USB-sticks loterij

clintrubber

Ouwe rot
in de ban
Sta me dit vraagje even toe, USB-sticks tenslotte in gebruik voor DAW etc:

Iemand nog ervaringstips met een merk / type USB-stick dat gewoon doet wat 'ie als allereerste moet blijven doen: blijven werken.
(snelheid is leuk, maar betrouwbaarheid veel belangrijker)

Zelf helaas inmiddels al de nodige merken op de zwarte lijst mogen zetten:

Kingston (32GB DataTraveler G4 wordt na een tijd niet meer herkend)
SanDisk (32GB Ultra Flair USB 3.0 metaal - wordt bizar heet)
Philips (witte oudere types, traag en ook na een tijdje gewoon stuk)
...

Die dingen kosten allemaal niet veel, maar als het stuk gaat heb je er niets aan. En yep, data op meerdere plaatsen zetten.

Loont het om in een andere prijsklasse te gaan zitten, of is het daar ook dezlfde loterij of het werkt en blijft werken?
Uiteraard nemen mensen doorgaans alleen de moeite om een review te plaatsen van een product als er iets mee aan de hand is, maar toch...
bij zowat elke stick zie je wel reviews met problemen... wat zijn de fabrikanten aan het uitspoken vraag je je af.

OK, tips welkom, dank!

Ik ben zeer benieuwd of er iets is dat echt goed blijft werken. De sticks die ik heb gebruikt (oa. ook Sandisk en Kingston) lieten het na een tijdje ook afweten. SD-kaartjes ook wel 'ns problemen mee gehad, maar wel minder vaak. Ouderwetse portable harde schijven, heb er enkele, nog nooit een probleem mee gehad.

Bedankt voor de reacties, ja kennelijk zijn USB-sticks dan weliswaar sneller en met meer capaciteit... maar tegenwoordig ook gewoon grilligere dingen geworden....

'k Heb hier ook nog steeds een hele oude USB-stick voor wat dingen in gebruik (uiteraard elder een backup), 'k durf het type etc niet te noemen, zul je net zien dat deze nu ook instort ;)

Ja, mechanische HDD's (op een Samsung na ) ook nooit veel problemen mee gehad.

Bedankt voor de T7 tip, komt nog wel eens elders van pas. Voor nu zoek ik een betrouwbare 'gewone' USB-stick ('pen drive').

Dank!

Ik koop deze altijd: Samsung BAR Plus.. snel, metalen behuizing, compact. Ik heb er sleutelhangers aan hangen zodat ik ze makkelijk kan terugvinden..

IMG_20221004_180836.jpg

Ik gebruik meestal Corsair flashdrives. Momenteel gebruik ik een Corsair Flash Voyager GTX 128Gb. Metalen behuizing, kan tegen een stootje. Daarnaast zeer hoge random schrijfsnelheid. Zelfs 4K is mogelijk met deze stick.

Hier het overzicht van Corsair zelf: https://www.corsair.com/us/en/Categ...Products_Storage_USBDrives&text=#rotatingText

Vaak zijn ze wel wat duurder dan gemiddeld. Mijn 128Gb stick kost 65 euro.

Ik koop deze altijd: Samsung BAR Plus.. snel, metalen behuizing, compact. Ik heb er sleutelhangers aan hangen zodat ik ze makkelijk kan terugvinden..

Super, dank je, de enige nadelen die ik in reviews zie staan zijn een mogelijk niet-zo-snel-als-aangekondigd en de wellicht soms wat krappe pasvorm...
Maar (voor de verandering) geen dingen over snel stukgaan, niet meer herkend worden etc, dus hopla, deze wordt het, bedankt!

Heb deze (maar dan in het model van 2017) gekocht. Al mijn samples staan er op aangesloten, en gebruik deze dan ook om m'n samples van af te spelen. Na 5 jaar doet ie het nog steeds. Zo nu en dan word ie wel heet, maar niet problematisch.

De rede dat ik het zo doe met m'n samplesis omdat ik had gelezen dat een HDD een bepaald aantal keren kan lezen/schrijven. Met deze oplossing had ik de hoop langer met mijn interne HDD te doen. Of dit waar is weet ik niet,aar beide doen het nog.

Ik gebruik meestal Corsair flashdrives. Momenteel gebruik ik een Corsair Flash Voyager GTX 128Gb. Metalen behuizing, kan tegen een stootje. Daarnaast zeer hoge random schrijfsnelheid. Zelfs 4K is mogelijk met deze stick.

Hier het overzicht van Corsair zelf: https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Storage/c/Cor_Products_Storage?q=:relevance:allCategories:Cor_Products_Storage_USBDrives&text=#rotatingText

Vaak zijn ze wel wat duurder dan gemiddeld. Mijn 128Gb stick kost 65 euro.
Ook bedankt voor deze tip. 32GB is voor m'n toepassing wel genoeg, 'k zag die GTX alleen voor die 128GB.

OK, Corsair houden we in gedachten. Voor nu die Samsung.

Dank!

Heb deze (maar dan in het model van 2017) gekocht. Al mijn samples staan er op aangesloten, en gebruik deze dan ook om m'n samples van af te spelen. Na 5 jaar doet ie het nog steeds. Zo nu en dan word ie wel heet, maar niet problematisch.

De rede dat ik het zo doe met m'n samplesis omdat ik had gelezen dat een HDD een bepaald aantal keren kan lezen/schrijven. Met deze oplossing had ik de hoop langer met mijn interne HDD te doen. Of dit waar is weet ik niet,aar beide doen het nog.

Ook bedankt! :okdan: Zo'n vorm lijkt me wel handig voor 'permanent ingestoken'.

koop dan gewoon een (interne) SSD, nog stuk sneller dan USB dan.
in elk geval is elk medium beperkt in lees/schrijven, maar heb meer vertrouwen in een SSD (extern of intern) dan zo'n usb stickje die uit zichzelf al fragiel is

Iemand nog ervaringstips met een merk / type USB-stick dat gewoon doet wat 'ie als allereerste moet blijven doen: blijven werken.
(snelheid is leuk, maar betrouwbaarheid veel belangrijker)
geen enkele zal blijven werken
nu heb ik zelf zelden sticks die kapot gaan, dus is de vraag eerder wat je specifiek doet met die sticks?

koop dan gewoon een (interne) SSD, nog stuk sneller dan USB dan.
in elk geval is elk medium beperkt in lees/schrijven, maar heb meer vertrouwen in een SSD (extern of intern) dan zo'n usb stickje die uit zichzelf al fragiel is

nu heb ik zelf zelden sticks die kapot gaan, dus is de vraag eerder wat je specifiek doet met die sticks?
Het is 5 jaar goed gegaan, en er was geen ruimte voor een interne ssd. Mede doordat het zo klein is, goedkoop en perfect werkt voor mijn doeleinden, werkt dit voor mij het beste.

'k Ben geen sloper, gewoon normaal gebruik.
Na netjes wachten tot-en-met alle lees- & schrijf-acties zijn afgerond doe ik daar bovenop nog een brave 'Eject' voordat ik de USB-stick verwijder,
maar geen idee of dat qua levensduur nu echt wat uitmaakt.

Toch lijkt de dag dat een stick ineens niets meer doet steeds wat vlotter te komen t.o.v. 'eerdere' USB-sticks.

Back