keybed Oberheim Matrix 6 - hoe fixen...

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Hi,

Mijn Matrix 6 keyboard doet het voor geen meter,
Heb nieuwe pads gekocht voor het keyboard van Syntaur.
En ook alles met kontakt spray en alcohol schoongemaakt maar de keys werken maar slecht.

Hoe kan ik de kontacten verbeteren?
Bestaan er niet een conductive verfje wat ik op de PCB en op de rubber pads kan doen?
De pads lijken wel in goede staat.

Dit zijn de contact pcb's

1678985250919.png

Dit de contact pads

1678985276218.png

De pads zijn nieuw(?) begrijp ik, dus die zullen wel ok zijn...

Hoe zien de contacten op de pcb eruit? Reinigen met alcohol en een gum.niet overdrijven. Als de pads gereinigd moeten worden: ook alcohol en een gum. Tijdig stoppen of je gumt de geleidende laag weg!

Contactspray is niet nodig voor dit soort contacten.

Nee een paar zijn nieuw het merendeel is oud.
Dus het kan zijn dat ik het erger heb gemaakt door schoon te maken.
Kan ik in dat geval geleidende verf erop doen?

Op de pads kan geleidende verf*, op de pcb niet echt tenzij je bijberoep "ik schrijf uw naam op een rijstkorrel" is.

Werken de toetsen met nieuwe pads goed?

* Ik weet niet hoe lang dat gaat houden in zo'n flexibele omgeving, en ik hoop dat er dan geen losse stukken geleidende verf door je synth gaan reizen.

Ik heb geen ervaring met de verf; ik kreeg het goed met reinigen of verving de pads...

Ik had een nieuwe pcb gevonden maar het blijkt dat ook de oude in orde is.
Het probleem komt door dat op een paar plekken de schroefdraad weg is.
Ik heb dit opgelost door ipv m3 hout schroeven te gebruiken met 2 ringetjes erop en die blijven wel goed zitten.
Het hele toetsen board doet het weer alleen 1 toets, de laagste D moet je wat harder aantikken.

Chill..... :)

Ik gebruik voor de hardnekkige geleidende zilver verf, minstens 10 jaar goed.

CaiKot 44​

Zeer goede ervaring mee, andere merken zullen ook wel werken.

Laatst gewijzigd:
Het weer goed werkend krijgen van de PCB koolstof contacten is vaak niet zo moeilijk.

– Eerst schoonmaken met alcohol.

– Vervolgens met een fibre-pen wat ‘oppoetsen’ en daarna weer met alcohol schoonmaken.

Mochten de PCB contacten verguld zijn en niet normaal schoon te maken of the polijsten met ceriumpoeder, dan zijn die opnieuw te vergulden. Dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

De rubber-dome koolstof contacten is lastiger. Ik heb 4 methodes gedaan waarbij enkel de laatste echt goed werkt en durig is.

1) Conductive pads:

De koolstofhoudende pads die voor TV afstandsbediening te koop zijn werken op zich heel goed maar zijn te dik voor de meeste keyboards waardoor spontane triggering kan ontstaan.

2) Silver paint:

Twee laagjes op ieder contact. Werkt een tijdje maar gaat redelijk snel naar de kloten afhankelijk hoeveel druk men op de toetsen zet bij het spelen. Zilver is ook nog eens oxiderend dus dat helpt ook niet.

3) Carbon paint:

Het probleem hiermee is dat het moeilijk in een egaal opdrogende laag is aan te brengen. Het is ook moeilijk om een consistente oplossing te maken. Hierdoor ontstaat dubbele triggering.

4) 3M carbon discs:

In de USA is iemand die 3M conductive tape door een stansmachine haalt die 3mm pads achterlaat op de tape die met een fijnpuntig pincet van de tape zijn af te trekken en dan op de contacten zijn te plakken (er zit een lijmlaag op die discs). Deze disc zijn heel dun waardoor er geen problemen zijn met de nauwe afstand die tussen PCB en rubber dome-contact al zit.

Je kan de deze pads bestellen bij:

https://sounddoctorin.com/synthtec/parts/key.htm

Die gast is een beetje een vreemde vogel. Om in de brei van tekst die pads te kunnen vinden zoek je naar “NEW CONTACTS for Panasonic and other silicon rubber/carbon contacts!”

Je maakt met paypall het bedrag over dat past bij het aantal en schrijft hem een notificatie e-mail erover. Via airmail krijg je dan de zaak opgestuurd. Helaas geen track & trace en je moet maar afwachten of je het binnen krijgt. De eerste keer dat ik besteld had voor 76 USD kwam er niks terwijl hij wel beweerde het gestuurd te hebben. Dat heeft ie wel gecorrigeerd. De derde keer was ie langdurig in Covid (?) en moest ik hem er aan herinneren dat ik de bestelling had gedaan. Toen kreeg ik ze na een week. Die pads zijn geweldig maar, er aan komen is niet bepaald perfect. Elk voordeel heb z’n nadeel zeg maar.

