Trappist in de koelkast?

Een goed biertje kan ik echt wel waarderen, maar koffie blijft gewoon m'n favoriete drankje. :koffie: Dat gaat niet veranderen.

Een uur later doet de smaak van de koffie er vast niet meer zoveel toe, denk ik. Ik zet m'n koffie sterk, maar ook niet zo sterk! :D

deze is ook erg lekker heb ik net ondervonden:

1695503665340.png

Ken alleen deze:

En die smaakt goed. Het bijbehorende glas is ook leuk:

Ken alleen deze:

En die smaakt goed. Het bijbehorende glas is ook leuk:

Ja ik kon ook alleen die Tremens, ik ben die Nocturnum in NL nog niet tegen gekomen, ik had hem uit BE gehaald. Dat glas is wel echt een hebbedingetje! Er is ook een Delerium kroeg in het Centraal Station van A'dam overigens.

Ja ik kon ook alleen die Tremens, ik ben die Nocturnum in NL nog niet tegen gekomen, ik had hem uit BE gehaald. Dat glas is wel echt een hebbedingetje!

Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik de speciale bieren die ik niet ken en graag nog zou proeven moet bestellen of ervoor op reis moet omdat de supermarkt of mijn slijter ze ook niet heeft. Dat komt er dan niet meer van. Er zijn er nu zo'n twintig die ik heel lekker vind, en eigenlijk is me dat ook wel genoeg.

Er is ook een Delerium kroeg in het Centraal Station van A'dam overigens.

Ziet er supergezellig uit. :mega:

Gezien de locatie betaal je waarschijnlijk voor 1 glas net zoveel als voor een compleet sixpack bij slijter of supermarkt, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk. Al zou ik zelf paar straten verder naar In de Wildeman gaan, daar hebben ze heel veel speciaalbieren en is nog niet geheel overlopen door toeristen (de laatste keer dat ik er was tenminste, is ook al weer een paar jaar terug)

Bierproeflokaal "In De Wildeman" ziet er ook goed en gezellig uit. Maar ik kom zelf vanwege de drukje al jaren enkel nog maar in Amsterdam als het niet anders kan. Jammer - want het is een mooie stad.

Ik kwam er vroeger heel veel en heb er zelfs een tijdje gewoond, maar tegenwoordig vermijd ik het ook als de pest. Het centrum is verworden tot een soort toeristisch pretpark met dito publiek, aanbod en prijzen. Maar goed, mocht je er toch eens verzeild raken ... In de Wildeman is/was altijd een aanrader.

Mij is opgevallen dat veel van de smaak beleving afhangt van wat je eventueel ervoor gegeten of gedronken hebt
Als je dorst hebt smaken ze inderdaad beter ;)
Wat ook nogal wat uitmaakt is de temperatuur waarop je ze drinkt. Koelkast 5 graden is prima voor pils, maar speciaalbier smaakt nergens naar als je het zo ver afkoelt. Dus niet te veel koelen of even laten opwarmen. De vuistregel schijnt te zijn dat alcoholpercentage ongeveer gelijk moet zijn aan drinktemperatuur.

Ja ik kon ook alleen die Tremens, ik ben die Nocturnum in NL nog niet tegen gekomen, ik had hem uit BE gehaald. Dat glas is wel echt een hebbedingetje! Er is ook een Delerium kroeg in het Centraal Station van A'dam overigens.

Daar wilde ik laatst nog eens heen en die is dicht

Hertog-Jan-Tripel.png

Deze gehad. De pils van Hertog Jan is één van de betere, dus was ik wel nieuwsgierig naar hun tripel. Mij smaakte het, maar kan me voorstellen dat niet iedereen deze kan waarderen. Weinig zoet of iets van een fruitige smaak, een wat bittere smaak is onmiddellijk aanwezig als je het proeft. Het is tamelijk "recht voor z'n raap", en niet echt verfijnd. Om het maar zo uit te drukken. Lijkt me lekker bij de hutspot, bijvoorbeeld. Voor een tripel om echt 'ns voor te gaan zitten kies je iets anders.

Eerder van brouwerij Maallust uit Veenhuizen had ik al 'ns hun tripel, de 'Zware Jongen'. Vanavond deze:

Maallust-1818.jpg

de quadrupel van deze brouwerij. Smaakt uitstekend, maar had dezelfde ervaring ermee als de Rochefort 8 versus Rochefort 10. Net als bij de laatst genoemde is deze van Maallust eigenlijk net iets te sterk. Een hoger percentage, de alcohol verdringt daardoor iets de eigenlijke smaak van het bier. Dat is een beetje jammer. M'n toppers tot nu toe blijven de Rochefort 8 en de 'Zware Jongen' op de eerste en tweede plaats.

Back