ROTOR stopt

Dan zal me een kunstproject zijn geweest! :D
Ja het was erg leuk. 1987 Holland festival. De dingdong bellen waren in een raster van 8x8 aan het plafond gehangen. Ze waren met de bedrading aan een grote gefreesde printplaat (8x8 vakken) gesoldeerd. Met een metalen pen met draad naar een 24V trafo kon over de printplaat 'getekend' worden waarbij de corrosponderen bellen afging. Niet voorzien waren de vonken die van de printplaat vlogen en de schokken die de bespeler (ik voornamelijk) kreeg.

Hier een grappig stukje over radio Lensen, precies zoals jij het beschrijft.
Heerlijk artikel. Dank!

Radio Rotor fascineerde altijd als ik er langs liep naar mijn zaterdagbaantje (McDonald's Kinkerstraat).
Al mijn voornemens ten spijt ben ik nooit verder gekomen dan in de etalage gluren.

Aurora loop ik alleen nog binnen als ik eens zin heb om me te ergeren of zin heb in ruzie. ;)

In Zaandam hadden we Othec.
Je moest geen haast hebben, want ze namen de tijd voor elke klant.
Ze dachten mee met de leek die ik was en als ik een keer een aantal RJ stekkertjes nodig had voor een interface wilde hij ze wel even op de kabel knijpen om zo de kosten voor een dure tang uit te sparen.
Ik kwam er niet vaak, maar daardoor mis je ze te meer.

Ja het was erg leuk. 1987 Holland festival. De dingdong bellen waren in een raster van 8x8 aan het plafond gehangen. Ze waren met de bedrading aan een grote gefreesde printplaat (8x8 vakken) gesoldeerd. Met een metalen pen met draad naar een 24V trafo kon over de printplaat 'getekend' worden waarbij de corrosponderen bellen afging. Niet voorzien waren de vonken die van de printplaat vlogen en de schokken die de bespeler (ik voornamelijk) kreeg.
Mooi detail, een nieuw lid wat zich op de voorpagina introduceert met de titel “ding dong”. De cirkel is rond, kunst is leven.

Heerlijk herkenbaar, ook die Aurora klucht. Als je daar binnenkomt wordt je direct aan de voordeur als potentiële winkeldief aan een kruisverhoor onderworpen. Waag het niet door te lopen om gewoon even te kijken, daar houden ze daar niet van.
Niet voor niets dat deze winkel nog onvermeld bleef :P

Laatst gewijzigd:
Mijn oog viel of een dingdongbel voor 5 gulden. Ik wilde er honderd en dacht daarover te kunnen onderhandelen. Mooi niet dus met die ouwe. De man werd woedend. Flikker op met je korting!
Terwijl hij zelf voor die partij vast ook handjeklap had gedaan... :dubbel:

Kees werkte in het begin jaren 80 bij Muco. Stapte over naar Radio Rotor omdat ie zich niet senang voelde bij Muco. Radio Rotor was veel klantvriendelijker.
Ik vind Muco best vriendelijk hoor.

Laatst gewijzigd:
Terwijl hij zelf voor die partij vast ook handjeklap had gedaan... :dubbel:

Ik vind Muco best vriendelijk hoor.
Die ouwe was een doorgewinterde handelaar en ik een broekie op dat terrein.

Voor wat Muco betreft: het heeft me jaren gekost om een beetje minder vanuit de hoogte behandeld te worden door de twee broers die daar de baas waren. Op een gegeven moment hadden ze zelfs respect voor me omdat ze in de gaten kregen waar ik mee bezig was. Een klantvriendelijke benadering kon je het niet noemen. Meer een apenrots.

Voor wat Muco betreft: het heeft me jaren gekost om een beetje minder vanuit de hoogte behandeld te worden door de twee broers die daar de baas waren. Op een gegeven moment hadden ze zelfs respect voor me omdat ze in de gaten kregen waar ik mee bezig was. Een klantvriendelijke benadering kon je het niet noemen. Meer een apenrots.
Och, je kent mij als een complete leek maar ik heb daar nog niks van gemerkt. In een noodgeval wellicht nog eens proberen? En voor jou niet ver!
Zelfs bij Hecke werd ik laatst vriendelijk behandeld. Een oudere dame en heer, trouwens. Minder personeel dan voorheen.
Het kan natuurlijk ook aan mij liggen :D

Och, je kent mij als een complete leek maar ik heb daar nog niks van gemerkt. In een noodgeval wellicht nog eens proberen? En voor jou niet ver!
Zelfs bij Hecke werd ik laatst vriendelijk behandeld. Een oudere dame en heer, trouwens. Minder personeel dan voorheen.
Het kan natuurlijk ook aan mij liggen :D
Ik had het over vroeger in de begin jaren tachtig. Het werd in de jaren negentig wel anders. Het best zijn dat ze tegenwoordig milder zijn geworden. Minder aapachtig zeg maar. Als complete leek ben jij geen aap die een bedreiging vormt op de rots. Je wordt speels behandeld ;-).
Al heel lang heb ik Rotor noch Muco nodig voor mijn onderdelen.

Ik had het over vroeger in de begin jaren tachtig.

...

Al heel lang heb ik Rotor noch Muco nodig voor mijn onderdelen.
:eureka: Ben benieuwd hoe ik over 20 jaar bij Marcmarc's Electronic Parts Shop aan de Rozengracht wordt behandeld!

Die kale gebruinde (Telegraaf-achtige) man van Muco vond ik best OK. Dat jonge gastje die destijds in de Bilderdijkstraat stond daarentegen was zo chagrijnig dat ik iedere keer dacht: is ie nou nóg niet ontslagen? Dat was echt het summum van klant onvriendelijkheid.

Een goed alternatief is nog altijd Televersum op tussenmeer. Wel minder centraal gelegen, maar vaak oude componenten gewoon nog op voorraad, volgens mij een groter aanbod dan Hecke of Rotor. Niet perse vriendelijk , maar tenminste geen hoon ;)
Televersum blijkt ook al verdwenen.

Jammer. Ik kende ze niet maar toch balen.

Het belang van een fysieke winkel bleek laatst voor mij weer eens. Ik had CD4011 / HEF4011 ICs nodig maar dan wel van een bepaald merk (ondanks wat wel eens beweerd wordt blijkt in bepaalde synth modules het ene merk 4011 een heel ander geluid te maken dan het andere merk).

Gelukkig kon ik nog naar Muco en ik heb daar hun bakje met 4011's doorgespit met een vergrootglas. Het type wat ik zocht zat er niet tussen maar er zaten nog verschillende andere merken in en ik heb ze allemaal meegenomen om ze uit te testen. 1 ervan bleek goed te werken. Dat soort dingen lukt online niet echt, je moet maar afwachten of je een CD of een HEF krijgt.

Het gaat om de triple chorus van Jürgen Haible. Daar zitten drie 4011's in die de drie BBD's moduleren, maar de modulatie diepte verschilt per merk zodanig dat het zeer goed hoorbaar is. De grootste modulatie diepte kreeg ik met HEF4011's uit 1985. De laagste met Texas Instruments CD4011. Nieuwere Philips ICs hebben ook een lage modulatie diepte. Het meest in de buurt van de oude IC's kwam de Fairchild CD4011.

Op ModWiggler ben ik er een topic over begonnen, daar zijn ook geluids samples te horen met de verschillende merken. En er zijn allerlei metingen te zien waar het verschil ook duidelijk zichtbaar is.
Jürgen Haible Triple Chorus, issue with HEF4011 - MOD WIGGLER

Back