen, maar kijk er wel mee uit. Of leg het gewoon aan de VPRO voor, als je meer met het nummer wilt doen. Dat lijkt me - zoals @Eis-T zegt - een sympathie partij.

Hou er ook rekening mee dat er algoritmes zitten op bijvoorbeeld Spotify, die samples herkennen. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik had een tijd geleden een release waar ik een sample had gebruikt van een podcast die onder Creative Commons was uitgebracht. Maar dat mocht niet van Spotify. Ik moest de samples behoorlijk vervormen - wat zonde was, was een gave sample - voordat hij geüpload mocht worden.

Voor wat het waard is: ooit ergens beweerd zien worden dat als je een sampe of recording probeert te vervormen beyond recognition (om eronderuit te komen, en/of als creatieve move), je bij detectie dan dubbel de Jacques kunt zijn: 1x voor het gebruik, en nog een 2e keer voor de molestatie.

En een ander ding:
Het valt me op dat diverse TV-programma's in de aftiteling een boodschap hebben staan dat je als eventuele rechthebbende binnen 30 dagen kunt reageren als je meent rechten te hebben op gebruikte fragmenten (bijv VPRO's ZomerGasten). Dit lijkt me wel al te soepel, maar wellicht is het copyright-technisch terdege geldig omdat die bewuste uitzendingen slechts een beperkte tijd nog terug te kijken zijn.

Mocht het voor het sample-gebruik zols in deze thread genoemd ook 'geldig' zijn zou dat mooi zijn - maar 't sounds a bit too good to be true.

Het valt me op dat diverse TV-programma's in de aftiteling een boodschap hebben staan dat je als eventuele rechthebbende binnen 30 dagen kunt reageren als je meent rechten te hebben op gebruikte fragmenten (bijv VPRO's ZomerGasten).
Er staat volgens mij dat ze hun uiterste best hebben gedaan om alle rechthebbenden te achterhalen, maar dat dit mogelijk niet altijd is gelukt. In dat geval kun je alsnog contact opnemen. Ik denk dat het dan vooral gaat om privé-opnames, of beelden uit onbekende archieven. De eerste inspanning moet toch echt van de gebruiker zijn.

Voor wat het waard is: ooit ergens beweerd zien worden dat als je een sampe of recording probeert te vervormen beyond recognition (om eronderuit te komen, en/of als creatieve move), je bij detectie dan dubbel de Jacques kunt zijn: 1x voor het gebruik, en nog een 2e keer voor de molestatie.
Ging dat wellicht over fotografie en niet over geluid?

Er staat volgens mij dat ze hun uiterste best hebben gedaan om alle rechthebbenden te achterhalen, maar dat dit mogelijk niet altijd is gelukt. In dat geval kun je alsnog contact opnemen. Ik denk dat het dan vooral gaat om privé-opnames, of beelden uit onbekende archieven. De eerste inspanning moet toch echt van de gebruiker zijn.

Ja klopt inderdaad, en ik twijfel niet aan de goede intenties van de VPRO en de overigen die ik het in hun aftiteling zie doen.

't Zou echter wel een grijs gebied voor 'niet-goed-willenden' kunnen creëren, vandaar dat ik me afvroeg hoe 'juridisch geldig' de 'boodschap in de aftiteling'-benadering is.

Als threadstarter toch echt niet zonder die bewuste quote kan leven zou het nog een overweging te kunnen zijn om het als een zelf re-recorded quote te gebruiken, met bronvermelding vd gebruikte tekst.
Dan is er in elk geval geen copyright vd opname geschonden.

't Is een complex onderwerp.... ik herinner me dat we destijds voor in een Hilversumse radiostudio gemaakte geluidsopnames van onze eigen muziek
van alles moesten ondertekenen voordat we een geluidsdrager ervan meekregen. 8o)

2008 & UK, weet niet hoe dit zich naar 2022 & NL vertaalt:

2008 & UK, weet niet hoe dit zich naar 2022 & NL vertaalt:
Wat ik ervan weet, is dat er auteursrecht op iets zit, zodra je het maakt. Of dat nu een foto, een geneuried melodietje of een aanslag op een gitaar is. Je mag met bronvermelding wel citeren, maar dan heel kort. Een paar seconden, meen ik. En dan moet het ook herkenbaar als citaat zijn. Ik heb een poosje bekende melodieën nagespeeld op YouTube, als play-a-long. Maar die gooide YouTube er meteen vanaf, want het was te weinig als citaat.

Bottom line is: doe het gewoon niet als je je muziek uitbrengt. Want zeker met algoritmes komen ze er tegenwoordig zo achter.

Ik stuitte van de week wel op Tracklib. Dat is een 'recordstore for sampling'. Voor een vast maandbedrag kun je uit hun database van 80.000+ tracks putten en die samples mag je in eigen producties gebruiken. Wil je ze ook commercieel uitbrengen, dan kun je via hun een licentiedeal sluiten. Voor een flink bedrag, maar stukken goedkoper dan een claim aan je broek krijgen 😛

Ik vraag me altijd af of je sowieso een claim van een bepaald bedrag aan je broek hebt hangen, als je ongeclearde samples gebruikt, of dat er alleen wordt gekeken naar het geld dat je ermee hebt verdiend.

Heb wel eens gelezen dat het eerste het geval is.

Ik vraag me altijd af of je sowieso een claim van een bepaald bedrag aan je broek hebt hangen, als je ongeclearde samples gebruikt, of dat er alleen wordt gekeken naar het geld dat je ermee hebt verdiend.
Voor fotografie geldt de normale licentievergoeding, plus eventuele opsporingskosten. Ook moet je soms extra betalen als je geen bronvermelding hebt gebruikt. In de praktijk komt het vaak neer op handjeklap, omdat procederen veel te duur is.

Kan me voorstellen dat dit voor muziek ook geldt. Tracklib vraagt licensering een percentage van de opbrengst. Hoe langer het fragment, hoe hoger het percentage. Licensing | Tracklib

Ben wel benieuwd hoe ze hier mee wegkomen in de hardcore scene. Daar gebruiken (of iig gebruikte) ze vaak samples uit films en hip hop. Maar volgens mij is er nog nooit iemand aangeklaagd.
Idd, vroeger was het natuurlijk meer underground. Maar tegenwoordig met o.a al die streaming platforms lijkt het me sterk dat bijvoorbeeld een dj Promo die veel hiphop samples gebruikt nog steeds wegkomt met het niet clearen van die samples.

Met een goeie mic en monitor opnemen in je huiskamer of studio en je hebt nergens last van.

Dank voor alle input..... Ik weet nog niet of ik toch de sample gebruik en dan maar zie wat er van komt. Het is hobby en komt zeker niet op een audiostreamingdienst hooguit op YT. Ik weet wel dat Yt niet misselijk/makkelijk is als het op muziekrechten gaat. zie Rick Beato op YT. Wellicht email VPRO en of Tegenlicht redactie.

als je er nul mee verdient mogen ze van mij 100% daarvan hebben. Dus ik zou t gewoon doen.

Back