de Compact Disc [CD] is 40 jaar actief

Wilky

Ingeburgerd
1982 > 2022, de Compact Disc [CD] is jarig en op z'n veertigste bezig met een kleine wederopleving. :doei:
(terug van nooit weggeweest :z )

Wat was jullie eerste CD album/single & CD-speler aankoop?

Ik had met kerst '88 (of '89) een eenvoudige Sony en ook al 3 CD's gekocht, namelijk All the best - Paul McCartney & Introspective - Pet Shop Boys & Singles Collection - The Police. In 1998 heb ik zo beetje de meeste CD's in 1 jaar gekocht. Maar nu alles bijelkaargenomen ± 700 stuks, hoe wel sommigen al jaren niet meer gedraaid zijn.

• Hier wat nieuwsberichten en (tech) filmpjes over de Compact Disc...

dw.com - 40 years of cd's
De CD is 40 jaar en nog springlevend | NPO Radio 5

Een heel leuk YT-kanaal met interessante technieken info...

.

vreemd genoeg, Prince - Lovesexy, of vreemd genoeg.... op een TEAC speler, van 500 gulden, weet ik nog... die na 1 of 2 jaar kapot ging, kocht m juist om dat deze wat 'beter' zou zijn gemaakt.
daarna een PD-7700 van Pioneer, die ik nog steeds gebruik en perfekt speelt, speelt alles..

Eerste speler een Sony, eind 1987. Kan het niet meer vinden welk model het was. Kreeg er een gratis cd bij waar je geen keuze in had, dus dat was de eerste:

The_Best_of_UB40_%E2%80%93_Volume_One.jpg

Eerste die ik zelf kocht was deze, ik weet het bijna zeker:

SubstanceCoverBig.jpg

Mijn eerste cd speler was ook een Sony, geen idee welk type. Later had ik zo'n 5 CD wisselaar met zo'n brede lade, vond het wel een cool ding destijds, jammer dat ie kapot ging.

Sindsdien heb ik geen cd's meer geluisterd, das al zeker 25 jaar geleden inmiddels, toen werd het MP3 en van de pc afspelen en op een daarvoor geschikte DVD speler.

Dit was mijn eerste CD overigens, in 1988 gekocht denk ik :

862aac141ca7a7ba7e42672f70749b8f.941x923x1.png

Die dus, zat ook een leuk boekje bij
LTUwMjYuanBlZw.jpeg

CD speler weet ik niet meer, geloof dat het zo'n no brand affaire was uit de electro afdeling van de GB (Grand Bazar).

Volgens mij waren mijn eerste CD's deze, als ik me niet vergis tegelijkertijd gekocht ergens in 1990:

1662057915518.png
1662057974188.png

Heeft nog een hele tijd geduurd voordat ik daadwerkelijk een CD speler had die ze kon draaien, zo'n all-in-one systeempje van Philips.
Tegenwoordig draai ik alleen af en toe nog CD's in de auto, voor de rest alleen streaming of vinyl.

Gaaf. Mijn eerste CD was Move the House 6 , maar die kreeg ik van mn ouders. Eerste zelf gekochte was de CD single Out of Space. Moet dus '92 zijn geweest, brugklas ofzo.. snif. Ik had zelf nog geen speler maar mn ouders wel. Later zelf een Sony gekocht, geen idee welk type maar niets bijzonders. Jaren daarna voornamelijk metal CD's gekocht.

R-91915-1351603115-1339.jpg
R-23898-1344448975-5975.jpg

Vinyl is passe , CD's zijn vintage (las ik een tijdje terug ergens, toch wel mee eens eigenlijk ;-)

Mijn eerste LP en single weet ik, eerste cd niet. De eerste die ik gratos kreeg weet ik nog, dat was ook mijn 1e cd ooit. Die kreeg ik bij de hifi zaak en was een verzamelcd die men kado gaf als je een boel cassettes kocht. Er stond oa Eddy Grant op en technotronic, denk ik :) Ik heb altijd een hekel gehad aan 't medium, al was het maar omdat cd spelers met pitch niet bestonden of onbetaalbaar waren. En dan bleven ze erg lang. Dus ik bestelde altijd alles op plaat ookal lag de cd in de winkel. En moest ik er verrekt lang op wachten.
Mezelf kennende was de eerste cd een verzamelcd enkel en alleen om veel hits te hebben om als dj te kunnen spelen. Het was vast ook een kado voor kerst van mijn ouders. Ik gok eentje met grunge. En die andere was vast Guns & Roses use your illusion, 1 of 2 - die met dat nummer van terminator 2 in, vast :D