Bijgevoegde foto is van een Sequential P600

Attachments

• P1004463.jpg
    P1004463.jpg
    168,7 KB · Bekeken: 154
Laatst gewijzigd:
Ik ben een aantal jaartjes verder. Heb wel eens de hele pcb vervangen zonder succes. Er zijn 2 toetsen die niet fijn werken.

Ben nu aan het studeren of er een fatar tp8 of tp9 keybed in kan.

Lijkt erop dat de matrix 6 al een scanning matrix heeft.
Dus electronisch lijkt mij dat zo een fatar met 2 diodes moet kunnen.

Alleen ff meten of zo een 61 key fatar past.
En verder kijken hoe dat electronisch moet werken.

Hier een stukje uit de service manual.
Screenshot_20260226-131307.png

Attachments

• oberheim_matrix-6_sm.pdf
    1,8 MB · Bekeken: 24
Ok een fatar tp9/s keybed moet fysiek passen en heb met behulp van ai en de service manuals wat onderzoek gedaan en het lijkt erop dat de fatar keyboard matrix compatible met die van de Matrix 6.
Got you—so MG244 and the two 4521s are on the Matrix‑6 board, not the Fatar. That actually helps a lot.

Here’s the tight summary and what you need to do.

What we know now​

• MG244 on the Matrix‑6:
    • Almost certainly a 74×244‑type octal buffer.
    • Its 8 outputs will be the T0–T7 scan lines going from the Matrix‑6 CPU logic to the keyboard connector.
  • Two 4521s on the Matrix‑6:
    • CD4521 = frequency dividers.
    • They’re part of the scan timing/clocking, not directly the MK/BR lines.
  • Conclusion:
    On the Matrix‑6 side:
    • T0–T7 = pins driven by MG244.
    • The other keyboard‑connector pins are your MK/BR (return) lines, plus ground/aftertouch/etc.

What you need to do now​

1. Lock down T0–T7 on the Matrix‑6​

• With power off, use continuity mode:
    • Put one probe on each of the 8 output pins of MG244.
    • Find which keyboard‑connector pins they go to.
  • Label those connector pins: Matrix T0–T7.

2. Identify MK and BR lines on the Matrix‑6​

• Now look at the remaining pins of the 26‑pin connector (the ones not connected to MG244).
  • With continuity mode:
    • See which of those go to resistor networks / pull‑ups and then to the CPU or logic ICs.
    • Those grouped “buses” are your MKx/BRx return lines.
  • You don’t strictly need to know which is “MK” vs “BR” by name—as long as you wire all MKs to one group and all BRs to the other group consistently between Matrix‑6 and Fatar.

3. Match Matrix‑6 lines to Fatar lines​

From earlier Fatar work:

• Fatar has:
    • T0–T7 (one set for the whole keybed, after you tie left/right halves together)
    • MK0–MK7
    • BR0–BR7

Now:

• Matrix T0–T7 → Fatar T0–T7
  • Matrix MK group (8 lines) → Fatar MK0–MK7
  • Matrix BR group (8 lines) → Fatar BR0–BR7

If the Matrix‑6 has 1–2 extra pins (ground, shield, aftertouch), leave them as they were or connect to the appropriate Fatar parts if present.

In one line​

You’re right about MG244: it gives you the Matrix‑6 T0–T7; now you just need to trace the remaining connector pins to find the 8 MK and 8 BR returns, then wire those three groups (T, MK, BR) to the corresponding Fatar lines via a custom adapter.

Got it—that detail helps sharpen the picture.

Here’s the short, clean version of where you are and what to do next.

What this tells us about the Matrix‑6​

• MG244:
    • Still very likely the T0–T7 driver (8 outputs going to 8 connector pins).
  • Two CD4521s with pull‑downs on every line:
    • Those 4521 outputs are being read by the Matrix‑6 logic/CPU and each line has a pull‑down.
    • That strongly suggests these lines are used as the return lines from the key matrix—i.e., your MK/BR buses (or at least the group that senses key states).

So, in Matrix‑6 terms you probably have:

• 8 lines from MG244 → T0–T7 (scan/strobe)
  • 16 lines going into the 4521/pull‑down network → key returns (MK + BR)

That matches the 8+8+8 structure we expect.

