Waar zijn alle cd's en LP's gebleven?

BEter of slechter dan de CD, dat hangt dan grotendeels af van de CD versus LP master tov jouw smaak.

Ik luisterde een poosje via YouTube Music, in de veronderstelling dat ik het kwaliteitsverschil toch niet hoor. Tot ik hetzelfde album afspeelde op cd. Damn, dat had ik niet verwacht! Sindsdien draai ik weer lekker cd'tjes en koop ik er regelmatig een.

Ik hoor de verschillen tussen streaming, LP en CD ook wel als ik er echt voor ga zitten, maar in de meeste gevallen speelt muziek op de achtergrond terwijl ik iets anders doe. Moet zeggen dat ik over het algemeen die 2% niet significant genoeg vind om speciaal voor een versie te kiezen maar pak ik eerder wat op dat moment het handigst uit komt of waar ik zin in heb.

Ik luisterde een poosje via YouTube Music, in de veronderstelling dat ik het kwaliteitsverschil toch niet hoor. Tot ik hetzelfde album afspeelde op cd. Damn, dat had ik niet verwacht! Sindsdien draai ik weer lekker cd'tjes en koop ik er regelmatig een.
Ik hoor de verschillen tussen streaming, LP en CD ook wel als ik er echt voor ga zitten, maar in de meeste gevallen speelt muziek op de achtergrond terwijl ik iets anders doe. Moet zeggen dat ik over het algemeen die 2% niet significant genoeg vind om speciaal voor een versie te kiezen maar pak ik eerder wat op dat moment het handigst uit komt of waar ik zin in heb.
Ik heb geen ervaring met lossless streaming, wel met gewoon mp3 formaat en dan is het verschil met een cd duidelijk hoorbaar in de details.
Ik zat er de laatste tijd aan te denken om een abbo op een streamingsdienst te nemen in hoge kwaliteit maar is dat echt zoveel minder dan een gewone cd?

Wanneer ik de Chernobyl OST luister op vinyl, via m’n Pro-ject draaitafel, op m’n Hifiman hoofdtelefoon, verdwijn ik drie kwartier in een andere dimensie; kan me niet voorstellen dat cd daar nog iets aan kan toevoegen maar wie weet, wellicht eens proberen.

Je hoeft hem in elk geval niet om te draaien halverwege.

Ik heb nog wel eens dat ik zin heb om een plaat te draaien die ik op vinyl heb, maar te lui ben om hem uit de kast te pakken en op te zetten. Dus speel ik hem op Spotify. Maar goed, extra streams voor de artiest is ook goed denk ik dan maar.

Ik zat er de laatste tijd aan te denken om een abbo op een streamingsdienst te nemen in hoge kwaliteit maar is dat echt zoveel minder dan een gewone cd?

Dat denk ik niet. Mijn zoon heeft een abo op Deezer en dat is Flac. Dat klinkt ook prima. Het is ook hoe je luistert. Ik heb nu een dure koptelefoon en dan hoor je het verschil direct. Over de speakers als ik wat anders doe let ik er veel minder op.

Het nadeel van die streamingdiensten vind ik wel dat je verzuipt in de (AI) playlists. YouTube Music is wat dat betreft echt een drama, ze douwen de muzak door je strot. Music for study, music for work-out, music for shitting, music for ... Dan zet ik liever bewust en met aandacht een zelfgekozen album op.

Het nadeel van die streamingdiensten vind ik wel dat je verzuipt in de (AI) playlists. YouTube Music is wat dat betreft echt een drama, ze douwen de muzak door je strot. Music for study, music for work-out, music for shitting, music for ... Dan zet ik liever bewust en met aandacht een zelfgekozen album op.
Ik vind sommige dingen in Spotify wel handig om nieuwe artiesten te ontdekken (met name artist of album radio), maar je blijft ook wel erg veel in dezelfde vijvers vissen, echt diep graaft het helaas niet. Al wordt het wel beter naarmate je meer tracks afluistert en een +'je geeft. Maar regelmatig zelf artiesten toevoegen is de beste manier om variatie te krijgen/houden.

Dat denk ik niet. Mijn zoon heeft een abo op Deezer en dat is Flac. Dat klinkt ook prima. Het is ook hoe je luistert. Ik heb nu een dure koptelefoon en dan hoor je het verschil direct. Over de speakers als ik wat anders doe let ik er veel minder op.
Zal zeker schelen of je bijv de afwas doet of wat werkt achter de laptop of dat je er echt voor gaat zitten.
Ik heb wel een behoorlijke koptelefoon net als jij en ik ga er ook voor zitten/liggen.
Ik keek daarstraks even en je kan ook proberen zag ik dus ik denk dat ik een paar van die diensten ga vergelijken met wat cd's die ik heb, dan kan ik horen hoe de verschillen zijn.
Ik zag wel in vergelijkingen dat Tidal het grootste aanbod heeft, maar 'ns even kijken.

