Alesis HD24 recorder en Atari ST Cubase syncen

Op Google lees ik van sommigen dat de Timepiece AV perfect werkt met een HD24, bij anderen dan weer niet...maar omdat niet alle parameters van hun setup gegeven worden, is het lastig oordelen. Het blijft dus afwachten of het bij mij naar behoren gaat werken.

Ik heb even een poging gedaan met de MOTU MIDI Timepiece AV.

Niet gelukt, dus even opdelen in deelproblemen. Wat probeer ik? Atari zendt MTC uit naar MOTU. MOTU gebruikt MTC als zijn timebase. MOTU hangt via ADAT Sync aan de HD24 en zegt zo dus via "adat sync uit MTC" aan de HD24 waar hij moet zijn.

Wat lukt er nog niet? Alles... Dus het eerste wat ik wil:
Atari ST stuurt MTC uit en MOTU gebruikt MTC als timebase. Ik heb geen idee wat ik doe, fout doe, moet doen. Op beide apparaten. :) Op de MOTU heb ik MTC als sync source gezet. Maar hij blijft op 00:00:00:00 en zegt "no TB". Hij vindt dus geen externe MTC. De MOTU merkt wel dat de Atari MIDI uitspuwt. Dat brengt mij ook bij de andere kant van de vergelijking: staan mijn settings in Cubase 2 op de Atari wel juist? Want het is mij wat vaag of de sync settings op MROS of ATARI moeten staan. En wat met de master en sync knoppen rechts in het transport?

Als iemand dit dansje al eens gedaan heeft, hoor ik het graag. Als dit werkt kunnen we deel 2 bekijken: MOTU naar HD24.

En als het allemaal niet zou gaan, dan is plan B mijn huidige setup met de HD24 als MIDI master (want de HD24 kan enkel aan ADAT slaven, niet aan MIDI. Vandaar dit dansje.)

Volgens mij moet je het geheel omdraaien. Vroeger werkte ik met tijdcode met een Fostex 280 4-sporen recorder, gesynct met Cubase op de PC (Cubase op de PC in slave mode). Eerst een SMPTE tijdcode spoor strypen op een audio spoor op de recorder (meestal de laatste track, dus bij de HD24 spoor 24 nemen). De SMPTE code lees je dan in en wordt omgezet naar MTC. Dus jouw Atari moet je dan in slave mode zetten, dus de keten precies andersom dan dat je nu hebt, en op de HD24 met een SMPTE tijdcode spoor werken. De Timepiece heeft volgens mij (van wat ik vinden kon) ook een SMPTE in en out, dus dat zou moeten kunnen. In het verleden deed ik dit met de XRI Systems XR300.

Qua connecties moet je dus een audio signaal kabel aansluiten van de SMPTE out op de MOTU naar in 24 op de HD24, en de out van de HD24 naar de SMPTE in op de MOTU.

P.S. SMPTE is realtime tijdcode (standaard in oa de filmindustrie en de muziekwereld).

Even een update, ik gebruik momenteel dus de HD24 als master die MIDI MTC uitstuurt en zo de Atari Cubase als slave synct. Dat werkt, maar liever zou ik de Atari als master hebben omdat ik daar makkelijker (grafisch) doorheen het nummer kan navigeren.

Ik kan bij gelegenheid -het mankeert me momenteel aan de juiste DSub9 kabel- proberen of ik het met een MOTU Timepiece AV andersom werkend krijg. Ik denk dan aan: Cubase (Atari) stuurt MTC uit, MOTU gebruikt externe MTC als sync source, MOTU ADAT SYNC naar HD24 als slave. Volgens mij werkt het dan zoals ik voor ogen heb, en waarschijnlijk net zo (on)strak als de huidige setup die eveneens MTC gesynct is maar in de omgekeerde richting.

Ik vraag me dan nog af of er nog meerwaarde zou zijn om de Alesis remote aan de MOTU te hangen ipv aan de HD24. Want die remote is compatible met de MOTU, maar voor zover ik de handleiding begrijp doe je dit als de MOTU master is en zowel de Atari als HD24 slave (en bij voorkeur met apparaten die wél MMC praten, wat de Atari Cubase niet doet...). Dat geeft misschien nog iets strakkere sync timing (hoewel Atari MTC blijft), maar dan ben ik wéér grafisch navigeren vanuit Cubase kwijt dus dat schiet zijn doel voorbij.

De tijd zal het leren wanneer ik er mee ga experimenteren.
Volgens mij kun je Cubase niet als master zetten als je werkt in combinatie met een tape recorder/HD recorder (en die dus in slave mode hebben).

