Zachte hoge beep in Roland SRV-2000

Takegawa

Ouwe rot
Ergens onder de kap klinkt een korte frequente hoge beep. Beep... beep... beep. Klinkt een beetje digitaal! Iemand een idee wat dit kan zijn?! De frequentie is constant (2 seconden ertussen ongeveer) Heb dit nog nooit eerder aan de hand gehad.

Ps, de Beep klinkt ook door als een tik in de output, er komt geen audio door helaas, de tik wordt wel luider als er audio gespeeld wordt... Ik heb deze net binnen uit Duitsland, niet echt fijn zo, verkoper geeft aan geen zin te hebben in mijn 'gezeur'.

Grote kans dat het de voeding is, misschien wat condensatoren die aan het eind van hun levensduur zijn. Doet de unit het verder wel of heeft hij kuren? Je 2e post suggereert dat de unit het momenteel helemaal niet doet?

Grote kans dat het de voeding is, misschien wat condensatoren die aan het eind van hun levensduur zijn. Doet de unit het verder wel of heeft hij kuren? Je 2e post suggereert dat de unit het momenteel helemaal niet doet?
Display en knopfuncties lijken allemaal te werken, maar het geluid komt in tikgeluiden door, in dezelfde regelmaat tussen de tikken als de zachte beep welke klinkt vanonder de kap (klinkt dus ook als er geen output is aangesloten vanuit de unit zelf)

Als je zelf technisch onderlegd bent kun je eventueel meten of de juiste spanningen uit de voeding komen. Display en knoppen zouden op een aparte voedingsrail kunnen zitten, wat zou verklaren waarom die het wel goed doen en de audio niet. En anders met de unit naar de reparateur. Ik zet in op een (of meer) kapotte elco's, al dan niet in de voeding.

Zou een coil whine kunnen zijn

"Coil whine" refers to the audible noise that is produced when an electrical current runs through electromagnetic coils.

Helaas kun je hier niet direct snel wat aan doen. Je zou de unit open kunnen maken de bron kunnen zoeken en die vervangen.

Coil whine zou kunnen maar over het algemeen blijft het apparaat dan gewoon werken. Ik verwacht dat NorthernlightX gelijk heeft, een schakelende voeding met een half defecte condensator kan precies dit doen, af en toe even aanslaan om het daarna weer af te laten weten. Een condensator kan je makkelijk vervangen, en dan zou ik meteen de rest van de voeding ook doen.

Bij het recappen van een schakelende voeding moet je wel goed opletten wat voor condensator je gebruikt. De voltages zijn vaak hoog, je moet precies de waarde in Farad gebruiken dus iets hoger wat op andere plekken vaak nog wel werkt zou ik hier niet doen. En je moet even opletten of het een low ESR condensator is. Die moet je dan door iets vergelijkbaars vervangen.

Dank voor jullie reacties, ik ga eens zien of ik dit zelf aandurf of hem wegbreng, altijd lastig qua kosten is zo'n ding toch vaak total loss dan...

Volgens mij heeft dit model geen schakelende voeding maar gewoon een ouderwetse trafo ?
Ik heb de schema's er even bijgepakt en het lijkt inderdaad gewoon een lineaire voeding te zijn. Trafo lijkt meerdere wikkelingen te hebben voor de verschillende voltages en op meerdere plekken in de unit wordt de spanning gereguleerd. De voor de hand liggende plek waar het misgaat is het "Analog Board" en dan met name het stukje voeding wat daarop zit. Ik zou beginnen met meten of daar netjes -15v en +15v wordt gemaakt van de 23,5v aanvoerspanning.