Ja, kan me voorstellen dat als je een paar cd's hebt geluisterd dan dan het algoritme je van alles gaat aanbevelen, da's wel vervelend maar die moet je toch kunnen uitzetten lijkt me.

Ik vind sommige dingen in Spotify wel handig om nieuwe artiesten te ontdekken (met name artist of album radio), maar je blijft ook wel erg veel in dezelfde vijvers vissen, echt diep graaft het helaas niet. Al wordt het wel beter naarmate je meer tracks afluistert en een +'je geeft.
Da's ook handig natuurlijk als je daar prijs op stelt zolang het niet te opdringerig wordt natuurlijk.
Maar regelmatig zelf artiesten toevoegen is de beste manier om variatie te krijgen/houden.
Ik heb toch wel een gevariëerde smaak dus zo'n algoritme zal neem ik aan ook dan met een flinke variatie komen.
Anyway; ik ga de komende dagen maar 'ns wat uitproberen.

Da's ook handig natuurlijk als je daar prijs op stelt zolang het niet te opdringerig wordt natuurlijk.
Volgens mij kun je het vrij makkelijk ontwijken door direct naar een artiest/album te zoeken of je library te kiezen. Buiten de homepage/landing screen vind ik het niet storend aanwezig in elk geval. Ik heb het hier ook over Spotify, ik geloof dat Bombario het over Youtube Music heeft hier specifiek, die interface ken ik niet.

Ik heb toch wel een gevariëerde smaak dus zo'n algoritme zal neem ik aan ook dan met een flinke variatie komen.
Anyway; ik ga de komende dagen maar 'ns wat uitproberen.
Ja, dat valt dus toch wel tegen. Wat ik zeg, de vijver voelt vaak klein. Lijkt een beetje dat 'ie naar het genre op hoofdlijnen kijkt, daar een top 100 tegen aan houdt en daar dan uit gaat pakken. Ik heb ooit eens een feature request gedaan om een instelling te maken met hoe avontuurlijk het algoritme mag zijn, met een slider van 'conservatief' (zoals het nu is) tot 'adventurous'. Naarmate je meer richting avontuurlijk gaat, worden er meer left field suggesties ingegooid van onbekendere of minder populaire tracks of uit aangrenzende genres in plaats van in het genre zelf. Helaas was daar weinig enthousiasme voor in 'de community'.

Ik heb geen ervaring met lossless streaming, wel met gewoon mp3 formaat en dan is het verschil met een cd duidelijk hoorbaar in de details.
Als je geen ervaring hebt met lossless en je wilt toch een streamingdienst ontdekken, zal ik sowieso Apple Music proberen voor een aantal dagen.

Hier een tevreden gebruiker.

Wanneer ik de Chernobyl OST luister op vinyl, via m’n Pro-ject draaitafel, op m’n Hifiman hoofdtelefoon, verdwijn ik drie kwartier in een andere dimensie; kan me niet voorstellen dat cd daar nog iets aan kan toevoegen maar wie weet, wellicht eens proberen.
.

Zaterdag 20-06-2026

Ik had een Anne Clark LP op en was een beetje aan het googlen. Zie ik plots dat ze al 12 jaar mijn bijna letterlijke buurvrouw had kunnen zijn, ware het niet dat ik zelf rond die tijd verhuisd ben.

Hm - ooit nog een plaat van gekocht:

Niet de meest vrolijke muziek, maar het raakt me wel.

Clipboard_06-21-2026_04.jpg

Alle drie de bib CD's spelen zonder skippen af, dat is alvast een win.

@Nap smul ook maar mee met het grafisch ontwerp van deze albumcover van een A-naam artiest uit 1993.

images

Ik denk dat ik het beter kon toen ik 12 was. Het is niet eens mooie Word-Art. Mijn theorie is dat de ontwerper het zo gehad had na al zijn krullen digitaal uit te knippen, dat er nog 2 euro budget over was voor de rest van het ontwerp. Klik klik en bekijk het maar krullebol.

Ik moet wel zeggen, als je de CD fysiek vasthebt, is zijn cutout -zelfs het krulhaar- op de achtergrond extreem goed gedaan, waarbij ik me afvraag of ze misschien gestart waren van een foto met dat blauwige al achter hem. Anders is er iemand half gek van geworden vrees ik. Maar de rest is echt hilarisch. Dit is exact wat ik deed met de gratis Paint Shop Pro van de magazine CD in die tijd, op de dag dat ik het installeerde. En ik was net aan de middelbare school gestart.

Back