Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

Er was een tijd dat ik op een LP die ik tweedehands kocht heel goed kon herkennen of krassen serieus waren of dat het er erger uitzag dan dat het in de praktijk was. Ik voelde dan ook met mijn hand over het oppervlak van de plaat. Het ergste was eigenlijk als mensen hun LP verminkt hadden met van die vage reinigingsvloeistof die ook een tijd heel populair was. En daar lette ik dan ook op of ik daar nog sporen van kon zien. Ik was vroeger echt een vinyljunk en heb nog steeds zo'n 1800 LP's. Maar ik draai ze bijna nooit meer. Alleen de hoezen zouden voor mij nog een reden zijn om een LP te kopen. Digitaal klinkt véél mooier. Stil is echt stil bij digitaal. Dus de dynamiek is veel beter dan bij een LP. Je hoort digitaal veel meer details. Dat herinner ik me ook nog van vroeger toen ik voor het eerst een cd hoorde van een LP die ik al heel goed kende. Ik hoorde ineens allemaal nieuwe details. Verder heb je met digitaal geen last van krassen en tikken. Zelfs als ik LP's digitaliseer die nooit officieel gedigitaliseerd zijn klinken ze na mijn computer bewerking beter en gedetailleerder dan de originele LP. En daar komt dus nog een voordeel van digitaal naar boven. Je kunt veel dichter bij de originele opname in de studio blijven. Op LP's moest er ook altijd veel bas uit de mix gehaald worden omdat anders de groeven te "bochtig" werden waardoor de kans groter was dat de naald zou overspringen. Of de plaat blijft hangen. (Nog een nadeel van LP's t.o.v. digitaal). En ook werd de muziek tegen het einde van de plaat anders gemixt omdat daar de groeven een te sterke hoek maken (kleinere cirkel) waardoor je bij bepaalde frequenties (vooral koorklanken e.d.) in de muziek dan ook een op de maat van de muziek mee krassend geluid kreeg. En ten slotte : digitaal is ook nog eens heel veel goedkoper dan vinyl tegenwoordig. De prijzen van nieuw vinyl zijn echt belachelijk hoog. Maar daar staat dan wel tegenover dat een mooie uitklaphoes van een LP niet te evenaren is. Dat was bij de overgang naar CD al heel erg jammer. En over digitale files zullen we het maar helemaal niet hebben. Dus mijn favoriete combinatie is dan ook als ik de LP ook fysiek heb, om de digitale file te draaien met de LP hoes in mijn handen.Het valt vaak nog mee hoe het dan klinkt. Een paar oppervlakkige krassen hoeft geen probleem te zijn.
Ik zou het er niet op wagen. Als een plaat er zo erg aan toe is, zou ik hem lekker laten liggen. Trouwens hoeveel houtlijm heb je wel niet nodig om een hele plaat in te smeren. Dat kost misschien wel meer dan de plaat waard is.iemand die oude vieze platen schoonmaakt met gewone houtlijm: dun laagje erop nachtje drogen en in 1 go eraf, klaar.
Knosti is altijd wel goed, Okki Nokki ook wel. Ik zou zelf nooit kraanwater of glassex gebruiken om platen schoon te maken.Reinigingsvloeistof als in knosti (eenmalig gebruik om een vieze plaat te reinigen) is niet het probleem tenzij je een vreemd eigen brouwsel gebruikte, het probleem was "nat afspelen" vloeistof en dan met name LencoClean wat inderdaad een tijd (maar dat zullen de 80s geweest zijn) populair was als manier om zonder kraakjes af te spelen. Om in de jaren daarna alleen maar kraakjes van de resten in de groef te hebben...
Grappig: daar kijk (luister) ik honderd procent omgekeerd tegenaan.Digitaal klinkt véél mooier. Stil is echt stil bij digitaal. Dus de dynamiek is veel beter dan bij een LP. Je hoort digitaal veel meer details. Dat herinner ik me ook nog van vroeger toen ik voor het eerst een cd hoorde van een LP die ik al heel goed kende. Ik hoorde ineens allemaal nieuwe details.