Even een update, ik gebruik momenteel dus de HD24 als master die MIDI MTC uitstuurt en zo de Atari Cubase als slave synct. Dat werkt, maar liever zou ik de Atari als master hebben omdat ik daar makkelijker (grafisch) doorheen het nummer kan navigeren.
Ik kan bij gelegenheid -het mankeert me momenteel aan de juiste DSub9 kabel- proberen of ik het met een MOTU Timepiece AV andersom werkend krijg. Ik denk dan aan: Cubase (Atari) stuurt MTC uit, MOTU gebruikt externe MTC als sync source, MOTU ADAT SYNC naar HD24 als slave. Volgens mij werkt het dan zoals ik voor ogen heb, en waarschijnlijk net zo (on)strak als de huidige setup die eveneens MTC gesynct is maar in de omgekeerde richting.
Ik vraag me dan nog af of er nog meerwaarde zou zijn om de Alesis remote aan de MOTU te hangen ipv aan de HD24. Want die remote is compatible met de MOTU, maar voor zover ik de handleiding begrijp doe je dit als de MOTU master is en zowel de Atari als HD24 slave (en bij voorkeur met apparaten die wél MMC praten, wat de Atari Cubase niet doet...). Dat geeft misschien nog iets strakkere sync timing (hoewel Atari MTC blijft), maar dan ben ik wéér grafisch navigeren vanuit Cubase kwijt dus dat schiet zijn doel voorbij.
De tijd zal het leren wanneer ik er mee ga experimenteren.