Ik heb de Atari in mijn huidige setup als MTC slave werkend, gewoon door de HD24 MTC over MIDI te laten uitspuwen. Maar ik probeer nu de Atari als master ipv slave omdat je makkelijker door je track kan navigeren op de Atari. Helaas kan de HD24 geen MIDI slave zijn. :stupidDus moet je omwegen maken.

De HD24 kan slaven aan ADAT sync. De Atari kan MTC uitspuwen als master. De MOTU kan slaven aan MTC en adat sync uitspuwen. Op papier althans. Dus dat zou theoretisch -en volgens de HD24 handleiding- moeten kunnen. Velen hebben echter problemen om dit voor elkaar te krijgen met de HD24. Maar daar ben ik nog niet, ik krijg de MOTU niet eens gesynct aan Atari MTC. Dus die stap wil ik eerst tacklen voordat we de HD24 in het plaatje brengen.

Dus...als iemand nog weet hoe je een Atari Cubase MTC laat uitspuwen en wat je met je MOTU Timepiece moet goochelen om hem aan MTC te syncen hoor ik het heel graag.

Deze meneer gebruikt de Atari als MIDI master die MTC uitspuwt en zijn Fostex HD recorder als slave. Ik ga bij gelegenheid zijn settings eens proberen overnemen en kijken of de MOTU dan wél een timebase vindt.

Ik kan zijn setup niet 100% overnemen: zijn Fostex kan slaven aan MTC, mijn HD24 kan alleen MTC master zijn. De enige manier waarop een HD24 slave kan zijn is ADAT, vandaar de poging om de MOTU MTC naar ADAT te laten doen.

Ik vermoed dat ik in de MOTU bepaalde routings moet instellen. MIDI 1 (waar de atari binnenkomt) naar MTC, MTC naar ADAT ofzo?

Ik heb de MOTU software nog niet geprobeerd. Via het frontpanel is wat...cryptisch.

Edit: de MOTU handleiding zegt inderdaad:

Routing MTC to the MIDI Timepiece AV
If you would like to slave the MIDI Timepiece AV to MIDI Time Code generated by another device, make a connection from the device’s source cable to the Sync In icon. You’ll also need to set the MIDI Timepiece AV MASTER SYNC mode to MTC orMTC/VIDEO.
Ik moet dus, via het frontpaneel of de software, een routing van MIDI1 (in mijn geval) naar Sync IN maken. Zodra ik tijd heb iets om te proberen, samen met bovenstaande Atari settings. En als dat allemaal lukt, zitten we halverwege. :D

Voor de tweede helft moet ik schijnbaar niks doen op de MOTU:
Sync between the MIDI Timepiece AV and ADAT
Synchronization and transport control between the MIDI Timepiece AV and ADATs connected to its ADAT Sync Out icon is “hard-wired” and is therefore not represented graphically in the MIDI Routing window. The ADAT ports have no impact on the AV’s control over ADATs.
Maar dat is niet 100% duidelijk, een vorig hoofdstuk hint toch naar sync out-adat patch. Als dat niet nodig is, is deze patch waarschijnlijk niet eens mogelijk (greyed out).

Laatst gewijzigd:
Even wat getest:

-HD24 staat nu in adat slave. Goed. Maar motu vindt geen externe mtc timebase dus er gebeurt niks.

Ik vind via het frontpanel van de motu geen sync als patchbestemming. Kan dat dan enkel via Clockworks software? En ik vind clockworks download nergens, is dat deel van de driver installer?

Ik heb het gevoel dat ik er dicht bij zit, als ik naar sync zou kunnen patchen...

Kleine reminder:

Wordclock en ADAT zijn enkel audio sync-protocollen en doen helaas niks met MIDI data;{

Laat je vooral niet afleiden en zoek de oplossing in deze hoek :eureka:

Laatst gewijzigd:
Gelukt!

MOtu driver op de xp pc geïnstalleerd. Clockworks zit daar bij.

Motu factory reset gedaan.

Alle routings verwijderd, midi 1 naar mtc toegevoegd.

SYnc op mtc 25fps gezet.

Adat settings: niet wait on play, wel only send timecode when locked.

Kablam, Atari is nu baas over Alesis hd24! Mtc dus beetje lead time nodig voordat hij synct. De hd24 stopt zelfs als de Atari stopt, ook al is er geen mmc. Stopt soms een seconde later ofzo, maar dit is al luxe.

Ooit nog testen: mag atari ook nog midi clock uitzenden? Ik denk het wel.

Ik heb ook nog niet concreet een opname getest, al helemaal niet over meer dan 8 sporen (hd24 is een chain van 3 adat 8 tracks) dus de spanning blijft er nog even in, maar ik heb goede hoop dat deze config werkt.

