Trappist in de koelkast?

Westvleteren flesjes zijn wel weer wat professioneler geworden nu ze ook meer zijn gaan produceren. Ik herinner me nog een vintage flesje bij Mr. Hop in Venray, daar zat een label op wat met een dot matrix printer geprint was. Meer dan 100 euro vroegen ze er voor, da's ook weer geen knettergekke prijs....maar toch maar laten staan :)
Ook vet kans dat het helemaal geen Westvleteren was dan.

Is een pilotproject van een jaar van Westvleteren:

"Dankzij de gestructureerde distributie zullen bierliefhebbers in Nederland het gegeerde trappistenbier bij de slijter aan een normale, eerlijke prijs kunnen aankopen. Op die manier willen de monniken de distributie beter spreiden, de markt transparanter maken en de illegale woekerhandel in Trappist Westvleteren op de Nederlandse markt terugdringen."

Ik heb ze ook weleens gekocht voor tussen 10 en 15 Euro bij speciaalhandels. Ik proefde iig geen verschil met die nu bij onze slijter liggen voor 5 Euro.

Dat heb ik ook eens gedaan, een 8 en een 12 bij Bert's Bierhuis in Utrecht. Die 8 vond ik helemaal niet lekker, de 12 juist wel. Maar nou ook niet zooo dat ik die 10-15 euro er voor over heb. Maar ja, ik hou ook het meest van makreel en schouderkarbonade.

Ik heb de Westvleteren nog niet gezien bij onze slijter(s), maar ik heb er ook niet echt hard naar gezocht. Wil het toch wel eens proberen naast de Sint Bernardus om ze 1:1 te vergelijken.

Wil het toch wel eens proberen naast de Sint Bernardus om ze 1:1 te vergelijken.
Ik heb ze eens op dezelfde avond geprobeerd, ik vond het verschil niet erg groot. Westvleteren geeft wel meer een gevoel van een "maaltijd" op te hebben, Bernardus lijkt dat wat minder te hebben.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja, dat wil ik dus eens ondervinden. Ik heb de Westvleteren 8 en 12 ooit eens gekocht en geproefd en ik koop regelmatig de St. Bernardus 12, maar dus nooit tegelijkertijd in huis gehad. Ben erg benieuwd naar een directe vergelijking.

Zet er gelijk ook een Rochefort naast. Wat spa rood, brood (en een neutralere kaas, why not!) om de mond te neutraliseren.

Je moet ook zorgen dat de temperatuur waarop je proeft gelijk is en dat je je bier geleidelijk aan laat opwarmen terwijl je meerdere proefrondes doet. Het verschil tussen een koude Rochefort en een warme Rochefort is groter dan het verschil tussen een Westvleteren en Rochefort op de zelfde temperatuur. Ook ontwikkelen zich bepaalde smaken en smaakdefecten alleen op bepaalde temperaturen. De Westvleteren vind ik op alle temperaturen lekker, de Bernardus vond ik warm wat minder.
  • Gelijke glazen, nat gespoeld van te voren
  • Gelijke hoeveelheden inschenken op de zelfde manier
  • Uit het onderste schap van de zelfde koelkast, achteraan gezet (bij de deur fluctueren de temperaturen meer)

En het liefst bij volle maan.
Naakt, dat was ik nog vergeten, naakt. Ingesmeerd met Scheldeklei om ongewenste insecten tegen te houden.

Maar het is goed bedoeld advies, net zoals dat je geen TV's kunt vergelijken bij de TV boer als de goedkopere TV expres slecht ingesteld staat.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Rochefort 10' ben ik geen enorme fan van, mij teveel biersoep. Heb toch liever bier dat wat makkelijker wegklokt dan dat dikke spul dat in de strot haakt.

Naakt, dat was ik nog vergeten, naakt. Ingesmeerd met Scheldeklei om ongewenste insecten tegen te houden.

Maar het is goed bedoeld advies, net zoals dat je geen TV's kunt vergelijken bij de TV boer als de goedkopere TV expres slecht ingesteld staat.
Nou ja, ik ambieer geen diepgravend wetenschappelijk onderzoek, maar zal uiteraard zorgen dat beide bieren op dezelfde temperatuur zijn als ik ze inschenk en dat ik 'het palet kan reinigen' tussen de soorten door.

Rochefort 10' ben ik geen enorme fan van, mij teveel biersoep. Heb toch liever bier dat wat makkelijker wegklokt dan dat dikke spul dat in de strot haakt.
Rochefort 8 is mijn favoriete (makkelijk te verkrijgen) speciaalbiertje, de 10 vind ik er ook net wat over.

Rochefort 8 is mijn favoriete (makkelijk te verkrijgen) speciaalbiertje, de 10 vind ik er ook net wat over.

Hier ook. Het hogere percentage van de 10 drukt de goede smaak van het bier wat naar de achtergrond, denk ik. Daarom liever de 8, die heeft een hele goede balans wat dat betreft.

Ha, mijn lokale onafhankelijke slijterij had ook Westvleteren in het schap voor €5 de fles (de Westvleteren 12). Meteen ingeslagen. Sint Bernardus 12 heb ik ook nog steeds dus in principe kan de vergelijking aanvangen, maar ik wacht even op een geschikt moment 🥴

Haha ik zal proberen de marteling zo kort mogelijk te houden, maar het zijn wel 2 zware jongens dus daar moet ik wel even goed voor gaan zitten.

Schik en ontzetting!! :( Ik had voor mijzelf voor vanavond een Duvel in gedachten, maar nu zie ik dat ik per ongeluk een Duvel IPA heb aangeschaft: Duvel Tripel Hop Citra Belgian IPA. Ik zal wel een paar slokjes proberen, maar dit belooft niet veel goeds. Moet nu echt ieder biermerk IPA's gaan uitbrengen?!

Schik en ontzetting!! :( Ik had voor mijzelf voor vanavond een Duvel in gedachten, maar nu zie ik dat ik per ongeluk een Duvel IPA heb aangeschaft: Duvel Tripel Hop Citra Belgian IPA. Ik zal wel een paar slokjes proberen, maar dit belooft niet veel goeds. Moet nu echt ieder biermerk IPA's gaan uitbrengen?!
ik had dat ook een keer bij Lachouffe. Maar ondanks ik dat niet wou vond ik hem best lekker. Let op Groene labels, dat zijn vaak IPA's.

Afgezien van die groene "D" op de achtergrond ziet die er als een gewone Duvel uit, maar nu ik 'm toch in huis heb zal ik hem een kans geven.

Back