31 bands graphic eq

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Weet iemand hoe ik aan een goeie 31 bands graphic equalizer vst voor mac kan komen? De Anwidasoft vst doet het kennelijk niet in mijn DAW en de rest is allemaal free stuff voor windows. Google searches leveren ook al niets op, dus wellicht een gaatje in de markt? Maar wie weet bestaat er ergens op een obscuur plekje zoiets?

Begin van deze eeuw werkte ik nog met hardware en dan maakte zo’n 31 bands equalizer alles eenvoudig schoner, dieper, sprankelender en met meer definitie. (Sowieso een aanrader voor wie zelf mixt en mastered.) Die werkwijze wil ik terug, maar dan in de box. Hoeft niet free te zijn, wil er graag voor betalen. 30 banden mag ook :D

Mijn alternatief voor nu is Fabfilter EQ3: met een preset van 24 vaste banden (= de max) op 1/3de akkoord per band, en een Q van 5, en dan enkel met de gain schuiven. Maar je raakt snel iets aan en optisch zie ik toch liever schuifjes in dit geval.

Reaper geeft, in combinatie met de gratis SWS scripts, een heel fijne grafische EQ met (iig) meer dan 31 bands.

Ik ben even tot 37 gegaan hier.
Deze is dus ook grafisch en kan schalen, dus groter worden voor meer precisie.
Het mooie is, dat hij ook als VST beschikbaar wordt in andere DAW's
Schermafbeelding 2022-10-13 124449.jpg

Reaper ken ik alleen van naam. Daar ga ik vanavond even induiken. Dat ie als vst in andere daws bruikbaar is klinkt alvast veelbelovend. Thanks!
Het is een complete DAW (geen Ableton o.i.d. ,maar heel geschikt voor multitrack recording en mixen / masteren EN erg goedkoop EN heel zuinig met resources van je machine)
Met als bijvangst een aantal VST's die ook in andere DAWS te gebruiken zijn.
Ik gebruiker Reaper en Reason beide, Reaper vooral voor opnemen van multitracks.

@Montfrooij Reaper kan zeker wat zijn voor mij, vooral als de CPU laag blijkt :). Ik werk momenteel in de niet zo bekende DAW "Mulab", en hoewel je daar alles in kan wat ik nodig heb, is niet alles optimaal en zijn er wat rare quircks. 'k Wil sowieso gaan overstappen op iets anders als ik in de loop van volgend jaar een nieuwe mac neem. Aan vsts verder geen gebrek; heb daar het nodige in geinvesteerd; veel van Fabfilter, Arturia, Klevgrand, Sonimus, Nomad, Black rooster, Klanghelm.

@Montfrooij Reaper kan zeker wat zijn voor mij, vooral als de CPU laag blijkt :). Ik werk momenteel in de niet zo bekende DAW "Mulab", en hoewel je daar alles in kan wat ik nodig heb, is niet alles optimaal en zijn er wat rare quircks. 'k Wil sowieso gaan overstappen op iets anders als ik in de loop van volgend jaar een nieuwe mac neem. Aan vsts verder geen gebrek; heb daar het nodige in geinvesteerd; veel van Fabfilter, Arturia, Klevgrand, Sonimus, Nomad, Black rooster, Klanghelm.
Wat ik bij Reaper merk is dat het erg goed te customizen is.
Elke handeling die je vaker doet, kun je als actie opslaan.
Veel acties zijn ook al bedacht door anderen (via die gratis SWS scripts krijg je die erbij).
Ook de look and feel kun je helemaal aanpassen met templates.
Dat gaat heel ver, tot het gedrag van muiskliks bij specifieke onderdelen aan toe.

De prijs is schrikbarend laag in vergelijking met andere mainstream daws en je krijgt om de paar weken wel een update met nieuwe dingen (en fixes) er in.
Ik heb geen aandelen ofzo, maar vind hun manier van werken erg prettig.

Je ziet heel veel grote jongens overstappen naar Reaper (althans, dat lees en zie ik) en als je nu vooral met VST's werkt om te 'creëren' dan past Reaper daar goed bij (Reaper zelf heeft weinig instrumenten oid)

Weet iemand hoe ik aan een goeie 31 bands graphic equalizer vst voor mac kan komen? De Anwidasoft vst doet het kennelijk niet in mijn DAW en de rest is allemaal free stuff voor windows. Google searches leveren ook al niets op, dus wellicht een gaatje in de markt? Maar wie weet bestaat er ergens op een obscuur plekje zoiets?

Begin van deze eeuw werkte ik nog met hardware en dan maakte zo’n 31 bands equalizer alles eenvoudig schoner, dieper, sprankelender en met meer definitie. (Sowieso een aanrader voor wie zelf mixt en mastered.) Die werkwijze wil ik terug, maar dan in de box. Hoeft niet free te zijn, wil er graag voor betalen. 30 banden mag ook :D

Mijn alternatief voor nu is Fabfilter EQ3: met een preset van 24 vaste banden (= de max) op 1/3de akkoord per band, en een Q van 5, en dan enkel met de gain schuiven. Maar je raakt snel iets aan en optisch zie ik toch liever schuifjes in dit geval.
Welke DAW gebruik je?

Mulab is behoorlijk obscuur en onbekend, en sommige dingen werken even wat anders dan "normaal". Er zit een soort modulaire patchbay onder waarmee je van alles kan doorlussen. En 't is goedkoop. Da's waarom ik er ooit mee gestart ben toen ik even wat minder te besteden had.

Back