Vraag over U-he Diva

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag allen,

Ik geef meteen toe dat ik een waardeloze synthprogrammeur ben. Zo, heb ik dat gehad. Dan nu mijn vraag. Ik heb een preset in U-he Diva die een stab speelt in mineur. Als de bas gaat lopen wil ik een majeur akkoord horen, maar ik snap niet waar ik dat kan aanpassen. In Sylenth1 transpose ik dan een van de voices van zo'n preset en automatiseer ik dat, zodat ik kan switchen tussen mineur en majeur. Ik vind die optie alleen niet in Diva. Iemand enig idee?

1679299476005.png

chord presets in een synth zijn sowieso waardeloos vind ik, kan je beter eenstemmig maken en vervolgens in je daw een chord van maken. in Bitwig zit een multi-note device, daar kan je ook een key filter achter zetten waarin je de chord kan kiezen, daarin kan je alles automaten. Misschien heeft studio one ook zoiets?

chord presets in een synth zijn sowieso waardeloos vind ik, kan je beter eenstemmig maken en vervolgens in je daw een chord van maken.
Dit.

Veel makkelijker om OSC 2 en 3 uit te zetten, polyfonie op 3 en dan de noten programmeren die je wilt horen. Geen gek** met automation van de tuning van je oscillator 2.

chord presets in een synth zijn sowieso waardeloos vind ik, kan je beter eenstemmig maken en vervolgens in je daw een chord van maken. in Bitwig zit een multi-note device, daar kan je ook een key filter achter zetten waarin je de chord kan kiezen, daarin kan je alles automaten. Misschien heeft studio one ook zoiets?
mee eens,
studio one heeft vast wel zoiets, in ableton heb je de chorder functie die dat voor je kan doen, of je gebruikt een midi vst zoals Scaler 2 ervoor, dat kan ook wel.

Als je het toch in een synth wil dan zijn er een paar opties:
- Indien er een modulation routing naar de pitch is van een noot dan kun je die bijvoorbeeld koppelen aan je modwheel, dan is down minor en upwards major, Zo doe ik het op korg synths.
- Indien je die modulation mogelijkheid niet hebt dan kun je ervoor kiezen om een truuk in je chord uit te halen waardoor die zowel in minor als major past. Dat betekent dat je de terts niet opneemt in je akkoord maar vervangt door een noot die er wel in past. Bijvoorbeeld Sus2 of Sus4 of een 7th noot zijn hier heel geschikt voor, dan kun je zowel in minor als major chord progressies die zelfde chord stab gebruiken.

Maar het beste is toch of zelf die akkoorden te spelen, of een chord plugin te gebruiken, dan zijn al je zorgen voorbij op dat vlak.

@Jason31 en @NorthernLightX, volgens mij noemen ze dat parafonisch.. dus een monosynth met meerdere oscillatoren die zich min of meer polyfonisch kan gedragen. Komt op sommige synths voor, helaas niet op alle..
Klopt, ik ken dat wel. En op een monofone synth kan ik me voorstellen dat het meerwaarde biedt om parafoon te spelen. Maar Diva is gewoon polyfoon, dus weinig reden om het op die manier te doen. Of het moet echt meerwaarde bieden dat je op OSC2 en 3 die lichte detuning hebt, dat is met de polyfone oplossing natuurlijk verdwenen. En er lijkt ook nog iets met LFO2 aan te staan op OSC2 en 3, maar ik ken Diva verder niet dus weet niet exact hoe dat zit.

Maar Diva is gewoon polyfoon, dus weinig reden om het op die manier te doen.

Ahhh, dat stukje info had ik even gemist. Ging er, gezien de vraag, zomaar vanuit dat het om een monosynth ging.

Dan zou ik die terts naar de grondtoon gooien en lekker akkoordjes spelen, inderdaad. :)

Kwam er net achter dat Diva staat voor "Dinosaur Impersonating Virtual Analogue", dat kan ook het een en ander verklaren :D

Maar het beste is toch of zelf die akkoorden te spelen, of een chord plugin te gebruiken, dan zijn al je zorgen voorbij op dat vlak.
Dat was inderdaad de oplossing. Ik kon hem op poly zetten en wat prutsen met de akkoorden totdat hij min of meer hetzelfde klonk.

Ik houd erg van die techno stabs met gedetunede oscilators. Die zijn vrijwel altijd in mineur en als je dan een majeur akkoord wilt spelen wringt het meteen.

Back