Welke gitaar vst's raden jullie aan?

Ja, ik heb ook nog die Beatles songs op zolder liggen en Eagles enz maar echt wat meer dan liedjes gitaarspelen is toch een ander verhaal, ben nooit echt een gitarist geweest.
Ik probeerde dan wel 'ns met simpele bluesjes mee te spelen en zolang dat wat eenvoudige akkoorden waren ging dat wel op mijn amateuristische manier.
Ook sommige PF songs zijn heel simpel qua akkoorden en de Stones ook enz maar zo'n Gilmour solo is toch ff wat anders, daarom is hij muzikant en zit ik in m'n hobbykamer wat te pielen. :D
Zoiets zou ik prachtig vinden maar dat heb ik nooit gekund blues dus luister ik er af toe maar naar. :dj::)
Blues meespelen is mogelijk als je de pentatonische toonladder kent en dan weet in welke key je moet beginnen, er zijn 5 posities maar het leren van 1 positie is al genoeg om complete solo's te spelen, het kost wat tijd maar uiteindelijk baart oefening kunst. Maar hoe Gilmour zijn solo's speelt kan vrijwel niemand, hij is een perfectionist, zijn sound is haast onmogelijk na te maken en hoe perfect hij zijn snaren buigt is echt een kunst. Briljante gitarist. Maar inderdaad zijn het wel meestal simpele akkoorden en blues scales die ze gebruiken.

Maar hoe Gilmour zijn solo's speelt kan vrijwel niemand, hij is een perfectionist, zijn sound is haast onmogelijk na te maken en hoe perfect hij zijn snaren buigt is echt een kunst. Briljante gitarist. Maar inderdaad zijn het wel meestal simpele akkoorden en blues scales die ze gebruiken.
Ja klopt, maar zo simpel als een bluesje is het dus niet want dan zou iedereen spelen als Rory Gallagher of Robin Trower en David Gilmour want geef je die jongens een gitaar van 100 euro dan klinken ze nog zoals je ze kent van platen, eventuele effectapparatuur meegerekend dan en je herkent ze meteen door hun frasering en accenten, een bepaalde manier van spelen, da's met jazz muzikanten net zo.
En waarom is dat; omdat hun het vermogen hebben om dat wat in ze opkomt direct te vertalen op de gitaar, er zit niets tussen en dan wordt het een intuïtief proces waarvan uit ze ook elk moment kunnen improviseren, dan krijg je een "signature sound" en da's anders dan anderen die er echt voor moeten werken.
Des te makkelijker en directer je je stem kan vertalen op je instrument des te meer zal je je "eigen stem" hebben en klink je zoals je bent.
Daarom klinken veel shredders allemaal hetzelfde want als je feilloze techniek hebt en alle toonladders beheerst dan lijkt het indrukwekkend maar vaak is het zielloos en hoor ik liever iemand als Gallagher of Gilmour dan Ingwie Malmsteen of zo.
Het is net als met voorlezen; lees je simpel de tekst op of leg je accenten en fraseringen tijdens het verhaal, verdraai je je stem af en toe en verander je van toonhoogte zo nu en dan want dat is waarmee je een verhaal een eigen invulling geeft.

dan krijg je een "signature sound" en da's anders dan anderen die er echt voor moeten werken.
Klopt helemaal. En dan noem je ook gelijk 2 van mijn idolen, Gilmour en Gallagher, jammer dat laatst genoemde er niet meer is, wat hij uit zijn compleet versleten gitaar haalde was onmenselijk. Overigens bedoelde ik dat je met de scales een blues solootje kan spelen, maar het niveau bereiken van de grootheden is misschien maar voor 0,5% van de gitaristen weg gelegd.

Op zich is zelf spelen het leukst maar ik heb bijv al zo'n funky guitar vst van NI en da's wel handig wnat funky spelen op een keyboard is een beetje lastig natuurlijk maar voor het gewone werk, beetje slow rock/blues enz dan is een gewone vst prima.
Oké was mij niet duidelijk.

Hoorde laatst eentje die erg goed klink: NI Session Guitarist - Electric Mint
Maar al die patterns en chord progressions erbij hoeft van mij dan weer niet.
Ik wil gewoon een vette gitaar sound om een solootje mee te kunnen spelen. :)

Hoorde laatst eentje die erg goed klink: NI Session Guitarist - Electric Mint
Ik vind de NI bundles ook goed, het klinkt behoorlijk natuurgetrouw vind ik.
Maar al die patterns en chord progressions erbij hoeft van mij dan weer niet.
Ik wil gewoon een vette gitaar sound om een solootje mee te kunnen spelen.
Ja kan me voorstellen maar je hoeft de presets niet te gebruiken natuurlijk, da's voor mensen die niet zo goed keyboard spelen en toch wat leuke akkoorden of rifs willen.
Als ik het me goed herinner speel jij toch klassiek piano, dan kan je ook de noten en akkoorden zelf inspelen dus dan open je de vst en speel je gewoon op je keyboard wat je wil en met de sound die je lekker vind.
Ik denk dat ik even op black friday wacht want dan zijn vaak al de NI bundles voor de helft van de prijs.

Gilmour en Gallagher, jammer dat laatst genoemde er niet meer is, wat hij uit zijn compleet versleten gitaar haalde was onmenselijk.
Ooit was Rory Gallagher het tweede concert in m'n leven waar ik naar toe ging in 1974, ik heb 'm 4 keer gezien bij elkaar.
Een concert van hem was wel een belevenis, zo'n energie had die band en hij zelf ook natuurlijk.
Ik weet nog wel die eerste keer dat ik 'm zag dat ik me verbaasde over de lengte van de gig, die duurde iets van 2 1/2 uur hij speelde dan eerst een flinke tijd electrisch met de band en dan speelde hij solo een akoustische set met oa 99% alcohol en dan was er al bijna 2 uur gepasseerd en kwam de band nog een toegift geven en je verwacht dan nog 1 of 2 songs maar speelde hij weer ruim een half uur.
Je merkte aan alles dat optreden was z'n lust en z'n leven en hij vertelde ooit in een interview in Oor dat hij nog wel langer wilde spelen maar dat de fans meestal te moe waren en dat ze dan maar stopten. :D

Back