de Compact Disc [CD] is 40 jaar actief

En ik weet nog dat er een meneer van Phillips op de TV kwam om dit revolutionaire product aan het Nederlandse volk te presenteren. Die kraste met een schroevendraaier enorme krassen op de CD met de mededeling dat ie dan nog prima af te spelen viel. Terwijl een onzichtbaar krasje je hele CD al onbruikbaar maakt, iets dat je bij een LP niet overkwam. Vervolgens vroegen ze veerig gulden voor die schijfjes terwijl de productiekosten aanzienlijk lager lagen dan de LP. Die CD is wat mij betreft dus ook een stevig staaltje bedrog geweest.

1986! een Toshiba XR-J9. Toploader met zo'n klepje dat na een paar jaar stuk was en met de hand moest wordne opgetild. Zag er uit als draagbaar, was het niet en had alleen de simpelste functies.

tosh.jpg

Daarna nooit meer vinyl gekocht, had geen behoefte aan zo'n krakend kampvuurtje door de stille passages, laat staan aan alle platenspelerfetisjisten.
Geen idee meer wat mijn eerste cd was, maar denk Oxygene of Equinoxe van Jarre of New Gold Dream van Simple Minds, dat waren destijds mijn digitale must-haves.

Ik merk geen wederopleving van cd, integendeel ik koop tegenwoordig top cds aan 1 euro omdat iedereen zijn collectie lijkt te dumpen.

Mijn eerste cd was californication. Mijn eerste speler een Technics denk ik. Nu een CDP-XA50ES dus dat zit wel snor.

Mijn eerste cd was Thunderdome 15 met die weerwolf. Maanden voor gespaard, kreeg er bij de winkel ook nog een grote poster bij en een vhs band met livebeelden van Antwerpen '96! Was echt top als klein mannetje die video kijken met al die scheve muilen :)

Later via dezelfde cd zaak was er ook een hakkuh & zaaguh for kids geregeld, kaartje was 5 gulden.

Hakwedstrijden, de oudere gabbers nadoen, alle kids gratis de koppen kaal en veel ouders die hierom boos waren bij het ophalen hahaha (incl de mijne) Mooie tijd was dat!

Ja, dat was echt een achteruitgang. Het leek bij de overgang naar de cd dat men er ook gewoon minder moeite voor deed, en eigenlijk ook wel logisch. Je kunt iets moois bedenken zoals voor een LP, maar in zo'n lullig boekje komt dat toch niet tot z'n recht.
Ik weet dat er bij mn pa in de kast wel een paar leuke exemplaren liggen. De Batman cd van Prince is van metaal, rond, en in het zwart met Batman loge. Er staat een cd van Pink Floyd met een rood led lampje dat langzaam knippert. Volgens mij zit er ook een cd van de Stones tussen, die met die broek aan de voorzijde. Deze heeft een echte gulp.

Er staat een cd van Pink Floyd met een rood led lampje dat langzaam knippert.

Dat is PULSE. Een zeer goede CD trouwens. Zet maar eens de laatste twee nummers "Comfortably Numb" en "Run Like Hell" op oorlogssterkte. Ik veronderstel dat hij het batterijtje al eens heeft moeten vervangen? Er zijn verhalen van LEDjes die met een goede vervangbatterij het 25+ jaar uithouden, maar met de originele batterij hoorde ik toch een veel kortere levensduur.

Mijn eerste CD's kocht ik al enige tijd voor ik zelf een speler had.
Het ware de volgende drie, o.a. betaald van de platenbon die ik als kerstbonus van mijn zaterdagbaantje bij McDonald's kreeg.

6592.jpg
1200x1075.jpg
Schermafbeelding 2022-09-02 om 22.20.07.png

Die derde lag voor 5 gulden in de bak bij V&D, dus die kon ik niet laten liggen.
Niet de 'real thing', maar dat kwam later, toen ik wat kapitaalkrachtiger werd en zelf een CD-speler kon aanschaffen.
Dat gebeurde ook weer net op het moment dat ik weer wat extra geld had, dus meteen twee cd's gekocht.