Atari cubase 2 vraagje: kan je je tijdcursor met de muis ergens neerzetten, of enkel met de transport knoppen? Met de muis verzet ik de L en R limiet, niet de cursor.

Kleine reminder:

Wordclock en ADAT zijn enkel audio sync-protocollen en doen helaas niks met MIDI data;{

Laat je vooral niet afleiden en zoek de oplossing in deze hoek :eureka:
Daarvoor hebben we dus de magie van de (diep inademen) Mark Of The Unicorn Music Instruments Digital Interface Timepiece Audio/Video Universal Serial Bus oftewel MOTU MTP AV USB. :P Die kan zo'n beetje alles naar alles wat met sync te maken heeft omvormen. Waaronder: externe MTC als timebase gebruiken en op zijn ADAT output als ADAT sync signaal aanbieden. En gezien wat de Atari maar als output kan aanbieden en de Alesis maar als input lust, is dat precies de toverdoos die je ertussen nodig hebt.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Daarvoor hebben we dus de magie van de (diep inademen) Mark Of The Unicorn Music Instruments Digital Interface Timepiece Audio/Video Universal Serial Bus oftewel MOTU MTP AV USB. :P Die kan zo'n beetje alles naar alles wat met sync te maken heeft omvormen. Waaronder: externe MTC als timebase gebruiken en op zijn ADAT output als ADAT sync signaal aanbieden. En gezien wat de Atari maar als output kan aanbieden en de Alesis maar als input lust, is dat precies de toverdoos die je ertussen nodig hebt.

Ik heb op Kerstavond nog gescrabbeld, helaas had ik zulke matige letters, dit ga ik wel onthouden voor de volgende ronde :P
'Mark Of The Unicorn Music Instruments Digital Interface Timepiece Audio/Video Universal Serial Bus. '

Mooie interface! Het is altijd een uitdaging dat 99% van een oplossing werkt en net dat ene
Ontbrekende procentje een complete zoekmissie veroorzaakt. Kan je vreugde van nu ook heel goed voorstellen! Fijn dat het is gelukt! :halleluja:koffie:

We beginnen positief: ik heb de Midex werkend gekregen met de Atari. Dat zijn nu al twee Hartmann apparaten in mijn studio. :) Ik heb nu dus gigantisch veel MIDI output kanalen.

Dan een probleempje/vraag:
-de HD24 is ADAT slave op basis van MTC signaal uit de Atari (een MOTU MTP tussen beide doet de vertaling). Zoals te verwachten kost het de HD24 enkele tellen voor hij in sync is. Op zich geen probleem. Echter, wanneer de HD24 in sync probeert te komen gaan alle 24 kanalen even naar max wat dus voor een LUIDE knal doorheen de setup zorgt. Kan ik daar iets aan doen, is het een verkeerde instelling ofzo?

Ik heb trouwens nog niet geprobeerd om audio op te nemen en dan de sync met MIDI te checken, ik was al lang blij dat de klokken gelijk leken te lopen. Als ik eens tijd heb probeer ik een opname.

Laatst gewijzigd:
Ik bedenk me nu: zou het kunnen dat het de Motu is die iets op de ADAT bus zet bij start sync wat de hd24 als audio interpreteert? En dan is het dus missvhien een motu setting die anders moet?

Hmmm met settings krijg ik het niet opgelost. De knallen zijn op het moment dat de motu acties doet zoals locken/lock verliezen.

Zou het kunnen dat dit komt door een ground loop van de Motu? (230v ground en adat kabel ground bv) Ik zie nog raar gedrag: als hij uit(!) staat komt er ruis op de fx return van de mixer, als je hem aan zet komt er een paar seconden loeihard alien geluid op alle mixerkanalen, ook al staat de hd recorder waar al haar inputs aan hangen op dat moment nog uit...

Misschien moet ik als test maar eens de motu op een andere groep aansluiten.

Voor de beeldvorming: op de Motu zitten 3 kabels:
-230V aansluiting met randaarde (heel de studio is 1 groep met quasi niks anders op)
-DIN MIDI kabel afkomstig van de Atari MIDEX
-ADAT sync kabel naar de Alesis HD24 (waar zowat heel de studio op is aangesloten).

Laatst gewijzigd:
Motu op een andere 230v groep aansluiten maakte geen verschil. Ik heb de hd24 nu zo ingesteld dat ik alleen de kanalen monitor die ik op dat moment wil opnemen, waardoor de plop bij sync start veel stiller doorkomt. Ik kan ook on the fly na de plop kiezen om te beginnen opnemen. Daar valt dus wel mee te werken. Maar het blijft een beetje vreemd en ik kan geen gelijkaardige verhalen googlen.

Back