De oudste aankoop, echt geen idee. Van het ogenblik er terug platen kwamen kocht ik uiteraard geen cd's meer... Of wat spul voor n habbekrats bij uitverkoop vd bib. Ik heb er nog n massa, ik heb enkel geen cd speler aangesloten... Echt wel een werkpuntje want die arme Leo zijn cd die ik kreeg is dus ook nog steeds niet beluisterd, sorry Leo... Maar dat komt er heus nog van, ik koester de cd

Laatst gewijzigd:
Als eerste CD kocht ik de net verschenen De La Soul, '3ft high and rising'. Ik kocht hem ook deels omdat er 24 tracks (!) op stonden (veel waar voor m'n geld) :) CD's waren namelijk erg prijzig: 40,- gulden terwijl een LP 25,- kostte.
De eerste muziek die ik als kind zelf kocht in de platenwinkel was een 7" vinyl single'tje van Kiss 'I was made for loving you'. En ik moet zeggen dat ik beide nog steeds steengoed vind.

Waardeloze dingen trouwens die CD's.. volgens mij werd bij de introductie gezegd dat ze kras proof waren.. Haha..

Laatst gewijzigd:
Steeds moeilijker om te herinneren, maar de CD single van Frankie's Rage Hard was zeker één van de eerste nadat ik me eindelijk een speler kon veroorloven (ik was 16 of 17).
Deze dankzij Wim van Putten's "LP en CD Show" op TROS radio:beard:

Of was het toch Antarctica van Vangelis? Chronos van Michael Stearns? A Secret Wish van Propaganda? Zo lang geleden.

Laatst gewijzigd:
Leuk hè die herinneringen ophalen? :beard:
Toen ik op mezelf ging wonen inde jaren 90 kocht ik een Rotel en Tannoy set, het iets betere werk dus. Daar toch zeker 12 jaar mee gespeeld. En de CD's gingen altijd keurig terug in hun doosje en dan in zo'n Caselogic toren geschikt voor zo'n 80 stuks.
Ook CD-singles en albums die in een mooie interessante verpakking zaten, met dikke boekjes erbij, waren aantrekkelijk.
In 1990 ging de Bibliotheek ook CD's uitlenen, heel veel aan gehad om oude/nieuwe muziek uit te zoeken en herontdekken.
Ook weer veel cassettebandjes aan over gehouden. :engel:

voor mij duurde het even voordat ik een CD speler kocht (Sony), maar ik had al een aantal CD’s van Tomita

Volgens mij hadden we thuis in 1982 een Philips, omdat m'n vader iemand kende die bij Philips werkte. Ze hadden toen (misschien nog steeds?) een aparte winkel voor werknemers, met flinke kortingen. Mijn eerste echte, zelf-gekochte cd was Control van Janet Jackson (1986). Prima smaak van young-me, het album bleek uiteindelijk tijdloos. Jimmy Jam en Terry Lewis, grazie.

Zal ergens in 1986 of zoiets geweest zijn dat ik een Philips cd speler kocht nadat ik in het begin wel wat aarzeling had want toen de eerste cd's uitkwamen had ik wel de gedachte van "we krijgen nooit alles wat op lp uitgekomen is ook op cd", m'n eerste cd weet ik echt niet meer.
Ik was ook wel iemand die naast wat grotere namen ook wel minder bekende artiesten in huis had en in het begin kreeg je bands als Led Zeppelin, Pink Floyd en Dire Straits en meer van die grote namen maar op een gegeven moment kwamen er er toch ook steeds minder grote artiesten uit en dat vond ik wel tof.
Ik weet nog wel dat ik bij het beluisteren van de eerste cd's indertijd bij m'n neef wel opkeek van het geluid op zich want opeens hoorde ik wel bepaalde details die ik daarvoor niet of minder goed had gehoord terwijl ik thuis toch een installatie had staan van 6000 gulden dus ik was wel iets gewend.
Enigste wat ik wel miste waren de albumhoezen van de lp's, dat vond ik altijd ook leuk en toen met zo'n inlegvelletje bij een cd vond ik dat een heel stuk minder.

Enigste wat ik wel miste waren de albumhoezen van de lp's, dat vond ik altijd ook leuk en toen met zo'n inlegvelletje bij een cd vond ik dat een heel stuk minder.

Ja, dat was echt een achteruitgang. Het leek bij de overgang naar de cd dat men er ook gewoon minder moeite voor deed, en eigenlijk ook wel logisch. Je kunt iets moois bedenken zoals voor een LP, maar in zo'n lullig boekje komt dat toch niet tot z'n recht.

Moet in 87 geweest zijn dat ik een Sony Cd speler kocht en deze 3 cd's erbij. Die heb ik nog altijd , en zet die ook nog regelmatig op. Ondertussen 1300 stuks in huis en koop er af en toe nog. Blijft superieur van klank wat er ook beweerd wordt ;)

TB.jpg
JMJ.jpg
CT.jpg

Back