550x545.jpg
550x550.jpg

Ik heb toen in betrekkelijk korte tijd veel CD's gekocht, zo'n beetje alle albums van Jarre, Dire Straits, ABBA en Vangelis.
Tegenwoordig koop ik niet zo veel muziek meer en dan in de helft van de gevallen ook niet meer op CD.
Alle cd's zijn inmiddels overgezet op Mac/iPod/iPhone/iPad, dus een cd kast zoals ik die vroeger had heb ik niet meer.
Van Jean Michel Jarre koop ik dan nog wel een fysiek product en ook het laatste album van ABBA heb ik nog op cd gekocht.

Ik merk geen wederopleving van cd, integendeel ik koop tegenwoordig top cds aan 1 euro omdat iedereen zijn collectie lijkt te dumpen.

Mijn eerste cd was californication. Mijn eerste speler een Technics denk ik. Nu een CDP-XA50ES dus dat zit wel snor.
Ha. Ik kreeg cds zelfs niet gratis weggegeven in familiekring. Ik liet ze met kerst kiezen uit een doos. Ze ripten de cds en gaven ze terug… dat was nt de bedoeling :)

Dat is PULSE. Een zeer goede CD trouwens. Zet maar eens de laatste twee nummers "Comfortably Numb" en "Run Like Hell" op oorlogssterkte. Ik veronderstel dat hij het batterijtje al eens heeft moeten vervangen? Er zijn verhalen van LEDjes die met een goede vervangbatterij het 25+ jaar uithouden, maar met de originele batterij hoorde ik toch een veel kortere levensduur.
Klopt!

Zal die 2 nummers eens gaan beluisteren. Al een tijd geleden dat ik Pink Floyd heb gehoord.

Ha. Ik kreeg cds zelfs niet gratis weggegeven in familiekring. Ik liet ze met kerst kiezen uit een doos. Ze ripten de cds en gaven ze terug… dat was nt de bedoeling :)
:D

Als je nog wat liggen hebt en je smaak even krom is als de mijne....ik durf er zelfs geld voor te geven en je ziet ze niet meer terug.

Ik weet dat er bij mn pa in de kast wel een paar leuke exemplaren liggen. De Batman cd van Prince is van metaal, rond, en in het zwart met Batman loge. Er staat een cd van Pink Floyd met een rood led lampje dat langzaam knippert. Volgens mij zit er ook een cd van de Stones tussen, die met die broek aan de voorzijde. Deze heeft een echte gulp.
Had de lp ook, Sticky Fingers heet die, daar ben ik mee opgegroeid; op dit soort momenten is het me duidelijk dat ik een ouwe lul ben. :D

Wij waren geen rijk of technologische geavanceerd nest, maar mijn ouders waren (en zijn) grote muziekliefhebbers dus een CD speler stond hoog op de verlanglijst. Voor hun 12 en een half jarig huwelijk was dat het geschenk van vrienden en familie: een hele mooie Yamaha CD speler. En, zo het lot het wil, won mijn moeder nog geen maand later een Akai CD speler bij een of andere actie in de lokale supermarkt. Die was dus voor mij! En mijn eerste CD? Welke anders dan...

1662208576892.png

:D

Als je nog wat liggen hebt en je smaak even krom is als de mijne....ik durf er zelfs geld voor te geven en je ziet ze niet meer terug.
cds die ik als dj al dubbel had. Dus vermoedelijk brian adams celine dion en ander groots werk. Je kent dat wel. Dingen die je nooooit meer hoopt te horen :)

Kocht mijn eerste CD in 1987, Faith van George Michael. Ik had toen zelf nog geen CD-speler, maar zette ‘m op tape bij een vriend. Dat heb ik een paar jaar gedaan totdat ik eind 1989 of begin 1990 een Kenwood kocht van 1000 gulden (DP-7010?). Daarna een Arcam Alpha 9 en momenteel m’n derde aan het gebruiken, een Arcam FMJ CD37.

Na Faith kwam al snel de boxset met alle Jean-Michel Jarre CDs en toen was het hek wel van de dam. Ergens in de eerste helft vd jaren ‘90 al m’n LPs weggedaan (had ik nu veel geld voor kunnen krijgen). Ondertussen heb ik ook weer een platenspeler, omdat moderne albums op vinyl net iets fijner kunnen klinken. Maar als er een fatsoenlijke, dynamische mastering op CD is, heeft dat medium (natuurlijk) nog steeds m’n voorkeur.

Back