Even voorstellen

Douter

Nieuwkomer
Hallo allemaal, Wouter hier. Ik ben 21 jaar en studeer 'Software Engineering' in Leeuwarden. Sinds een jaar of twee veel bezig met het mixen/DJ'en van muziek, zowel digitaal als vinyl. Dit voornamelijk met House en Techno. Wel het goede spul uiteraard. Nu ben ik al een tijdje geintresseerd in productie & hardware, maar zelf helaas nog geen kans en tijd gehad hier mee aan de slag gegaan. Dus nu hoop ik dat eindelijk de tijd rijp is. Een collega rade mij de 'ableton push 2' aan. Ook omdat ik al eens met ableton gewerkt heb. Ik hoop deze hier op de MP te kunnen vinden. Verder zou ik advies willen hebben over welke hardware ik verder nog aan moet schaffen om mijn setup zo vloeiend en modulair mogelijk krijg.
Bedankt voor het lezen ;), en een fijne voortzetting van jullie dag.

Groetjes Wouter!

Laatst gewijzigd:
Welkom Wouter.
Ik kan je een Launchcontrol XL aanbevelen als je Live makkelijk wilt kunnen aansturen, zowel voor je tracks als voor je plugins en je kan templates maken precies zoals jij wilt.
Het mooie is dat die ook nog 'ns ongeveer vanaf zo'n 100 euro tweedehands al te vinden zijn.
Forumlid @bombario draait ook op die manier met een liveset dus ik denk dat qua optreden met de Launchcontrol XL hij je wel goede tips kan geven.

Welkom Wouter.
Ik kan je een Launchcontrol XL aanbevelen als je Live makkelijk wilt kunnen aansturen, zowel voor je tracks als voor je plugins en je kan templates maken precies zoals jij wilt.
Het mooie is dat die ook nog 'ns ongeveer vanaf zo'n 100 euro tweedehands al te vinden zijn.
Bedankt voor je reactie en tip!

B
Laptop, Push, LaunchControl XL en een audio-interface: veel meer heb je in eerste instantie niet nodig. Dat kun je bovendien makkelijk meenemen 👍
Ik ga het gelijk op mn lijstje zetten, ik zag ook al mensen voorbijkomen met een voet padaal om ableton te besturen. Launchpad XL klink als een goede toevoeging! Die zijn ook erg breed configureerbaar

Ik zag ook al mensen voorbijkomen met een voet padaal om ableton te besturen. Launchpad XL klink als een goede toevoeging! Die zijn ook erg breed configureerbaar.
Pedaaltjes zijn ook leuk ja, en klein. Mijn hele set-up past in een rugzak en dat is ideaal.

Enig nadeel van de LaunchControl is dat je niet kunt zien welke knop aan welke parameter is gekoppeld. Bij 3 knoppen onthoud je dat wel, maar als je er 10 gebruikt is dat lastiger. Zeker in het donker in een live-situatie. Daar moet ik nog iets op bedenken.

Welkom!!

Wat betreft footcontrollers.. Iemand die ik ken en ook met Ableton werkt heb ik een Icon G-board geadviseerd toen hij me naar een compacte midi footcontroller oplossing zocht. Hij had toen de Behringer FC1010 maar was er niet ok mee en die ging ie weer wegdoen nadat ie het Icon G-board had.. Zelf gebruik ik em ook voor live om een DJ programma aan te sturen.. maar da's meer omdat ik dan met twee handen een muziekinstrument bespeel. Ik blijf het in de praktijk toch lastig vinden.. je bent toch afgeleid en moet even naar je voeten kijken of je niet per ongeluk op de verkeerde knop zit.. wel een heel compact ding verder.. maar ik zou het toch met mijn handen doen binnen Ableton.. :)

Als tegenhanger voor Push (of zelfs als extensie) zou je ook nog de Akai APC40II kunnen kiezen.. Voor produceren is een Push echt da bomb.. super hoe je nootjes kunt tweaken met de grafische info op het scherm en een clip kunt opbouwen.. Een APC is daarentegen veel meer een performance mixer en meer toegespitst op DJen.. de mogelijkheid om clips aan een crossfader toe te wijzen bv.. Hij ondersteund standaard niet de super intuïtieve gridsequencing van de Push.. er zijn wel wat templates te vinden her en der maar dit haalt het in verste verte niet bij de Push gridsequencing..

Oh.. en endless encoders met led response zijn ook meerwaarde vind ik, vooral live!! De midi fighter twister is ook een super ding.. jammer is dat ze geen display eronder hebben voor de functie.. maar bij een Push staat er ook soms maar wat onder.. ik ben er zelf nog niet achter hoe je dit kunt editen.. maar de default device parameters delete je toch meestal en consequent een volgorde voor jezelf proberen aan te houden.. Het filter / filter env.. en de FX sends zijn dingen die je het meest gebruikt doorgaans.

De midi fighter is wel 'n beetje een hoark.. dat ding kun je compleet customisen en gebruiken voor alle parameters binnen Ableton.. daar waar op de Push de encoders track (Device of mixer) georiënteerd zijn.. encoders hebben ook een druk functie.. super verwarrend als je een oud project opent maar als em letterlijk en figuurlijk een vaste functie hebt gegeven heel VET en flexibel..