Ik heb de schema's er even bijgepakt en het lijkt inderdaad gewoon een lineaire voeding te zijn. Trafo lijkt meerdere wikkelingen te hebben voor de verschillende voltages en op meerdere plekken in de unit wordt de spanning gereguleerd. De voor de hand liggende plek waar het misgaat is het "Analog Board" en dan met name het stukje voeding wat daarop zit. Ik zou beginnen met meten of daar netjes -15v en +15v wordt gemaakt van de 23,5v aanvoerspanning.
Much appreciated amigo! Toch maar eens kijken hoe ver ik kom, ik loop meestal vast bij het bestellen van onderdelen, ik ben echt een zwakbegaafde op het vlak van electro... ik begrijp nooit goed hoe ik nu weet welke caps ik moet hebben ter vervanging. Solderen kan ik daarentegen heel erg goed, dus ik moet daar een keer voor op cursus ofzo haha

Misschien is er nog een brak tijdgenootje van Roland of een toestel met dezelfde voeding die je goedkoop kunt kopen? Zo heb ik mijn ontplofte EX5r gered, door een voeding van een oude A3000 over te zetten (exact hetzelfde type). Met de gedachte dat een nieuwe EX5r tegenwoordig al gauw tegen de 1k aanschurkt en een A3000 soms nog voor 150eu gevonden kan worden. Kan me voorstellen dat het bij jouw Roland ook een optie zou kunnen zijn.

Die voedingscomponenten zitten volgens de service manual allemaal op hetzelfde bord als de audio componenten, dus die vlieger gaat helaas niet op.

Die componenten zijn allemaal geen raketwetenschap; gelijkrichters, elco's, spanningsregulators... is door de hobbyist prima door te meten en te repareren.

Oh.. had het al weggehaald.. (filmpje). Ik bedoelde eigenlijk hetzelfde. Dat een replacement voeding het probleem niet gaat oplossen..

Maar het filmpje laat wel zien dat het klusje niet zo bijster ingewikkeld is. Als je maar alle juiste componenten bestelt, en die heeft die meneer zeer handig in de comments gezet. Ik heb het even in een makkelijk tabelletje voor je gezet @Takegawa . Ik bied alleen geen garanties dat die meneer alle waardes juist heeft overgenomen (denk het wel hoor). Eventueel nog zelf checken tegen de service manual. Overigens kan er nog meer stuk zijn dan allen condensatoren, de voltage regulators bijvoorbeeld hebben ook niet het eeuwige leven.

C116v10μF
C216v100μF
C350v1μF
C416v10μFBi-Polarized
C516v10μFBi-Polarized
C816v47μF
C916v47μF
C1116v10μF
C1216v10μFBi-Polarized
C1516v10μFBi-Polarized
C1616v47μF
C1816v10μF
C1916v47μF
C3716v47μF
C3816v47μF
C3916v10μFBi-Polarized
C4016v47μF
C4116v47μF
C4216v10μFBi-Polarized
C4416v10μF
C4916v10μF
C5516v10μF
C6116v10μFBi-Polarized
C6516v10μFBi-Polarized
C6616v1000μF
C7116v470μF
C7516v1000μF
C7616v10μFBi-Polarized
C7816v10μF
C7916v10μF
C8016v10μF
C8316v10μF
C8616v47μFBi-Polarized
C8716v47μFBi-Polarized
C8816v10μFBi-Polarized
C8916v10μFBi-Polarized
C9216v10μF
C9316v22μF
C9416v10μF
C9935v1000μF
C10035v1000μF
C31035v1000μF
C31135v1000μF
C31216v2200μF
C31316v2200μF
C31435v1000μF
C31516v2200μF
C31616v1000μF
C32816v10μF
C32950v10μF
C33050v10μF
C33116v100μF
C33216v10μF

[edit]
Ik lees in de comments onder dat filmpje dat C55 mogelijk een 47uF condensator moet zijn. En in deze lijst staan geen afmetingen (doorsnede en pin spacing) dus het blijft nog even uitzoeken zelf.

Ja idd.. Onze comments op de replacementvoeding kruisten elkaar min of meer maar.. maar jij had het duidelijk beter toegelicht.. dus ik dacht laat ik dan maar m'n mond houden.. en mijn bericht verwijderen. ;) Maar het filmpje is misschien wel goed om alsnog te posten..

Die componenten zijn allemaal geen raketwetenschap; gelijkrichters, elco's, spanningsregulators... is door de hobbyist prima door te meten en te repareren.

Goh de meeste hobbyisten kunnen echt niet solderen hoor, laat staan een component er deftig af halen zonder al te veel schade te veroorzaken ... ook al die caps vervangen is gewoon zinloos IMO

Moest je toch zin hebben begin dan eerst eens bij de dc-dc converter van het VFD display en die caps errond misschien ...

Back