Zachte hoge beep in Roland SRV-2000

Goh de meeste hobbyisten kunnen echt niet solderen hoor, laat staan een component er deftig af halen zonder al te veel schade te veroorzaken ... ook al die caps vervangen is gewoon zinloos IMO

Moest je toch zin hebben begin dan eerst eens bij de dc-dc converter van het VFD display en die caps errond misschien ...
Display en knopfuncties lijken allemaal te werken, maar het geluid komt in tikgeluiden door, in dezelfde regelmaat tussen de tikken als de zachte beep welke klinkt vanonder de kap (klinkt dus ook als er geen output is aangesloten vanuit de unit zelf)

Goeie tip man. Unit laat helemaal geen audio door, dus dat zal dan wel aan de display liggen.

Goeie tip man. Unit laat helemaal geen audio door, dus dat zal dan wel aan de display liggen.

ja dat er geen audio door kwam heb ik overgeslagen :D

dan stuur je iets toch meteen terug als je het net gekocht hebt? ... nee effe iemand een hele unit gaan laten recappen

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe die deal tot stand is gekomen. Uit Duitsland las ik, wellicht van een particulier, wordt een drama natuurlijk om dat retour te krijgen.

Hele unit recappen zonder verdere context is misschien wat overdreven maar de unit openschroeven en wat spanningen meten is natuurlijk niet moeilijk. En misschien zie je meteen al bol staande elco's of een zwartgeblakerde VR, dan weet je ook al genoeg.

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe die deal tot stand is gekomen. Uit Duitsland las ik, wellicht van een particulier, wordt een drama natuurlijk om dat retour te krijgen.

Hele unit recappen zonder verdere context is misschien wat overdreven maar de unit openschroeven en wat spanningen meten is natuurlijk niet moeilijk. En misschien zie je meteen al bol staande elco's of een zwartgeblakerde VR, dan weet je ook al genoeg.

Ja ik had ook maar snel door de thread gelezen 8D ... had zelfs je verwijzing naar die +-15 V op analogue bord ook niet gezien ... Met openschroeven, kijken en voorzichtig meten kan je niet veel kwaad doen. Elko's eraf halen etc... als je dat niet wat in de vingers hebt gaat er toch vaak iets verkeerd . Weet niet of die switchkes op analogue board (hi 204) vaak stuk gaan ... die kunnen ook oscilleren ofzo ... maar eerst spanningen controleren natuurlijk.

Lees even de onderstaande tekst in de ebay repair advertentie
Very bad Crackle Noises / Not Passing Audio Properly / At all [very common]
Problem: The Roland SRV-2000 [or your DEP-5] does not pass audio, passes audio only badly, or only through one channel . . and makes most likely pretty bad crackling noises.

Solution: The removal of any of the known obstacles in the audio path. Exchanging worn relays, bridging/fixing the notorious gain switch on the back, fixing/bridging broken traces in the pcb's audio path

die relay voor de uitgang is ook wel een kanshebber

Maar het filmpje laat wel zien dat het klusje niet zo bijster ingewikkeld is. Als je maar alle juiste componenten bestelt, en die heeft die meneer zeer handig in de comments gezet. Ik heb het even in een makkelijk tabelletje voor je gezet @Takegawa . Ik bied alleen geen garanties dat die meneer alle waardes juist heeft overgenomen (denk het wel hoor). Eventueel nog zelf checken tegen de service manual. Overigens kan er nog meer stuk zijn dan allen condensatoren, de voltage regulators bijvoorbeeld hebben ook niet het eeuwige leven.

C116v10μF
C216v100μF
C350v1μF
C416v10μFBi-Polarized
C516v10μFBi-Polarized
C816v47μF
C916v47μF
C1116v10μF
C1216v10μFBi-Polarized
C1516v10μFBi-Polarized
C1616v47μF
C1816v10μF
C1916v47μF
C3716v47μF
C3816v47μF
C3916v10μFBi-Polarized
C4016v47μF
C4116v47μF
C4216v10μFBi-Polarized
C4416v10μF
C4916v10μF
C5516v10μF
C6116v10μFBi-Polarized
C6516v10μFBi-Polarized
C6616v1000μF
C7116v470μF
C7516v1000μF
C7616v10μFBi-Polarized
C7816v10μF
C7916v10μF
C8016v10μF
C8316v10μF
C8616v47μFBi-Polarized
C8716v47μFBi-Polarized
C8816v10μFBi-Polarized
C8916v10μFBi-Polarized
C9216v10μF
C9316v22μF
C9416v10μF
C9935v1000μF
C10035v1000μF
C31035v1000μF
C31135v1000μF
C31216v2200μF
C31316v2200μF
C31435v1000μF
C31516v2200μF
C31616v1000μF
C32816v10μF
C32950v10μF
C33050v10μF
C33116v100μF
C33216v10μF