Launchpad XL
Launchcontrol XL

Enig nadeel van de LaunchControl is dat je niet kunt zien welke knop aan welke parameter is gekoppeld. Bij 3 knoppen onthoud je dat wel, maar als je er 10 gebruikt is dat lastiger. Zeker in het donker in een live-situatie. Daar moet ik nog iets op bedenken.
Vind ik ook, als je rustig thuis zit dan maakt dat niet uit maar bij een liveset moet je blindelings kunnen bedienen.
Je kan een klein usb bureau led lampje met zo'n flexibel armpje met instelbare sterkte erop richten dan zie je wat je doet.
Verder denk ik dat je zoveel als mogelijk een beetje een vast template moet hebben zodat je dat in ieder geval op een rijtje hebt en als je dan een paar uitzonderingen een keer hebt dan van tevoren even een paar keer met die plugins oefenen zodat ze in je systeem zitten en niet meteen heel veel controls aan je uitzondering koppelen maar een beetje simpel houden.

Een alternatief is een faderfox, dan heb je een schermpje en kan je je controls ook een naam geven en krankzinnig veel controls erin zetten maar die kost weer 300 euro.
Er zijn verschillende modellen; Faderfox home

Laatst gewijzigd:
Launchcontrol XL

Vind ik ook, als je rustig thuis zit dan maakt dat niet uit maar bij een liveset moet je blindelings kunnen bedienen.
Je kan een klein usb bureau led lampje met zo'n flexibel armpje met instelbare sterkte erop richten dan zie je wat je doet.
Verder denk ik dat je zoveel als mogelijk een beetje een vast template moet hebben zodat je dat in ieder geval op een rijtje hebt en als je dan een paar uitzonderingen een keer hebt dan van tevoren even een paar keer met die plugins oefenen zodat ze in je systeem zitten en niet meteen heel veel controls aan je uitzondering koppelen maar een beetje simpel houden.

Een alternatief is een faderfox, dan heb je een schermpje en kan je je controls ook een naam geven en krankzinnig veel controls erin zetten maar die kost weer 300 euro.
Er zijn verschillende modellen; Faderfox home

Dat is wel een extreem handig dingetje! :okdan: Ook die nietszeggende, soms cryptische namen ben je kwijt omdat je ze kunt hernoemen op het ding zelf.. Laatst route ik een Plug binnen PUSH aan de encoders en er stonden alleen nummers bij.. :D Ik ben nog niets tegengekomen om dat te editen binnen Ableton, iemand die dit toevallig weet? :engel:

Nog even over Faderfox EC4.. voor zover ik begrijp uit die video is er geen mogelijkheid om namen te editen voor devices..

Nog even over Faderfox EC4.. voor zover ik begrijp uit die video is er geen mogelijkheid om namen te editen voor devices..
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd, ik weet alleen dat je van alles een naam kan geven maar misschien dat nou net niet.:stupid
Faderfox maakt nog meer controllers, misschien dat een andere dat wel doet?:eureka:

Nog even over Faderfox EC4
Een overtreffende trap van de EC4 vind ik de Electra One. Die heb ik inmiddels twee en is echt ontzettend flexibel. Zeker als je als @Douter software engineering studeert je daar behoorlijk op los kunt gaan om 'm te customizen naar eigen inzicht. Ik gebruik ze als standaard MIDI controllers maar zou niet meer terug willen naar controllers met ongelabelde knoppen.

Dat is wel een tandje hoger qua prijs al blijf ik die touchscreens glibberig vinden voor on stage.. beetje weinig fysieke controls maar zeker interessant ding ja. Is er ook een template voor Ableton?? Ik begreep dat ie meer voor hardware synths is..
Ik heb ook een Touchable account voor de iPad, is speciaal voor Ableton maar merk dat ik het eigenlijk nooit echt meer gebruik.. fysieke knoppen is toch wat fijner. :)

Deze zit iets hoger in prijs.. is nog groter..

Ik begreep dat ie meer voor hardware synths is..
Nee, ik gebruik 'm juist alleen voor softsynths. Ik heb van een flink aantal synths (oa die van de Arturia Collection) templates gemaakt zodat je nagenoeg alle virtuele knoppen ook met echte knoppen (op de Electra) kunt bedienen. Of bijvoorbeeld de Bento van Gleetchlabs. Eigenlijk zit dan elke parameter (leesbaar!) onder een knop. Zeker als je een bepaalde syynth template wat meer gebruikt dan vlieg je er bijna net zo snel doorheen als op een hardware synth. Hij heeft misschien maar 12 knoppen maar dat is eigenlijk nauwelijks beperkend doordat alles snel te switchen is. En zeker voor live gebruik je waarschijnlijk toch maar een paar parameters, niet alle beschikbare.

Deze zit iets hoger in prijs.. is nog groter..
Volgens mij is deze meer een leuk idee dan iets anders, ik geloof dat die überhaupt nog niet verkocht wordt? De Electra heeft een behoorlijk actieve (en enthousiaste) user base.

Back