Teenage Engineering Vinyl Cutter

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Zelf vinyl plaatjes maken! En dat voor 150,-, how cool is that?

Uitgebreid bericht op Amazona:

Screenshot 2022-09-30 at 14.57.56.png

Tsja. Hoop geld voor kinderspeelgoed, zie op de kwaliteit van de demo's afgaand geen echte meerwaarde voor een studio setup.

Screenshot 2022-09-30 at 15.46.12.png

wow cool zeg. Ik zie ook de plaatjes en cutting head die los te koop zijn.
Vraag me af hoe lang snijkop mee gaat.
Ik heb ook een midi controlled platen speler.
Dus als je op de plaat 1 sound openeemt dan kun je er 2.5 oct note per noot mee samplen. dus voor 2 zijdes 5 oct.
Dat lijkt me toch wel een leuk experiment.
Niets mis met noisy samples.

Maar ook leuk om met de kids dingen op te nemen.

Het is een leuke gimmick en misschien geinig als cadeau maar voor de rest is het niet veel en klinkt als een transistorradio van een niet al te beste kwaliteit, ook wel logisch voor 150 euro
Zag een clipje van dit ding, dan kan je 'm horen;

Hier een clipje van iemand die zelf met een 3d cutter en Arduino iets heeft gemaakt, klinkt alweer wat beter moet ik zeggen;

Laatst gewijzigd:
Blijft toch fascinerend... zo'n fysieke geluidsdrager als vinyl. CD's, mp3 files, streaming... Het is makkelijk, maar verder heeft het voor mij weinig waarde.

De drager heeft sowieso geen waarde voor mij.
Ik heb me altijd geërgerd aan de bijgeluiden als ik een plaat opzette.
Als je de naald liet zakken het 'vertrouwde gekraak' dat door velen wordt omschreven als karakter heeft mij nooit als zodanig bekoord.
Maar goed, ik ben ook geen persoon voor live optredens en concerten vanwege gefluit, meezingen etc.

Dat ligt aan mij, ik weet het, maar het maakt dat dit apparaat dus niet voor mij is. Bijgeluiden lijken zo'n beetje de core business van dit ding, dus ik laat het maar aan mij voorbijgaan.
Het idee vind ik op zich wel aardig, maar de uitvoering is navenant aan de prijs wat mij betreft.

Ik heb ook niks met platen of geluidsdragers an sich. Het gaat mij om de muziek. "Vinyl" (dat heette toen nog gewoon een LP) koop ik al sinds eind jaren 80 niet meer. De enige CDs die ik nog koop zijn speciale collector's editions/remasters met allemaal zut (boekjes, extra mixen, B-sides etc) erbij en misschien eens de nieuwe CDs van mijn favoriete bands voor de verzameling. Dat zal om het jaar of langer zijn. De enige CDs die ik nog wel eens draai zijn dingen die niet op Spotify staan. De magie van vinyl hoor ik niet, tenzij het de statische kraakgeluiden of nostalgie van stof in de groeven moet zijn ofzo.

Ja die karakteristieke bijgeluiden zijn ook eigenlijk irritant.. die ruis van cassettes, de dolby B/C/S die het wegfilterden maar het geheel toch doffer maakten. LP's met klikjes en plopjes waardoor je weer opnieuw moest starten met je opname, dat stof verwijder dingetje... Vroeger wilden we perfectie.

Nu hebben we perfectie in 24-bit audio, Flac files etc. en willen we weer die imperfectie. Oude samplers, lofi plugins..

Maar het idee van een fysieke geluidsdrager voor je tracks vind ik gewoon leuk. Als ik perfectie wil heb ik altijd de kopie in een flac file die af kan spelen. Ik kan nu kiezen... Wil je een ritje maken met old-timer of een moderne auto, een beetje dat idee... Als deze vinyl cutter normale kwaliteit vinyl produceerde zou ik hem kopen... Leuk man, hoesje eromheen ontwerpen... inlay etc.

Laatst gewijzigd:
Nu hebben we perfectie in 24-bit audio, Flac files etc. en willen we weer die imperfectie. Oude samplers, lofi plugins..
Nou ik niet hoor :D

Soms vind ik een lofi effectje best leuk op een spoor of als effect in een break of intro, maar ik hoef het zeker niet als ongevraagd en oncontroleerbaar 'bad' over mijn eindmix zoals we vroeger wel moesten.

Ik zie hier eigenlijk wel wat in.
Geluiden op plaat knallen en daarna opnemen voor in een sampler.

of... deze baby draaitafel in huis halen en lekker sc-c-c-c-c-ratchen!

Tsja. Je hebt interessante lo-fi en je hebt te-lo-fi-voor-gebruik. Als je wat ruis in je samples wilt kan je toch gewoon aan de slag met een cassetterecorder van een paar euro? Dit ding geeft je vooral een beetje sample in je ruis.

Back