[edit]
Ik lees in de comments onder dat filmpje dat C55 mogelijk een 47uF condensator moet zijn. En in deze lijst staan geen afmetingen (doorsnede en pin spacing) dus het blijft nog even uitzoeken zelf.
Oh wauw dat is echt geweldig, thx kerel! Ik denk dat ik er toch maar eens zelf mee aan de slag ga :)

dan stuur je iets toch meteen terug als je het net gekocht hebt? ... nee effe iemand een hele unit gaan laten recappen
...want de praktijk wijst uit dat de verkoper dan netjes je geld terugstort? ;) Helaas is de realiteit dat je de verkoper bij hoog en laag claimt verstuurt te hebben na uitgebreid testen blablabla... en ik probeer hem nu op te lichten etc... wat doe je dan? In de auto stappen naar Duitsland en een 'goed gesprek' gaan voeren? Of het erbij laten zitten...

Nou we hebben de unit vanavond even bekeken en doorgemeten en het resultaat is.....

De grote condensatoren lijken gelekt te hebben maar het kan ook gewon lijm zijn. Echter zijn de draadbruggen ook gecorrodeerd, zo lijkt het, en dat gebeurt normaal gesproken niet door lijm. Maar de spanningen (+5v +15v en -15v) zijn wel gewoon aanwezig. Dus dat zou erop wijzen dat de elco's nog wel werken.

Het getik lijkt te komen van RL1, wat een digitaal aangestuurde relais lijkt te zijn (er staat ook MUTE bij op het PCB). Als die stuk is kan het wel kloppen dat er geen audio uit de unit komt.

@Takegawa Het recappen is sowieso niet onverstandig bij een unit van deze leeftijd, dat hadden we al besproken. Maar die recap gaat het probleem waarschijnlijk niet oplossen. Dat relais RL1 vervangen lost wellicht wél het probleem op. Nu nog een vervangend onderdeel vinden. Iemand?

Attachments

• IMG_20230403_203420.jpg
    IMG_20230403_203420.jpg
    166,2 KB · Bekeken: 142
  • IMG_20230403_211901.jpg
    IMG_20230403_211901.jpg
    169,7 KB · Bekeken: 149
Zo te zien wordt RL1 vanaf de CPU van het apparaat aangestuurd met het MUTE signaal, tussen de CPU en het relais zit nog een buffertje. Dus of de CPU doet iets raars, dat zou je moeten kunnen zien als je een multimeter op die MUTE lijn zet. Of de buffer is stuk. Dan is de eerste verdachte C92, de 10uF condensator in de buffer.

Dat bruine bij de elco's ziet er eerder uit als lijm idd en als ik het schema in de service notes bekijk (één na laaste pagina) zou je het relais kunnen overbruggen door pootje 2 met 6 en pootje 3 met 5 door te verbinden, dan overbrug je de schakeling in het relais. Maar dan weet je alleen of de audio verder werkt. Daarna kun je ook pootje 1 en 4 gebruiken om met 5v te kijken of het relais nog wel schakelt, dan zouden eerdergenoemde pootjes 2-6 en 3-5 worden doorverbonden.

Laatst gewijzigd:
Nou we hebben de unit vanavond even bekeken en doorgemeten en het resultaat is.....

De grote condensatoren lijken gelekt te hebben maar het kan ook gewon lijm zijn. Echter zijn de draadbruggen ook gecorrodeerd, zo lijkt het, en dat gebeurt normaal gesproken niet door lijm. Maar de spanningen (+5v +15v en -15v) zijn wel gewoon aanwezig. Dus dat zou erop wijzen dat de elco's nog wel werken.

Het getik lijkt te komen van RL1, wat een digitaal aangestuurde relais lijkt te zijn (er staat ook MUTE bij op het PCB). Als die stuk is kan het wel kloppen dat er geen audio uit de unit komt.

@Takegawa Het recappen is sowieso niet onverstandig bij een unit van deze leeftijd, dat hadden we al besproken. Maar die recap gaat het probleem waarschijnlijk niet oplossen. Dat relais RL1 vervangen lost wellicht wél het probleem op. Nu nog een vervangend onderdeel vinden. Iemand?
Nogmaals dank, was ook weer zeer leerzaam voor mij!

Zoveel goede tips, enorm veel dank allemaal! Ik ga aankomend weekend eens tijd maken, waar bestellen jullie graag onderdelen? Ik ging altijd naar Rotor, maar ja, die is kaput (leuk draadje over btw) ;)

Als ze alles hebben bestel ik graag bij Reichelt, want relatief goedkoop. Als Reichelt niet alles heeft dan ga ik meestal naar Mouser.

Back