What you need to do now, step by step​

1. Confirm T0–T7 on the Matrix‑6:
    • With power off, continuity‑test the 8 MG244 outputs to the keyboard connector.
    • Label those 8 connector pins: Matrix T0–T7.
  2. Find the 16 return lines (MK+BR) on the Matrix‑6:
    • Look at the 4521 outputs that go to the keyboard connector and have pull‑downs.
    • Continuity‑test from each of those 4521/pull‑down nodes to the connector.
    • Label those 16 connector pins as Matrix Return 0–15 (you don’t yet need to know which are MK vs BR).
  3. Match Matrix‑6 returns to Fatar MK/BR:
    • On the Fatar, you already know there are 8 MK and 8 BR buses.
    • You can wire:
      • Any 8 Matrix return linesFatar MK0–MK7
      • The other 8 Matrix return linesFatar BR0–BR7
    • The synth only cares that one group is “first contact” and the other is “second contact” consistently across the whole keybed; it doesn’t care about the exact numbering.
  4. Tie the halves and build the adapter:
    • Tie left/right T0–T7 together → go to Matrix T0–T7.
    • Route Fatar MK0–MK7 to one group of 8 Matrix return pins.
    • Route Fatar BR0–BR7 to the other group of 8 Matrix return pins.
    • Keep ground/shield/aftertouch pins from the Matrix‑6 connected as they originally were.

If you want to, you can list the 26 connector pins like:

• Pin 1: MG244 out → T?
  • Pin 2: 4521/pulldown → Return?

and I can help you assign them into T group, MK group, and BR group explicitly.

Tja het is wat in de weggooimaatschappij vandaag de dag. Een vijfendertig jaar oud alleen midi toetsenbordje heb ik ook al gesloopt en weg moeten gooien vanwege de verhardende rubbers. Het was maar een dingetje van maar 75gulden. Het binnenwerkje heb ik omgebouwd tot 5 volt-in dan een toets aanslag. Als ik er tijd voor had zou ik het met een ouderwets maar degelijk toetsenbord kunnen ombouwen tot een werkend geheel. Die oude principes waren een stuk degelijker met dunne verende snaartjes over een kopenstaaf die zichzelf door de beweging schoon houd. Maar ik heb nog drie gewone moderne toetsenborden over met rubbertjes en ook nog sloop van oude orgels zo goed als intact. Van de week noog en werkend orgel gekregen van het merk Hammond Zo kom ik uiteindelijk nog meer in de onderdelen te zitten. Met afstand bedienienigen is het hetzelfde. Goed schoonmaken met spiritus of zoiets kan helpen. Zelf heb ik op een laboraratorium van een rubberfabriek wel een keer ultra geleidende rubber gemaakt. Dat kan omdat koolstof poeder goed geleidend is. Om het zachter te maken gaat er dan weer olie in om het soepel bewegelijk te maken. En het is juist die olie die er in de loop van de jaren er voor zorgt dat de rubber harder wordt door een soort uitdroging. Als het er op aankomt en het nodig heb koop ik gewoon weer een nieuw goedkoop toetsenbord. De merken die de beste spullen maken zullen het wel het langste vol houden.

Laatst gewijzigd:
ik heb een keer grafiet gebruikt om de contacten weer tot leven te brengen. Hetzelfde spul als wat je ook in sloten kan spuiten. Dat geleid ook.
Voorzichtig met een wattenstaafje zowel de sporen op de pcb als de zwarte contacthoedjes in de rubbertjes ingewreven en alles werkte weer als een zonnetje.

meerdere toetsen zijn met 3d geprinte vervangen. Ook is de pcb vervangen.
Probleem is dat de schroefdraad is beschadigd en daarom zit ik met 2 toeten die nauwelijks werken.
Een fatar keybed lijkt mij heel tof.
Hoewel dat een complexe onderneming is is dat ook weer een leuke uitdaging.

Ben je zeker dat het keyboard systeem kapot is? The Matrix 6 heeft nl een voice chip probleem dat stemmen doet wegvallen. Je zou eens moeten proberen om de IC's er uit te prutsen, de pinnen te reinigen met iso 99% en ze er dan terug in te prikken. Maar test eerst even met een extern MIDI keyboard, kan je 1 van de 2 alvast uitsluiten.

Heb je ook de continuiteit tussen keyboard en main board gemeten? Misschien is er een flatkabel, soldeer joint ofzo naar de vaantjes...

Ja weet zeker dat het de toetsen zijn.
De voice chips zijn prima. Heb ze ooit er allemaal uitgehaald en de pootje en socket met ipa schoon gemaakt.
Inmiddels het ik ook een Matrix6r en staan de key ergens achter verstopt en speel via andere keys.

Toch lijkt het me wel wat een fijn fatar keybed erin.

Back